Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2007, 18:08   #1
PP
ScanFlyer Molded

Default CPH december 2006: +1,4%

CPH havde en beskeden fremgang i december måned på 1,4%. Det er ikke imponerende men godkendt i forhold til at SAS i forhold til de forrige år, denne jul har reduceret programmet fra CPH med ca. 50%. Bl.a. har mange interkontinentale flyvninger omkring jul og nytår været aflyst.

Med december tallene er årsstatistikken for CPH ligeledes klar og slutresultatet blev 20.887.496 pax. hvilket er tæt på de 20,9 mio. som var budet efter tallene for november måned.

Fordelingen for december:

Int. rute: 1.208.277 +1,2%
Charter: 78.685 +1,6%
Dom: 139.857 +6,5%

I alt: 1.427.568 +1,4%

Stigning i absolutte tal: 19.786 pax.

Fordelingen for hele 2006:

Int. rute: 17.575.782 +4,2%
Charter: 1.524.991 +1,6%
Dom: 1.832.255 +10,7%

I alt: 20.877.496 +4,5%

Stigning i absolutte tal for hele 2006: 895.624 pax.

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2007, 18:26   #2
peraARN
ScanFlyer Blue

Default Re: CPH december 2006: +1,4%

:clap Grattis till bra siffror för 2006!
peraARN is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 10:13   #3
PP
ScanFlyer Molded

Ja det er ok tal - havde nu selv håbet at CPH kunne nå 21 mio. grænsen i 2006, men det må blive næste år.

Mit eget bud for 2007 er 21.5 mio. men dette tal afhænger af mange forskellige faktorer. Får SAS nye langdistance fly, hvordan udvikler Sterling sig, hvilke nye ruter åbnes fra CPH af andre selskaber m.v. Der er ikke andet at gøre end at vente og se...

Old 06-01-2007, 11:41   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Og med en reduksjon på 2,7% i antall passasjerflybevegelser for hele 2006, vil de være tall i positiv retning når det gjelder kabinfaktor for de fleste.
Old 06-01-2007, 13:26   #5
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Quote:
Originally posted by PP

Ja det er ok tal - havde nu selv håbet at CPH kunne nå 21 mio. grænsen i 2006, men det må blive næste år.

Mit eget bud for 2007 er 21.5 mio. men dette tal afhænger af mange forskellige faktorer. Får SAS nye langdistance fly, hvordan udvikler Sterling sig, hvilke nye ruter åbnes fra CPH af andre selskaber m.v. Der er ikke andet at gøre end at vente og se...
Hvem er engentlig den største trussel mod Kastup i 2007? Er det en øget SAS-fokus på Arlanda som hub. En Ryanair oprustning i Billund og Malmø, eller bliver det året hvor det uventede sker at Oslo vil få en god del af interkontinentale ruter. Eller vil et dårligt renommé betyde at nogle vil vælge Kastrup fra. Jeg tror selv at toppen er nået i Kastrup.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2007, 14:12   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally posted by Bll spotter

eller bliver det året hvor det uventede sker at Oslo vil få en god del af interkontinentale ruter.

Å måtte du ha rett
Old 06-01-2007, 17:39   #7
PP
ScanFlyer Molded

Quote:

Quote:
Originally posted by PP

Hvem er engentlig den største trussel mod Kastup i 2007? Er det en øget SAS-fokus på Arlanda som hub. En Ryanair oprustning i Billund og Malmø, eller bliver det året hvor det uventede sker at Oslo vil få en god del af interkontinentale ruter. Eller vil et dårligt renommé betyde at nogle vil vælge Kastrup fra. Jeg tror selv at toppen er nået i Kastrup.
Jeg ved ikke om der er decideret nogle trussler mod CPH i 2007 - der skal relativ store hændelser til at rykke trafikbilledet den ene eller anden vej.

Hvis ARN-PEK åbnes på bekostning af flyvninger fra CPH, så er det klart at det vil påvirke billedet for CPH i negativ retning. Hvis SAS derimod tager nye fly ind i den interkontinentale flåde som rygterne siger, regner jeg med at den nuværende kapacitet fra CPH bibeholdes og at der samtidig kommer en ny rute til Hong Kong - i så fald vil det påvirke billedet for CPH i positiv retning.

Ryanair i Billund og Malmö har kun ringe betydning for trafikken på CPH - det er relativt små volumer der er tale om og ud af disse volumer er det kun en begrænset del som tages direkte fra CPH.

