Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2013, 20:16   #1
Peppep
ScanFlyer Gold

Default Hvilke forbedringer kan man forvente som pax de neste 30 år?

Inspirert av tråden "Hvor er flybransjen om 100 år?", har jeg et spørsmål i samme gate: hvilke forbedringer kan man realistisk vente å se i overskuelig fremtid (de neste 20-30 årene) som passasjer? Tenker først og fremst med nye maskiner, men også eventuelle positive endringer fra selskapene.

En del av endringene vi har sett de siste tiårene har enten vært til det verre for (mindre plass, dårligere service, mer sikkerhetsstyr etc), mens bedre driftsøkonomi på nye generasjoner maskiner har gitt lavere kostnader for både flyselskap og kunder. Bedre teknologi har også gitt bedre driftssikkerhet og nye finesser, som for eksempel wifi. Tør noen spekulere i hva som vil bli bedre fremover, både av smått og stort?
Old 24-09-2013, 20:25   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Hvilke forbedringer kan man forvente som pax de neste 30 år?

Hvis man ser på hvordan det var for 30 år siden, så er sjansen stor for at "premium economy" blir det nye business, og business class vil forsvinne unntatt på "select" high-yield ruter. Og da finner vel noen på at det trengs en "better-but-not-premium-economy" class...
Ellers blir setene tynnere, det blir trangere men ny "teknologi" gjør det levelig...

Det kommer helt sikkert en eller annen form for revolusjon... hva det blir er vanskelig å forutsi... men det kan ta mange former.

Bransjen snus på hodet hvert år, men de store endringene har ikke kommet på lang tid...
Old 24-09-2013, 20:27   #3
Peppep
ScanFlyer Gold

Jeg begynner med noen tanker/ideer som allerede er veldig sannsynlige og ikke akkurat banebrytende:

- Mindre støy i kabinen (mindre enn i A380/B787). Kombinert med andre ting som vi smått har sett på Dreamliner (høyere trykk, bedre luftkvalitet osv) blir flightene fysisk mindre slitsomme.
- Vesentlig bedre AVOD, inkludert streaming til egne duppeditter. (Eller vil det bli slutt på IFE i form av skjerm i setet?)
- Mye bedre wifi, tilstrekkelig båndbredde til alle. Strøm/USB til alle klasser som standard, ikke unntaksvis, slik at alle "devicene" kan være underholdningssystem. Mulighet til å bruke elektronisk utstyr fra gate til gate. Slike ting vil redusere den følte lengden på turene.
- Høyere hastigheter.
- Høyere frekvens (særlig på longhaul).
- Lavere priser.
- Lengre range, flere lange direkteruter fra store hub-er enn i dag.

En annen relevant faktor er jo hvordan flyplassene vil utvikle seg. Vil transfer bli enklere og mer effektiv i fremtiden? Vil sikkerhetskontrollen være helautomatisert, slik at man bare går rett gjennom et område som scanner både person og bagasje? I det hele tatt - hvordan ser fremtidens flyreiser ut, i et nærmere tidsperspektiv enn 100 år, når vi alle er døde.

Last edited by Peppep; 24-09-2013 at 20:47.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2013, 22:08   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post

En annen relevant faktor er jo hvordan flyplassene vil utvikle seg. Vil transfer bli enklere og mer effektiv i fremtiden? Vil sikkerhetskontrollen være helautomatisert, slik at man bare går rett gjennom et område som scanner både person og bagasje?
No sånt som dette? Her snakker vi bare 2020 ...

http://www.iata.org/whatwedo/securit...nt-future.aspx
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2013, 22:25   #5
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
No sånt som dette? Her snakker vi bare 2020 ...

http://www.iata.org/whatwedo/securit...nt-future.aspx
Hvordan klarte de å lage dette så raskt?? Jeg foreslo det jo nettopp!

Litt mer seriøst - veldig, veldig bra. Håper de klarer det, selv om jeg personlig tror at vi snakker lengre frem enn 2020 før det blir så sømløst som skissert i videoen. Takk for linken.
Old 24-09-2013, 22:31   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Litt mer seriøst - veldig, veldig bra. Håper de klarer det, selv om jeg personlig tror at vi snakker lengre frem enn 2020 før det blir så sømløst som skissert i videoen. Takk for linken.
Ja, jeg tror også det. Vi så på dette allerede da jeg jobbet i SITA, men det ser ut som det nå har begynt å røre på seg ..

På den annen side har det gått veldig fort med selvboarding og bagdrop, så man får opp tempoet betraktlig så fort myndighetene er ombord.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 20:57   #7
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Jeg begynner med noen tanker/ideer som allerede er veldig sannsynlige og ikke akkurat banebrytende:
(...)
- Høyere hastigheter.
- Høyere frekvens (særlig på longhaul).
- Lavere priser.
- Lengre range, flere lange direkteruter fra store hub-er enn i dag.
Ikke meningen å kritisere, kun mine kommentarer/tanker: usikker angående priser, tror det vil øke inntil en annen kilde for bensin er god nok. Tror ikke det blir lengre range fordi det må så mye drivstoff/vekt til. Dette tror jeg ikke finnes innen 2030 (er jo "bare" 17 år til), kanskje ikke før nærmere 2040.

