Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2004, 00:18   #1
flapjack
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
Default Rules and Regulations - til flygelederne!

Et flyfaglig spørsmål her som flygelederne her inne helt sikkert kan svare på:

LVP er "in force" på OSL og RVR er for øyeblikket 600 m. Flyet og crewet er kvalifisert for ILS CAT III A. Flyet blir vektorert inn på en "intercept HDG" til ILS 01R av ATC og flyet får meldingen "Cleared approach". Betyr denne klareringen at man kan følge GS ned til CAT III A minima? Eller må man ha en spesifikk klarering fra ATC for å gå under CAT I minima? Som f.eks "cleared ILS CAT III A RWY 01R"

Hadde vært fint med en noe utfyllende forklaring.

mvh
Flyger
flapjack is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2004, 00:38   #2
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'Rules and Regulations - til flygelederne!'

"Min" flyplass har kun CAT I (snart II eller III håper vi) så jeg sitter dessverre ikke inne med kunnskap vedr. CAT III-operasjoner. Det er muligens flere slike forhatte flygeledere på forum.airpics.com enn her inne, så kanskje du vil få et raskere svar der.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2004, 02:13   #3
Atco
Newcomer
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 44
Default Replying to Topic 'Rules and Regulations - til flygelederne!'

Dette er et "ullent" tema:
På Røyken definerer vi det slik: Når vi har LVP in force, så vil det pr. vår definisjon si at flyplassen er satt opp for CAT IIIa landinger på 01R og 19R, period! Når vi klarer for approach så er det oss irrelevant om PIC flyr en CAT II eller IIIA, up to him......og han trenger ikke spørre eller confirme om han kan fly CATII/III. Det som er problematisk er at mange piloter allikevel spør, og vi tror dette kommer av at b.l.a CPH klarerer for CATII/III approach (hvorfor er vi ikke sikre på...det skulle ikke være nødvendig, etter vårt syn så er det jo nettopp det LVP innebærer: restriksjoner i bakketrafikken m.h.t hvor mange som kan taxe, hvilke taxiways, kontroll av kjøretøyer, øket spacing for å garantere at "preceeding landing" er utenfor refleksjonsflater på ILS og slikt, samt øket monitorering/redundancy på ILS anleggene etc) Problemet vi opplever daglig er at vi klarerer for approach, og så brukes det så unødig mye tid på å "confirme" at det er CATII/III at man heller på DIR har lett for å si eks "cleared ILS CATII or III Rwy 01R"......

Ytterlig komplisert blir det når vi har det typiske GM fenomen, at RVR varierer mellom eks. 450 og 700 m. Problemet med CATII/III er som kjent at vi må øke spacing (typisk 6-8nm) så hvis vi kan kjøre CAT I gjør vi (og pilotene) helst det for mindre delay, men da må vi på forhånd vite dette.....ytterligere komplisert blir disse tilfellene nå vi har de som kun kan ta CAT I. Disse pleier vi i slike tilfelle å forsøke å holde i nærheten av final, slik at vi kan "smette" de inn når RVR går over 550m.....

Håper dette ga et lite inblikk i problemstillingen, for å summere opp:
Når GM har LVP in force, så anser vi alle for å fly CATII/III dersom vi ikke har blitt enig om noe annet, det er pilotens rettighet......
Atco is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2004, 09:15   #4
flapjack
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
Default Replying to Topic 'Rules and Regulations - til flygelederne!'

tar diskusjonen videre på airpics-forumet
flapjack is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spillet om flygelederne sail4fun Flyforum 10 18-01-2011 20:48
flygelederne i havn med lønnsoppgjøret nutcase Flyforum 50 27-06-2006 23:05
Spørsmål til flygelederne her inne spitfire Flyforum 2 10-05-2006 12:10
Litt mer ro for flygelederne Dag Viking Flyforum 3 08-12-2005 12:44


All times are GMT +2. The time now is 20:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.