Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2009, 14:16   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,415
SAS SAS i Europatoppen

Fra boarding.no kommer nyheten - gratulerer!!!

http://www.boarding.no/art.asp?id=37593
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 14:44   #2
sarky
Push-back operator
 
sarky's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Bergen
Posts: 127
Default Re: SAS i Europatoppen

Også vil de selge SGS..... skjønner meg ikke på tanke gangen til SAS der.
__________________
Slave for SAS
sarky is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 14:46   #3
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by sarky View Post
Også vil de selge SGS..... skjønner meg ikke på tanke gangen til SAS der.
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 15:31   #4
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.
Er det SGS sin skyld at SAS taper penger? I så fall, hvorfor ikke omorganisere SGS og fortsatt beholde den fellesskaps- og eierskapsfølelsen det gir å ha inhouse handling? Kanskje det nettopp er det at de har inhouse handling som bidrar til denne punktligheten, og det er verdifullt.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 15:35   #5
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.
Nå er det ikke SGS som taper penger. Iallefall ikke den norske delen, og det er den det er snakk om her. Viser at det går ann å yte god service og tjene penger.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 15:50   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: SAS i Europatoppen

La oss strekke dette litt lenger enn bare pluss og minus i penger.
SGS, som er førstelinje-menneskene til SAS, er helt avgjørende for om kundene blir godt behandlet og får lyst til å komme tilbake å fly flere turer med SAS. Deres gode arbeide bidrar til at vi(SAS) beholder fornøyde kunder, som kan fortelle dette videre til til alle andre.
Om SGS ikke akkurat tjener penger på sin virksomhet ,så er ringvirkningene store når de er så flinke somde er nå. Gratulerer kolleger!!
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:37   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
La oss strekke dette litt lenger enn bare pluss og minus i penger.
SGS, som er førstelinje-menneskene til SAS, er helt avgjørende for om kundene blir godt behandlet og får lyst til å komme tilbake å fly flere turer med SAS. Deres gode arbeide bidrar til at vi(SAS) beholder fornøyde kunder, som kan fortelle dette videre til til alle andre.
Om SGS ikke akkurat tjener penger på sin virksomhet ,så er ringvirkningene store når de er så flinke somde er nå. Gratulerer kolleger!!
Dette er vel litt av problemet for folk som lider av siviløkonom-syndromet: kan det ikke måler og deretter direkte tilknyttes en enhet så finnes det ikke. Myke ting som som synergier og slikt finnes bare når det er kalde tall som fører til større verdier i regnskapet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:37   #8
sarky
Push-back operator
 
sarky's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Bergen
Posts: 127
SAS Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Hjelper ikke å være flinke når du taper penger.
Nå er det nok ikke SGS som går i underskudd, men SAS i segselv, skal de kvitte seg med SGS vil de også måtte betale markedspris for handling.
__________________
Slave for SAS
sarky is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:56   #9
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by sarky View Post
Nå er det nok ikke SGS som går i underskudd, men SAS i segselv, skal de kvitte seg med SGS vil de også måtte betale markedspris for handling.
..hehe - tror nettopp det SAS ønsker er å betale "markedspris for handling"
apron is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 14:57   #10
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: SAS i Europatoppen

Gratulerer SAS! Da jeg fløy fra DUB-OSL på søndag, sa kapteinen rett før push back at "Vi er i rute i forhold til tidtabellen, slik som SAS gjerne er i disse dager." Flere pax som gliste litt da.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 16:53   #11
wildbird
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
Default Re: SAS i Europatoppen