På trods af problemer denne sommer tvivler jeg på at CPH's renommé i det store billede har taget så meget skade at det vil påvirke trafikudviklingen negativt. Det positive er jo samtidig at lufthavnen har indset at sidste sommers mange uheldige episoder ikke er holdbart i længe og har taget en række tiltag for at forbedre situationen således at det ikke gentager sig fremover - se bl.a. følgende redegørelse fra CPH:

29.12.2006: Status på smidig trafikafvikling fra Københavns Lufthavne A/S

Jeg ved ikke hvorfor du tror toppen er nået for CPH - vi har højkonjunktur som formentlig fortsætter gennem 2007, hvilke er med til at stimulere rejselysten samtidig med at udbudet af lavprisbilletter fra CPH stadig vokser. CPH forudser selv en trafikvækst for 2007 på 4-6%, hvilket jeg tror er et ganske realistisk bud.

Old 07-01-2007, 08:51   #8
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Hvorfor håpe på så mange flere passasjerer på CPH? Køene er jo til dels lange nok... Litt av den gode stemningen/sjarmen forsvinner jo hvis plassen blir alt for stor...
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 12:20   #9
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by EB

Hvorfor håpe på så mange flere passasjerer på CPH? Køene er jo til dels lange nok... Litt av den gode stemningen/sjarmen forsvinner jo hvis plassen blir alt for stor...
Hvorfor? Fordi udviklingen af CPH er vigtig ikke bare for København, men for hele Øresundsregionen. CPH er den største arbejdsplads i København og en velfungerende lufthavn der tilbyder mange destinationer direkte er vigtig for at tiltrække nye investeringer og turister til regionen. Så derfor håber jeg på flere passagerer på CPH!

Køerne var alt for lange i sommers, hvilket jeg tror og håber på at vi ikke ser en gentagelse af igen fremover. Ledelsen på CPH har sat fokus på disse problemer og taget fornuftige tiltag til at forhindre en gentagelse af denne kaos sommer. De flyvninger jeg har haft fra CPH her i efteråret har stort set været uden nævneværdig kø, hvor jeg er kommer gennem check-in og security på ca. 15 min.

Old 07-01-2007, 17:37   #10
vadheim
ScanFlyer Blue

Hvorfor bygges det ikke mer nytt på CPH når forholdene til tider er så kaotiske?

Jeg synes det både er køer for å sjekke inn og når man venter på bagasje. Dessuten så har det til tider vært umulig å få med bagasjen videre til Oslo når man bytter fly med kort transfer. Stått mange ganger på OSL uten bagasje som står igjen i CPH. Det er for dårlig....
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2007, 18:45   #11
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally posted by vadheim

Hvorfor bygges det ikke mer nytt på CPH når forholdene til tider er så kaotiske?
Kanske av samma anledning att inget nytt blivit byggt på OSL. Det kostar och tar tid att planera och bygga. Jag tror det generellt råder en konservativ hållning till att bygga nytt i Norden. Värsta scenariot är att trafiken vänder nedåt samtidigt som man står där med 100 000 kvadratmeter ny terminal som nu blir helt överflödig.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 02:58   #12
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by jikswoboB

Quote:

Kanske av samma anledning att inget nytt blivit byggt på OSL. Det kostar och tar tid att planera och bygga. Jag tror det generellt råder en konservativ hållning till att bygga nytt i Norden. Värsta scenariot är att trafiken vänder nedåt samtidigt som man står där med 100 000 kvadratmeter ny terminal som nu blir helt överflödig.
Nå starter vel byggingen av terminal 2 på OSL om ikke altfor lenge, men er enig i at arbeidet burde vært satt igang allerede.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 08:30   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

PP antyder at toppen er nådd for CPH, jeg er tilbøyelig til å mene det samme. CPH har i alle år hatt sin posisjon basert på masse transfer, spesielt til/fra Norge og Sverige. Denne situasjonen er dramatisk endret de siste 3-4 årene, slik at grunnlaget for vekst på CPH bare blir mindre og mindre. Med ytterligere interkontinental trafikk fra ARN (og forhåpentligvis OSL), vil dette bildet forsterkes ytterligere.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 09:16   #14
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

Det bliver heller ikke i år at CPH får gavn af Emirates.

http://borsen.dk/nyhed/101725/
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 12:19   #15
PP
ScanFlyer Molded

Quote:

Jeg synes det både er køer for å sjekke inn og når man venter på bagasje. Dessuten så har det til tider vært umulig å få med bagasjen videre til Oslo når man bytter fly med kort transfer. Stått mange ganger på OSL uten bagasje som står igjen i CPH. Det er for dårlig....
Der bygges vel netop nyt på CPH for at undgå de kaotiske forhold - næste sommer står den nye centrale sikkerhedskontrol til ca. 200 mio. dkr. klar. Dette skulle meget gerne medvirke til at minske ventetiden for at komme gennem security.

