![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,844
|
![]()
Lukter WF og Q400 av dette......
men skal de ta over trenger de vel flere fly itillegg til de som er i bestilling. Og SAS har vel bare 2 Q400 opsjoner itillegg til de som er bestilt og fordelt mellom WF og BT Last edited by Someone; 30-07-2008 at 00:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Som det også står i artikkelen. Men kanskje noen av rutene ut ifra OSL blir med B737
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,844
|
![]() Quote:
Quote:
Per idag (utenom sommerferien) så er går vel 2 av 5 avganger med smågris, mens 3 er med slowfokkern Quote:
En ting er OSL-KSU, mens noe annet er jo de andre småhoppene som KRS-BGO, BGO-MOL-TRD etc etc og ang CRJ: "Hans Gezelius legger til at det er operasjoner som i dag drives med Fokker 50 som ikke vil være like lønnsomme med jet, og at de derfor fortsatt vil bli betjent av turbopropfly." Last edited by Someone; 30-07-2008 at 00:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Det er flere her som har spådd at Fokker 50 vil gå ut i løpet av de nærmeste årene og at Widerøe vil ta over operasjonene. Hans Gezelius i SAS går jo langt i å antyde noe sånt i artikkelen også. Det er klart at 737 kan ta over noe trafikk, men SAS trenger en mindre maskin dersom antall frekvenser skal opprettholdes. Spørsmålet er jo hvordan Widerøe skal klare å skaffe seg nok materiell til å trafikkere alle disse rutene, det er vel lite med Dash 8-100 og -300 på markedet? I så fall må det skaffes flere Q400. Er CRJ helt utelukket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: Kristiansund, Norway
Posts: 71
|
![]()
Dette er jaggu på tide... SAS' hvite Fokker er et temmelig kjedelig syn.
Og BSSW, B737 klarer i aller høyeste grad å lande der, selv om dagens siste boeing-ankomst måtte diverte til ***** på grunn av tåke på Kvernberget... SAS har fortsatt to daglige flygninger med B737 (oftest -600, men alle varianter kan lande der), i tillegg til sine 3 med Fokker 50. Vi har hatt både A320, MD-80 og Boeing 757 der, men det blir vel verre når de nye reglene kommer, og rullebanen blir kortet ned. Håper de får ut fingern og utvider rullebanen snart. Men den blir uansett lang nok til de østeuropeiske antonovene som jevnlig er på besøk, morsommere for en spotter en SAS Boeing 737. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Lukter veldig WF og flere Dash-8 av dette, -300'er skulle vel greit kunne erstatte F50 dersom det ikke er behov for større kapasitet. Men skal man følge tradisjonene i SAS' flåteplanlegging så må det bli ATR med tolvbladers propell eller noe sånt.
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Dersom de velger å overføre rutene til Widerøe så vil jeg tro dette blir Q400. Tilgangen på DHC-100 og -300 lav og mye av det materiellet som er tilgjengelig begynner å bli gammelt. Dette gjelder også deres egen flåte med -100. De ble anskaffet på tidlig 1990 tallet. Bombardier har dessuten lagt ned produksjon av 200/300 og satser alt på Q400. Glem heller ikke at vi snakker om 2 år frem i tid, slik at det vil være mulig å få levert maskiner ut over de opsjoner som allerede er tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,293
|
![]()
Positivt at det skjer noe... Men når kommer DY til Kristiansund?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
|
![]()
SAS får vel forhåpentligvis noen CRJ900 etterhvert. Kanskje det blir en mulighet? Noen som vet åssen det ligger ann med de forresten? Er de i bestilling?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,844
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Men går man over til Q400 representerer det en stor kapasitetsøkning på småhoppruter som SVG-KRS (kommer denne tilbake etter sommeren?), SVG-KSU, BGO-KSU, BGO-KRS, BGO-HAU, BGO-MOL og MOL-TRD. Widerøes nye Q400 tar jo 78 passasjerer mot 50 i dagens Fokker 50.
Hvor realistisk er det for Widerøe å skaffe seg fire-fem (?) Q400 for å dekke denne trafikken inne 1. kvartal 2010? Hadde vært typisk om det endte med at DAT fløy rutene for SAS i en laaaang periode, med eget og ex. Coast Air-materiell... Last edited by FlightDeck; 30-07-2008 at 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Meget spennende. Artikkelen sier 2010 så da har jo eventuellt WF tid på seg til å skaffe både fly og crew til denne operasjonen. WF har jo base BGO allerede der de fleste av disse rutene flys fra/til.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]()
Da Widerøe for et par år siden skulle ta over rutene MOL - OSL og KSU - OSL var planen å sette inn fem daglige avganger med Q400 på begge flyplassene (i alle fall på KSU). Og jeg tror det skal MYE til for at SAS ikke øker med minst én B737 avgang på ruten KSU - OSL nå når Fokkerne forsvinner, fordi de har en begrenset flåte til å erstatte Fokker 50. Etter utallige forsøk av KBVekst har de endelig klart (etter sigende) å få KSU øverst på prioriteringslisten for å forbedre frekvensene hos SAS.
Jeg tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig over om KSU klarer å fylle opp Oslo-avgangene sine eller ei Andeik, for det skal jeg love deg kommer til å bli det minste problemet av alle. Tror heller du skal ofre deres egne Bergen og Trondheims-avganger en tanke, som sliter med å fylle opp de 50 setene som er tilgjengelig der. Og det hører jo med til historien at det ikke kun har vært SAS som har slitt på den ruten. Og er jeg glad nå? Ja! Jeg har gått å ventet på at Widerøe skal komme inn her og erstatte F50, så dette er bare utrolig morsomt og positivt ![]() Last edited by flyKSU; 30-07-2008 at 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]() Quote:
__________________
upcoming flights.. mange |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Fokker 50 , JC Wings | Tarzan | Samlerhjørnet | 1 | 21-04-2019 20:08 |
Gjenværende Fokker-fly i SAS | Twin Otter | Register- og ATC-Forum | 1 | 25-09-2010 08:56 |
Fokker 50 hoster (innstillinger for SAS) | CK | Flyforum | 0 | 22-01-2008 07:57 |
SAS Fokker 50 | putzmeister | Samlerhjørnet | 7 | 29-11-2006 22:19 |
SAS Braathens Fokker 50 | FlightDeck | Flyforum | 3 | 16-09-2006 07:23 |