Jeg skal vere forsiktig med å komme med nån krasse påstander om SAS sine prosedyrer for å bli mest punktlige selskapet, men æ må si det at æ ved flere annledninger observert SAS fly som pusher ut fra Gate for så å stå burne fuel ett kvarter for dem har slot tid, dette gjelder utenlands turer selvsagt, hadde det ikke hvert bedre å registrere annkomst tid istedet for avganstid, Jeg blir ganske overraska hvis ingen inne på dette forumet e klar over at denne praksisen eksisterer hos SAS. Kan ikke skylde på Norwegian for samme praksis akkurat
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 17:50   #12
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
SAS Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by wildbird View Post
Jeg skal vere forsiktig med å komme med nån krasse påstander om SAS sine prosedyrer for å bli mest punktlige selskapet, men æ må si det at æ ved flere annledninger observert SAS fly som pusher ut fra Gate for så å stå burne fuel ett kvarter for dem har slot tid, dette gjelder utenlands turer selvsagt, hadde det ikke hvert bedre å registrere annkomst tid istedet for avganstid, Jeg blir ganske overraska hvis ingen inne på dette forumet e klar over at denne praksisen eksisterer hos SAS. Kan ikke skylde på Norwegian for samme praksis akkurat
Om denne statistikken er den som er laget av et amerikansk firma, og blitt refferert til før, er det nettopp ankomsttid som blir registrert. Grunnen til at fly blir pushet ut, og så står endel minutter før det taxer avgårde, er rett og slett for å frigjøre folkene på bakken til nye oppgaver.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 17:56   #13
wildbird
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Om denne statistikken er den som er laget av et amerikansk firma, og blitt refferert til før, er det nettopp ankomsttid som blir registrert. Grunnen til at fly blir pushet ut, og så står endel minutter før det taxer avgårde, er rett og slett for å frigjøre folkene på bakken til nye oppgaver.
Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 18:02   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,446
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by wildbird View Post
Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.
Men siden det i disse statistikkene er ankomsttid som måles så spiller det ingen rolle om de pusher fra gate på tiden eller litt før
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 19:37   #15
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: SAS i Europatoppen

Quote:
Originally Posted by wildbird View Post
Når flyet pushes ut av gate så blir den registrert som off block, jeg har selv sett episoder der fly stå på deice plattform på værnes med motorene igang p.g.a av slot tid, å da da snakke vi ikke om får minutter, dessuten er det de få minutten som avgjør om man her på rute eller ikke.
At flyet pushes av gate ved slot frigjør bakkepersonell til neste avgang. Dette er standard prosedyre for flere selskap.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 20:00   #16
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: SAS i Europatoppen

Jeg må si meg enig dette om SGS. Jeg skulle like å vite hvem som tror at å kvitte seg med dem vil være med på å løse SAS sine problemer.

Ellers er det veldig imponerende at de er så punktlige for tiden. Det er bra.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2009, 22:39   #17
STUER75
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
Default Re: SAS i Europatoppen

De få gangene en maskin står på deice å venter er det vel for å frigi gate.
Om du kjenner TRD så godt burde du vite dette Wildbird
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 09:00   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS i Europatoppen

En slottid skyldes ikke flyselskapet, men lufttrafikktjenestens trafikkopphopning. Dersom flyet er off block på tid, er flyselskapet/handlingagenten presise. Om det må vente på slot en remote plass, eller er nr 10 for avgang på Heathrow, er det faktorer som er utenfor flyselskapets kontroll, men det gikk like fullt fra gaten på tid, siden all boarding, alle sjekker og all lasting ble gjort tidsnok.

Å være klar på tid, gir lufttrafikktjenesten mulighet til å sende en "ready message", som igjen gir muligheten til å få en bedre slottid, dersom det åpner seg en mulighet, f eks dersom et annet fly et eller annet sted er forsinket og ikke når sin slottid.

Best i klassen? Helt subjektivt; SGS. Proffe, dyktige, mye erfaring, og viser sin sterke side både ved normal drift og ikke minst når det drar seg til.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 10:11   #19
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: SAS i Europatoppen

Gratulerer til SK, og SGS! To meget dyktige og proffe aktører i luftfarten (om vi bortser fra når SGS glemmer hvilke flyselskap dem handler, men det skjedde ikke SÅ ofte da... ;-) )
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2009, 11:58   #20
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS i Europatoppen

En fleksibel løsning som brukes mange steder er "Start up approved according to slot." Da starter man, og ber om push, etter å ha tatt oppstartstid, taksetid o.l. i betraktning. På veldig travle flyplasser der det kan bli kø på taksebanene, er ATC mer spesifikk i når man kan forvente pushback (f eks "Expect 10 minutes ground delay", eller "Expect startup clearance at time ____").

Romslige flyplasser med manko på gate er begeistret for push and hold, som øker kapasiteten både for gates, taksebaner og bakkeansatte. I tillegg gjør det at innkomne fly slipper til gaten så raskt som mulig, hvilket er både i kundenes og flyselskapenes interesse, siden gjestene da når sine avtaler, tog, busser eller videre forbindelser.

For dra det tilbake "on-topic"; gratulerer SAS (ja, oss selv, i all beskjedenhet, for mange på forumet), og ikke minst SGS-ansatte, som gir en enorm merverdi. Vi vet hvor viktig "on time" er for mange viktige kundegrupper, og er glade for at vi får levere. Hipp, hipp!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Øyvind Hasaas: - Vi skal ligge i Europatoppen SQ321 Flyforum 12 16-11-2014 13:07
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 00:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.