![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1
|
![]()
Hei alle!
Her kommer mitt første innlegg her på forumet, og jommen er jeg ikke freidig nok - til å starte med ett spørsmål med ein gang! Eg skal begynne å pendle fast (ser det ut til), mellom bl.a. Malmø og Gøteborg (via Stockholm) og så til Oslo,Gardermoen. Det blir da SAS fra Malmo og Gøteborg, og trolig med Norwegian videre fra Stockholm og til Oslo. Hvis jeg da sjekker inn på Malmø/Gøteborg som vanlig, og flyr til Stockholm. Når jeg da lander på Stockholm, kan jeg gå på transfer, slik at jeg sliper å gå igjennom sikkerhetskontrollen på nytt igjen? Men får jeg da sjekket inn, på min neste fly med norwegian fra Stockholm til Oslo?? Finnes det overhodet noen muligheter for innsjekk slik jeg tenker på, i avganghallen/ innenfor sikkerhetssonen (disse innsjekkingsautomatene). Så sniker jeg eg meg til eit ekstra spørsmål på slutten, når jeg ellers har flydd - ser jeg disse flyvertinnene og pilotene går i gjennom en eigen sikkerhetssluse eller hva dere kaller det. Må de i gjennom det samme som oss vanlige "døde", må de også fjerne belte osv osv. - eller er det litt andre rutiner? Har alltid lurt på dette (med aldri turt spørre , he he). Håper på svar!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Hei, og velkommen
![]() Får jeg spørre hvorfor du skal fly SAS fra Malmø/Gøteborg til Stockholm, og Norwegian videre? Her vil det være mye enklere å fly SAS, så kan du sjekke inn hele veien til Oslo fra Malmø eller Gøteborg. Om du flyr Norwegian videre, må dessverre ut på "landsiden" og sjekke inn på nytt.. Dessuten flyr SAS og Norwegian fra forskjellige terminaler på Arlanda, så jeg vet faktisk ikke om det er fysisk mulig å komme seg fra SAS sine gater til Norwegian sine gater på Arlanda. Men hvorfor fly via Stockholm? Fra Gøteborg kan man fly direkte med Widerøe, og er man i Malmø er veien kort over til København, hvor både SAS og Norwegian flyr direkte til Oslo.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Hei, velkommen!
Stockholms-saken får noen andre svare på som er bedre kjent der borte. Vedr. sikkerhetskontroll så er det stort sett de samme reglene som gjelder for alle som skal inn på sikker side (flysiden). Har de belte som piper så blir de sjekket de også.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]()
Heisan.
Bytte mellom lavprisselskap (eksempel Norwegian) og nettverk selskap (eksempel SAS) er (unnskyld utrykket), noe av det dummeste du kan finne på. Lavprisselskaper har som basis å fly fra flyplass til flyplass, med enkelte få unntak mellom to flygninger med samme selskap. Skal du mer enn det er disse selskapene ikke å foretrekke. 1. Skal du sende bagasje må du hente ut bagasjen når du mellomlander og ta med den til innsjekk på det neste selskap. På Arlanda er det forskjellige terminaler så det er veldig tungvindt. 2. Uten at jeg kjenner Arlanda så godt, så er det få lavprisselskaper som har mulighet for innsjekk innenfor sikkerhetskontrollen. Det skulle betyr jo flere skranker og økte utgifter som de sparer mest mulig på. 3. Om du blir forsinket og har en spesialpris har du ingen rettigheter på neste fly. Rekker du ikke flyet videre er billetten tapt og du må ofte kjøpe en ny. Også betale hotellovernatting selv om det må til før neste fly går. Kjøper du sammenhengende billetten hele veien hos SAS eller med samarbeide flyselskaper de har, blir billetten gratis overført til neste fly. Mat og hotell står også flyselskapet da for. Når det gjelder de egne sikkerhetskontrollene for oss som jobber på flyplassen, flyvertene og pilotene og dere "vanlige" reisende, er det akkurat samme krav. Vi tar også av belter, sko og har det reneste strippeshowet