![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,159
|
![]()
Airlineroute.net hadde i dag en historisk oversikt over SAS sine IC ruter sommeren 1979, med rute, frekvens og flytype
https://drive.google.com/file/d/0B6e...NqdnlLYTA/edit Endel ymse som definitivt ikke hadde funket idag, og var heller ikke veldig mye non-stop |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
|
![]()
Fløy med en av disse i 1979. Cph-Sea. Flyet skulle vidre til LAX. Ser at det var en torsdag fordi vi fløy med DC-10-30. Tror flightnr var SK931. Til Osl-Cph skulle vi hatt SK453, men alle som møtte tidlig ble sendt unna med SK451. Det var andre tider...
Skal prøve å laste opp noen gamle bilder jeg har liggende fra flyturen. Det vil ta litt tid.
__________________
EBG Upcoming: Sept 17-27 OSL-NCE-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,590
|
![]()
Ubegripelig at det gikk an å tjene penger på et slikt rutenett selv i 1979!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2015
Posts: 71
|
![]()
Mener å huske fra dokumentaren om SAS at det var mange ruter de ikke tjente på, men at bl.a politikk, næringsinteresser og dyp pengebinge gjorde at de kunne holde på...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
|
![]()
Ja, flere av 'gutta' i styret var skibsredere, som gjerne ville ha SAS dit hvor man pleide å bytte crew ... Mottoet var at 'If we fly there, the passengers will come' ... Jadda ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,557
|
![]()
Litt av en øvelse å komme seg til Tokyo i 1979
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
|
![]()
Ser at ingen av disse rutene hadde utgangspunkt i Oslo. Da jeg jobbet på FBU på andre halvdel av 70-tallet var det imidlertid en rute som gikk FBU-CPH-ATH-(BAH eller AUH).
Er ikke helt sikker på siste destinasjon. Ruten gikk lørdager og med DC8. Det var det eneste store SAS-maskinen som ble operert fra FBU. Ser da bort fra Scanairs store fugler. Mulig denne ruten sluttet før 79 i og med at den ikke står på listen. Husker den stod på fast plass på "C".
__________________
EBG Upcoming: Sept 17-27 OSL-NCE-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Forstår jeg det korrekt så hadde BGO et bedre IC tilbud enn Oslo på den tiden
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
|
![]()
Hehe .. ja, det er faktisk sannheten, selv om det nok mest var Fornebus begrensninger som var skykd i dette. Gardermoen var ikke den beste løsningen på den tiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]() Quote:
IC-alderen startet på BGO 31/5-1963 da den første DC8-33 (Dan Viking) landet fra New York. Jeg har et bilde et eller annet sted. De neste årene var det sommerruter med jevnt økende frekvens. Fra begynnelsen av 70-tallet var det opptil daglige helårsruter først med DC-8, senere med B-747 og DC-10. På begynnelsen av-70 tallet var det og sommerruter til Montreal/Chicago og Seattle/Los Angeles. Samtidig begynte Pan Am med ruter til New York på tidlig 70-tall, men de ble etter noen år avløst av 727 forbindelse fra London. SAS forsøkte seg og en kort periode på slutten av 60-årene med en rute Gøteborg-Bergen-New York med DC-7C for å konkurrere på pris med Loftleidir som fortsatt fløy propellfly (CL44), men gav opp etter kort tid. Fra slutten av 70-tallet overtok GEN og FBU mer og mer av trafikken og på 80-tallet var det bare sommerruter på BGO. Så vidt jeg husker var IC-alderen slutt i 88 eller 89. Det var ikke mange smil å se hver ettermiddag når en fullastet DC9-41 fra Fornebu landet med folk som måtte vente en time på Flesland før de kunne reise videre ut i den store verden. Tenk å måtte reise via 'provinsen' ![]() For en spotter derimot var det en herlig tid ![]() PS Uten ansvar for mulige feil. Det begynner å bli lenge siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
Må innrømme at jeg har litt vanskelig å for å forstå din påstand om Gøteborg-Bergen-NY med DC-7C sent 60-tall. DC-7C ble aktivt faset ut av all langdistanse-tenkning i SAS ved innførselen av Caravelle, DC-8-33 og innleide Coronado mellom 1959 og 1962 ++ De flyene som ikke ble solgt, ble bygget om til å øke frekvens og passajertall på innriksruter i Norge og Sverige, samt til å fly til Grønland, men også til å bygge opp Scanair. Høsten 1967 var det over og ut med DC-7C i SAS, og før årskiftet også i Scanair. Og de siste DC-7C flyene i SAS flåten ble ikke erstattet av nye langdistansefly, men av helt nye DC-9 Gøteborg Torslanda hadde aldri IC trafikk. det var først etter at de åpnet Landvetter i 1976 at dette ble aktuelt. Jeg forstå poenget ditt mht å konkurrere med Loftelidir, men fløy de i det hele tatt til Bergen? Forsøket du viser til kunne jo vært i Scanair-regi , kanskje?? Må innrømme at jeg er svært spørrende til dette. Men det var mye fint å se på også før i tiden ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]() Quote:
