Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2006, 22:38   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Motoreksplosjon paa AA 767

Under en motortest av en AA 762 i LAX, oppstod det en kraftig eksplosjon og brannmanskapene ble umiddelbart tilkalt. Det var kun mekanikere ombord i maskinen.
Ser ikke pent ut ...

http://www.airliners.net/open.file/1055376/L/

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2006, 23:39   #2
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Ikke bra, men godt at det kun var ytre skader
Flyet blir vel ikke avskrevet ?
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 14:50   #3
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Heisann Leorim
Quote:
Ikke bra, men godt at det kun var ytre skader
Det er jo det "ytre" som er selve flyet og skadene er nok verre enn det ser ut til. Du kan se at skrog panelene fra wing body fairing helt tilbake til horizontal stabilizer er skadet fra brann og forvridning av de øvre panelene. Jeg vil anta at spar og stringerene i skroget under de brente panelene er skadet også...? Flap seksjonene og pylon er også skadet.

Problemet er at Boeing ikke lager B767-200 lenger og det er vanskelig å få nye deler. Vi hadde en "mindre" skade på en B767-200 for en stund siden og måtte få noen deler fra et kanibalisert fly.

Da får vi ønske våre venner hos AA's RAMS team lykke til...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 15:40   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

762 er da fortsatt iallefall teoretisk i produksjon .. ?? De beroemte tankerene er jo 762 ..

Dag sendte meg noen bilder - her er noen av dem ...

Her har en turbindisk 'satt' seg i nabomotoren ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	aa 1.JPG
Views:	20
Size:	83.4 KB
ID:	3495  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 15:41   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

En til ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	aa 2.JPG
Views:	18
Size:	95.5 KB
ID:	3216  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 15:41   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

En til ...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	aa 6.JPG
Views:	16
Size:	124.2 KB
ID:	3496  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 15:42   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

.. og til slutt..

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	aa 7.JPG
Views:	14
Size:	114.5 KB
ID:	3497  
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 16:28   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'


Her har man også et tilfelle der mekanikere mistet kontroll under engine runs.....
En TG MD11 raser inn i en A300 i BKK. Utrolig historie.....



TG MD11 runs out of control
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 16:31   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,379
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

WOW! Den 767`ern er vel avskrevet...
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 16:36   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Her har en turbindisk 'satt' seg i nabomotoren ...
Er ikke 762en et to-motors fly - da måtte den gått gjennom flykroppen også.

Nei, se på kantene rundt disken på bilde to - de er brettet utover. Med andre ord, disken var på vei ut, men kom ikke lenger enn den sitter (har jeg sett for mye accident investigation på Discovery?)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 17:13   #11
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen


Problemet er at Boeing ikke lager B767-200 lenger og det er vanskelig å få nye deler. Vi hadde en "mindre" skade på en B767-200 for en stund siden og måtte få noen deler fra et kanibalisert fly.



Dag
Men motorer finnes det nok av rundt om kring, og ihvertfall B767'ere som er ute av drift
Synd at så små skader skal være nok for at ett fly blir avskrevet (synes eg )
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 17:14   #12
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Quote:
Originally posted by LN-KGL


Quote:
Originally posted by LN-MOW
Her har en turbindisk 'satt' seg i nabomotoren ...
Er ikke 762en et to-motors fly - da måtte den gått gjennom flykroppen også.

Nei, se på kantene rundt disken på bilde to - de er brettet utover. Med andre ord, disken var på vei ut, men kom ikke lenger enn den sitter (har jeg sett for mye accident investigation på Discovery?)
Ikke sett nok kanskje?

- Bildene viser motor nr 2, altså på høyre ving, og det var jo ikke der det brant, eller hva?
- Se inn i motoren... Den delen hører ikke hjemme der, og kommer fra den andre motoren...

Tipper at det er merker på bakken under flykroppen etter den delen jeg...

