Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2007, 18:08   #1
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default CPH december 2006: +1,4%

CPH havde en beskeden fremgang i december måned på 1,4%. Det er ikke imponerende men godkendt i forhold til at SAS i forhold til de forrige år, denne jul har reduceret programmet fra CPH med ca. 50%. Bl.a. har mange interkontinentale flyvninger omkring jul og nytår været aflyst.

Med december tallene er årsstatistikken for CPH ligeledes klar og slutresultatet blev 20.887.496 pax. hvilket er tæt på de 20,9 mio. som var budet efter tallene for november måned.

Fordelingen for december:

Int. rute: 1.208.277 +1,2%
Charter: 78.685 +1,6%
Dom: 139.857 +6,5%

I alt: 1.427.568 +1,4%

Stigning i absolutte tal: 19.786 pax.

Fordelingen for hele 2006:

Int. rute: 17.575.782 +4,2%
Charter: 1.524.991 +1,6%
Dom: 1.832.255 +10,7%

I alt: 20.877.496 +4,5%

Stigning i absolutte tal for hele 2006: 895.624 pax.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2007, 18:26   #2
peraARN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 70
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

:clap Grattis till bra siffror för 2006!
peraARN is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 10:13   #3
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Ja det er ok tal - havde nu selv håbet at CPH kunne nå 21 mio. grænsen i 2006, men det må blive næste år.

Mit eget bud for 2007 er 21.5 mio. men dette tal afhænger af mange forskellige faktorer. Får SAS nye langdistance fly, hvordan udvikler Sterling sig, hvilke nye ruter åbnes fra CPH af andre selskaber m.v. Der er ikke andet at gøre end at vente og se...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 11:41   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Og med en reduksjon på 2,7% i antall passasjerflybevegelser for hele 2006, vil de være tall i positiv retning når det gjelder kabinfaktor for de fleste.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 13:26   #5
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,288
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by PP

Ja det er ok tal - havde nu selv håbet at CPH kunne nå 21 mio. grænsen i 2006, men det må blive næste år.

Mit eget bud for 2007 er 21.5 mio. men dette tal afhænger af mange forskellige faktorer. Får SAS nye langdistance fly, hvordan udvikler Sterling sig, hvilke nye ruter åbnes fra CPH af andre selskaber m.v. Der er ikke andet at gøre end at vente og se...
Hvem er engentlig den største trussel mod Kastup i 2007? Er det en øget SAS-fokus på Arlanda som hub. En Ryanair oprustning i Billund og Malmø, eller bliver det året hvor det uventede sker at Oslo vil få en god del af interkontinentale ruter. Eller vil et dårligt renommé betyde at nogle vil vælge Kastrup fra. Jeg tror selv at toppen er nået i Kastrup.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 14:12   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by Bll spotter


eller bliver det året hvor det uventede sker at Oslo vil få en god del af interkontinentale ruter.

Å måtte du ha rett
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 17:39   #7
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by Bll spotter

Quote:
Originally posted by PP

Ja det er ok tal - havde nu selv håbet at CPH kunne nå 21 mio. grænsen i 2006, men det må blive næste år.

Mit eget bud for 2007 er 21.5 mio. men dette tal afhænger af mange forskellige faktorer. Får SAS nye langdistance fly, hvordan udvikler Sterling sig, hvilke nye ruter åbnes fra CPH af andre selskaber m.v. Der er ikke andet at gøre end at vente og se...
Hvem er engentlig den største trussel mod Kastup i 2007? Er det en øget SAS-fokus på Arlanda som hub. En Ryanair oprustning i Billund og Malmø, eller bliver det året hvor det uventede sker at Oslo vil få en god del af interkontinentale ruter. Eller vil et dårligt renommé betyde at nogle vil vælge Kastrup fra. Jeg tror selv at toppen er nået i Kastrup.
Jeg ved ikke om der er decideret nogle trussler mod CPH i 2007 - der skal relativ store hændelser til at rykke trafikbilledet den ene eller anden vej.

Hvis ARN-PEK åbnes på bekostning af flyvninger fra CPH, så er det klart at det vil påvirke billedet for CPH i negativ retning. Hvis SAS derimod tager nye fly ind i den interkontinentale flåde som rygterne siger, regner jeg med at den nuværende kapacitet fra CPH bibeholdes og at der samtidig kommer en ny rute til Hong Kong - i så fald vil det påvirke billedet for CPH i positiv retning.

Ryanair i Billund og Malmö har kun ringe betydning for trafikken på CPH - det er relativt små volumer der er tale om og ud af disse volumer er det kun en begrænset del som tages direkte fra CPH.

