![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
|
![]()
Ledelsen i et internasjonalt konsern, som har en stor maritim divisjon i Norge, bestemte seg forleden for at alle ansatte under høyeste nivå i konsernet, skal fly økonomi på forretningsreiser.
Tidligere hadde politikken for de ansatt i Norge, vært at alle billetter ut av Europa skulle være Business. Endringen medfører at service-montører, selgere, ledelse osv. må fly Økonomi, uavhengig av om reisen er betalt av kunder, eller bedriften selv. Virkningen var umiddelbar, og ble begrunnet med høye utgifter på reiseaktivitet. En annen grunn var at de hadde sett på hvordan konkurrentene opererte. Dette får meg til å lure: Vet dere hvor vanlig det egentlig er å fly Business på forretningsreiser i jantelov-Norge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
|
![]()
I mitt selskap, som opererer innenfor oljesektoren har økonomi-billetter lenge vært normen. Om du skal ha andre billetter må det begrunnes (i tilfelle gjennomgang av økonomiavdelingen i etterkant).
Dette kan være pga. behov for full flex-billetter (bestiller alltid full flex i forbindelse med offshore-reiser) eller ekstra lange reiser. Ser egentlig på dette som en helt naturlig og fornuftig ordning. Når det er snakk om et selskap med over 500k ansatte så er det MYE å spare. Har aldri blitt nektet Business Class i de (mange) tilfellene det er "nødvendig", men det finnes jo alltid noen som insisterer på å fly "Business Class" om det så er fra Bergen til Stavanger på en messe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
|
![]()
Hei,
Hvis dette fungerer så er det nok veldig kostnadseffektivt og fornuftig. Hvis en skal feks. reise for å reparere kritiske deler i båter som ligger off-hire, eller må rekke viktige møter, så er dette jo gode grunner for å bruke litt ekstra penger på en billett. Men hvis det ikke er kontrollerte retningslinjer for dette, så ser jeg for meg at det kan lett bli misbrukt. En messe i Stavanger kan vel planlegges lenge i forkant, og en trenger neppe en fleksibel billett. Faren er vel trynefaktor, og at det skal brukes mye ressurser på vurderinger om i hvilken tilfeller det er fornuftig å booke hva. En gjennomgang på økonomiavdelingen er jo ikke gratis for bedriften det heller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
|
![]()
Ser selv at ansatte konsekvent, uten fornuftig grunn, bestiller de dyreste billetter og med SAS, og ikke DY. Selv om alle "skal" reise rimeligste måte. Så dette skjerpes inn nu. Innen olje sektor ja
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() Quote:
Sent from my iPhone using Tapatalk 2 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
Hvis det er Rolls-Royce det er snakk om så er jeg ikke overraska. Var reiseforbud i min tid der.
Uansett uting å sende ansatte på økonomibilletter rundt omkring i verden, spes hvis man har jobb som reisemontør. De burde vel være opplagt for å kunne gjøre en god jobb. I min nåværende jobb (olja) skal vi fly med rimeligste flex-alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]()
Hos oss i oljeservice er det economy og premium economy som gjelder innen Europa. Interkontinentalt kan faktorer som stilling, reisebelastning og hva man skal i det man lander bidra til at vi får business. Ellers er premium economy standard.
Sikkert litt varierende fra sjef til sjef, men jeg får i hvertfall kjøpe fleksible billetter hvis jeg mener jeg trenger det Han helt på toppen tar ikke alltid rutefly..... Mitt inntrykk er vel at de som er ivrigst på business innen Europa er f.eks advokater og andre som kan belaste kunden direkte |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,560
|
![]()
Er ansatt i et relativt stort norsk selskap (ikke olje/offshore), og vi skal reise på billigste alternativ innen Norge og Europa. Selskapet har avtale med både SAS og Norwegian. På oversjøiske reiser (med unntak av messer etc.) er det anledning til å fly business, men dette må godkjennes av leder. En ganske fornuftig ordning som jeg tror de aller fleste har forståelse for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,872
|
![]()
Artig å se hvor moderate vi norske selskaper er. Blir en del flyprat med en del av kundene her nede – og noen av de i olje (da stort sett fra Abu Dhabi) har en meget streng policy at de skal fly first, da det passer seg dårlig imagemessig at de sitter bak på business med bermen. Noen av de norske som faktisk ønsker å sitte mer sosialt på business får nei (dette er faktisk ikke en spøk).
