Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2010, 13:49   #1
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default PPL-Pensum spørsmål

Hei,

Jeg graver frem litt gammelt teoristoff for å friske opp innimellom, men det er alltid et par ting jeg aldri forstår definisjonen eller meningen med;

AoA - Et fly steiler ved samme AoA uavhengig av flyets vekt. Dette er det eneste du får vite i bøkene. Men jeg skjønner ikke helt poenget med definisjonen? For hvis du har et fly som går i 70 knop og løfter nesa, så vil vel ikke det flyet nå samme AoA som et fly som går i 100 knop? Flyet med 100 knop har mer energi å frigi og vil vel kunne få nesa enda høyere? Eller tar jeg helt feil nå?

På forhånd takk for svar!
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2010, 21:28   #2
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: PPL-Pensum spørsmål

Hei Kim, sitter og leser på dette selv for øyeblikket, så jeg prøver meg på litt drodling:

Har tolket det slik at selv om du har energi som frigis så vil det ikke vare, det må krefter til for å få et fly til å stige, og under stigning med høy angrepsvinkel så er det motorkreftene som står for en god del av løftet.

Stallvinkelen er en betegnelse på den vinkelen der luftstrømmen over vingen begynner å brytes og blir turbulent. Det vil jo da ikke tilsi at man kan utnytte eventuell energi man har "til overs" til å få nesa høyere, men når denne er brukt opp så staller man.

Dere må bare arrestere meg folkens, det pleier å være folk som kan svare greit på slike ting, og som sikkert kan skrive det mye mer kortfattet.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2010, 22:04   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: PPL-Pensum spørsmål

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Hei,

Jeg graver frem litt gammelt teoristoff for å friske opp innimellom, men det er alltid et par ting jeg aldri forstår definisjonen eller meningen med;

AoA - Et fly steiler ved samme AoA uavhengig av flyets vekt. Dette er det eneste du får vite i bøkene. Men jeg skjønner ikke helt poenget med definisjonen? For hvis du har et fly som går i 70 knop og løfter nesa, så vil vel ikke det flyet nå samme AoA som et fly som går i 100 knop? Flyet med 100 knop har mer energi å frigi og vil vel kunne få nesa enda høyere? Eller tar jeg helt feil nå?

På forhånd takk for svar!
Tror det enkleste er å ta et steg tilbake, og se på hva er egentlig AoA? Det har ikke noe med fart eller vekt å gjøre, men det er den vinkelen mellom cord line og relativ vind. Når den er stor nok, så separeres luftstrømmen fra upper cord. Du vil da nå få en stall.
Denne vinkelen er konstant for en gitt airfoil.

Hva er så forskjellen mellom å fly i 70knop og 100knop?
Når et fly flyr i en konstant hastighet er summen av krefter lik null, dvs løft=vekt og motorkraft=luftmotstand (noe forenklet). Siden vekten av flyet er lik både i 70 og 100knop må løftet også være det samme. Siden vingeprofilen er konstant, er det kun en annen faktor som kan endres, og det er AoA. Løft øker når AoA øker, og dermed må flyet som flyr i 70knop ha en høyere AoA enn flyet som flyr i 100knop.

Når du drar i stikka med de to ulike flyene dine, har det raskere flyet flere grader opp til kritisk AoA før stall vinkel.

Om vi ser på en situasjon der vekten er ulik, vil det tyngre flyet trenge mer løft for samme hastighet enn et lett fly. Det tunge flyet trenger derfor en høyere AoA enn et lett fly for å opprettholde samme flygebane. Vinkelen der luftstrømmen separeres fra vingen er den samme, så derfor vil et tungt fly ha "mindre å gå på" opp til kritisk AoA.

Den letteste måten å skjønne dette på, er å google litt. Vet at NASA har en del fine animasjoner.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/incline.html

Last edited by Dag Viking; 18-06-2010 at 09:15.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2010, 23:26   #4
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: PPL-Pensum spørsmål

Fin forklaring, innså selv at jeg skjøt litt bak mål, så takk skal du ha Dag.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL JackInTheBox General Aviation og sjøfly 9 14-03-2016 14:09
Noen spørsmål om PPL flyBG General Aviation og sjøfly 6 30-05-2014 06:51
PPL? Twin Otter General Aviation og sjøfly 35 09-05-2009 09:16
PPL-A Jan H Flyforum 7 02-10-2006 20:18


All times are GMT +2. The time now is 11:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.