![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Jeg trengte en unnskyldning for å komme meg på tur siden madammen hadde nesen i bøkene med eksamenslesing. Jeg trengte ikke å se langt da Air Transat flyr A310 til den lokale flyplassen, et steinkast unna. Hadde tenkt lenge på å bli med en av disse stutt-tjukke maskinene over en gang, nå var de på tide å hive seg med.
Siden avgangen var tidlig ettermiddag hadde jeg god tid å komme meg opp, hive noen klær i en bag på morgenen og ta bussen for en gangs skyld til flyplassen. Innsjekken til Air Transat er i et eget bygg, hvor de andre charteroperatørene og Ryanair holder til. ![]() Det var en del kø, men fikk slippe forbi hele gjengen da jeg hadde slått til og booket Transat sin Club class, deres Economy ekstra-klasse. ![]() Det følger ikke med loungetilgang med Club-class, jeg hadde god tid før avgang så jeg fant meg noe godt å spise og drikke mens jeg ventet. ![]() ![]() C-GTSH Denne maskinen er den nest yngste aktive A310’en til TS, bygd i 1992. Den var i tjeneste for Lufthansa i 12 år som D-AIDN før Air Transat tok den i bruk i 2004. Boarding var annonsert til å starte en time før avgang, noe jeg syns var vel tidlig på en maskin med plass til i underkant av 250pax. Jeg fikk boardinggruppe 2, selv om jeg hadde priority boarding. Da boardingen startet fant jeg ut hvordan det hele hang samme, det var et halvt gamlehjem med boardinggruppe 1, som tok vel 20 minutter for å komme seg ombord. 22. august 2018, 13.05 Air Transat TS 245 Glasgow – Toronto Pearson Club Class 2G C-GTSH Airbus A310 Vel ombord fant jeg setet mitt, Clubklassen har 2-2-2 konfigurasjon. ![]() Club class kabinen hadde blitt pusset opp siden flyet var nytt. ![]() ![]() ![]() ![]() Ikke spør meg hva hensikten med RCA-portene er, første gang jeg har sett det på fly. Jeg glemte å spørre crewet om hva de var til. Det var midlertidig noen sikre tegn på at denne maskina ikke rullet ut av fabrikken i går. ![]() ![]() ![]() ![]() Jeg har sett renere kabiner. ![]() ![]()
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Boblevann hører til når man sitter fremst i flyet
![]() Vi kom oss avgårde noenlunde på tid, da vi pushet hørte jeg en voldsomt til slarkelyd, men klarte ikke helt å peke på hvor det kom i fra. Vi akselererte bortover bane 23 med stødige kengurubevegelser med brølet av General Electric sine CF6-motorer i bakgrunnen. Etter avgang fikk vi utdelt Comfortkit, slipperser og amenitykit. ![]() ![]() ![]() De var raske og komme med snacks og noe å drikke. ![]() En god halvtime etter avgang kom de med menyer. Jeg var tydeligvis den eneste som hadde forhåndsvalg mat under bookingen, så jeg fikk en ekstra runde med snacks. Indrefileten av svin smakte utmerket, og var god og saftig. ![]() Jeg var ikke så veldig imponert over utvalget på underholdningssystemet, etter en film blei det sakte-tv og en studie av innsiden av øyelokkene med god musikk på øret. ![]() Ikke hver dag jeg ser slikt i et flymagasin ![]() Tok meg en spasertur bakover for å sjekke forholdene i økonomi-seksjonen. Det var laget til med underholdningssystem over wifi, så skjemene i taket var egentlig bare til pynt. ![]() En time før landing serverte de pizzabolle, som smakte godt. ![]() Vi landet på bane 33R og hadde en kort taxetur til oppstillingsplassen. På tur ut fikk jeg meg en tur i cockpit og hadde en hyggelig samtale med de to der fremme ![]() C-GTSH Airbus A310 Air Transat Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() Jeg vet ikke helt hva jeg forventet av denne flygningen, kanskje den oppussede fremre kabinen stjal litt av sjarmen med å fly gammelt fly? Immigrasjonen gikk veldig glatt. Etter å ha tastet inn noen valg på automaten gikk jeg ned i kjelleren og stilte meg i kø for skranken, ene vakta kikket på kvitteringa og vinket meg forbi hele mølla. Stoppet opp en times tid for litt spotting før jeg tok turen inn til byen for å finne leiligheten jeg skulle bo. ![]() C-GWSV Boeing 737-800 Westjet Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() C-GORA Beech 1900D Air Georgian Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() C-GFAF Airbus A330-300 Air Canada Toronto Pearson airport CYYZ 22.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() McDonnell Douglas MD-83 American Airlines Toronto Pearson Airport CYYZ 22.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr Jeg hadde booket leilighet igjennom booking.com, men når jeg kom til adressen det viste seg at det var et agentselskap som sto for utleien. Adressen var selvfølgelig feil, og det var ikke så enkelt å få tak i de på kvelden. Etter en del telefonering fikk jeg korrekt adresse og leilighetsnummer, så jeg kunne komme meg til køys. ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Siden jeg skulle bare være et par dager gadd jeg ikke å snu døgnet, da brukte jeg nattetimene fra jeg våknet til å ta meg kamerat ut på tur.
