Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-10-2015, 13:11   #1
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Rusing av motor ved gate

Hei,

Dette er vel eit spørsmål til dei som set fremst i ein 737. Her om dagen opplevde eg at etter pushback, med før taxing, vart minst ein (kunne ikkje høyre meir enn ein motor frå der eg sat) motorane rusa kraftig opp i anslagsvis 30-60 sekund. Det var såpass høg turtal at det rista brukbart. Kva for grunnar har ein til å gjere det? Sjekk av oljetrykk eller noko slikt? Rett etter at motoren gjekk på tomgang eller så taxa vi mot rullebana og tok av som normalt.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 13:26   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Rusing av motor ved gate

Vet ikke hvordan været var, men det høres litt ut som prosedyre for å kvitte seg med evt. is på fanblades.
Hvis det kun var en motor ee det mulig det var en cross bleed start der det ble gitt på endel for å sikre trykkluft til å starte den andre motoren etter pushback.
Evt. var dere i Moskva og stod fast i ett søkk på apron og trengte mye kraft for å komme dere igang
CFM is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 15:18   #3
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Rusing av motor ved gate

Takk for svar, CFM! Eg trur ikkje det var minusgrader. Motorstart høyrest fornuftig ut. Dette var forøvrig på OSL, og der er det sånn passe flatt, i alle fall
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 15:35   #4
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: Rusing av motor ved gate

Crossbleed start høres fornuftig ut. Dersom APU ikke virker er det jo nødvendig å gi på en del for å få trykk nok til å starte den andre motoren. Den første motoren blir jo da startet med trykk fra luftstarter (evt. tank).

"Rusing" for å kvitte seg med is skjer vel normalt ute ved holding posisjon?
Stone is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 15:58   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Rusing av motor ved gate

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Crossbleed start høres fornuftig ut. Dersom APU ikke virker er det jo nødvendig å gi på en del for å få trykk nok til å starte den andre motoren. Den første motoren blir jo da startet med trykk fra luftstarter (evt. tank).

"Rusing" for å kvitte seg med is skjer vel normalt ute ved holding posisjon?
Ja, litt avhengig av forhold på vei ut og gjerne rett før take-off og i henhold til intervall fra fabrikant/selskap.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 20:00   #6
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
Default Re: Rusing av motor ved gate

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ja, litt avhengig av forhold på vei ut og gjerne rett før take-off og i henhold til intervall fra fabrikant/selskap.
Har opplevd rusing av motorer ja med Thomas Cook 330. Etter deice og ute på rullebanen før avgang. Varighet opptil 1 min med full fart på motorene, ristet godt i flyet. Fjerne evnt is opplyste kaptein over høytaler.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2015, 20:49   #7
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Rusing av motor ved gate

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Har opplevd rusing av motorer ja med Thomas Cook 330. Etter deice og ute på rullebanen før avgang. Varighet opptil 1 min med full fart på motorene, ristet godt i flyet. Fjerne evnt is opplyste kaptein over høytaler.
Jepp. Is som ligger på fan bladene. Forsvinner som regle ved at man kjører opp turtallet rett før avgang. En annen måte er at man kjører en run up etter landing, slik at ground crew slipper bruke fan heater.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2015, 21:37   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Rusing av motor ved gate

Skikkelige fly takler crossbleed start i IDLE, CFM ;-)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2015, 19:50   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
Default Re: Rusing av motor ved gate

Skikkelige fly har ikke behov for bleed for å starte
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2015, 00:43   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Rusing av motor ved gate

Sant. Det være seg windmilling start nedover rullebanen, annet fly foran, håndstartet, eller uten motorer i det hele tatt :-)
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Brann i SCAT B733 ved gate Trdfly Flyforum 5 16-02-2019 13:13
Assistanse OSL ved B-gate AirbusTrond Reiseforum 10 04-06-2016 10:16
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. Tornerose Småprat 7 22-01-2016 15:19
Byggearbeider OSL ved gate 39/41 Someone Småprat 10 12-04-2011 22:27
Trøbbel ved Gate 48 AirbusTrond Flyforum 14 05-06-2007 22:23


All times are GMT +2. The time now is 23:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.