Naar det gjelder Loftleidir saa var det ikke fra Skandinavia, de floey "LCC" fra Luxemburg, som ikke hadde et nasjonalt selskap med Interkontinentale ruter. Luxemburg forble jo en Loftleidir og senere Icelandair "hub" i lang tid. Paa 60 tallet var jo fokus aa bygge opp internasjonal / interkontinentale ruter, og prisene var ennaa meget hoeye. Det ennaa ikke marked for stor konkuranse, det var vel foerst med 747 at pris og konkuranse kom i fokus (husk MBA's var ennaa ikke oppfunnet og ansatte skulle kunne leve av loennen sin ![]() Saa Loftleidir fikk lov til aa operere utenfor IATA's regler, som dengang var svaert rigide, ( SAS fikk en Bot paa USD 16000.00 for aa servere gratis Danske Smoerrebroed paa turist klasse, smoerbroed krigen ble avsluttet med den overnevnte boten og 2 kvadrat cm bart broed uten paalegg). Det var ogsaa en god del sesong chartere, Nordmansforbundet, Sons of Norway var de mest kjente i Skandinavia, men jeg vet mor floey SAS Charter med DC-8 fra Hamburg til New York og en charter med 100% Finner ogsaa til USA (alle snakket kun Finsk!).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Loftleidir sto utenfor IATA, og fløy på bilaterale avtaler til USA, Luxemburg, Tyskland og Skandinavia.
Og samarbeidet med Braathens SAFE fra 1952 til 1959 om fly og vedlikehold. Denne avtalen opphørte da begge selskaper skulle fornye flyflåtene. Braathens SAFE med F27 for innenlandstrafikk, og Loftleidir med DC-6B? - senere Canadair CL44 for Transatlantisk. kilde: På Norske vinger, Kjell G Wilsberg 2015.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Hei! Just for the records: Loftleidir fløy også fra Skandinavia, herunder Norge, og England/Skotland, med videreforbindelse fra Island (KEF) til Nord-Amerika.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]() Quote:
![]() ![]() Loftleidir har så vidt jeg vet aldri fløyet på Flesland,men: 13.oktober 1955 fikk Loftleidir konsesjon på å fly til USA fra Bergen. Selve flygingene ble utført av Braathen med en DC-4. Ruten starten i hhv. Hamburg og Luxemburg og gikk videre fra Bergen til Reykjavik - Gander -New York. Total reisetid var nesten 20 timer. Ruten varte i to år. (kilde: Da Bergen tok av. Forfatter Kjell Østerbø) Last edited by CV440; 04-04-2016 at 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,022
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-OSL (jun 25) Last edited by SK384; 17-01-2024 at 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
SAS hadde vel Oslo - New York fra Gardermoen en tid p.g.a. Fornebos begrensninger. Har der for meg at en barnevakt kjørte mine foreldre dit en gang før hun flyttet inn hos oss den tid opphavet var borte.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
Fra SAS åpnet i 1946 med DC-4 fløy de fra Gardermoen, og det fortsatte de med med DC-6 og DC-6B helt til bane 01/19 på FBU var utvidet til 1800 meter, antakelig i 1953. Så fløy de på Gardermoen igjen tidlig på 60-tallet, da DC-8 var ny, tror ikke de fløy fast med DC-8 på FBU på IC-rute før i 1967. Så gjenåpnet de GEN-JFK med B747Combi i 1978/79, og særlig fra 1982 og utover vekslet de med DC-10 som fra 1986 overtok helt og fløy ruta til april 1989. 1.mai 1989 åpnet SK 907 fra FBU med den nye B767-300ER resten kjenner vi
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,159
|
![]()
Apropos SAS og gamle IC ruter. Ser ATL ruten har fått SK929 og SK930. Er dette rutenummer som har vært brukt noe sted tidligere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]() Quote:
SK 90x og 91x har tradisjonelt vært New York, SK 94x har vært Chicago også dengang en mellomlandet i Montreal. Jeg fant en brosjyre på SAS kontoret i Chicago som beskrev en rute CPH-YUL-ORD-MSP med SAS materiell hele veien til MSP, men med United Flight Deck og Cabin besetning ORD-MSP-ORD ! (Så en skal ikke komme her å si at SAS ikke har fløyet til MSP).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRD Sas MD/andre uvanlige i vår(/sommer) | LN-NGT | Spotteralerts | 22 | 03-08-2013 19:48 |
Busy Bee til KSU 1979? | adressa | Flyhistorisk forum | 9 | 16-05-2011 22:51 |
SAS Langruter i 1979 | sk931 | Flyforum | 5 | 23-12-2008 17:20 |
SAS stopper Kristiansand-Stavanger i sommer | litt-amatør | Flyforum | 15 | 04-03-2008 20:59 |
SAS åpner 11 nye ruter i sommer?? | Stoarn | Flyforum | 11 | 10-01-2008 11:44 |