Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2010, 13:03   #1
runethomas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 50
Norwegian Norwegian strammer inn bagasjereglene

Norwegian «tar en Ryanair» - spent på hvordan dette blir mottatt.



TROMSØ (VG) Norwegian varsler at de vil stoppe passasjerer dersom de har for mange eller for tunge vesker med som håndbagasje

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=586846
runethomas is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:08   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Det har man da prøvd på lenge?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:12   #3
runethomas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 50
Norwegian Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Tja. Jeg tolker iallefall dette som et takskifte fra Norwegian:

- Vi vil ikke skjerpe våre regler, men vi vil etterleve dem. Det tror jeg de fleste passasjerer har forståelse for, sier Larsson.

I utgangspunktet et kjempetiltak, synes jeg. Spent på om de går like langt som Ryanairs "posepoliti".
runethomas is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:16   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by OA515 View Post
. Spent på om de går like langt som Ryanairs "posepoliti".
Det ender det jo nok med...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:20   #5
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Aerlig talt haper jeg at andre selskaper folger etter. KLM Cityhopper gjör eksakt det samme og det er en fint sak a boarde deres fly og har nok plass i hattehylle til mitt jakke. Rett og slett fordi alle Kolli innsammles för pax'ene kommer inn i flyet.

Her strammer man forövrig ikke noe inn, man bare velger a fokussere pa eksisterende regler, som ble dannet med hensikt til sikkerhet omboard.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:24   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Aerlig talt haper jeg at andre selskaper folger etter. KLM Cityhopper gjör eksakt det samme og det er en fint sak a boarde deres fly og har nok plass i hattehylle til mitt jakke. Rett og slett fordi alle Kolli innsammles för pax'ene kommer inn i flyet.
Bare på Fokkerne, ikke Embraerne... Men det handler jo om rent fysisk plass, det er ingen veing på gate. Det interessante er om DY vil klare å få frem en prosedyre med betaling på gate - i dag har det vel til en viss grad vært slik at har du kommet deg helt til gate så blir kolliet gatesjekket free of charge...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 15:14   #7
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Aerlig talt haper jeg at andre selskaper folger etter. KLM Cityhopper gjör eksakt det samme og det er en fint sak a boarde deres fly og har nok plass i hattehylle til mitt jakke. Rett og slett fordi alle Kolli innsammles för pax'ene kommer inn i flyet.

Her strammer man forövrig ikke noe inn, man bare velger a fokussere pa eksisterende regler, som ble dannet med hensikt til sikkerhet omboard.
Helt enig R , det er mange selskaper som er like nøye som FR , BMI er et av dem. Der får man stort sett med seg bare tannbørsten inn i kabinen.
Nordmenn er et kapittel for seg når de skal ha med baggasje inn i kabinen.
Jeg synes ofte synd på kabinbesetningsmedlemmer som med et smil skal hjelpe uforstandige passasjerer som har med seg halve husinnredningen på tur.
De verste er ofte de som sitter på de fremste 2-4radene , folk som gjerne reiser ofte og som kommer inn i kabinen med den største selvfølgelighet at skrotet de har med seg skal ha plass rett over der de sitter. Går ikke det så må jo CA skjønne at de må lage plass eller ta skrotet frem i galley område og finne plass der selv om det ikke er plass.
Tiltaket til DY er bra og her burde også SAS fulgt etter.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 18:29   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Aerlig talt haper jeg at andre selskaper folger etter. KLM Cityhopper gjör eksakt det samme og det er en fint sak a boarde deres fly og har nok plass i hattehylle til mitt jakke. Rett og slett fordi alle Kolli innsammles för pax'ene kommer inn i flyet.

Her strammer man forövrig ikke noe inn, man bare velger a fokussere pa eksisterende regler, som ble dannet med hensikt til sikkerhet omboard.
Det er en STOR forskjell, R. Det koster deg ikke en hundrelapp for gate sjekk av bagasje hos KLM Cityhopper.

Dette er ett problem DY har skaffet seg selv. Å skylde på passasjerene blir fullstendig feil. Løsningen er enkel: Er DY bekymret for sikkerheten (noe som selvsagt ikke er motivasjonen her), slutt å ta betalt for innsjekket bagasje: Problem solved

Jeg ser det samme her i USA hver eneste uke når jeg er ute og flyr. Flyselskapene peiser på med økte gebyrer og nordmenn som amerikanere er kjipe og drar med seg alt de kan inn i kabinen for å spare penger. Å spare penger: DERFOR velger folk å fly Norwegian. Det er Norwegians budskap i all markedsføring.

