![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Synes det var noen her som sa at rapportene stort sett omhandlet turer som ikke var gjennomført enda. Da er det derimot litt annerledes her - de kommer sent men godt. Jeg har vanen tro valgt å dele opp denne femdagers turrapporten opp i, ja riktig, fem. Det vil med andre ord komme en hver dag fremover.
Så litt om både routingen og hensikten med turen. Fredag 14. august OSL-HAM med Norwegian Leiebil til Finkenwerder og Stade og tilbake igjen HAM-LTN med easyJet Leiebil til North Weald Bassett Lørdag 15. august Leiebil til Southend Wrecks & Relics @ SEN SEN-JER med flybe Leiebil til spotterplassen på JER Leiebil til hotellet i St. Helier Søndag 16. august Leiebil til JER JER-LGW med flybe Leiebil til Beehive Videre til Brooklands Museum Sunday roast lunch @ The Fox i Oxfordshire Noe Morse og noe RAF Leiebilen endte på Cheshire Cat ut på kveldsparten Mandag 17. august MANdag Sen frokost før leiebilen beveget seg i retning MAN - Moss Lane - The Romper - tre timers lunsj med bekjente - Godtebutikkbesøk og fotografering - AVP Retur til Cheshire Cat Tirsdag 18. august Chester-MAN i leiebil Kaffe på Chester Services/Costa Frokost på MAN MAN-CPH med SAS Litt flyfotografering på CPH CPH-OSL med SAS Debrief på Bar(t) Hjem Ah ja, hensikten - få med flere flyplasser (fire nye på denne turen for meg), fly med en ny flytype, ferie (man har da sjåfør - dette var en Knoll og Tott-tur, Knoll fikk prøve mange andre biltyper enn Opel ![]() ![]() Er det ikke fint utenfor hos oss litt før klokken seks om morgenen? Før vi fortsetter med bildene fra resten av første dag, så noen inntrykk før vi var klar for boarding. Etter å ha ankommet OSL med Flytoget, så var det fort gjort å få seg boarding pass fra automaten, kø var det heller ikke bag drop, litt kø var det det i sikkerhetssjekken (og jeg ble en av ti), Ritazza hadde fremdeles god Cappuccino, sigaretter, ti småflasker med akevitt og en pakke Underberger ble rasket med i taxfreen - ready for boarding ![]() Så ble det ju(bi)le(ums)gris på oss til Hamburg ![]() En liten illustrasjon på styrkeforholdet mellom de to største på OSL ![]() Og vips så var vi i luften - før tiden faktisk, og det med Norwegian ![]() ![]() Tott koste seg med en cola og et dansk rugbrød med ost, mens Knoll sov som vanlig under den korte turen ned til HAM ![]() Så var det den gulfargen på tårent da ![]() Da var det å få meg seg koffertene over til bygget for utlevering av leiebil, og vinneren denne gang var en svart Seat Leon. Tott var så forutseende at hadde tatt med seg sin TomTom og alle stedene var programmert klart for hele turen. Med det så hadde ikke Knoll noen grunn til å klage på Totts dårlige retningssans lenger. Men tror dere ikke han fant noe å klage på allikevel, den norske stemmen ble litt påtrengende og så var det ikke en Garmin. En av spotterplassene ved Finkenwerder fant vi, og her er noen bilder derfra: ![]() ![]() ![]() ![]() Så bar det videre utover på sørsiden av Elbe, og i nærheten av Stade ble det silde&øl-lunsj på oss utenfor en liten koselig lokal-ved-siden-av-veien-Stube. Å ta die Elbe Fähre over til nordsiden ble oppgitt etter at køen var inspisert, så da var det å finne veien tilbake til HAM. TomTom fikk brilliere litt på slutten også, POI med nærmeste bensinstasjon er fint å ha og Leonen ble mett. Å sjekke inn på easyJet var også en smal sak hadde det ikke vært for det ekteparet som trolig aldri hadde flydd før med alle sine pakkenelliker. Så var det å prøve å finne et vannhull før vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Holsten pils kan ikke anbefales ![]() Gjennom sikkerhetskontrollen på HAM var det en fornøyelse å gå - ekstremt hyggelige og hjelpsomme var de også - til