![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ærede forumvenner!
Jeg sitter på OSL nå og funderer.. Jeg har en billett med avgang 1930, men det finnes en avgang 1845 som i skrivende stund boarder. Jeg forsøkte å få damen i servicedesken til å booke meg om, en hun sa at det var smekkfult. På sas.no og gjennom Berg-Hansen kan man fremdeles få kjøpt billetter til 18:45-avgangen. Er det en reell mulighet? Eller i det minste en fin mulighet til å tjene noen kroner på å IDB? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bare å gå til gate å høre, bør ha flex billett da, om ikke neste også er smekkfull. For mye Belibers her i dag, så spørs om det er plass...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Damen i gaten var litt stresset så å si at hun var veldig servcie minded var i grunnen en overdrivelse (uten at jeg skal bebreide henne, det var en skikkelig saueflokk som ville ut døren fortest mulig på gate 12). Men spørsmålet mitt er enda mer aktuelt nå da de i gaten utelukkende ville boarde de som stod på standbylisten (og den ville ikke damen i servicedesken sette meg på selv om jeg har full flex, full refunderbar opp og ned i mente).
Så; kan man kjøpe en ordinær bilett og sjekke inn online mens flyet boarder. I min verden burde man enten komme på listen pover de som får plass, eller på automagisk vis havne på standbylisten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Når flyet boarder, så vil et forsøk på å booke gi Unable to Confirm, men av en eller annen grunn ser det ikke ut som Amadeus klarer å vise at flyet er stengt for salg i systemene - men det er det, og du får uansett ikke bekreftet plass (vet ikke hvordan det ser ut på websidene eller hos reisebyråene men det skal komme en eller annen form for feilmelding).
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det er slutt på å komme med tidligere fly, selv om man har full flex. Nå må man komme minst 30min før, og booke om (altså før innsjekk stenger).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg skulle fly innenriks, og ankom flyplassen fire timer før opprinnelig avgang. Fikk mast meg til å komme med en avgang som ca. 2 1/2-3 timer før den jeg hadde betalt for, og det med en stusselig ungdomsbillett. Fikk blankt nei i billettkontoret (endringsgebyr på kr. 500,- takk og farvel), på første forsøk ved gate (3 1/2t før min egentlige avgang), og i servicedesken på innenriks (gjentok info om endringsgebyr). Jeg ga meg ikke, og rett til gate ved neste mulige avgang. Herremannen ved gaten ordnet biffen - at jeg spurte om det var vanskelig å utføre endringen i Altea ga meg til og med et vennlig smil. Hvis du ikke gir deg går det nok til slutt ![]() EDIT: Dette skjedde for drøye to uker siden - til opplysning. Last edited by Everest; 18-04-2013 at 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Har man flex billett er det selvsagt noe annet, og man bør bli booket om helt fem til avgang så lenge det er plass og det ikke forsinker avgangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
For å ta et eksempler. To ganger i SEA har jeg kjøpt billige pakker med Expedia/Orbitz med fly til-fra LAS og hotellrom. Begge ganger var utreisen med AS/AA med mellomlanding på LAX. AS direkte kostet mye mer. Jeg møtte opp litt tidligere enn vanlig på flyplassen, vel vitende om at det var en hel del ledig på direkteflighten som gikk samtidig. Ved innsjekk spurte jeg pent om de ikke kunne sette meg på stand-by lista så jeg slapp å fly via LAX. Bagasjen ble sendt direkte, og jeg fikk to boarding passes. Begge ganger fikk jeg sete på direkteflighten, og siden den gang har jeg alltid valgt AS når jeg kan, på tross av gode alternativer. Den rake motsetningen er KLM. Jeg skulle fly SFO-AMS-TRD hvor jeg endte opp med billett for feil flight for det siste segmentet. Istedet for halvannen time venting, ble det 12 timers venting. Prisen for å endre billetten