![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 660
|
![]() Quote:
Last edited by Discus; 10-01-2015 at 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Godt det gikk bra. I dag kan man vel kanskje regne med at en av passasjerene filmet landingforsøket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Herlig øyenvitne, en vinge rett opp og den andre ned. I have my doubts......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 260
|
![]()
Tenkte det samme, dette hørtes noe overdrevet ut. Nesten umulig å havne så på tverke i lav høyde uten det går galt vel? Kanskje våre pilotvenner har synspunkter på dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 660
|
![]()
Flyet var over alvøen og dermed på final. Skremmende episode
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Fort gjort at man kan få et optisk bedrag der, om flyet hopper og danser så kan det fort se ut som vingene har en annen vinkel enn det de faktisk har, eks. om flyet vrir seg om horisontalaksen samtidig. Hjernen er veldig flink til å tolke bilder feil innimellom
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,690
|
![]()
Opp-ned i 737 i noen hundre meters høyde, da er man ferdig, rett og slett.
Mye bra språk her: "Flygerne fikk heldigvis rettet opp flykroppen." Hva med vingene da? ![]() Ellers: "Den ene vingen stakk rett opp og den andre ned. Det var virkelig på hengende håret. Det kunne ha mistet all oppdrift og gått rett i bakken, sier Reither." Vingenes stilling har da vitterlig ikke noe med løft å gjøre. Selv en invertert vinge skaper løft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
|
![]()
Husker jeg var på Haakonsvern. Der vi satt og hadde kurs så vi rett ut på flyene som kom innover. Ganske heftig iblant. Forøvrig godt vi har journalister med peiling på fly!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dornier
Join Date: Feb 2007
Location: Lista
Posts: 451
|
![]()
Det så nok mer dramatisk ut enn det faktisk var. Synd og litt trist at pressen lar alt gå gjennom. Demper ikke akkurat folks flyskrekk..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Skygazer
Join Date: Jun 2011
Location: Skedsmokorset
Posts: 110
|
![]()
..Men denne gangen vet jeg ikke om de kom ned. Gikk visst sidelengs. Men Widerøe-piloter er tøffe folk, de skal ha for forsøket! :-)
http://www.bt.no/tv/Her-flyr-de-side...?mostSeen=true |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
'Crabbing' (crosswind landing) er jo normal prosedyre ...
https://www.youtube.com/watch?v=wmDdQz6QlFs
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
http://www.vg.no/forbruker/reise/cub...id/a/23373286/
Litt off topic, men tydeligvis fin medvind over fjorden.
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Alle fly flyr med crab før landing i sidevind. Noen flytyper må også lande med en viss crab ettersom motorene henger lavt under vingen og dermed kan slå nedi hvis man "krysser rorene" i landingen.
På Dash-8 kan det gå riktig galt hvis man lander med crab. Langt understell og stor sideveis belastning ved touch down er en svært dårlig kombo. Ergo sparker man sideror "ut av vinden" og legger motsatt vinge ned "inn i vinden" med balanseror. Det første for å rette ut flyets lengdeakse med rullebaneretningen, og det andre for å stoppe den sideveis-driften man da får. Hvis riktig utført vil da hovedhjulet på den siden vinden blåser fra alltid treffe rullebanen først. Her er et godt eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=810a0qiPa9U
Last edited by F35Landing; 13-01-2015 at 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fly i jetstrøm fra annet fly (wake turbulence) | imm | Flyforum | 24 | 19-07-2018 22:24 |
Transfer i Bergen, og annet reiserelatert om Bergen/Flesland | adressa | Reiseforum | 10 | 10-06-2018 16:45 |
Stor brann i Bergen truer blandt annet Fonnafly | N-3PB | Flyforum | 3 | 10-06-2008 03:47 |
To fly fra Bergen | sukram | Flyforum | 8 | 29-08-2007 11:49 |
-E du i fra Vadsø?(to bilder av samme fly+ et annet fly) | LN-MEH | Flyforum | 7 | 21-04-2006 12:39 |