![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Hei,
Dette er vel eit spørsmål til dei som set fremst i ein 737. Her om dagen opplevde eg at etter pushback, med før taxing, vart minst ein (kunne ikkje høyre meir enn ein motor frå der eg sat) motorane rusa kraftig opp i anslagsvis 30-60 sekund. Det var såpass høg turtal at det rista brukbart. Kva for grunnar har ein til å gjere det? Sjekk av oljetrykk eller noko slikt? Rett etter at motoren gjekk på tomgang eller så taxa vi mot rullebana og tok av som normalt.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Vet ikke hvordan været var, men det høres litt ut som prosedyre for å kvitte seg med evt. is på fanblades.
Hvis det kun var en motor ee det mulig det var en cross bleed start der det ble gitt på endel for å sikre trykkluft til å starte den andre motoren etter pushback. Evt. var dere i Moskva og stod fast i ett søkk på apron og trengte mye kraft for å komme dere igang ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Takk for svar, CFM! Eg trur ikkje det var minusgrader. Motorstart høyrest fornuftig ut. Dette var forøvrig på OSL, og der er det sånn passe flatt, i alle fall
![]()
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
|
![]()
Crossbleed start høres fornuftig ut. Dersom APU ikke virker er det jo nødvendig å gi på en del for å få trykk nok til å starte den andre motoren. Den første motoren blir jo da startet med trykk fra luftstarter (evt. tank).
"Rusing" for å kvitte seg med is skjer vel normalt ute ved holding posisjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
|
![]()
Har opplevd rusing av motorer ja med Thomas Cook 330. Etter deice og ute på rullebanen før avgang. Varighet opptil 1 min med full fart på motorene, ristet godt i flyet. Fjerne evnt is opplyste kaptein over høytaler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Jepp. Is som ligger på fan bladene. Forsvinner som regle ved at man kjører opp turtallet rett før avgang. En annen måte er at man kjører en run up etter landing, slik at ground crew slipper bruke fan heater.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Skikkelige fly takler crossbleed start i IDLE, CFM ;-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Skikkelige fly har ikke behov for bleed for å starte
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Sant. Det være seg windmilling start nedover rullebanen, annet fly foran, håndstartet, eller uten motorer i det hele tatt :-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brann i SCAT B733 ved gate | Trdfly | Flyforum | 5 | 16-02-2019 13:13 |
Assistanse OSL ved B-gate | AirbusTrond | Reiseforum | 10 | 04-06-2016 10:16 |
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. | Tornerose | Småprat | 7 | 22-01-2016 15:19 |
Byggearbeider OSL ved gate 39/41 | Someone | Småprat | 10 | 12-04-2011 22:27 |
Trøbbel ved Gate 48 | AirbusTrond | Flyforum | 14 | 05-06-2007 22:23 |