![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,326
|
![]()
SAS har i dag sluppet tallene for deres 3. kvartal 2019, hvilket tilsvarer mai-juli. Driftsresulatet (EBIT) er ned ca 1/4 sammenlignet med samme periode i fjor fra ca 2 til 1,5 mrd svenske kroner, mens nettoresultatet ble 1,1 mrd SEK.
Av nedgangen kan 185 millioner forklares med streiken i starten av mai, mens resten høyere drivstoffkostander og en stadig svakere svensk krone (og egentlig norsk også) forklarer mye av det resterende https://newsweb.oslobors.no/message/483824 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,326
|
![]()
SAS har også varslet en reorganisering av ledelsen og organisasjonen, som beskrevet under:
https://www.flightglobal.com/news/ar...-decli-460476/ Quote:
Og det er langt fra ferdige med å effektivisere selskapet Link til Q3 presentasjonen: https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...esentation.pdf Og rapporten: https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...son-190827.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
600 millioner er jo ganske mye penger. Godt det ikke kjørte selskapet i grøfta. Det må vel snart bli slutt på det streiketullet. At renholdere på 20% stilling i helsevesenet trenger et virkemiddel kan man skjønne, men godt gasjerte piloter burde holde seg for gode til å risikere tusenvis av arbeidsplasser.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]() Quote:
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Det er jeg helt enig med deg i. Men det rare er, at mange piloter ikke blir så trøtte, bare de får litt bedre betalt.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,652
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Det er så det ble sagt. Samtidig krevde de en lønnsøkning på 13% eller noe. De endte opp med 3,5 i år, 3 neste år og 4 i 2021.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]()
När man ser utilization av flygande personal vilket jag har gjort first hand och då inte som crew, skall det nog mer till än pengar för att stoppa tröttheten i mer än 10 minuter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,706
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Jeg er ikke så god på å fly, men jeg er et råskinn på å jobbe turnus.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Hvis en yrkesgruppe står i en posisjon som er til å misunne, kan man jo lure på hvorfor de streiker. Streikeretten skal selvfølgelig gjelde alle, men den må brukes med fornuft.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Misunnelse er en skikkelig uting, og dessverre en altfor sterk følelse hos mange. SAS-pilotenes betingelser er ikke mye å hoppe i taket for, så skjønner godt at de streiket når de ikke har markedslønn. Det tragiske var at ledelsen så det komme, men valgte å ikke gjøre noe med det i håp om at det skulle gå over av seg selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Jada. Men misunnelsesverdig er faktisk gangbar norsk. Jeg misunner ingen, men syns streikevåpenet i våre dager er utdatert.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Spørs da om det er slik at hvermannsen i det hele tatt forstår hva man misunner.
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Jeg tror de hadde tjent på å kjøre en sak om gangen.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
10,5% over 3 år. Det tilsvarer vel omtrentlig det samme en må ha for å unngå nedgang i lønn mtp generell lønnsvekst ellers i samfunnet? Pilotene ønsket 13%, men fikk 10,5%. Hvorfor er dette så galt? De aller fleste i samfunnet får nøyaktig det samme uten å måtte streike for det...
Ellers er det vel EASA FTL som styrer arbeidstid. Dette gir seg forskjellige utslag i forskjellige selskaper med forskjellig driftsmønster. I noen selskaper blir det ekstremt hardt, i andre selskaper fungerer balansen bedre. SAS ønsker å øke utnyttelsen, og det bør være fullt mulig. De flyr jo allerede nær 900t blokktid pr år, men man kan kanskje kutte ned på duty-hours? Vinn-vinn vil jeg tro. Piloter ønsker å fly, ikke bruke tid på div crewrom mellom flighter. Last edited by martins; 27-08-2019 at 13:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
|
![]()
SAS-ledelsen er i fornektelsemodus. Fint det. De behandler currency som en faktor de ikke har innvirkning på, og de gir streik og de ansatte skylden for resten. Så gjør de organisasjonen litt større for å effektivisere. Belegget i kabinen går ned, men hva gjør vel det? Det bare å fylle en liter med biofuel på tanken så vi tror dere har miljøfokus. Bare fortsett sånn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: OSL
Posts: 123
|
![]()
Det er jo tydelig at de fleste her mener at pilotene er viktig tannhjul i systemet som får samfunnet til å gå rundt. Samme som sykepleiere, vektere etc. Hvorfor skal disse viktige samfunnselementene ha kjipe villkår om de er så viktige?
Om fly er viktig for næringsliv og stat så bør man jo kanskje se på hvordan systemet er bygget opp. Vi flyvende er jo blant annet fritatt deler av arbeidsmiljøloven.
__________________
Hadde vært EBP etter ei uke på jobb ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS sommerprogram 2019 | Someone | Flyforum | 54 | 28-05-2019 11:37 |
SAS sommerprogram 2019 | Someone | Flyforum | 0 | 22-08-2018 07:35 |
SAS Q1 2018 resultater | Someone | Flyforum | 3 | 27-02-2018 09:37 |
SAS-resultater med smell i (Q1) | fluxie | Flyforum | 1 | 08-03-2017 13:25 |
Nedjusterer SAS-resultater | sail4fun | Flyforum | 2 | 04-02-2008 16:38 |