![]() |
|
|
![]() |
#1 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
SAS må kutte ytterligere en tredel av kostnadene dersom det hardt pressede flyselskapet skal kunne bli konkurransedyktig, mener professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.
http://e24.no/boers-og-finans/eksper...e-mer/20343905
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Spm er jo om SAS skal helt ned på Norwegian nivå, eller Ryanair nivå. De tilbyr ikke samme produkt. Men kunne SAS hatt Ryanair sitt kostnadsnivå så hadde SAS hatt en fortjeneste på rundt 50 % og 20 milliarder i overskudd årlig. Men man klarer ikke kutte kostnadene til Norwegian eller Ryanair nivå uten å kutte inntektene også.....Og det hadde betydd å gå fra nettverkselskap til lav service selskap....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
SAS tilbyr kanskje ikke helt samme produkt, men i det store og det hele dreier det seg om et sete i et fly på en reise mellom A og B.
Hvis SAS hadde hatt et produkt som var SÅ mye mer verdt kunne man saktens tatt en høyere pris som igjen kunne forsvart de høye driftsutgiftene. Nå er det imidlertid slik at kundene -de store massene som kjøper flybilletter ser ikke den helt store forskjellen og kjøper i det alt vesentlige de rimeligste billettene. Passasjerene gidder ikke betale en høyere pris hos SAS fordi de ikke ser noen grunn til det. Dermed blir SAS nødt om og selge seg billig for å fylle flyene. Det fører bare en vei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Og det er vel fordi SAS tilbyr et bedre produkt for foretningsreisende enn det Norwegian gjør... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
For å understreke poenget mitt så har jeg hentet tall for 2011 fra SK og DY sin årsrapport
SAS Passasjerinntekt: 26 179 000 000 Antall pax: 22 915 000 Gjennomsnitts inntekt per pax: 1142 kr Norwegian Inntekter fra operasjonelle aktiviteter: 10 532 000 000 Antall pax: 15 700 000 Gjennomsnitts inntekt per pax: 670 kr Nå er det ikke helt riktig å sammenlikne slik som dette. Bl.a så flyr Norwegian i snitt ca 15 % lengre strekker enn SAS. For SAS sin del så er kun passanger revenue for Scandinavian Airlines regnet med. For Norwegian er det alle inntekter fra det operasjonelle som er regnet med. Men begge deler taler for at forskjellene burde vært større... Ser forresten nå at SK er tall i SEK, og DY tall i NOK EDIT: Ser at TOS slo meg med tall Last edited by Dash; 09-03-2013 at 16:01. Reason: Ser at TOS slo meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]()
Å bli konkuransedyktig sies det.
Hva mener de da, samme inntekter/utgifter som DY eller å komme ned på et nivå som gjør at SAS ikke har underskudd og kan overleve? Må SAS`s omsetning/kost være lik DY`s for at det skal være konkurranse? Å snakke om at SAS har et bedre tilbud enn DY anngående business er kansje litt utenfor, vi snakker jo ikke om å forklare hvorfor underskuddene er der men hva som gjør at SAS kan konkurrere med andre. Det er klart at SAS tilbyr et annet produkt som oftest er mye bedre om man ser bort fra billettpris.
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Quote:
Ikke alle har samme behov, og det bør være rom for et skikkelig nettverksselskap og et LCC side ved side i Skandinavia. Last edited by Dag Viking; 09-03-2013 at 15:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
SAS selger sine billetter dyrere enn DY i gjennomsnitt, og forskjellen er anslagsvis 30 øre NOK per ASK. Detter er et røft overslag, da RASK for DY i Februar 2013 var 0,39 NOK + ancillary revenue, som jeg tror pleier å ligge på 5-6 øre per ASK i snitt, og RASK for SK synes å være ca 0,75 NOK i Nov '12 -Jan '13 (DY hadde 0,43 NOK i hele 2012, men jeg har ikke regnet på gjennomsnittet for samme periode som SK rapporterer for).
Dette betyr selvsagt at SK ikke trenger å operere like billig som DY, men det betyr også at SK er avhengig av å kunne fortsatt selge sine billetter dyrere enn f.eks DY. Med det konstante yield-presset man ser så er det kanskje rimelig å forvente at yield'en til SK ikke kommer til så stige markant, men heller reduseres (om man nå ikke gjør noe dramatisk så gjør at passasjerene er villige til å betale mer for reisene). Nå hadde DY en enhetskostnad i fjor på 0,45 NOK, og SK hadde en enhetskostnad på ca 0,74 NOK i Nov. '12 - Jan '13. Det viktigste er jo differansen mellom enhetsinntekten og enhetskostnaden. DY tjener vel litt penger med sitt forhold mellom kostnader og inntekter, men det gjør ikke SK. Kutter DY så må dermed SK kutte kostnader enda mer eller øke inntjeningen enda mer for å komme på plussiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,445
|
![]()
Selv om han har et poeng så blir artikkelen unyansert og veldig forenklet. Spørsmålet er så om det er journalisten eller Frode Steen.
