![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Ser ikke at denne har blitt lagt ut ennå... ?
Som dommer har jeg fulgt denne saken med stor interesse (merk, ikke min sak). Avgjørelsen i saken om midlertidig forføyning er nå publisert på domstolens nettsider. Kjennelsen kan leses her: http://www.domstol.no/upload/OBYF/In...port%20AS-.pdf
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire Last edited by LNv22; 16-01-2013 at 19:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Takk for dette!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Noe sier meg at en anke er nær forestående....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
DAT har vel uttalt at det ikke er aktuelt å anke.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,454
|
![]()
Jeg er ingen stor tolker av domsdokumenter, men jeg kan ikke se annet enn at DAT har forberedt seg uhyggelig dårlig ..... Her var det mange løse ender.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Står vel rimelig klart her at DAT har hatt muligheten til å skaffe seg SCAT om de virkelig ville, noe flere her inne hardnakket har hevdet at ikke var mulig.
Som MOW sier, virker som om de har gjort en ganske slett jobb i forkant her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Den store diskusjonen om dette var jo forøvrig i forbindelse med Lofoten-anbudene, og en interessant ting er vel at avklaringen om tilgjengelighet først kom i september 2012 (etter Lofoten, om jeg husker rett) og at dette utelukkende er tilgjengelig via Field Aviation som i neste omgang må få dette utstyret fra WF (se dommens side 8/9). Det er altså ikke slik at dette 1) er i produksjon, eller 2) var klart tilgjengelig i forrige runde. En annen interessant sak er at den engelske formuleringen fra Field Aviation er en smule i klinsj med uttalelsene fra WFs direktør (men WFs presisering er imidlertid datert etter eposten fra Field Aviation). Retten mener tilsynelatende at formuleringen ikke må ses på som at utstyret kun kan installeres hvis man skal fly (dvs. man har vunnet anbudet), mens den andre tolkningen (DATs tolkning) nokså klart også er en mulighet ("specifically required" høres nokså spesifikt ut i mine ører - og spørsmålet er da om det er "specifically required" hvis man taper anbudet). Det er imidlertid underlig at DAT ikke har fulgt opp dette. Videre så synes jeg vel at rettens tolkning av "unødvendig konkurransehindring" er en smule snever, men jeg vet ikke hva disse boksene kan tenkes å koste i form av investeringskostnad (+ eventuelle inntektstap ved å ta flyene ut av drift i perioden). Er denne kostnaden tilstrekkelig stor relativt til kontraktens omfang så vil jeg tro at dette er en "unødvendig konkurranseulempe" som favoriserer aktøren som allerede har utstyret installert (da vil forventet avkastning på "investeringen" være lav, og få aktører vil ønske å investere i dette - konsekvensen er en konkurransehindring). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Her er hva jeg fikk til svar fra Field Aviation den 21.9. Kan ikke se at det harmoniserer helt med hva som fremkommer i dommen
Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Denne formuleringen fra brevet ditt, -TIB, er interessant:
"Field Aviation has also been contacted by the Norwegian CAA regarding availability of GLS-1250 units for future requests for flight operations contracts in Northern Norway, and it is therefore likely that information regarding the availability of GLS-1250 units under lease will become part of the next set of tender documents." |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Det som er interessant er har Field Aviation to måneder etter DAT henvendte seg, fortsatt ikke har fått noe form for beskjed fra Widerøe om at disse skal være tilgjengelig for alle selv om de er i dialog med Widerøe om dette. Kanskje de glemte dette i farten, selv om de har presisert dette til departementet i flere vendinger.
Quote:
Quote:
![]()
__________________
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Hvis DAT virkelig var interessert i å få utstyret installert og regnet det inn i sitt anbud, så burde de vel gjort mer enn bare å sende en e-post til Field som de får svar på 2 måneder senere, og deretter ikke følger opp igjen før i januar 2013? Hvorfor har de ikke gått inn i en mer konkret dialg med Field for å danne seg et bilde av kostnader, installasjonstid osv? Da ville de kanskje hatt en bedre sak i retten også hvis det da hadde vist seg at noen stakk kjepper i hjulene, slik noen her inne mener. Hvis DAT virkelig var interessert i både SCAT og kompassystemer, så er det overraskende at de faktisk ikke har jobbet mer proaktivt i etterkant av Lofoten-anbudet. På meg virker det som om de ikke har vært interessert å ta disse kostnadene, og i stedet har satset på å få en kjennelse fra retten om at anbudet og kravene er ugyldige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Hvordan DAT har håndtert dette får man bare fragmenter av i dommen, så det blir vanskelig å svare på deres vegne. Hva angår kompassystemer så har jeg ikke satt meg inn i dette, og kan derfor ikke svare. Det virker heller ikke som det er viktig i dommen.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Hvor mange mail mener du jeg burde sendt?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Så når en aktør som er i posisjon for å legge inn anbud spør spesifikt om påkrevd utstyr som kun er tilgjengelig via Field Aviation så er det opp til Field å vurdere om de vil besvare henvendelsen? Ja, klart, men da kan man knappest bebreides for ikke å ha fått innhentet opplysninger om pris, tilgjengelighet, leveringstid osv.
Last edited by TOS; 17-01-2013 at 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Men dette blir jo bare bambus uansett, for saken er allerede avgjort i retten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I forhold til kompassystemet så kan det virke som om man mener at siden det eksisterende systemet er godkjent for operasjoner i nord av godkjenningsinstansen for DATs AOC så burde det være godt nok, men dette har jeg ikke sett så nøye på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OT: En lei og urettferdig avgjørelse i media | Utflyttet | Flyforum | 7 | 17-10-2007 21:17 |
SAS Components , Avgjørelse utsatt | sail4fun | Flyforum | 7 | 11-07-2006 12:28 |
Avgjørelse om kortbanenettet i dag? | LN-BRK | Flyforum | 9 | 01-11-2005 19:52 |
BA avventer avgjørelse om A380 | Farmer | Flyforum | 0 | 20-05-2005 22:04 |