Kun fra pax POV så tror jeg den største forskjellen er sømløshet (seamless), dvs. at alle selskaper fra transport til flyplassen, på selve flyplassen, til flyet, på flyet osv. samarbeider mye, mye bedre noe som vil gi oss en enda bedre opplevelse. For "normale" folk vil det å fly ikke være noe stress lengre. Eksempelvis på fredag på vei fra EWR til ATL så var sikkerhetsvakten helt overrasket at jeg kom heeeeelt fra Norge for å sjekke ut en festival i ATL. For oss her inne er det ikke stress uansett
Old 29-09-2013, 22:56   #8
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Ikke meningen å kritisere, kun mine kommentarer/tanker: usikker angående priser, tror det vil øke inntil en annen kilde for bensin er god nok. Tror ikke det blir lengre range fordi det må så mye drivstoff/vekt til. Dette tror jeg ikke finnes innen 2030 (er jo "bare" 17 år til), kanskje ikke før nærmere 2040.
Det kan godt hende at du har rett om priser, men jeg er overbevist om at range vil bli lenger innen 2043 (de neste 30 år, ikke 2030 ).

Quote:
Kun fra pax POV så tror jeg den største forskjellen er sømløshet (seamless), dvs. at alle selskaper fra transport til flyplassen, på selve flyplassen, til flyet, på flyet osv. samarbeider mye, mye bedre noe som vil gi oss en enda bedre opplevelse.
Håper (og tror) at du har rett, og flere og flere blir jo mer reisevant allerede i dag, tenker at vi vil se mer av det de neste årene. Og med nyere flyplasser følger også i de fleste tilfellene bedre infrastruktur, inkludert transportmuligheter til/fra flyplassene. Mange av dagens flyplasser, både i Norge og internasjonalt, er jo 40-50-60 år gamle og bærer preg av å ha blitt bygget ut litt etter litt.
Old 30-09-2013, 03:11   #9
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Det kan godt hende at du har rett om priser, men jeg er overbevist om at range vil bli lenger innen 2043 (de neste 30 år, ikke 2030 ).
Ai snap, leste feil gitt! Kommer det en lengre rute enn SQ21/22 så skal jeg fly den

Quote:
Håper (og tror) at du har rett, og flere og flere blir jo mer reisevant allerede i dag, tenker at vi vil se mer av det de neste årene. Og med nyere flyplasser følger også i de fleste tilfellene bedre infrastruktur, inkludert transportmuligheter til/fra flyplassene. Mange av dagens flyplasser, både i Norge og internasjonalt, er jo 40-50-60 år gamle og bærer preg av å ha blitt bygget ut litt etter litt.
Enig, spesielt i USA.
Old 24-09-2013, 20:28   #10
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Regner med at AVOD blir erstattet av Wifi på alle fly. Ellers er nok utviklingen med at man kun betaler for flyturen og mat,drikke,bagasje,setereservasjon osv koster ekstra, noe som kommer til å fortsette. Kanskje får vi enda flere kreative gebyrer også
Old 24-09-2013, 20:29   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty

Jeg tror stadig flere fritidsreisende vil inkludere også flyreisen inn i ferieopplevelsen og koste på seg litt ekstra underveis og at tilbud om slike oppgraderinger for en overkommelig penge vil øke. Trenden er her allerede, med økonomi pluss, premium economy etc..
Old 24-09-2013, 20:42   #12
darkcho
ScanFlyer Gold

Mer automater for det meste. Allerede nå rulles det ut automater ved gate slik at det ikke trenger være personell der.
Old 24-09-2013, 20:45   #13
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Mer automater for det meste. Allerede nå rulles det ut automater ved gate slik at det ikke trenger være personell der.
Men vil det være en fordel for passasjerene? Jeg er ute etter forbedringene, ikke endringene. Mer automater gir for så vidt lavere kostnader, og dermed en potensiell fordel i form av lavere priser, men ser det ikke som noen stor fordel/ulempe utover det.
Old 24-09-2013, 20:49   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Men vil det være en fordel for passasjerene? Jeg er ute etter forbedringene, ikke endringene. Mer automater gir for så vidt lavere kostnader, og dermed en potensiell fordel i form av lavere priser, men ser det ikke som noen stor fordel/ulempe utover det.
Må jo si at å sjekke inn på automat/www og benytte automatisert bag-drop føles svært tidsbesparende. Har prøvd både SK og DY og det har vært smertefritt. Når folk får 'taket på det' vil det gå enda raskere.
Old 24-09-2013, 20:57   #15
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Må jo si at å sjekke inn på automat/www og benytte automatisert bag-drop føles svært tidsbesparende. Har prøvd både SK og DY og det har vært smertefritt. Når folk får 'taket på det' vil det gå enda raskere.
Ja, ser den. Jeg tror den største besparelsen allerede er tatt ved at automat ved innsjekk/bakdrop har blitt mye mer vanlig. Men i den grad det er forsvarlig kan det gjerne komme mer automatikk i billettkontroll, boarding osv for å effektivisere.

