Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2004, 07:53   #1
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ok...icle888717.ece

Luftforsvaret kommer sikkert til å være uten egne transportfly i fremtiden, hvis Devold får viljen sin. Synd i såfall, jeg har virkelig sansen for A400M.

http://www.airbusmilitary.com/gallery.html
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 11:37   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.'

De Herculesene vi har (som visstnok igjen må sjekkes for sprekker) havner vel på museum før vi får nye transportfly...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 13:03   #3
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Replying to Topic 'Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.'

Norge og innkjøp av millitært utstyr er bare en ekstremt uheldig kombinasjon.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 13:17   #4
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.'

Quote:
Originally posted by CK


De Herculesene vi har (som visstnok igjen må sjekkes for sprekker) havner vel på museum før vi får nye transportfly...
Har Fred Olsen ikke et par L188 som forsvaret kan overtage`? LN-FOG/H/I
Guest is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 17:06   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.'

Jeg synes dette er svært fornuftig. Vi takker nei til europeisk plastikk for å vise våre venner i Lockheed at vi støtter dem 110% slik at de vet at det ikke spiller noen rolle om vi får kontrakter av dem eller ikke. Vi kjøper JSF-skiten åkke som
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2004, 21:33   #6
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.'

Jeg går ut fra at statsråden har lært av Kinder at det ikke er mulig med tre ting på én gang, i dette tilfellet "vinn-vinn-vinn"...
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2005, 06:54   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Takker nei til industrikontrakter verdt 15 mrd.

vg

Regningen for å skifte ut vingene kan bli på rundt en milliard kroner. Norge kan også bli nødt til å trekke de norske Herculesene som bidrag til NATO Responce Force (NRF). Flere kilder uavhengig av hverandre opplyser dette overfor VG.

- Spørsmålet om vi skal trekke C-130-elementet fra vårt bidrag til NRF, er til behandling i departementet, men det er ikke tatt noen beslutning ennå, sier informasjonssjef Martin Lohne i Forsvarsdepartementet.

Bare lett frakt

NRF ble opprettet i 2002, og er en prestisjestyrke i NATO. På kort varsel skal den løse hele spekteret av NATOs oppgaver. Norge skal bidra med spesialstyrker, Telemark Bataljon, fire sjøkrigsfartøyer, en ubåt, seks jagerfly, overvåkingsfly, maritimt patruljefly og transportfly (C-130).

De 35 år gamle C-130 Hercules-flyene er nå så godt som tatt ut av operativ virksomhet.

Av hensyn til sikkerheten driver 335-skvadronen nå kun lett frakt av mennesker og last. På grunn av gammelt navigasjonsutstyr i de gamle arbeidshestene av noen fly kan de bare fly visuelt, og ikke i mørke eller i dårlig vær.

Årsaken er at produsenten Lockheed Martin har varslet at det kan få «alvorlige konsekvenser» dersom det ikke innføres begrensninger i bruken av flyene.

Sprekkdannelser

Dette skyldes at det ikke er skiftet ut vingestruktur på de gamle maskinene, og at det er oppdaget sprekkdannelser.

De norske spesialsoldatene i Hærens jegerkommando som nå trener for fullt fram til nye oppdrag i Afghanistan i juli/august, er blant avdelingene som rammes av begrensningene.

Elitesoldatene kan ikke lenger trene dropp fra lav høyde med flyene - en viktig øvelse for spesialstyrkene. De vil sannsynligvis måtte leie fly fra andre land, eller trene utenlands.

- Det er riktig at det er en type trening som man vanligvis gjør med disse flyene. Men nå er det innført en rekke operative begrensninger, bekrefter luftoperativ inspektør i Luftforsvaret, brigader Morten Haga Lunde
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lastefly i Russland mistet last verdt over 2,5 mrd kroner Someone Småprat 5 16-03-2018 18:23
Finn en .. nei, to .. nei MANGE feil! LN-MOW Småprat 17 29-04-2013 00:15
Nå er Norwegian verdt 8,4 mrd. kroner XPilot Småprat 0 06-03-2013 15:39
SAS trenger 3 mrd. til jul. Hickok Flyforum 24 28-10-2009 09:48
Flysikkerhet til halv mrd. sirpjalle Flyforum 1 26-11-2007 15:35


All times are GMT +2. The time now is 22:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.