"My 2 cents" som det heter så fint...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 19:10   #13
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Er bildet fjernet? Får ikke frem noe på linken til MOW.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 19:15   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,504
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Kenneth har rett, og Dag poengterte ogsaa dette spesielt.

Blubird ... proev F5 .. ?? Bildene er attachments, saa de er paa samme server som forumet ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 19:23   #15
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,275
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Tenkte på A.net-linken din:


Quote:
There is no photo in our database with that ID number. Back.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2006, 20:31   #16
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Jeg får korrigere meg selv:

Delen HAR gått igjennom nedre del av kroppen, noe disse bildene viser, i tillegg til at delene ser ut til å ha laget flere hull i vingetankene...

...og som det nevnes på PPRuNe så kan jo ikke dette være bra for ETOPS?

KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2006, 00:14   #17
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Blir motorene kjørt hardere ved en test enn ved en normal take/off ?
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2006, 13:05   #18
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

KennethGS Dette har nok ingen direkte innvirkning på ETOPS... selv hva "spekulantene" på PPRuNe sier... Det er mange ting som spiller inn i ETOPS sertifisering av flytype, som for eksempel In-Flight Shut Down rate, og teoretisk sett så vil ikke denne hendelsen en gang telle med... Nå skal det sies at FAA her i USA følger med på slike ting og er det tvil om hvordan en type feil oppstår vil dette ha mer vekt enn en feil som lett kan forklares og fikses.

Leorim
Quote:
Blir motorene kjørt hardere ved en test enn ved en normal take/off ?
Nei som regel ikke! Det er forskjellige tester som kjøres på bakken som Ground Idle, Flight Idle, Partial Power og Max Power Assurance Run, men ingen av disse er høyere enn thrust setting for Max Takeoff ved "flat rate", som regel ISA+15C for de fleste GE motorene.

Jeg vil ikke spekulere på hva som gikk galt her, og jeg kan ikke se om det er T1 eller T2 disken som røyk, men da alle delene kan samles er det lettere å finne hvordan og hvorfor disken sviktet. En av mine første jobber i Continental var å samle opp bitene av en CF6-50C2 fra en av A300'ene våres langs rullebanen i Denver da T1 disken røyk under avgang...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2006, 20:48   #19
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,379
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Dag! Var det på Stapleton du plukket deler?
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2006, 21:57   #20
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Motoreksplosjon paa AA 767'

Quote:
Originally posted by Dag Johnsen


KennethGS Dette har nok ingen direkte innvirkning på ETOPS... selv hva "spekulantene" på PPRuNe sier... Det er mange ting som spiller inn i ETOPS sertifisering av flytype, som for eksempel In-Flight Shut Down rate, og teoretisk sett så vil ikke denne hendelsen en gang telle med... Nå skal det sies at FAA her i USA følger med på slike ting og er det tvil om hvordan en type feil oppstår vil dette ha mer vekt enn en feil som lett kan forklares og fikses.
Dag
Er det ikke så at de lengre ETOPS-tidene er noe som vedlikeholdes inviduelt for selskapene, og at det er bare automatikk i at det er flytypens IFSD-rate og andre ting som gir den generelle ETOPS-lengden *alle* har lov å bruke, og derfor inviduelle hendelser kan påvirke bare ett selskaps ETOPS-lengde på en gitt flåte?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
American Airlines med motoreksplosjon i Glasgow 07SEP18 RJon Flyforum 4 08-09-2018 14:44
Southwest med motoreksplosjon 17APR18 dc-8-63 Flyforum 60 06-05-2018 16:30
Britannia 767, Premiair A330 og Spanair 767 modeller ENGM/- Samlerhjørnet 0 13-04-2015 12:01
OSL 20.04 - SAS 330/340 (med bilder inni), Continental 767 og TUI 767 tafpl Bilder & foto 30 25-04-2010 13:13
Breaking news: Litt action paa ORD, UA 767 evakuert via slides Tommy777 Flyforum 11 03-01-2008 23:38


All times are GMT +2. The time now is 22:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.