Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2013, 21:38   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Vin Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Ta å å rull disse professoridiotene i tjære og fjær! Hilsen Foreningen GMGKOCBIN !!! (Gutta med gullkort og champagnebobler i nesen)

http://www.aftenposten.no/okonomi/Si...y-7359897.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 21:56   #2
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Får håpe att han importøren ikke skal i noen viktige møter. Med FR hvet en vel ikke helt når og hvor en lander. Jobben til han professoren kune sikkert en inder gjort bedre, og til 1/10 av lønna...

Last edited by LN-WIC; 03-11-2013 at 21:58.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 11:42   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Får håpe att han importøren ikke skal i noen viktige møter. Med FR hvet en vel ikke helt når og hvor en lander. Jobben til han professoren kune sikkert en inder gjort bedre, og til 1/10 av lønna...
For å starte med det siste først: Utdannings- og forskningsmarkedet er internasjonalt, med konkurranse om både de kloke hodene, om studentene og om forskningsmidler (det sistnevnt er primært innen EU/EØS for norske universiteters del). Det er jo heller ikke slik at det er like mange som er kvalifiserte til å bli professor som det er folk som er kvalifiserte piloter. Dette påvirker arbeidsmarkedet noe.

Til det første: Er dette seriøst ment? Er det slik at FR er spesielt sene? Er det slik at kundene ikke vet hvor man lander, og at FR velger slikt litt tilfeldig avhengig av dagsformen til piloten?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 16:42   #4
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
For å starte med det siste først: Utdannings- og forskningsmarkedet er internasjonalt, med konkurranse om både de kloke hodene, om studentene og om forskningsmidler (det sistnevnt er primært innen EU/EØS for norske universiteters del). Det er jo heller ikke slik at det er like mange som er kvalifiserte til å bli professor som det er folk som er kvalifiserte piloter. Dette påvirker arbeidsmarkedet noe.

Til det første: Er dette seriøst ment? Er det slik at FR er spesielt sene? Er det slik at kundene ikke vet hvor man lander, og at FR velger slikt litt tilfeldig avhengig av dagsformen til piloten?
Litt satt på spissen.

Dette om han proffesoren var egentlig tenkt som en komentar til det høye lønnsnivået i Norge. Noe også Skånvik i Noregian påpekte i en artikkel. Jeg finner den ikke igjenn. Tror det er lenket til den her i forumet tidligere. Det jeg mener er at alle lønninger i Norge er høye, sammelignet med de fleste andre land. Det meste kan gjøres billigere av utenlandske arbeidstakere. Vi ser jo at Statoil har planer om å outssourche til lavkostland.

Om FR er spesielt sene hvet jeg ikke. Men har jo lest noen historier om at FR ved noen tilfeller har landet på en annen flyplass enn den som var målet. OG det var ikke p.g.a. værproblem. En annen ting er at FR flyr bare noen få ganger i uka RYG - BCN. Er jo ikke alltid de dagene passer en som skal på forretningsreise.

Og bare for å klargjøre. Jeg er ikke annsatt i luftfarten. Jeg bare liker å fly. Og mener at det som gjør jobben skal ha en grei lønn. Sett i forhold til andre grupper.

LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 20:41   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Litt satt på spissen.

Dette om han proffesoren var egentlig tenkt som en komentar til det høye lønnsnivået i Norge. Noe også Skånvik i Noregian påpekte i en artikkel. Jeg finner den ikke igjenn. Tror det er lenket til den her i forumet tidligere. Det jeg mener er at alle lønninger i Norge er høye, sammelignet med de fleste andre land. Det meste kan gjøres billigere av utenlandske arbeidstakere. Vi ser jo at Statoil har planer om å outssourche til lavkostland.
Noen ting er enklere å outsource enn andre ting. Spesielt faktorer i "produksjonen" som kundene ikke ser mye til, som piloter, call center personell, økonomifunksjoner i større foretak (som i Statoil), osv. For andre bransjer er kundene villige til å betale mer for spesifikk kompetanse - dels fordi det ikke er så alt for mange med den typen kompetanse, at den er verdifull for selskapet, og det ikke er så enkelt å etablere seg som "leverandør" i dette markedet. Det tar f.eks. 9-10 år med formell utdanning på universitetsnivå for å komme i posisjon for laveste trinn i forskningsverden på universitetene, og kanskje normalt sett 8-10 år til før man er kvalifisert som professor; dette i motsetning til markedet for piloter og kabincrew som ikke tar så lang tid for å skaffe seg basiskravene. Dette påvirker naturlig nok konkurransen i dette markedet.

Selv om Norge er et høykostland så er det nok av eksempler på personer med ekspertkompetanse som drar til land med i utgangspunktet lavere kostnadsnivå, men som likevel får høyere lønn. Dette er greit å ha i bakhodet når man snakker om outsourcing, konkurranseutsetting, osv.