Problemet omkring check-in og baggage er at det ikke er noget som direkte kontrolleres af CPH. Selskaberne står selv for check-in og hvor mange pulte der skal være åbne - baggagen håndteres også af selskaberne selv gennem de forskellige handlingselskaber. CPH fører i øjeblikket en tæt dialog med de forskellige selskaber og aktører for at opnå en acceptabel ventetid for henholdsvis check-in og baggage. Men i sidste ende er det selskaber selv der er ansvarlig for dette - og i en verden med fokus på at nedbringe omkostningerne skal vi nok ikke forvente at ventetiderne helt forsvinder.

Når alt dette er sagt er der ingen tvivl om at CPH i det sidste års tid har lidt under kaotiske forhold som er helt uacceptabelt for en lufthavn som CPH der gerne vil måle sig med verdens bedste. Set i det lyd er det glædeligt at der arbejdes intensivt på at forbedre situationen.

Old 08-01-2007, 12:24   #16
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by JetBlue

PP antyder at toppen er nådd for CPH, jeg er tilbøyelig til å mene det samme. CPH har i alle år hatt sin posisjon basert på masse transfer, spesielt til/fra Norge og Sverige. Denne situasjonen er dramatisk endret de siste 3-4 årene, slik at grunnlaget for vekst på CPH bare blir mindre og mindre. Med ytterligere interkontinental trafikk fra ARN (og forhåpentligvis OSL), vil dette bildet forsterkes ytterligere.
Jeg tror ikke toppen er nået! Transfer er en vigtig faktor for CPH, men ikke altafgørende - CPH er dog selv indstillet på at transfer trafikken igen skal være stigende på CPH, hvilket kræver et tæt samspil mellem CPH og de forskellige aktører som benytter lufthavnen. Et ekspansivt SAS vil uden tvivl kunne medvirke til at hæve transfer trafikken på CPH.

Old 08-01-2007, 12:26   #17
PP
ScanFlyer Molded

Quote:

Det bliver heller ikke i år at CPH får gavn af Emirates.

http://borsen.dk/nyhed/101725/
Nej desværre ser det ikke ud til dette - meget skuffende spøger du mig.

For blot et par måneder siden gik rygterne i korridorerne at Emirates var sikkert for 2007 - tingene har det jo i luftfartsbranchen med at ændre sig hurtigt, så det bliver nu formentlig ikke før engang i 2008 at EK kommer til CPH.

Old 08-01-2007, 18:08   #18
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally posted by amatør

Nå starter vel byggingen av terminal 2 på OSL om ikke altfor lenge, men er enig i at arbeidet burde vært satt igang allerede.
Problemet är inte att man på OSL är sen med att påbörja bygget av ny terminal. Det tar sin tid att planera, budgetera och bygga. Felet är nog snarare att OSL var underdimentionerad när den öppnades 1998. Utrymmet för att växa visade sig inte vara tillräckligt stort.

Quote:
Originally posted by PP

Nej desværre ser det ikke ud til dette - meget skuffende spøger du mig.

For blot et par måneder siden gik rygterne i korridorerne at Emirates var sikkert for 2007 - tingene har det jo i luftfartsbranchen med at ændre sig hurtigt, så det bliver nu formentlig ikke før engang i 2008 at EK kommer til CPH.
Då hoppas jag rykterna om Qatar Airways planer att öppna trafik till Arlanda hösten 2007 blir verklighet. Att vara först på den skandinaviska marknaden kan nog bara vara positivt.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 18:21   #19
Hurum
ScanFlyer Molded

Med dagens endrede behov for sikkerhetssjekk og dertil køer, samt køer ved innsjekk pga flere punkt til punkt flyvningre, synes jeg det kan virke som OSL trenger en større sentralterminal/bygning, og ikke bare flere gater.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2007, 18:34   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by Hurum

Med dagens endrede behov for sikkerhetssjekk og dertil køer, samt køer ved innsjekk pga flere punkt til punkt flyvningre, synes jeg det kan virke som OSL trenger en større sentralterminal/bygning, og ikke bare flere gater.
Det er vel også derfor man snakker om en ny terminal (t2) og ikke bare en finger med gater som vel egentlig man så for seg i 98
Reply

Posting Rules