Bare så det er sagt så tror jeg SAS fortsatt må kutte i utgiftene, men her ser man for mye på gjennomsnitts CASM på de ulike selskapene. Slik blir det jo fort da det er eneste som er offentlig tilgjengelig, men så lenge ikke rutestruktur og andre faktorer er like, så vil ikke SAS behøve å komme ned på DYs nivå totalt sett. Uansett hva man synes om service nivå etc, så er det et faktum at SAS henter ut en vesentlig høyere inntekt enn DY per passasjerkilometer. Det er mange årsaker til dette, både pga rutenett og destinasjoner, og spesielt etter som DY sin gjennomsnittlige sektorlengde vokser vi jo dette bidra til å opprettholde Det som hadde vært interessant å vite hadde f.eks hva er CASM for begge to ved å sende en 737-800 på en rute hvor klientell, lengde, betalingsvillighet er lik, f.eks OSL-LPA.... Da tror jeg at SAS etter den siste siste spareplanen får full effekt om et års tid, vil ha en CASM som er vesentlig nærmere DY sin enn hva både den er i dag og hva regnskapene sier. Og på motsatt måte ved at de ikke behøver å ha lik CASM på f.eks en "oljerute" hvor omtrent hele flyet er i Y+/C. Derfor blir det også et blindspor å se på et gjennomsnitt her |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Last edited by Dag Viking; 10-03-2013 at 20:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Hva om SAS satte opp prisene med omlag 200kr og i tilegg til avis,kaffe,bonuspoeng fikk man mat og gratis drikke? Dette burde være mulig å levere til under 100kr pr pax så da burde de kunne øke inntjeningen med 100kr pr pax før skatt.. Jeg hadde med glede betalt de 200kr. Til og med charter passasjerer har ikke noe problem med å betale det for mat og drikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Som en digresjon så booket jeg en reise for meg og familien til England i juli. DY skulle ha ca 7000,- for hele familien (inkl bagasje). SAS skulle på bestillingstidspunktet ha ca 11.000,-. Denne typen eksempler med tilfeldig valgte priser og destinasjoner kan man sikkert holde på med i mange dager. I noen tilfeller slår det ene selskapet positivt ut, og i andre tilfeller et annet selskap. Det betyr vel at man kanskje bør sjekke rundt for å finne det rimeligste/beste alternativet.
Hva dette har i denne tråden å gjøre forstår jeg imidlertid ikke. At SAS selger billetter billig er jo ikke et signal om at de har lave kostnader - for de tjener vel ikke nødvendigvis penger på dette. At DY selger dyrere billetter betyr jo ikke noe annet enn at de har sett at kundene er villige til å betale det de krever. SAS selger seg altså billigere og har høyere kostnader - det er kanskje det vi lærer av dette? Last edited by TOS; 10-03-2013 at 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Enig. Hvis det er sånn at SAS i sin helhet har lavere priser enn Norwegian, har SAS et stort problem. SAS skal og må ta høyere pris, siden kostnadene deres er høyere. SAS har et bedre produkt (på mange måter) enn Norwegian, og derfor bør de også kunne klare å prise seg høyere enn DY.
__________________
Life is Brutale Last edited by imm; 10-03-2013 at 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Jag tror SAS har betydligt fler stora företagskunder än Norwegian.
Statoil är väl en SAS största kunder i Norge? I Sverige är svenska staten(regeringen, statliga verk, riksdagen & högskolor/universitet), H&M,LKAB, Volvo AB, Astra Zenica, IKEA, Scania, Vattenfall, SSAB extremt viktiga företagskunder för SAS. Star Alliance som används för alla dessa kunder dit SAS inte själva flyger. Flera av de ovan nämda privata företagen har även företagsavtal med SkyTeam & Oneworld. Last edited by L-1011; 11-03-2013 at 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,445
|
![]()
Ja, men de er nok også blant Norwegians største kunder. De fleste selskap har kundeavtaler med begge selskap
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Langt der i nord, mye lenger enn man tror | Hypern | TripReports | 2 | 17-08-2014 15:33 |
Osl 10. mai Korean, PIA og mye mye mer :D | Terje | Bilder & foto | 4 | 12-05-2008 12:24 |
SAS må kutte kostnader | sukram | Flyforum | 6 | 11-04-2008 12:53 |
Spanair Charter: Mersalg selger, men mer mersalg selger mye mer | Desk pilot | TripReports | 11 | 20-02-2007 14:40 |
SAS vil kutte ut charter | sail4fun | Flyforum | 11 | 19-04-2006 14:31 |