Hos oss er alt behovsbasert om det er business eller ikke, og heller lite hvilken stilling man har. Vi har såpass mange som ekstrem-reiser i firmaet at vi har sett at besparelsene med ”fleksible” billetter er mer eller mindre null i det store løp, så da er det billigste billett – men litt fleksible på valg av selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
|
![]() Quote:
På samme måte, der det er helt naturlig for en leder/mellomleder å fly økonomiklasse er det like unaturlig for en ansatt i resepektabel jobb fra den arabiske halvøy å fly økonomiklasse. Så tror det er en del kulturelle forskjeller ute og går her, og normen i Norge har etter hvert blitt at "økonomi er helt ok". Jeg synes iallfall det er en helt ok policy. Du er jo tross alt på jobb når du er ute og flyr for bedriften, så det er opp til arbeidsgiveren å bestemme retningslinjene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,208
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
|
![]()
I Olje. Reiser interkontinentalt skal godkjennes av Vice President. Direkte fly over seks timer kan tas i C. Innen Norge oppfordres en til å reise billigst mulig, men personlig synes jeg dettte er tullete da flexprisene våre er som en middels ecobillett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
|
![]()
Jobber i et mindre leverandørselskap i oljeindustrien, < 50 ansatte.
Ved reiser ifm offshore oppdrag innenlands er det Flex som gjelder, både på grunn av fleksibilitet og baggasje. Møter, messer og andre anledninger er det økonomi. Europa er det økonomi såfremt det ikke er nødvendig med fleksibilitet. Intercont er alltid business. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Jobber i et stort IT selskap.
Økonomi i Norge, Premium i Europa og C for resten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Så vidt jeg vet flyr UD konsekvent i business på langdistanse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
|
![]() Quote:
Har og en kompis som jobber innen finans i London, for et norsk selskap. I begynnelsen var det konsekvent okonomi, og de onsket heller at han dro 2 dager foer moetet/konferansen etc., og brukte pengene paa et bedre hotell med jobbmuligheter, enn business paa fly. Naa, etter en 4 aar, er det bedre valgfrihet for han. Sjefen er Pandion og flyr konsekvent F saa lenge det er mulighet for det. Sorry for mangel paa norske bokstaver, er i utlandet.
__________________
April: OSL-PLZ Last edited by Furahini; 25-07-2013 at 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,208
|
![]()
Min far fikk business en gang (han jobber i statlig sektor) til sydlige Afrika. Han hadde da i løpet av få år hatt mange turer til sydlige Afrika alt på economy. Han sa tilslutt at han ikke orket det kjøret på economy, da det ofte bar rett på jobb. Han fikk tilslutt betalt business, men såvidt jeg skjønte så er det veldig veldig få tilfeller statlig sektor i det hele tatt betaler business.
Min mor som også jobber i statlig sektor får alt på economy, men hun reiser som regel intraeuropeisk så da er forskjellen så stor. Intra Norge får man som regel flex (nå er det jo Plus som er nye flex). Last edited by Hypern; 25-07-2013 at 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2012
Location: LYBE
Posts: 131
|
![]() Quote:
__________________
https://mysasidea.flysas.net/idea/do...e-gold-members |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
|
![]()
Hentet fra Særavtalen for reiser utenlands for statens regning
"Det skal innhentes forhåndssamtykke fra arbeidsgiver/oppdragsgiver i hvert enkelt tilfelle for at 1. klasse eller tilsvarende kan benyttes." Mange husker vel denne saken: Som eneste departementsråd flyr den mektigste embetsmannen i UD, Bjarne Lindstrøm, på første klasse «ved behov». http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/16/426312.html
__________________
April: OSL-PLZ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyleveranser til Norske selskaper? | Radiv | Småprat | 1 | 15-05-2014 17:27 |
Ekstrafly - hvor vanlig? | flytoget | Flyforum | 12 | 13-08-2013 19:33 |
Er det blitt mer vanlig med Business? | SE_DDL | Flyforum | 12 | 09-12-2010 10:11 |
Hvor fort er det mulig å fly | BlackWolf | Flyforum | 11 | 05-09-2006 08:36 |
Nå blir det bedre å fly business | SK1399 | Flyforum | 7 | 09-04-2005 07:02 |