Dersom du er forretningsreisende og vil ha bedre kabinmiljø, velg SAS. Mindre frekvente reisende liker nemlig å sjekke inn bagasje, noe de får gratis av SAS, men når de blir offer for en gebyrgalopp ute av kontroll, velger mange selvsagt å ta med seg mer ombord.

Logisk..
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 18:52   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dersom du er forretningsreisende og vil ha bedre kabinmiljø, velg SAS. Mindre frekvente reisende liker nemlig å sjekke inn bagasje, noe de får gratis av SAS, men når de blir offer for en gebyrgalopp ute av kontroll, velger mange selvsagt å ta med seg mer ombord.
Lenge siden du har fløyet med SAS, Tommy....? Så godt som alle de siste flygningene jeg har hatt med SAS det siste halvåret har det vært stappfullt i alle baggasjehyllene jeg har sett, samt at kabincrew har gått frem & tilbake for å finne plass til diverse kofferter/bags. Det tyder selvsagt på at flyene er nokså fulle, og det er jo isolert sett fint for SAS.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 18:55   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,029
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Lenge siden du har fløyet med SAS, Tommy....? Så godt som alle de siste flygningene jeg har hatt med SAS det siste halvåret har det vært stappfullt i alle baggasjehyllene jeg har sett, samt at kabincrew har gått frem & tilbake for å finne plass til diverse kofferter/bags. Det tyder selvsagt på at flyene er nokså fulle, og det er jo isolert sett fint for SAS.
Etter å ha fløyet endel med både SAS og gebyr-kåte amerikanske selskaper det siste året er min mening at det går langt smidigere for folk å få plass til håndbagasje der enn hos de amerikanske.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 19:02   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Etter å ha fløyet endel med både SAS og gebyr-kåte amerikanske selskaper det siste året er min mening at det går langt smidigere for folk å få plass til håndbagasje der enn hos de amerikanske.
Jeg har ikke fløyet amerikanske flyselskaper, men har fløyet det som enkelte her kaller gebyrkåte norske selskaper, og jeg klarer ikke å se nevneverdig forskjell mellom de(t) selskapet og SAS som Tommy trakk frem som et godt alternativ for å ha bedre kabinmiljø (jeg antar at han snakket om mindre carry-ons hos SAS - og det er altså ikke min erfaring).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 19:44   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Lenge siden du har fløyet med SAS, Tommy....? Så godt som alle de siste flygningene jeg har hatt med SAS det siste halvåret har det vært stappfullt i alle baggasjehyllene jeg har sett, samt at kabincrew har gått frem & tilbake for å finne plass til diverse kofferter/bags. Det tyder selvsagt på at flyene er nokså fulle, og det er jo isolert sett fint for SAS.
Men potensialet for å få folk til å sjekke inn bagasje må da være langt større på et selskap der det er inkludert i billettprisen. Uansett er det vel nær sammenheng mellom oppfyllingsgrad i setene og i bagasjehyllene, slik du nevner.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 19:49   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men potensialet for å få folk til å sjekke inn bagasje må da være langt større på et selskap der det er inkludert i billettprisen. Uansett er det vel nær sammenheng mellom oppfyllingsgrad i setene og i bagasjehyllene, slik du nevner.
Jeg vil vel tro at det kanskje er en sammenheng, men samtidig så koster det ikke all verden å betale for innsjekket baggasje. Skal jeg på ferietur så bestiller jeg baggasje (selv om jeg av & til har endt opp med å ikke bruke "kvoten"). Min primære årsak til å som oftest ikke sjekke inn er å slippe å bruke tid på å vente på baggasjen, og ikke pris (men som økonom så har jeg helt klart som utgangspunkt at pris kan påvirke valg - i større eller mindre grad). Min erfaring, selv om det på ingen måte kan sies å være et representativt utvalg av observasjoner, er at det ikke er noe som tyder på at så er tilfellet i Norge.

Last edited by TOS; 24-02-2010 at 19:56.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 20:18   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Men potensialet for å få folk til å sjekke inn bagasje må da være langt større på et selskap der det er inkludert i billettprisen. Uansett er det vel nær sammenheng mellom oppfyllingsgrad i setene og i bagasjehyllene, slik du nevner.
Med en full 738 er det ikke plass til flere rullekofferter etter at ca 150 pax har gått ombord. Dette oppleverer jeg som gjengs, enten det er Delta, SAS, Continental eller whatnot. DY har jeg liten erfaring med, men jeg regner med at det er omtrent det samme. Å da ha en agent stående i broa og tagge bagasje for lasterommet går normalt greit. Det som skal bli spennende er å se hvordan det går når man har en person stående der med 'kassaapparat' i tillegg. Dette vil kreve ressurser RFS neppe har og DY skal få merke dette på punktligheten, enten de gjør det nede i broa eller oppe ved gaten.