var for høy til at det ble vurdert seriøst, men etter en telefon med KLMs kundeservice i USA (som vel er Delta) ble jeg rådet til å sjekke bagasjen bare til AMS for å der be om å bli satt på stand-by. Alt vel. Jeg var faktisk riktig så optimistisk. Helt til jeg ved AMS fikk høre at de ikke tilbyr stand-by. Billetten kunne endres, men siden prisen på returbilletten min hadde endret seg siden booking, ville det koste meg 800 EUR. Og kjøpte jeg en billett til det tidligere flyet, ble returen til SFO kansellert pga no-show. Jeg stod ved gaten den morgenen og så et under halvfullt rette nesen mot TRD. KLM er kanskje ikke mer firkanta og vanskelig enn konkurrentene, men etter opplevelsen den dagen har jeg, om mulig, unngått å fly med de. Ønsker de ikke min business, lar jeg de slippe. Reisende er ikke nødvendigvis veldig trofaste, men enkeltsituasjoner fester seg i underbevisstheten. Og preger hvilket inntrykk man har av ulike flyselskap. Som igjen av avgjørende for preferensene når nye turer skal bestilles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() I dette tilfellet sa jeg at det er vel bedre å fulle opp et fly som uansett vil ha to ledige plasser, slik at dere ved senere fly kan selge to billetter til, eller ta unna to stk som har mistet connection e.l.. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det fungerer nok på noen, kanskje de som misliker DY veldig sterkt, men stort sett så irriterer det i hvertfall meg mer. Og direkte latterlig blir det når folk tar den på selskap som vi også har handling på.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo noe som skurrer litt når servicedesken ikke en gang vil sette folk på venteliste. Det koster vel ca 2 kcal og gjør jobben til de i gaten enklere i stedet for å gi folk beskjed om å gå og snakke med dem i gaten når de i gaten har aller mest hektisk?
<digresjon> Damen forran meg i køen fikk forøvrig plass på 18:45-flighten, men så hadde hun er fint svart kort med en liten hvit fugl. Det er vel andre regler for slikt fintfolk..</digresjon> |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() 5-10 min før boarding gikk jeg til gaten og spurte pent, og etter en hel masse tasting spyttet maskinen ut en lapp med 19C, omtrent den eneste treseteren med ledig midtsete. Godt jobbet, SAS! (Det hører med til historien at avgangen jeg fikk bytte til ble forsinket pga tech etter pushback, så jeg kom faktisk frem en halvtime senere. Men hadde en strålende tur via Ålesund, med skikkelig mye turbulens - hvordan kan man ikke like det?) Quote:
![]() Så kan dere rope så mye dere vil om at slik velvillighet forringer Flex-produktet, men jeg tror ikke det. Billigbilletter kan ikke refunderes, ikke forskyves, kun unntaksvis fremskyndes, noe ingen taper på. Hvis prisen er noenlunde lik (inkl. eventuelle gebyrer hos DY) foretrekker jeg SAS hvis det ikke er A321 (torturkammer). Grunner som god frokost i morges (som jeg faktisk fikk to av pga mellomlanding, og tok med til lunsj - kanskje ikke bra økonomistyring, men ![]()
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 22-04-2013 at 23:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for svar! Da vil jeg gjerne endre spørsmålet mitt til "Hvorfor kan man kjøpe biletter på sas.no helt inntil avgang?" Eller er det bare en sas-IT greie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva med flex biletter til SK om man misser opprinnelig avgang, vil man få automatisk prioritet på neste avgang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor langt frem i tid kan man bestille EB-billetter med Star Alliance? | erlendag | Reiseforum | 4 | 02-09-2013 08:32 |
Hvor kommer man for 100.000 EB-poeng hos SAS? | Dreyer | Reiseforum | 3 | 18-01-2013 21:14 |
Hvor kan man kjøpe fly radio? | ENZV-FLYOLE | Register- og ATC-Forum | 1 | 12-06-2011 19:11 |
Avianca hvor kjøpe billetter ?? | SQ 777 | Reiseforum | 2 | 14-01-2010 19:36 |