![]() Nathan Philips Square by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() ![]() Toronto Distillery district by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toronto Distillery District by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() Resten av dagen gikk med til mere flyspotting, skal ikke plage dere med alt for mange flybilder. Om dere er interressert, finner dere flere bilder her. https://www.flickr.com/photos/rjonse...h/30113586337/ Neste natt blei det også noen bilder i mørket. ![]() Toronto Skyline by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() ![]() Humber Bay Arch Bridge by Rolf Jonsen, on Flickr Denne dagen var satt av til å se meg rundt om i byen. Etter en solid frokost... ![]() ...fant jeg en av disse, da jeg egentlig ikke visste hvor i byen jeg skulle begynne. ![]() Jeg var heldig, hun som var guide var av den typen som sikkert liker å høre seg selv snakke og kan mye. Jeg bestemte meg for å utforske Casa Loma nærmere. ![]() Casa Loma by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() ![]() ![]() ![]() Hun som skulle være guide på bussen gjorde på langt nær en så god jobb som hun første, så etter en stund fant jeg ut at jeg heller ville spasere. Turen gikk igjennom Chinatown til Kensington marked…
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I nærheten er også Graffiti Alley ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siden flyet mitt ikke gikk før på kvelden, kjørte jeg til Niagara falls. Jeg stoppet ved Burlington bridge og var heldig at de heiste den opp på grunn av skipstrafikk som skulle ut av Lake Ontario. ![]() ![]() Niagara Falls by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() Sto en evighet i kø for å få ta heisen ned til bunnen, trodde det skulle være litt mer opplegg rundt det enn bare å få ta turen ned. ![]() Siste posten på programmet var å ta en tur oppi CN-tårnet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C-GLQD Bombardier Dash 8-400 Porter Airlines Toronto Island airport CYHZ 26.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr ![]() C-GGOY Bombardier Dash 8-400 Jazz Air Toronto City airport CYHZ 26.08-18 by Rolf Jonsen, on Flickr
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Kom meg på flyplassen i god tid for innsjekk, som gikk raskt i Clubkøen.
![]() Det var ca 50 meter med kø for å få sjekket boardingkort, da det bare var en sikkerhetsvakt på jobb akkurat da. Da kanadisk køkultur er mer enda mer striks enn den britiske, blei alle forsøk på å snike seg frem slått hardt ned på av internjustisen. Etter en dag i 30* og sol følte jeg behovet for å få meg en dusj, kall meg gjerne en snobb men det er deilig å føle at man ikke stinker alt for mye når man er ute å reiser. Jeg sjekket inn på ene Premium Plaza loungen og fikk 20% rabatt siden jeg reiste i Transat’s Clubklasse. ![]() ![]() Fikk meg noe stuing, som ikke smakte alt for galt og et glass rødt før jeg tuslet mot gaten. ![]() Det var ikke fullt så mange som behøvde ekstra tid på denne flygingen som den forrige. ![]() 26. august 2018, 21.30 Air Transat TS 724 Toronto Pearson – Glasgow Club Class 2G C-GUFR Airbus A330-200 Vi boardet igjennom dør L2, og gikk igjennom fremste seksjonen i økonomi, som var 3-3-3 konfigurasjon. Det høres ganske trangt ut for mine skuldre på en A330. ![]() Det var samme setene som på turen til Toronto. ![]() ![]() Er det bare meg som hater disse som pesten?? ![]() Boblevann må man ha på tur tilbake også ![]() Jeg fikk bestilt meg rødvin før maten blei servert, fikk tatt to slurker før jeg sloket, maten fikk jeg vertfall ikke med meg. Setet måtte vert godt å sove i siden jeg våknet av mat-duften da frokosten blei servert. ![]() Hva skal man si om Air Transat’s Clubklasse? Jeg er ganske fornøyd med servicen jeg fikk der fremme, så det er absolutt å anbefale fra min side. Parkert tilbake i Glasgow. ![]()
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tusen takk..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Har faktisk lurt på å gjøre det samme som deg, for jeg har aldri fått satt en fot ombord i en A300/310. Og 310 er jo kanskje mest interessant, da det er svært få igjen. Flott rapport!
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
|
![]()
Topp levert som vanlig. Takk for flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Flott levert. A310 er ikke lett aa faa med seg, men jeg har klart det med SATA i 2015. Er det mange selskaper med A300 igjen? Jeg har alt floyet det, men den er ogsaa utrydningstruet.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Interessant TR fra en sjelden og utrydninngstruet fugleart!
De hadde tydeligvis rotet til sikkerhetskortene? ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Glimrende med rapport fra eksotisk fly
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,975
|
![]()
Takk for kjempeflott rapport. Leste den på flyet i går. Det der frister veldig
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Flott rapport om tur og alt man kan oppleve i Toronto området.
Verdt å legge merke til at Toronto Island AirPort er identisk med den flyplassen som var hovedkvartereret til utdanning av Norsk krigspiloter under 2 verdenskrig « Little Norway»
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen!
![]() ![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]()
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
|
![]()
Herlig fredagslektyre!! Tommel opp!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for flott rapport! Eksotisk med både A310 og Air Transat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,623
|
![]()
Meget bra Rolf, både tekst og ikke minst bilder. A310 begynner å bli sjelden vare, greit å få en tur før de forsvinner helt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]()
A310, MD, DC-10, 727 og Dash 7, her var det så mye snadder at en blir rent nostalgisk!
Forøvrig nydelige lang lukkertid-bilder bilder fra Niagara! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brussel Airlines med Brussel-Montreal, overlater Toronto til Air Canada | Someone | Flyforum | 0 | 04-09-2019 13:29 |
Air Canada rouge med Toronto - Bergen - Toronto 07/08SEP18 | Trdfly | Flyforum | 6 | 09-09-2018 20:52 |
Til Toronto og tilbake på to dager eller være en uke? Hjelp mottas med takk! | oskarflekkefjord | Reiseforum | 7 | 07-10-2014 21:58 |
Finnair med sommerrute til Toronto | jcnorway | Flyforum | 7 | 06-03-2010 02:22 |