![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Jeg var inne på airliners.net, og fant en tråd om sirkelrunde(!) rullebaner. Han som startet tråden viste til en link fra BBC, og i videoen ble det bl.a. hevdet at en flyplass kun trengte én rullebane hvis den var sirkelrund!
Se denne: http://www.bbc.com/news/magazine-39284294 Lar det seg gjøre??? Uansett er tanken interessant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen tanker som slår meg:
-Uhensiktsmessig å være avhengig av å ligge i konstant turn på dager med dårlig braking action. -Engine failure på takeoff/landing, med bank inn mot "dead" engine. VmcAir? -Engine failure på takeoff med motor inn mot senter som feiler - enda mer moment av banen -Innflyvningslys rundt hele banen? Avhengig av autoland på dårlige dager? -Hvordan kan dette slå f.eks to baner hvor du har to fly som lander med headwind samtidig? Last edited by LN-GAB; 16-03-2017 at 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Og i konstant helling på bakken...
![]() |
#4 | |
Flyer
|
![]() Quote:
Personlig synes jeg det er en artig tanke, men jeg tror det vil ta maaange år før det blir en realitet (hvis det i det hele tatt blir en realitet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan kan 3 fly lande med headwind samtidig i en sirkel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dette er ikke interessant, det er noe av det dummeste jeg har sett på en god stund. Kan evt. postes igjen 1.april...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Må være en NASCAR fan på fylla som har kommet med dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Dette er en idé som jeg så i en Hvem-Hva-Hvor bok fra -60 tallet en gang. Med dosering og en form for lys/instrumentering som skulle følge med rundt banen på en form for skinnesystem. Husker ikke riktig hvilken årgang, hvis noen har disse bøkene liggende kan de kanskje finne den. Mulig det ligger noe på nettet også.
Konseptet kan kanskje la seg teoretisk gjennomføre, men det byr jo unektelig på en del praktiske problemer mht. inn- og utflygingsmønstre, hvor plasserer man terminal, hangarer osv? Inne i sirkelen blir det fort fullt, og for å komme utenfor må man krysse en dosert sving. Dessuten vil jo bygninger på utsiden alltid komme i veien ved en eller annen vindretning. Hinderfrie områder og hinderflater vil bli enorme eller rett og slett ikke kunne la seg gjennomføre andre steder enn i Nord-Tyskland, Nederland og Baltikum. Selv om man har vinden rett i nesa på innflyging og finale vil man jo få sidevind under utrullingen etter landing. Tilsvarende med take-off selv om man ganske nøyaktig kan beregne hvor lang rullebanelengde man vil behøve før rotasjon og avgang. Vil tro det også krever sitt å rotere og ta av fra en dosert bane som i tillegg også svinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Om ikke annet så får teknisk mere å gjøre med å skifte slitte dekk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flysitter
|
![]()
og vi flyspottere må finne oss en annen hobby
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvorfor det? Blir mer action enn noensinne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flysitter
|
![]()
ikke mye action vi ser fra utsiden om det er en oppbygd velodrom på 4-5 meter..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er ikke sagt at terrenget eller bygningene rundt er lavere ..? Burde kunne være potensiale for mange fine plasser på innsiden og. Husk at dette er enorme områder ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette ble postet 16 (nå 15) dager for tidlig tror jeg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette må jo være utrolig vanskelig å gjennomføre for flygeledere og piloter?
Tenker da på at det er relativt faste mønster for innflyvning og takeoff. Dette må jo bli det ultimate kaos?
![]() |
#18 | |
Flyer
|
![]() Quote:
Uansett er vel svarene her som ventet; de fleste (inklusive undertegnede) er redd for forandringer. :-) Jeg må imidlertid innrømme at jeg er fascinert av dette, selv om det må bli ekstremt dyrt å bygge om all verdens flyplasser hvis det skulle vise seg at dette er gjennomførbart! Hva sier flyvelederne her inne til dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Forandringer til det positive tar jeg gjerne imot, men her skaper man flere problemer enn man i utgangspunktet forsøker å løse. På meg virker det ikke gjennomtenkt i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så denne filmsnutten og den fascinerte meg. Jeg har overhodet ingen kunnskap ift realiteten for en slik løsning, hva mener ekspertisen her inne?
https://www.youtube.com/watch?v=pS5X3F0HN4s
Takk til Mod for flytting i riktig tråd. Øynene er som regel det første man blir blind på... Last edited by Larsabal; 27-03-2017 at 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gatwick Rullebane | Robin882 | Flyforum | 22 | 21-06-2010 15:36 |
3. rullebane på Østlandet? | Gulboble | Flyforum | 2 | 04-06-2009 21:09 |
Kort rullebane | bearnick | Flyforum | 7 | 29-07-2008 17:54 |
Ny rullebane under bygging :) | ENGM RAMP | Flyforum | 3 | 17-08-2006 14:05 |