og med humor på arbeidsplassen var det - og fort gikk det også. Så var en på innsiden nesten tre kvarter før avgang. Ulikt på MUC, så var det ingen røykeavlukker på HAM. Det ble med litt innkjøp av sjokolade, flymagasiner og litt fotografering før avgang kl. 1800. ![]() ![]() Femten minutter før planlagt avgangstid kom easyJet-en inn. Årsaken var radarproblemer i London fikk vi vite senere. På HAM så var det ikke de normale lokalitetene som easyJet vanligvis bruker og vi som hadde betalt for å komme om bord først må slite oss frem i køen av andre ikke-vitere. Men resultatet ble for både Knoll og Tott (som vanlig) vindusplass på nødutgangsrekken ![]() ![]() ![]() Etter snaue en time og 20 minutter var vi på bakken igjen og det ble nesten fem minutter ekstra venting i rundkjøringen på LTN på grunn av noen push backs før vi var parkert ved gate. Passkontrollen gikk forholdsvis raskt, og kontrolløren kom med hyggelige kommentarer etter å ha scannet passet. Lurer på om han fikk opp historikken om mine tidligere besøk på øyriket? Det ble noen få minutter å vente på kofferten. Endelig var det tid for en blås for Tott mens Knoll var på jakt etter AVIS-bua. Det ble ikke mange trekkene før mobilen ringte - Knoll sa det var bare minutter til AVIS-bussen hadde avgang, så da var det bare å trille i vei. AVIS-bussen tok oss rundt flyplassen til AVIS-parkeringen og da var det nye minutter til en blås før Knoll kom med brikken til Renault Megane (svart selvsagt også den).
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 30-09-2009 at 01:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
(Nådde maksgrensen på 20 bilder, så derfor kommer slutten her)
Igjen ble TomTom-en fyrt opp og hotellet under ble lagt inn som destinasjon ![]() Denne dagen ble det ikke mer tid til enn å få seg noe å spise før en hoppet i loppekassen. Da må det duge godt nok med en liten Little Chef for sandwichene med øl. Knoll prøvde seg på noe varmmat, men greide ikke helt bestemme seg om det var hvitvin eller rødvin som var best til - det ble en av hver ![]() Da får vi fortsette i morgen med dag to
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 30-09-2009 at 01:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Der var vi i gang. Gleder meg til fortsettelsen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Alltid morsomt med rapporter fra deg - og dere. Og dette var jo en fin påminnelse om at man ikke trenger å reise helt til Seattle for å oppleve fly i produksjon.
Jeg trodde jeg var heldig da jeg i august fikk fly LN-NOL, Boeing 737 nummer 6000, men siden da har den faktisk sittet som en basill på meg. De fire påfølgende Norwegian-flightene var nemlig også med dette flyet - så da trenger jeg vel ikke å lure på hvilket fly som står linet opp når jeg igjen skal fly Norwegian den 10. oktober... Quote:
Hadde de automatisk passkontroll på Luton? Jeg har testet det på Stansted og på Ringway - og det er et glimrende tilbud om det er lange køer - foreløpig er jo folk litt redde for slike nymotens ting og tang... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så ikke noe slikt - Luton er en back to basic flyplass med ikke noe prangende i det hele tatt, og på ankomstsiden i hvert fall var det som å stige inn i 1970-tallet.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fem augustdager på tur - femte og siste dag | LN-KGL | TripReports | 6 | 06-10-2009 17:03 |
Fem augustdager på tur - andre dag | LN-KGL | TripReports | 9 | 06-10-2009 16:54 |
Fem augustdager på tur - tredje dag | LN-KGL | TripReports | 6 | 03-10-2009 05:32 |
Fem augustdager på tur - fjerde dag | LN-KGL | TripReports | 0 | 03-10-2009 02:14 |
Rygge !, i dag er første dag med rutefly | sail4fun | Flyforum | 42 | 15-02-2008 14:35 |