![]() |
|
|
![]() |
#1 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
TRD-OSL-ARN-LHR med retur LHR-CPH-TRD, november 2012
En gang i tiden så hørte vi på “Det var en spennende dag for Josefine”, vel, søndagen 18. november ble litt vel spennende med tanke på mine kommende flyturer. Det var liksom to saker som dominerte nyhetsbildet, Gaza og SAS. Mulig det er litt politisk ukorrekt, men for mitt vedkommende var det altså SAS som var årsaken til den litt negative spenningen. Hele søndag var det stor spenning rundt SAS´ fremtid. Men, i løpet av natta kom man mer eller mindre til enighet, og flyene gikk som de skulle på mandag. Det skal da innrømmes at jeg tenkte på å sjekke lyseblåtur til London, men man er da litt trofast, også i dårlige tider. Jeg skulle til London, og turen var satt opp med SK359, SK874 og SK1523. SK359 var satt opp med LN-TUI, Kristin Knudsdatter, som er en 737-705 som Braathens fikk levert i . Flyet har ikke fått oppovervingetupper ennå, men tar seg flott ut i alle fall: ![]() Vi hadde avgang fra utgang 33.Det var heller rolig på TRD sånn like ved lunsjtid må jeg si: ![]() Jeg hadde sete 2D, og var trøtt, så jeg sovnet før vi tok av, nesten, jeg rakk å registrere at vi tok av vestover, på rullebane 27, og at hjulene slapp ca kl 1250. Det var 116 passasjerer om bord hørte jeg. Turen var sikkert grei, og vi landet sørover, på vestre rullebane, 19R ca fem min før rutetid. Vi takset greit bort til utgang 24, der er det greit å komme seg ned i avgangshallen vha den nye trappa, jeg tuslet greit gjennom og ut av fedrelandet. Tax-free fikk fri fra meg denne gangen, det gjorde også loungen, avgang til ARN var 1415, så da gikk man mot utgangen, som var 41. Det kom en tykk Thailandsk dame forbi da jeg gikk: ![]() ![]() SK 874 var satt opp med LN-RRH, Freija Viking. Dette er en 737-883 som SAS fikk levert i juni 2009. Damen har fått vingetupper som peker opp, sånn ser hun ut der foran: ![]() Med knapt 50 passasjerer om bord var det god plass. Flyet kom litt sent inn, og vi var litt sent ut, men takset fort til rullebane 19L. Etter en rask oppstigning svingte vi til babord, og så bars det rett østover. Jeg hadde sete 2C, ok plass der: ![]() Maten var røkt skinke med gul- og kålrot i biter, det smakte ikke så aller verst det der: ![]() Turen gikk fort, og vi landet ca ti min før rutetida på R26 på ARN, og takset bort til utgang 4. Da var det greit å stikke opp i SAS-loungen en liten tur. Masse folk der oppe! SK1523 var satt opp fra utgang F67, så da ventet en liten spasertur, gjennom toll og opp trappa, men det hele gikk da greit. Turen var satt opp med SE-RES, en 737-7BX som SAS fikk levert i april 2012, så ikke gamle damen det da. Jeg fikk flytte frem til seterad 1, det takker man ikke nei til, beinplassen er godkjent: ![]() Vi takset bort til 19R, og tok av fem minutter over rutetida. Vi var tre passasjerer på business på de to første radene, og en enslig dame på EE, hun hadde to rader til sin disposisjon. Økonomklassen var ca 2/3 full. Serveringen gikk fort, det sto ”hakkebøf” på menyen, det smakte veldig godt: ![]() I London var man godt forberedt på jul, jeg bodde like nedenfor Convent Garden, koselig marked: ![]() På hotellet ventet de også på jul: ![]() SAS-lounger har jeg prøvd mange ganger, denne gangen tenkte jeg å besøke en annen lounge. I alle fall, hjemturen var som følger: SK1516 LHR-CPH og SK2884 CPH-TRD. Vi ankom Heathrow i sånn passe god tid. Sjekket inn på automat, og leverte kofferten. Gikk på ”fast track” i sikkerhetskontrollen, og der ble PC-veska plukket til side. På meg så virker det som om de i London er litt strengere enn for eksempel på Værnes, men kan være en følelse jeg har bare… Vi kom da oss gjennom, og bestemte oss for å prøve Singapore Airlines sin lounge på T3 på LHR. Der jobbet det en masse hyggelige folk, de hadde sånn passe ok mat, og var ”fully licenced” som det heter. Greie arbeidsplasser hadde de også! Litt flykikking ble det, men ikke så lett å ta gode bilder, men et par ble det: ![]() ![]() Turen til CPH skulle gå fra utgang 5a, en grei og kort spasertur fra loungen. Der sto SE-DIR, som er en MD81 som SAS fikk levert i 1991. Beste flyene! Jeg hadde sete 12D, med helt greit beinplass: ![]() Vi takset rundt terminalen og bort til rullebane 27R. Det er alltid fascinerende å fly fra LHR når man er glad i å se på fly! Masse fly som sto ved enden av rullebanen og ventet på å få lov til å ta av. Det ble egentlig ganske raskt vår tur, og opp gikk ferden. Vel oppe i lufta så fikk vi en ”EE-boks”, med røkt skinkesteik, potet og grønnsaker, med varme rundstykker til. Det smakte helt OK det! Turen gikk fort, vi hadde 250 km/t med medvind, det merket jeg på flyet, det blir en egen risting med slik medvind. Det var tre rader med business om bord, og gardina ble behørig lukket. Det satt fem stk der fremme. EE var til og med rad 12 hvor jeg satt, 2/3 fullt, og det samme på økonomi. Vi fløy vest om København, og landet på rullebane 22L ca 12-13 min før rutetida, som ble behørig påpekt av kabinbesetningen. Vi takset til utgang C39, hvor jeg ikke tror jeg har vært før. Passkontroll og loungebesøk gikk helt smertefritt. Det var litt julestemning der oppe i loungen også: ![]() SK2884 var satt opp fra utgang B9. Det var en A319 som skulle fly oss til TRD denne sene kvelden, min første tur ”hjem” med denne flytypen. Det var OY-KBP som skulle forestå turen. KBP kom til SAS i 2006, og heter Viger foran Viking. Vi gikk om bord ca på rutetid, ti min på elleve. Vi takset ut til 22L, og der ble det venting siden CPH stenger en rullebane så sent på kvelden. Vi tok en halv time etter rutetid. Jeg hadde sete 1C, hvor jeg gjerne godkjenner beinplassen: ![]() Det var en helt standard lakse-EE-boks SAS hadde å by på denne kvelden, sikkert greit, men ikke min favoritt: ![]() Vi fløy, jeg leste, og så var det etter hvert tiden for å nærme seg trøndelagsbakken. Vi landet over rutetid denne gangen, klokka var litt over halv ett på natta. Ingen tollere, heller ingen tidligere handlinger fra min side som skulle tilsi at jeg hadde hatt noe å frykte om tollerne var på plass, rett ut i drosjen, og hjem i senga! Jeg er imponert over de som jobber i SAS, sånn rett etter helga hvor de nesten var konkurs! De holder humøret og servicen oppe, men det virket på en del av de kabinansatte som de mente det mye mer enn vanlig når de takket for at vi hadde valgt å fly med SAS, spesielt på mandagen. Takk for turene SAS! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Takk for rapporten. Antar du fløy litt omveier for kosens skyld? =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
nok en fin rapport fra deg. Fløy også med SAS morgenen den 19/11 til Paris og jentene i kabinen så slitne ut. Må ha vært veldig ubehagelig å legge seg søndag å ikke vite om du har jobb mandag. Til tross for det var servicen upåklagelig å humøret på topp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
darcho; jada, jeg flyr gjerne litt ekstra fordi jeg liker det, hvis prisen ikke er mye høyere da selvfølgelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
Kan jeg stille et kanskje dumt spørsmål for dere som flyr mye; Hvordan er det mulig å gå inn i Singapore loungen i London, når man flyr med SAS? - selv om du flyr C klasse, og det er *A selskap, så kommer man vel ikke inn der sånn uten videre ? Er det kanskje slik at EBG gir adgang til alle lounger uansett hvilket av selskapene man flyr med ( og kanskje til og med om man flyr i M-klasse ?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Jeg har gullstatus hos SAS Eurobonus, og derved gullstatus hos alle Star Alliance-selskaper. Singapore Airlines er medlem i Star Alliance, og da har jeg adgang i deres lounge med dagsaktuell billett, uansett billettklasse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
![]() ![]() he he...tog du'an ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Det er ikke gull alt som glitrer... det er status som teller for meg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Jan 2013
Location: Karmøy, Rogaland
Posts: 12
|
![]()
Flott rapport! Forresten, de oppover bøyde vingetuppene du snakker om kalles for Winglets
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Takk for det SingaporeAirflyer. Joda, kjenner det engelske fagbegrepet, men jeg er gammel og sær og prøver å tvilholde på det flotte norske språket vårt! Innser at mitt begrep på norsk ikke er korrekt, i følge min ordbok er den norske oversettelsen "Liten finne på flyets vingetipp", så kanskje skulle jeg kalle det vingefinne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Nok en herlig rapport!! Jeg har sansen for dine ord og uttrykk
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Takk for det -405, jeg har noen flere turer som er delvis beskrevet, arbeider med saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,692
|
![]()
Sleng gjerne med noen pandion erfaringer om du har =P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,284
|
![]()
Flott rapport. Jeg liker måte du ordlegger deg på!
Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,804
|
![]()
Finfin rapport fra en liten Europatur!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Må sjekke kalenderen om du har tid til noe god drikke+mat Hans.....ref.denne tråden :
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113052 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for flott rapport! Fløy selv SAS denne veldig spesielle søndagen. Ubehagelig og uvirkelig - men crewet stod på!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takk for rapport, som vanlig hyggelige å lese gjennom.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
(1)LN-TUI (en 737-705) ble levert til Braathens 11/4-2000. (2)LN-RRH ble født med winglets, (flyet har hatt det fra det var helt nytt) det er ikke ettermontert på dette flyet. (3)SE-RES ble levert til SAS 17/4-2012, men det var ikke nytt da. Det ble levert nytt til Midway Airlines i USA 19/10-2000 som N362ML, har også vært innom Astreus (G-STRD) og Air China (B-5064). Det er altså bare et halvt år nyere enn LN-TUI, så damen har vært med på litt av hvert... (5)SE-DIR er bygget om fra MD-81 til MD-82, det skjedde i mai 2005. Jeg er forøvrig helt enig i at det er de beste flyene! ![]()
__________________
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 10-01-2013 at 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
travelling nerd
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
|
![]()
Takk for fin rapport!
---------------------------------------------- http://www.reiseportalen.blogspot.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dårlige tider... | Blubird | Flyforum | 13 | 19-09-2009 15:46 |
City stormer frem i dårlige tider | MartinL | Flyforum | 4 | 02-06-2009 19:24 |
Dårlige og gode nyheter med finnair fra Norge | MartinL | Flyforum | 19 | 02-04-2009 14:35 |
Dårlige tider er gode tider for 'The Boneyards' | LN-MOW | Flyforum | 0 | 17-03-2009 02:43 |
En liten tur med SAS | storg | Flyforum | 14 | 16-04-2008 09:17 |