Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2012, 23:34   #1
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Ryanair Ryanair og maks avgangsvekt

DFS i Tyskland og Eurocontrol har visst begynt å kikke på vektene Ryanair har sertifisert sine 737 til i forhold til de vektene de faktisk operer med ift. avgifter.

http://www.cargoforwarder.eu/article.php?id=204
CFM is online now   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 00:26   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,438
Default

Ganske stor forskjell på 79010kg, som er sertifiseringsvekten, og 66990, som Ryanair bruker, ja ...
Litt kjapp hoderegning tilsier at de med sin MTOW får med seg ca 5-6 tonn fuel hvis kjerra er full. Det tilsier vel en drøy times tur hvis været er OK. Skal bli interessant å se hva som kommer ut av dette....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 02:03   #3
Oteren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Malaga, Spania
Posts: 98
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

FR kan også justere vektene sine opp eller ned etter hva som er behøvd. De opererer med tre vekter 66990, 69990 og 74990.
Disse justeres enten av tekniker hvor det finnes, eller av kurset kaptein.
Vektplaten på innsiden av cockpitdøren blir så endret og det blir ført inn i tech-loggen.
Oteren is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 02:22   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by Oteren View Post
FR kan også justere vektene sine opp eller ned etter hva som er behøvd. De opererer med tre vekter 66990, 69990 og 74990.
Disse justeres enten av tekniker hvor det finnes, eller av kurset kaptein.
Vektplaten på innsiden av cockpitdøren blir så endret og det blir ført inn i tech-loggen.
Gjøres det noe teknisk på flyet her, eller er det kun et tall på et papir som endres? Hvor omfattende er prosessen? Jeg går ut fra at det ikke er mulig å endre MTOW til aktuell TOW foran hver avgang?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 11:07   #5
Oteren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Malaga, Spania
Posts: 98
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Gjøres det noe teknisk på flyet her, eller er det kun et tall på et papir som endres? Hvor omfattende er prosessen? Jeg går ut fra at det ikke er mulig å endre MTOW til aktuell TOW foran hver avgang?
Ikke noe teknisk som utføres på flyet, (bortsett fra å endre en liten plate som forteller sertifisert/gjeldende vekt)
Prosessen tar omtrent 1 min, og om man har teknikere eller kvalifisert kaptein så kan dette endres før hver avgang uten problemer.
På enkelte baser (uten teknisk støtte om dagen) trengs det litt mer planlegging angående vektene, men dette briefes før første tur.
Oteren is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 02:28   #6
Jeremiassen
ScanFlyer Blue
 
Jeremiassen's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 121
Default

Jo, det kan endres før hver avgang.
Jeremiassen is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 08:35   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Ja, det er flere selskap som opererer med flex weight, også med Airbus.
Men hvorvidt det da i hvert tilfelle blir gitt videre at man har endret vekten er en annen sak.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 09:12   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Høres ut som flex weight og avgiftssystemene ikke helt harmonerer, og at problemet er større enn bare å gjelde Ryanair. Men det må vel uansett være selskapenes ansvar å rapportere korrekt vekt til myndighetene slik at avgiftene blir korrekte.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 11:15   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Høres ut som flex weight og avgiftssystemene ikke helt harmonerer, og at problemet er større enn bare å gjelde Ryanair. Men det må vel uansett være selskapenes ansvar å rapportere korrekt vekt til myndighetene slik at avgiftene blir korrekte.
Hvis systemet muliggjør underdragelse av avgifter, så vil det alltid være noen som forsøker seg på dette.

Kanskje på tide å gjøre systemet vanskeligere å lure, samt skjerpe straffen for de som underdrar avgifter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 12:50   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Norwegian opererer også med 3 forskjellige vekter.
Den legges inn i Elecronic flight bag slik at korrekt avgift alltid blir betalt.
Enkelt og greitt!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 13:28   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hvis systemet muliggjør underdragelse av avgifter, så vil det alltid være noen som forsøker seg på dette.

Kanskje på tide å gjøre systemet vanskeligere å lure, samt skjerpe straffen for de som underdrar avgifter.

Her tror jeg du missforstår litt. Denne ordningen har eksistert i alle år, og har vært viden kjent. Det er ikke snakk om å straffe noen som følger et regelverk som gjør nedsettelse av MTOW mulig.
Eneste måtte de kan ha gjort noe ulovlig med dette, er å oppgi feil MTOW vekter på de aktuelle flyene. Og det tror jeg neppe de har gjort. De har så vidt meg bekent, gode rutiner på nettop dette.

