![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Norwegian mener politi har skylden og aksepterer ikke at selskapet skal belastes for dette.
Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Dette er en regel som gjelder alle flyselskap, ikke bare Norwegian.
Det finnes dog en sertifisering fra britiske myndigheter som gjør at man blir fritatt fra bøter. Denne sertifiseringen er ikke enkel å få, men det går ann. IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Husker jeg ikke feil så er transportørens ansvar rundt dette nedfelt i internasjonalt regelverk som alle flyselskaper forholder seg til. Altså ikke noe som er spesielt for DY eller andre selskaper. Men hvor stort er egentlig problemet? Og får DY oftere bøter for dette enn andre selskaper?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
For Norwegian ser det ut til å være et veldig stort problem. Ifølge denne artiklen fra TV2, har de fått 20 bøter fra England i høst. 20x18.000 kroner.... Det blir penger av slikt. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...s-3062672.html Jeg vet ikke hva andre får av bøter, men på Torp har vi ikke fått en eneste bot fra Storbritannia i høst. Status for siste år er to bøter. Og det var dagen etter det ble visumplikt for folk fra Veneuala som skulle til UK. Så den var litt spesiell. Sett i sammenheng med hvor mange reisende vi har til UK fra Torp, så er resultatene formidabelt gode i forhold til Norwegian . Men så er det også IMM som er in charge på det området på Torp. ![]() IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Det kan jeg skrive under paa. Jeg har vaert involvert i dette selv i mange aar, paa flere omraader, og det er svaert komplekst. Man kan diskutere riktigheten av at dette er transportoerens ansvar (merk; det er ikke bare flyselskapene som sliter med dette), men saa lenge det er det, maa man soerge for skikkelig opplaering og at kontrollen er effektiv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2007
Posts: 888
|
![]()
Så da skal flyselskapene straffes for at passkontrollen ikke fungerer ???
Ja, det hørtes jo flott ut. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Denne regelen har vært der i årevis, og de som jobber på innsjekk bør kunne sjekke om passet er gyldig eller ikke. Husker at Norwegian på Flesland har fått denne boten flere ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Som det står i artikkelen: "Selv om Norwegian og de andre selskapene som frakter norske reisende utenlands kontrollerer passene, synes likevel Skånvik at politiet bør ta ansvar. - De som burde være flinkere enn oss, blir også lurt. Og det er utfordringen når vi får boten, sier Skånvik."
Flyselskapene har altså selv et ansvar for å sjekke at dokumenter og pass er gyldige. Så her kan nok både DY selv og politiet gjøre en bedre jobb. Derfor blir det litt lett å legge skylden på politiet. Har flere ganger lurt på hvor godt de egentlig sjekker pass ved gate, for det virker til å gå veldig fort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Hvordan klarer disse folkene å komme seg forbi passkontrollen inn i non-Schengen delen på en gitt flyplass?
Man vil presumptivt tro at politiet er bedre skikket til å kontrollere pass, mens flyselskapene bør sikre at navn i pass og på billett stemmer overens. Sist jeg reiste til London fra TOS (1. desember) scannet jeg passet mitt i innsjekkautomaten. Det er vel en relativt sikker måte for å sikre at pass er gyldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Politiet sjekker at passet er gyldig, og at det er rett person som har passet med seg. De sjekker ikke om passasjeren trenger visum til UK. Ihvertfall gjør de ikke det på Torp. Den jobben må vi i flyselskapet ta. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Innsjekkingsagenten skal sjekke navn og utløpsdato på passene og har dessuten en liste over hvilke land som krever visum. Man må dermed også sjekke om vedkommende har visum og om det er gyldig. Det er synd om verken innsjekking, passkontrollen eller kontrollen ved gaten ikke klarer å fange opp folk som ikke har anledning til å reise inn i Storbritannia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Et godt laget falsk pass kan og være maskinlesbart uten noe problem. Du scannet det i automaten, da UK krever APIS, dvs at passinformasjonen din sendes elektronisk før du lander.
Norwegian brokker seg her over at grensekontrollen er for dårlig - men grensekontrollen på OSL eller andre steder i Norge er en utreise av Schengen-kontroll. Det er DY, transportørens ansvar, å sikre at pax har riktig og gyldig innreisedokumenter. Når det er sagt tror jeg på at fokuset må opp på dokumentkontroll hos Norwegian/deres handlingagenter - og jeg har også hørt rykter om at de faktisk jobber med nettopp dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
|
![]()
Hvordan står det til med SAS og BA fra OSL? Får de også like mange bøter eller er de flinkere til å unngå dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Bøter får de nok, men dokumentkontroll og kjennskap til innreisekrav er noe som kommer med erfaring, noe av problemet tror jeg ligger i høy gjennomtrekk av folk i ckin-posisjoner - noe man naturlig får ved bruk av vikarbyråer. Jeg vet til og med Ryanair har betalt for kursing av handlingagenter i dokumentsjekk - og hvis tom FR synes det er en god investering er det nok litt å hente. Hittil tror jeg Norwegian har hatt litt lite fokus på det, velsignet med hovedsaklig Schengen-flighter, men hørte rykter om at DY nå også kjører kurs for sine handlingagents.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Hva hvis paxen ødelegger reisedokumentene underveis? Hvem er ansvarlig da ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Passkontrollen UT av Norge er jo egentlig som i Braathens reklamen hvor det er nok å si "Norsk" mens man holder opp passet ... ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
__________________
Mvh Gunnar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
På OSL er det IKKE politi som sjekker passene men Grensekontrollen, selv om noen av dem er "flinke" til å presentere seg som politi. Ellers er det ikke nytt at selskaper får bøter for slike glipp. Et eksempel på hvor klønete det kan være:
Fruen min er indonesisk statsborger med fast bo og arbeidstillatelse i EU/EØS. Reiser hun alene til UK må hun ha visum, blir jeg med som er EØS-borger slipper hun unna.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
IRIS i UK (automatisert passkontroll) | Discus | Reiseforum | 3 | 01-10-2013 08:27 |
SAS og passkontroll | Klgn | Reiseforum | 29 | 07-01-2013 10:40 |
Automatisk passkontroll på OSL | Discus | Reiseforum | 13 | 16-12-2012 20:08 |
Passkontroll i verden.. | SQ 777 | Reiseforum | 3 | 20-09-2009 20:49 |
Dårlig av Norwegian | SAJblue | Flyforum | 33 | 08-05-2005 14:51 |