Quote:
Om FR er spesielt sene hvet jeg ikke. Men har jo lest noen historier om at FR ved noen tilfeller har landet på en annen flyplass enn den som var målet. OG det var ikke p.g.a. værproblem. En annen ting er at FR flyr bare noen få ganger i uka RYG - BCN. Er jo ikke alltid de dagene passer en som skal på forretningsreise.
At det ikke alltid passer å fly FR rent tidsmessig er jo helt klart, på samme måte som at dette er tilfellet for de fleste andre selskaper. Jeg tror ikke det er gjengs at FR avviker fra sine publiserte planer i større grad enn andre selskaper.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 22:06   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,023
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Artikkelen irriterte meg litt også. Ihvertfall vinklingen med champagne og gullkort.

Det er jo tross alt ikke det som gjør at jeg foretrekker SAS foran DY&FR når jeg reiser.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 22:31   #7
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Dette er garantert bollocks.
De reiser nok med det som passer best og jeg blir ikke forundret om jeg ser dem i 2. etg på osl.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 22:39   #8
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Noe så dumt. Fyren i artikkelen bor jo i Sarpsborg.. Overskriften burde vært "Foretningsfolk nært Rygge, velger Rygge"
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 22:40   #9
Helimaf
NSB First Class
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 199
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Hjelpes.. Ja gullkort og champagnebobler er jo god grunn til å velge vekk *A, ST eller OW..

Jeg lurer på hvor mye han faktisk kunne spart i både tid og penger om han reiste med *A, tjent bøttelass med bonuspoeng og fått fordeler under reise. FR flyr da sjeldent til sentrale flyplasser..

"Billetten min frem og tilbake til Spania kostet 500 kroner, og vi lander på den samme flyplassen som de «store» selskapene bruker"

Men FR bruker da ikke BCN?

Korreksjon: Det gjør de faktisk leste jeg nå...

Last edited by Helimaf; 03-11-2013 at 22:41. Reason: tok feil
Helimaf is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 13:02   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

MOW: Meld meg også inn i den foreningen min. Her gjelder det å stå på krava!
Hver gang det kommer en konsulent eller selger som flyr Ryainair til mitt kontor, kaster jeg ham loddret ut igjen!! :
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 13:42   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Skal man tro det man leser her på forumet er både gullkort og champagne relativt viktig for noen når de velger flyselskap. At det er en trend med at færre forretningsreisende velger ut fra dette, er vel også et faktum. Sist jeg fløy fra Rygge var det åpenbart mange forretningsreisende på vei til London.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 14:31   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Skal man tro det man leser her på forumet er både gullkort og champagne relativt viktig for noen når de velger flyselskap.
Jepp!! Går det ann å fly uten??
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 14:39   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Skal man tro det man leser her på forumet er både gullkort og champagne relativt viktig for noen når de velger flyselskap. At det er en trend med at færre forretningsreisende velger ut fra dette, er vel også et faktum. Sist jeg fløy fra Rygge var det åpenbart mange forretningsreisende på vei til London.
Nå er det vel så pass enkelt, at om en bor i Sarpsborg, og skal til Barcelona, så farter de færreste på jobbreise med buss/tog til OSL for å fly derfra, når de kan fly med FR fra RYG. Om ikke FR flyr, så er det mer naturlig å reise til OSL. Så enkelt er det egentlig.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 15:38   #14
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Et raskt søk viser at Affish Norway med sine 2 ansatte gikk med 610.000 i underskudd i fjor. Mon tro om det gjør noe for betalingsviljen?
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 00:10   #15
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Lurer veldig på hva som var poenget med artikkelen. Den var utdatert og full av både vås og påstander som i beste fall er unøyaktige. Skuffende dårlig artikkel fra et medie som Aftenposten.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 09:02   #16
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Artikkelen var litt smårar, men kjenner meg igjen.

Her hvor jeg jobber (stort Europeisk finans/bankkonsern) er det ingen som flyr med annet enn billigste billett , vi kjøper ny i tilfelle ombooking, og det gjelder topplederne i Europa også... Det er strict policy. Rekker stort sett bare å kaste i oss mat på vei til gaten for all reiseaktivitet måles av HR i forhold til utbytte og miljøhensyn.

Har inntrykk av at det er slik flere og flere steder selv om det fremdeles sikkert er mange som kan sitte og kose seg med bobler i loungen ;-)
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 10:00   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,023
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Artikkelen var litt smårar, men kjenner meg igjen.

Her hvor jeg jobber (stort Europeisk finans/bankkonsern) er det ingen som flyr med annet enn billigste billett , vi kjøper ny i tilfelle ombooking, og det gjelder topplederne i Europa også... Det er strict policy. Rekker stort sett bare å kaste i oss mat på vei til gaten for all reiseaktivitet måles av HR i forhold til utbytte og miljøhensyn.