Jeg redigerte også inn en bit om automatikk i sikkerhetskontrollen i det andre innlegget mitt i sted. Det hadde vært fantastisk om teknologien blir så bra at sikkerhetskontrollen blir (tilnærmet) helautomatisk, og at man bare stopper opp i et par sekunder i et åpent område for at kropp, klær og håndbagasje scannes og analyseres uten at mennesker ser på nakenbildet. Hvis det hadde vært 1) bra nok for flysikkerheten, og 2) sikkert nok med hensyn til helse, stråling o.l. hadde det vært en enorm forbedring. Tenk å ikke måtte ta av jakker, belter, ut med mobiler, laptoper, ladere, men i stedet gå fra landside til airside på 15 sek hver gang - drømmer meg nesten bort her. Det virker kanskje futuristisk, men om 10-20-30 år - hvorfor ikke?

Last edited by Peppep; 24-09-2013 at 21:03.
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2013, 21:20   #16
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Jeg redigerte også inn en bit om automatikk i sikkerhetskontrollen i det andre innlegget mitt i sted. Det hadde vært fantastisk om teknologien blir så bra at sikkerhetskontrollen blir (tilnærmet) helautomatisk, og at man bare stopper opp i et par sekunder i et åpent område for at kropp, klær og håndbagasje scannes og analyseres uten at mennesker ser på nakenbildet. Hvis det hadde vært 1) bra nok for flysikkerheten, og 2) sikkert nok med hensyn til helse, stråling o.l. hadde det vært en enorm forbedring. Tenk å ikke måtte ta av jakker, belter, ut med mobiler, laptoper, ladere, men i stedet gå fra landside til airside på 15 sek hver gang - drømmer meg nesten bort her. Det virker kanskje futuristisk, men om 10-20-30 år - hvorfor ikke?
Dette jobbes det vel med for fullt? Mener å ha lest mange (tabloide ) artikler om det.

Er det ikke i statene hvor man utvikler et system for å dele inn de reisendei trygge, nøytrale og risiko? Det er riktignok en annen tilnærming, men absolutt en start på å ta rotta påkøståingen for den gemene hop.
Old 24-09-2013, 21:17   #17
darkcho
ScanFlyer Gold

Personlig syns jeg det er kjekt med litt mennesker på gate, men tror nok det er en forbedring all den tid det går fortere og blir billigere for selskapene. Tanken bak er også at det blir mindre "venteområder" som det ofte er på mindre flyplasser eller mellomstore flyplasser. Disse områdene kan igjen brukes til annet kjekt, forhåpentligvis.
Old 24-09-2013, 23:20   #18
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

I 2030 vil man som nordmann kunne reise uten pass i Europa etter at nasjonalt ID-kort blir innført i 2028
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 00:05   #19
Futura
ScanFlyer Gold

i 2040 Er 787 en virkelig arbeidshest, vel utprøvd og meget pålitelig. 787-8 begynner å bli sjeldne i "vesten", litt som 737-600 i dag. Derimot er 787-10 og 11 veldig populære. A350 selger godt i både 1000 og 1100 versjonene og er også meget populær. 737 og A320 serien har blitt byttet ut med kompositt fly for 10 år siden. Det samme har B777. A380 selger dårlig. De fleste vil ha Boeings 848 som tar fra 600 til 1200pax. På bakken flyttes flyene av selvstyrte, elektriske traktorer og take-off besørgess av et system likt det som sender opp fly på hangarskip. i luften brukes det biodrivstoff. Det er kunn en pilot i cockpit og går alt etter planen så rører han normalt ingen ting fra flyet går fra avgangs-gate, til det er tilbake på ankomstgate. Cabin Crewet er det like mange av som i dag og de deler ut forhånds bestilt mat og drikke, under flightene. Vi sitter like trangt som i dag, untatt på Ryanair som har ståseter i halve cabinen i Europa og USA men i 80% av kabinen på de 800 fly de har i India og de 2500 fly de har i resten av Asia. Største forbedring i flyet er enda større vinduer enn på 787 og trykket og fuktigheten tilsvarer 1700moh. Lufthansa har en Retro-jet i SAS farger og Norwegian begynner å miste grepet om IC markedet og har redusert 787-11 flåten med 20 fly på 2 år. Fra 200 til 180 maskiner.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 07:19   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
I 2030 vil man som nordmann kunne reise uten pass i Europa etter at nasjonalt ID-kort blir innført i 2028
Nope, i 2029 kan nordmenn reise med id-kort, men i 2030 er det trukket tilbake grunnet feil i produksjonen ( som Sverige også opplevde to år før den norske innføringen )

Posting Rules