Så ingen unndragelse ved å benytte dette lovlige trikset. Og da heller ingen straff.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 14:08   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Eneste måtte de kan ha gjort noe ulovlig med dette, er å oppgi feil MTOW vekter på de aktuelle flyene. Og det tror jeg neppe de har gjort. De har så vidt meg bekent, gode rutiner på nettop dette.
Nå sier vel artikkelen at de ikke har oppgitt riktig MTOW og at det har blitt oppdaget ved flere inspeksjoner?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 17:01   #13
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Nå sier vel artikkelen at de ikke har oppgitt riktig MTOW og at det har blitt oppdaget ved flere inspeksjoner?

Ja, det store spørsmålet er da om dette er bevisst juks, eller menneskelige feil.

For å si det sånn: vi kan alle gjøre feil.
Når jeg skal skrive loadsheet får jeg oppgitt MTOW for flyet. Mer enn en gang har flyverne sagt feil. Både oppover og nedover.
Men jeg har selvfølgelig ikke noe med avgifter å gjøre. Så de har ingen ting å tjene på å si noe feil til meg.

Intill det er bevist at dette er systematisk underrapportering, og vi vet omfanget, så velger jeg å tro at FR følger loven. Erfaring viser at de ikke er så dumme at de ville gjøre noe sånnt.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 18:13   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,438
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Mener å huske at vektene på Fornebu hadde en sticker med 'kontrollert av ettellerannet-offentlig-tilsyn' ... ? Flyplassvekter skal vel ikke kunne 'justeres' uten spesialverktøy ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 18:15   #15
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mener å huske at vektene på Fornebu hadde en sticker med 'kontrollert av ettellerannet-offentlig-tilsyn' ... ? Flyplassvekter skal vel ikke kunne 'justeres' uten spesialverktøy ...
De skal vel være forseglet, ja. Det er vel justervesenet som har tilsynet på disse.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 18:24   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mener å huske at vektene på Fornebu hadde en sticker med 'kontrollert av ettellerannet-offentlig-tilsyn' ... ? Flyplassvekter skal vel ikke kunne 'justeres' uten spesialverktøy ...
OSL er de ihvertfall justert av Justervesenet, tror det er hvert tredje år. Hvordan det er i utlandet vet jeg ikke, men jeg er helt sikkert på at det ikke er bare nordmenn som bryr seg om korrekt vekt. For mange år siden var det en passasjer som var misfornøyd over å måtte betale overvekt i Spania, Hellas el. og så kom han til oss for å få den veid her, men det viste seg da at det var korrekt vekt som var blitt oppgitt.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2012, 19:03   #17
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Uansett ville en handling agent selvfølgelig ikke justere vektene for et flyselskap, selv om det hadde vært teknisk mulig.
Får jo være en grens for hva folk tror seriøse bedrifter driver med.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 17:45   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
OSL er de ihvertfall justert av Justervesenet, tror det er hvert tredje år.
Er nok hvert annet år, i likhet med pumpa på bensinstasjonen og fruktvekta på butikken... Det er forsåvidt bare en kalibrering, de fleste vekter (i alle fall i butikk) kan "nullstilles" fortløpende. Meget kjekt dersom man oppdager at vekta viser positivt/negativt utslag selv om det ikke er noe på vekta. Det eneste Justervesnet sjekker er at anngitt vekt går opp/ned i samsvar med anntall lodd på vekta. Jeg går ut ifra at slike knapper til å "nullstille" også finnes ved bag-drop på flyplassen.

De som er redd for at vekta viser feil bør først og fremst sjekke at vekta viser 0 (null) når det ikke ligger noe der. En vekt som viser 3kg når den er tom vil alltid vise 3kg mer enn det som faktisk er tilfellet...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2012, 08:59   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Litt tullete å dra inn rykter om justering av vekter da denne saken avgangsvekter og avgifter virker litt mer håndfast da det er utført flere stikkontroller som viser at noe er feil. Det er ikke bare et rykte i media om man leser hele artikkelen. Og, imm, det er ikke noen som legger skylden på handlingsselskapene i denne saken, så du trenger ikke føle deg truffet

Skulle det være slik at FR ikke gjør noe ulovlig, så er det jo tydelig at avgiftssystemene ikke fungerer etter hensikten hvis det er slik at altfor mange fly (uansett selskap) har en høyere faktisk vekt enn hva det betales avgifter for.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 18:07   #20
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Exclamation Re: Ryanair og maks avgangsvekt

Er det dette Juster vesenet alle snakker om?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
22 bilder fra MAKS 2011 Jørgen S Bilder & foto 15 11-09-2011 18:28
Maks speed for et passasjerfly? ATC-flyradar Flyteknisk forum 4 15-07-2010 20:11
Ny vektgrens hos Ryanair, maks 300kg ekstra drivstoff LCH Flyforum 17 06-09-2008 01:36
B737 - Maks sidevindskomponent? ENGM RAMP Flyforum 9 10-11-2007 16:24
32 kg maks Superhai Flyforum 19 18-03-2006 10:14


All times are GMT +2. The time now is 14:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.