Har inntrykk av at det er slik flere og flere steder selv om det fremdeles sikkert er mange som kan sitte og kose seg med bobler i loungen ;-)
Jo, selvfølgelig velger man ikke Norwegian om SAS koster halvparten, eller motsatt.

Men det er jo et regnestykke det hele, og det tror jeg jo også HR-avdelinger kan regne ut.

Sett at du i utgangspunktet genererer drøyt 1000,- kroner i verdier pr. time arbeidet. Det tror jeg ikke er et ekstremt usannsynlig tall. Så koster f.eks SAS til Frankfurt 1600,- (i PLUS) og DY 1100,-. Med SAS sparer du 2*10 minutter i kø i security (verdi 330,-). Du kan også spise gratis. I lounge eller ombord (verdi 150?). Så kan du arbeide uforstyrret i loungen før avgang. Verdi usikker, ettersom du strengt tatt kan sitte på en krakk i terminalen også. Men på returen sparer du 15 Euro i internet kostnad.

Totalt har du mer en veiet opp prisforskjellen, og du har hatt det mer komfortabelt.

Så kommer den lavere stressfaktoren.

Oooops, møtet i Frankfurt medførte at du må ta med en koffert hjem. Åjj... Eeeeh... Skal vi se. Da må du møte opp før, kjøpe bagasje...

Så det er ikke så enkelt, med mindre man tenker at de ansatte ikke genererer verdi når de er i arbeid. Hos meg nyttevurderer vi turene og bruken av transportmiddel. Ingenting utelukkes, og man skal få mest spenn i retur.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 11:08   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jo, selvfølgelig velger man ikke Norwegian om SAS koster halvparten, eller motsatt.

Men det er jo et regnestykke det hele, og det tror jeg jo også HR-avdelinger kan regne ut.

Sett at du i utgangspunktet genererer drøyt 1000,- kroner i verdier pr. time arbeidet. Det tror jeg ikke er et ekstremt usannsynlig tall. Så koster f.eks SAS til Frankfurt 1600,- (i PLUS) og DY 1100,-. Med SAS sparer du 2*10 minutter i kø i security (verdi 330,-). Du kan også spise gratis. I lounge eller ombord (verdi 150?). Så kan du arbeide uforstyrret i loungen før avgang. Verdi usikker, ettersom du strengt tatt kan sitte på en krakk i terminalen også. Men på returen sparer du 15 Euro i internet kostnad.

Totalt har du mer en veiet opp prisforskjellen, og du har hatt det mer komfortabelt.

Så kommer den lavere stressfaktoren.

Oooops, møtet i Frankfurt medførte at du må ta med en koffert hjem. Åjj... Eeeeh... Skal vi se. Da må du møte opp før, kjøpe bagasje...

Så det er ikke så enkelt, med mindre man tenker at de ansatte ikke genererer verdi når de er i arbeid. Hos meg nyttevurderer vi turene og bruken av transportmiddel. Ingenting utelukkes, og man skal få mest spenn i retur.
Så kan du jo i tillegg regne inn timepris i forhold til flyavgang. Med mindre jobben betaler meg overtid, sitter ikke jeg 2-3 timer på en flyplass ekstra for å spare 500 kr!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 14:57   #19
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Så kan du jo i tillegg regne inn timepris i forhold til flyavgang. Med mindre jobben betaler meg overtid, sitter ikke jeg 2-3 timer på en flyplass ekstra for å spare 500 kr!

DEt er strengt tatt det viktigste.

Jeg bryr meg fint lite om hvilken logo det er på haleroret, vi skal fly billigste alternativ, men om det betyr at jeg må vente 2 timer, så utgår det elegant.

Om det derimot er snakk om 2 000, kan jeg vurdere å vente et par timer og heller spise middag og jobbe litt, alltid greit med noen overtidstimer man kan ta ut når man skal på spontantur.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 09:42   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Artikkel i DN som delvis sier det motsatte....

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2711811.ece
Quote:
Dreamliner-trøbbel har ikke gjort jobbreisende mer negativt innstilt til lavprisflyselskaper som Norwegian. Men over halvparten kan likevel aldri tenke seg å fly langt med billigselskapene, viser helt nye tall.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ikke takk nei til vodka i Russland! jameson82 Reiseforum 10 08-03-2012 13:58
Kabinpersonalet sier nei til spareplan MartinL Flyforum 29 08-07-2009 12:08
Førsteklasse? Nei takk! Bizflyer Flyforum 2 01-08-2008 00:59
SAS sier nei takk til mynter sirpjalle Flyforum 72 17-09-2007 16:51
Midwest Express sier nei til airTran (del III) CK Flyforum 2 16-04-2007 08:18


All times are GMT +2. The time now is 03:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.