Det er godt mulig at det vil gå seg til etterhvert, men i begynnelsen vil de nok gå på en skikkelig smell ... og sikkert en overskrift eller to også ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 20:29   #15
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post

Dette er ett problem DY har skaffet seg selv. Å skylde på passasjerene blir fullstendig feil. Løsningen er enkel: Er DY bekymret for sikkerheten (noe som selvsagt ikke er motivasjonen her), slutt å ta betalt for innsjekket bagasje: Problem solved

Jeg ser det samme her i USA hver eneste uke når jeg er ute og flyr. Flyselskapene peiser på med økte gebyrer og nordmenn som amerikanere er kjipe og drar med seg alt de kan inn i kabinen for å spare penger. Å spare penger: DERFOR velger folk å fly Norwegian. Det er Norwegians budskap i all markedsføring.

Dersom du er forretningsreisende og vil ha bedre kabinmiljø, velg SAS. Mindre frekvente reisende liker nemlig å sjekke inn bagasje, noe de får gratis av SAS, men når de blir offer for en gebyrgalopp ute av kontroll, velger mange selvsagt å ta med seg mer ombord.

Logisk..
Enig, men det lykkes dem åbenbart at forføre masserne og at få offentligheden til at tro, at dette gøres for "passagerernes bedste". God PR-maskine de har - siden det jo åbenbart lykkes....

Hvis de siger at det har været et problem i et stykke tid og at de vil være strikse pga "sikkerheden" - betyder det så at de hidtil ikke har taget "sikkerheden" seriøst?. Lidt modsigende argument - men fair nok - det virker...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 20:45   #16
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
det lykkes dem åbenbart at forføre masserne og at få offentligheden til at tro, at dette gøres for "passagerernes bedste". God PR-maskine de har - siden det jo åbenbart lykkes....
..
Jepp, må konstatere at flertallet av bidragstyterne i denne tråden består av "forført masse"...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 20:57   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Jepp, må konstatere at flertallet av bidragstyterne i denne tråden består av "forført masse"...
Ja, vi som fra tid til annen forviller oss inn hos DY skjønner ikke så mye av hvor lurt vi egentlig blir av DY.....

Det kan jo selvsagt være at effekten av innføring av betaling for baggasje faktisk har resultert i mange som trekker inn alt for mye ombord, og at DY har sett seg nødt til å stramme inn på dette. Jeg innser imidlertid at dette nok er noe DY ønsker å gjøre for å tjene noe mer penger, og jeg tar dette med meg i vurderingen av hva man skal velge når man er ute og flyr.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:22   #18
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Dette er bra! Jeg er selv tillhenger av innsjekket bagasje fordi jeg ikke kan fordra en overfyllt flykabin. Folk må faktisk akseptere at skal de ha med seg mye bagasje så må den plasseres i flyets lasterom. Jeg er selv ganske lang (191cm) og mitt største mareritt i fly er en lengere flytur med min håndbagasje under stolen forran, det er vanligvis trangt nok uansett. Om alle etterlever reglene for håndbagajse burde det være bra plass i hyllene over.

Dessuten burde det vel kunne redusere tiden boarding og avstigning tar nå ikke alle skal pakke et flyttelass opp i hyllene. Gå ann å håpe i alle fall.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:23   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Regner med at de fleste passasjerer applaudderer at reglene blir overholdt, og at ikke brautende mennesker uten respekt for sine medpassasjerer, slipper unna gang etter gang.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2010, 13:25   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Norwegian strammer inn bagasjereglene

Norwegian har en stor artikkel om problemet knyttet til mye, stor og tung håndbagasje i inflightmagasinet sitt. Selskapet vil kanskje begynne med prøvebokser slik Ryanair og easyJet har. Sistnevnte har forresten ingen regler når det gjelder vekt på håndbagasje.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa endrer bagasjereglene Boeing_fan Reiseforum 68 03-07-2011 19:56
Cimber strammer inn for å frigjöre kapital branserud Flyforum 0 20-09-2010 13:05
Wizz Air forenkler bagasjereglene Doll Flyforum 8 10-04-2010 09:07
"Lufthansa strammer inn på benplassen" Aleksander Maaland Flyforum 36 25-11-2009 14:15


All times are GMT +2. The time now is 07:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.