På trods af problemer denne sommer tvivler jeg på at CPH's renommé i det store billede har taget så meget skade at det vil påvirke trafikudviklingen negativt. Det positive er jo samtidig at lufthavnen har indset at sidste sommers mange uheldige episoder ikke er holdbart i længe og har taget en række tiltag for at forbedre situationen således at det ikke gentager sig fremover - se bl.a. følgende redegørelse fra CPH:

29.12.2006: Status på smidig trafikafvikling fra Københavns Lufthavne A/S

Jeg ved ikke hvorfor du tror toppen er nået for CPH - vi har højkonjunktur som formentlig fortsætter gennem 2007, hvilke er med til at stimulere rejselysten samtidig med at udbudet af lavprisbilletter fra CPH stadig vokser. CPH forudser selv en trafikvækst for 2007 på 4-6%, hvilket jeg tror er et ganske realistisk bud.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 08:51   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,416
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Hvorfor håpe på så mange flere passasjerer på CPH? Køene er jo til dels lange nok... Litt av den gode stemningen/sjarmen forsvinner jo hvis plassen blir alt for stor...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 12:20   #9
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by EB

Hvorfor håpe på så mange flere passasjerer på CPH? Køene er jo til dels lange nok... Litt av den gode stemningen/sjarmen forsvinner jo hvis plassen blir alt for stor...
Hvorfor? Fordi udviklingen af CPH er vigtig ikke bare for København, men for hele Øresundsregionen. CPH er den største arbejdsplads i København og en velfungerende lufthavn der tilbyder mange destinationer direkte er vigtig for at tiltrække nye investeringer og turister til regionen. Så derfor håber jeg på flere passagerer på CPH!

Køerne var alt for lange i sommers, hvilket jeg tror og håber på at vi ikke ser en gentagelse af igen fremover. Ledelsen på CPH har sat fokus på disse problemer og taget fornuftige tiltag til at forhindre en gentagelse af denne kaos sommer. De flyvninger jeg har haft fra CPH her i efteråret har stort set været uden nævneværdig kø, hvor jeg er kommer gennem check-in og security på ca. 15 min.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 17:37   #10
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Hvorfor bygges det ikke mer nytt på CPH når forholdene til tider er så kaotiske?

Jeg synes det både er køer for å sjekke inn og når man venter på bagasje. Dessuten så har det til tider vært umulig å få med bagasjen videre til Oslo når man bytter fly med kort transfer. Stått mange ganger på OSL uten bagasje som står igjen i CPH. Det er for dårlig....
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 18:45   #11
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by vadheim

Hvorfor bygges det ikke mer nytt på CPH når forholdene til tider er så kaotiske?
Kanske av samma anledning att inget nytt blivit byggt på OSL. Det kostar och tar tid att planera och bygga. Jag tror det generellt råder en konservativ hållning till att bygga nytt i Norden. Värsta scenariot är att trafiken vänder nedåt samtidigt som man står där med 100 000 kvadratmeter ny terminal som nu blir helt överflödig.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 02:58   #12
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Quote:
Originally posted by vadheim

Hvorfor bygges det ikke mer nytt på CPH når forholdene til tider er så kaotiske?
Kanske av samma anledning att inget nytt blivit byggt på OSL. Det kostar och tar tid att planera och bygga. Jag tror det generellt råder en konservativ hållning till att bygga nytt i Norden. Värsta scenariot är att trafiken vänder nedåt samtidigt som man står där med 100 000 kvadratmeter ny terminal som nu blir helt överflödig.
Nå starter vel byggingen av terminal 2 på OSL om ikke altfor lenge, men er enig i at arbeidet burde vært satt igang allerede.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 08:30   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

PP antyder at toppen er nådd for CPH, jeg er tilbøyelig til å mene det samme. CPH har i alle år hatt sin posisjon basert på masse transfer, spesielt til/fra Norge og Sverige. Denne situasjonen er dramatisk endret de siste 3-4 årene, slik at grunnlaget for vekst på CPH bare blir mindre og mindre. Med ytterligere interkontinental trafikk fra ARN (og forhåpentligvis OSL), vil dette bildet forsterkes ytterligere.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 09:16   #14
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,288
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Det bliver heller ikke i år at CPH får gavn af Emirates.


http://borsen.dk/nyhed/101725/
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 12:19   #15
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by vadheim

Hvorfor bygges det ikke mer nytt på CPH når forholdene til tider er så kaotiske?

Jeg synes det både er køer for å sjekke inn og når man venter på bagasje. Dessuten så har det til tider vært umulig å få med bagasjen videre til Oslo når man bytter fly med kort transfer. Stått mange ganger på OSL uten bagasje som står igjen i CPH. Det er for dårlig....
Der bygges vel netop nyt på CPH for at undgå de kaotiske forhold - næste sommer står den nye centrale sikkerhedskontrol til ca. 200 mio. dkr. klar. Dette skulle meget gerne medvirke til at minske ventetiden for at komme gennem security.

