Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-11-2013, 11:42   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sier nei takk til gullkort og champagne på fly

Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Får håpe att han importøren ikke skal i noen viktige møter. Med FR hvet en vel ikke helt når og hvor en lander. Jobben til han professoren kune sikkert en inder gjort bedre, og til 1/10 av lønna...
For å starte med det siste først: Utdannings- og forskningsmarkedet er internasjonalt, med konkurranse om både de kloke hodene, om studentene og om forskningsmidler (det sistnevnt er primært innen EU/EØS for norske universiteters del). Det er jo heller ikke slik at det er like mange som er kvalifiserte til å bli professor som det er folk som er kvalifiserte piloter. Dette påvirker arbeidsmarkedet noe.

Til det første: Er dette seriøst ment? Er det slik at FR er spesielt sene? Er det slik at kundene ikke vet hvor man lander, og at FR velger slikt litt tilfeldig avhengig av dagsformen til piloten?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 16:42   #2
LN-WIC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
For å starte med det siste først: Utdannings- og forskningsmarkedet er internasjonalt, med konkurranse om både de kloke hodene, om studentene og om forskningsmidler (det sistnevnt er primært innen EU/EØS for norske universiteters del). Det er jo heller ikke slik at det er like mange som er kvalifiserte til å bli professor som det er folk som er kvalifiserte piloter. Dette påvirker arbeidsmarkedet noe.

Til det første: Er dette seriøst ment? Er det slik at FR er spesielt sene? Er det slik at kundene ikke vet hvor man lander, og at FR velger slikt litt tilfeldig avhengig av dagsformen til piloten?
Litt satt på spissen.

Dette om han proffesoren var egentlig tenkt som en komentar til det høye lønnsnivået i Norge. Noe også Skånvik i Noregian påpekte i en artikkel. Jeg finner den ikke igjenn. Tror det er lenket til den her i forumet tidligere. Det jeg mener er at alle lønninger i Norge er høye, sammelignet med de fleste andre land. Det meste kan gjøres billigere av utenlandske arbeidstakere. Vi ser jo at Statoil har planer om å outssourche til lavkostland.

Om FR er spesielt sene hvet jeg ikke. Men har jo lest noen historier om at FR ved noen tilfeller har landet på en annen flyplass enn den som var målet. OG det var ikke p.g.a. værproblem. En annen ting er at FR flyr bare noen få ganger i uka RYG - BCN. Er jo ikke alltid de dagene passer en som skal på forretningsreise.

Og bare for å klargjøre. Jeg er ikke annsatt i luftfarten. Jeg bare liker å fly. Og mener at det som gjør jobben skal ha en grei lønn. Sett i forhold til andre grupper.

LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2013, 20:41   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Litt satt på spissen.

Dette om han proffesoren var egentlig tenkt som en komentar til det høye lønnsnivået i Norge. Noe også Skånvik i Noregian påpekte i en artikkel. Jeg finner den ikke igjenn. Tror det er lenket til den her i forumet tidligere. Det jeg mener er at alle lønninger i Norge er høye, sammelignet med de fleste andre land. Det meste kan gjøres billigere av utenlandske arbeidstakere. Vi ser jo at Statoil har planer om å outssourche til lavkostland.
Noen ting er enklere å outsource enn andre ting. Spesielt faktorer i "produksjonen" som kundene ikke ser mye til, som piloter, call center personell, økonomifunksjoner i større foretak (som i Statoil), osv. For andre bransjer er kundene villige til å betale mer for spesifikk kompetanse - dels fordi det ikke er så alt for mange med den typen kompetanse, at den er verdifull for selskapet, og det ikke er så enkelt å etablere seg som "leverandør" i dette markedet. Det tar f.eks. 9-10 år med formell utdanning på universitetsnivå for å komme i posisjon for laveste trinn i forskningsverden på universitetene, og kanskje normalt sett 8-10 år til før man er kvalifisert som professor; dette i motsetning til markedet for piloter og kabincrew som ikke tar så lang tid for å skaffe seg basiskravene. Dette påvirker naturlig nok konkurransen i dette markedet.

Selv om Norge er et høykostland så er det nok av eksempler på personer med ekspertkompetanse som drar til land med i utgangspunktet lavere kostnadsnivå, men som likevel får høyere lønn. Dette er greit å ha i bakhodet når man snakker om outsourcing, konkurranseutsetting, osv.

Quote:
Om FR er spesielt sene hvet jeg ikke. Men har jo lest noen historier om at FR ved noen tilfeller har landet på en annen flyplass enn den som var målet. OG det var ikke p.g.a. værproblem. En annen ting er at FR flyr bare noen få ganger i uka RYG - BCN. Er jo ikke alltid de dagene passer en som skal på forretningsreise.
At det ikke alltid passer å fly FR rent tidsmessig er jo helt klart, på samme måte som at dette er tilfellet for de fleste andre selskaper. Jeg tror ikke det er gjengs at FR avviker fra sine publiserte planer i større grad enn andre selskaper.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules