![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
DFS i Tyskland og Eurocontrol har visst begynt å kikke på vektene Ryanair har sertifisert sine 737 til i forhold til de vektene de faktisk operer med ift. avgifter.
http://www.cargoforwarder.eu/article.php?id=204 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,438
|
![]()
Ganske stor forskjell på 79010kg, som er sertifiseringsvekten, og 66990, som Ryanair bruker, ja ...
Litt kjapp hoderegning tilsier at de med sin MTOW får med seg ca 5-6 tonn fuel hvis kjerra er full. Det tilsier vel en drøy times tur hvis været er OK. Skal bli interessant å se hva som kommer ut av dette.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Malaga, Spania
Posts: 98
|
![]()
FR kan også justere vektene sine opp eller ned etter hva som er behøvd. De opererer med tre vekter 66990, 69990 og 74990.
Disse justeres enten av tekniker hvor det finnes, eller av kurset kaptein. Vektplaten på innsiden av cockpitdøren blir så endret og det blir ført inn i tech-loggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Malaga, Spania
Posts: 98
|
![]() Quote:
Prosessen tar omtrent 1 min, og om man har teknikere eller kvalifisert kaptein så kan dette endres før hver avgang uten problemer. På enkelte baser (uten teknisk støtte om dagen) trengs det litt mer planlegging angående vektene, men dette briefes før første tur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2008
Posts: 121
|
![]()
Jo, det kan endres før hver avgang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Ja, det er flere selskap som opererer med flex weight, også med Airbus.
Men hvorvidt det da i hvert tilfelle blir gitt videre at man har endret vekten er en annen sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Høres ut som flex weight og avgiftssystemene ikke helt harmonerer, og at problemet er større enn bare å gjelde Ryanair. Men det må vel uansett være selskapenes ansvar å rapportere korrekt vekt til myndighetene slik at avgiftene blir korrekte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Kanskje på tide å gjøre systemet vanskeligere å lure, samt skjerpe straffen for de som underdrar avgifter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Norwegian opererer også med 3 forskjellige vekter.
Den legges inn i Elecronic flight bag slik at korrekt avgift alltid blir betalt. Enkelt og greitt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Her tror jeg du missforstår litt. Denne ordningen har eksistert i alle år, og har vært viden kjent. Det er ikke snakk om å straffe noen som følger et regelverk som gjør nedsettelse av MTOW mulig. Eneste måtte de kan ha gjort noe ulovlig med dette, er å oppgi feil MTOW vekter på de aktuelle flyene. Og det tror jeg neppe de har gjort. De har så vidt meg bekent, gode rutiner på nettop dette. Så ingen unndragelse ved å benytte dette lovlige trikset. Og da heller ingen straff.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nå sier vel artikkelen at de ikke har oppgitt riktig MTOW og at det har blitt oppdaget ved flere inspeksjoner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Ja, det store spørsmålet er da om dette er bevisst juks, eller menneskelige feil. For å si det sånn: vi kan alle gjøre feil. Når jeg skal skrive loadsheet får jeg oppgitt MTOW for flyet. Mer enn en gang har flyverne sagt feil. Både oppover og nedover. Men jeg har selvfølgelig ikke noe med avgifter å gjøre. Så de har ingen ting å tjene på å si noe feil til meg. Intill det er bevist at dette er systematisk underrapportering, og vi vet omfanget, så velger jeg å tro at FR følger loven. Erfaring viser at de ikke er så dumme at de ville gjøre noe sånnt.
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,438
|
![]()
Mener å huske at vektene på Fornebu hadde en sticker med 'kontrollert av ettellerannet-offentlig-tilsyn' ... ? Flyplassvekter skal vel ikke kunne 'justeres' uten spesialverktøy ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Uansett ville en handling agent selvfølgelig ikke justere vektene for et flyselskap, selv om det hadde vært teknisk mulig.
Får jo være en grens for hva folk tror seriøse bedrifter driver med.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
De som er redd for at vekta viser feil bør først og fremst sjekke at vekta viser 0 (null) når det ikke ligger noe der. En vekt som viser 3kg når den er tom vil alltid vise 3kg mer enn det som faktisk er tilfellet... ![]()
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Litt tullete å dra inn rykter om justering av vekter da denne saken avgangsvekter og avgifter virker litt mer håndfast da det er utført flere stikkontroller som viser at noe er feil. Det er ikke bare et rykte i media om man leser hele artikkelen. Og, imm, det er ikke noen som legger skylden på handlingsselskapene i denne saken, så du trenger ikke føle deg truffet
![]() Skulle det være slik at FR ikke gjør noe ulovlig, så er det jo tydelig at avgiftssystemene ikke fungerer etter hensikten hvis det er slik at altfor mange fly (uansett selskap) har en høyere faktisk vekt enn hva det betales avgifter for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Er det dette Juster vesenet alle snakker om?
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
22 bilder fra MAKS 2011 | Jørgen S | Bilder & foto | 15 | 11-09-2011 18:28 |
Maks speed for et passasjerfly? | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 4 | 15-07-2010 20:11 |
Ny vektgrens hos Ryanair, maks 300kg ekstra drivstoff | LCH | Flyforum | 17 | 06-09-2008 01:36 |
B737 - Maks sidevindskomponent? | ENGM RAMP | Flyforum | 9 | 10-11-2007 16:24 |
32 kg maks | Superhai | Flyforum | 19 | 18-03-2006 10:14 |