Problemet omkring check-in og baggage er at det ikke er noget som direkte kontrolleres af CPH. Selskaberne står selv for check-in og hvor mange pulte der skal være åbne - baggagen håndteres også af selskaberne selv gennem de forskellige handlingselskaber. CPH fører i øjeblikket en tæt dialog med de forskellige selskaber og aktører for at opnå en acceptabel ventetid for henholdsvis check-in og baggage. Men i sidste ende er det selskaber selv der er ansvarlig for dette - og i en verden med fokus på at nedbringe omkostningerne skal vi nok ikke forvente at ventetiderne helt forsvinder.

Når alt dette er sagt er der ingen tvivl om at CPH i det sidste års tid har lidt under kaotiske forhold som er helt uacceptabelt for en lufthavn som CPH der gerne vil måle sig med verdens bedste. Set i det lyd er det glædeligt at der arbejdes intensivt på at forbedre situationen.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 12:24   #16
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by JetBlue

PP antyder at toppen er nådd for CPH, jeg er tilbøyelig til å mene det samme. CPH har i alle år hatt sin posisjon basert på masse transfer, spesielt til/fra Norge og Sverige. Denne situasjonen er dramatisk endret de siste 3-4 årene, slik at grunnlaget for vekst på CPH bare blir mindre og mindre. Med ytterligere interkontinental trafikk fra ARN (og forhåpentligvis OSL), vil dette bildet forsterkes ytterligere.
Jeg tror ikke toppen er nået! Transfer er en vigtig faktor for CPH, men ikke altafgørende - CPH er dog selv indstillet på at transfer trafikken igen skal være stigende på CPH, hvilket kræver et tæt samspil mellem CPH og de forskellige aktører som benytter lufthavnen. Et ekspansivt SAS vil uden tvivl kunne medvirke til at hæve transfer trafikken på CPH.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 12:26   #17
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by Bll spotter

Det bliver heller ikke i år at CPH får gavn af Emirates.


http://borsen.dk/nyhed/101725/
Nej desværre ser det ikke ud til dette - meget skuffende spøger du mig.

For blot et par måneder siden gik rygterne i korridorerne at Emirates var sikkert for 2007 - tingene har det jo i luftfartsbranchen med at ændre sig hurtigt, så det bliver nu formentlig ikke før engang i 2008 at EK kommer til CPH.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 18:08   #18
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by amatør

Nå starter vel byggingen av terminal 2 på OSL om ikke altfor lenge, men er enig i at arbeidet burde vært satt igang allerede.
Problemet är inte att man på OSL är sen med att påbörja bygget av ny terminal. Det tar sin tid att planera, budgetera och bygga. Felet är nog snarare att OSL var underdimentionerad när den öppnades 1998. Utrymmet för att växa visade sig inte vara tillräckligt stort.

Quote:
Originally posted by PP

Nej desværre ser det ikke ud til dette - meget skuffende spøger du mig.

For blot et par måneder siden gik rygterne i korridorerne at Emirates var sikkert for 2007 - tingene har det jo i luftfartsbranchen med at ændre sig hurtigt, så det bliver nu formentlig ikke før engang i 2008 at EK kommer til CPH.
Då hoppas jag rykterna om Qatar Airways planer att öppna trafik till Arlanda hösten 2007 blir verklighet. Att vara först på den skandinaviska marknaden kan nog bara vara positivt.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 18:21   #19
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Med dagens endrede behov for sikkerhetssjekk og dertil køer, samt køer ved innsjekk pga flere punkt til punkt flyvningre, synes jeg det kan virke som OSL trenger en større sentralterminal/bygning, og ikke bare flere gater.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 18:34   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
Default Re: CPH december 2006: +1,4%

Quote:
Originally posted by Hurum

Med dagens endrede behov for sikkerhetssjekk og dertil køer, samt køer ved innsjekk pga flere punkt til punkt flyvningre, synes jeg det kan virke som OSL trenger en større sentralterminal/bygning, og ikke bare flere gater.
Det er vel også derfor man snakker om en ny terminal (t2) og ikke bare en finger med gater som vel egentlig man så for seg i 98
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Alle SAS-passagerer kan benytte Fast Track i CPH (men kun den 24. december) jefi99 Småprat 27 06-12-2012 16:44
CPH august 2006: +4,1% PP Flyforum 15 07-09-2006 22:03
CPH juli 2006: +4,4% PP Flyforum 11 09-08-2006 21:15
CPH april 2006: +7,3% PP Flyforum 14 11-05-2006 12:13
CPH marts 2006: +6,5% PP Flyforum 19 17-04-2006 12:51


All times are GMT +2. The time now is 04:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.