der. Poenget med egen kontroll vil jeg tro er rett og slett dere som reiser skal bare passere en gang når dere reiser og må påberegne tid gjennom kontrollen. Vi som jobber skal gjennom kontrollen mange ganger i løpet av dagen og har ikke tid til å stå i køene. Ellers måtte alle flyselskapene øke bemanningen for å legge inn i arbeidstiden at man skal stå i kø. Og denne ekstra utgiften ville selvfølgelig bli dekket gjennom økte priser for deg som reiser. Du ville sikkert heller ikke synes det var artig at flyet ditt ble forsinket for at piloten sto i sikkerhetskø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]() Quote:
Uniformene og uniforseffektene (belte, knapper etc) er som regel laget av material som normalt sett ikke skal gi utslag i sikkerhetskontrollen, men piper det så må alt metall av. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Dødelige blir jo også av og til sluset gjennom crewsjekken når det er ledig der og for lang kø i normalkontrollen
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Airside så er det ikke mulig å bevege seg mellom terminalene på ARN (med mindre du går ut, men det er ikke aktuelt for PAX) - derimot går det landside busser mellom alle terminaler, så akkurat den biten er forholdsvis lite tungvindt. T4->T2 er heller ikke lange distansen å gå om man har litt tid til overs.
Det jeg kan si, er at det å fly via Arlanda på vei fra Malmö til Oslo høres i min bok (unnskyld uttrykket) helidiotisk ut. Kjapp togtur til Kastrup, som fra Malmö sentrum er kortere enn bussen til Sturup og du har et hav av flyvninger med SAS og Norwegian å velge mellom rett opp til Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Hvis jeg skulle reise fra Gøteborg til Oslo ville jeg ikke tatt omveien via Stockholm men heller hoppet på dirtekteruten til Widerøe. 5 daglige avganger hver vei på ukedager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Jepp, og jeg tror det ville blitt billigere også enn å fly via stockholm. Dessuten er det faktisk ganske brukbart med tog / buss på strekningen, jeg har flere ganger vurdert å prøve den løsningen, men aldri kommet så langt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Someone; 15-05-2009 at 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() Quote:
Njaa, er vel egentlig ingen fast "fasit" akkurat på dette området. Jeg flyr selv ofte Gøteborg-Oslo (eller Gøteborg-St.holm-Oslo dersom Widerøe skal ha en "liten formue" på direkteflyet med Dash8-Q300), og prisene varierer sterkt. Tidligere i år når jeg sjekket pris, kunne jeg ofte fly tre ganger tur-retur: Gøteborg-Stockholm-Oslo - til prisen av en gang tur-retur: Gøteborg-Oslo direkte med Widerøe. Men når prisen hos Widerøe på direkteruten: GOT-OSL (eller motsatt) er kun Kr: 600.- eller deromkring, så er jo dette helt klart å foretrekke - med mindre du ikke liker propellfly da. Tok et prøvesøk nå, på ruten: GOT-OSL-GOT med avreise fra GOT, Fredag 12. Juni - og tilbake fra OSL til GOT Mandag 15. Juni. Da kommer SAS.no med totalpris på Kr: 1,136.- på det laveste, mens Wideroe.no kommer ut på over Kr: 4,000.- - enda man søker på økonomibill. på Wideroe.no, er kun Economy Flex og Business som kommer opp. Ecobill. dukker av en eller annen grunn ikke opp hos WF selv.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LH Innsjekk, fikk beskjed om å sjekk inn på SAS | apeks | Småprat | 13 | 16-07-2012 17:42 |
Spørsmål ang. innsjekk og vekt | A346 | Reiseforum | 11 | 20-11-2009 12:07 |
spørsmål om innsjekk på Heathrow | rampen | Reiseforum | 2 | 29-08-2008 19:59 |
Spørsmål om innsjekk | SK907 | Flyforum | 6 | 01-06-2007 03:11 |
Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk. | Martin | Flyforum | 4 | 10-11-2006 17:36 |