Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2012, 06:08   #1
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Widerøe WF etter SK

Hva skal til for at et Widerøe på egne ben kan klare å ta over rutene på Vestlandet mellom TRD og SVG, dvs TRD-SVG, TRD-BGO-SVG og TRD-AES-BGO-SVG? [Og evt resten av rutenettet SAS tilbyr innenlands]

Vil introduksjon av enten C-series og/eller E-jets kunne hjelpe her eller må man skaffe til veie grønne griser?


Det største problemet jeg opplever med Norwegian i dag er det svake antallet flyavganger som tilbys mellom særlig TRD og BGO/SVG. Med tre daglige avganger versus SAS sine sju (9 med mellomlanding i AES).
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 10:18   #2
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Hva skal til for at et Widerøe på egne ben kan klare å ta over rutene på Vestlandet mellom TRD og SVG, dvs TRD-SVG, TRD-BGO-SVG og TRD-AES-BGO-SVG? [Og evt resten av rutenettet SAS tilbyr innenlands]

Vil introduksjon av enten C-series og/eller E-jets kunne hjelpe her eller må man skaffe til veie grønne griser?


Det største problemet jeg opplever med Norwegian i dag er det svake antallet flyavganger som tilbys mellom særlig TRD og BGO/SVG. Med tre daglige avganger versus SAS sine sju (9 med mellomlanding i AES).
Mesteparten av de rutene du nevner der er såpass korte at Q400 ikke byr på særlig lengere reisetid så jeg tror ikke C eller E er veldig aktuellt. TRD-SVG vil jeg tro har et solid trafikkgrunnlag morgen / ettermiddag pga møter i oljebransjen så her kan det kanskje bli plassproblemer, men jeg har ikke noe tro på at smågris er løsningen.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 14:55   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
TRD-SVG vil jeg tro har et solid trafikkgrunnlag morgen / ettermiddag pga møter i oljebransjen så her kan det kanskje bli plassproblemer, men jeg har ikke noe tro på at smågris er løsningen.
Syns trafikkgrunnlaget her er overraskende lite. Stemmer forsåvidt at de få (opptil 3/dag) nonstop-avgangene som fins kun går på business-vennlige tidspunkt morgen og kveld på hverdager, men stort sett med -500/600 (til nøds -700). Hadde passet meg fint med Dash på ruta om det ville bety høyere frekvens. Sparer inn litt lengre flytid hvis man slipper mellomlanding i BGO Men har egentlig Widerøe kapasitet til å ta over noen av rutene som nevnes i denne tråden?

Er det mulig at moderselskapet SAS Group kan velge å slå Scandinavian Airlines konkurs mens andre datterselskaper (som Widerøe) fortsetter driften som vanlig? (Sett bort fra at Widerøe er ganske avhengig av SAS sitt nettverk, og at det trolig ikke vil være noen "andre datterselskap" om et års tid)
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 11:04   #4
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,565
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Hva skal til for at et Widerøe på egne ben kan klare å ta over rutene på Vestlandet mellom TRD og SVG, dvs TRD-SVG, TRD-BGO-SVG og TRD-AES-BGO-SVG? [Og evt resten av rutenettet SAS tilbyr innenlands]

Vil introduksjon av enten C-series og/eller E-jets kunne hjelpe her eller må man skaffe til veie grønne griser?


Det største problemet jeg opplever med Norwegian i dag er det svake antallet flyavganger som tilbys mellom særlig TRD og BGO/SVG. Med tre daglige avganger versus SAS sine sju (9 med mellomlanding i AES).
Dette er et hypotetsisk spørsmål.
Det er neppe så interessant å spekulere i dette.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 20:50   #5
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Widerøe Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Dette er et hypotetsisk spørsmål.
Det er neppe så interessant å spekulere i dette.
Ja, dette er et hypotetisk spørsmål, men absolutt interessant å diskutere. Vil WF kunne ta over rutene på Vestlandet hvis SK skulle forsvinne? Og hvilke fly vil være best til å ta unna trafikken og samtidig opprettholde frekvensen på flights?

En Q400 hos WF har 78 seter. FlyNonstop har konfigurert sin E-190 til 100 seter, og en E-190 kan romme 108 eller 118 med henholdsvis 32" og 31" pitch. CS300 skal kunne ta 130 eller 145, pitch ikke oppgitt. SK sine griser på rutene har stort sett vært B735 (120 seter), B736 (123 seter) og B737 (141 seter).

Spørsmålet mitt rett og slett, vil det la seg gjøre for WF å ta over rutene, skulle selskapet etter at de står på egne ben med en norsk eier ønske det?

Og vil det da være mest sannsynlig å se nye fly fra andre leverandører enn B'n'A eller vil "gamle" grønne griser gjøre jobben best?
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 11:10   #6
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: WF etter SK

Vad händer om SAS gör konkurs på måndag och WF inte är sålt innan dess?
Går WF också i kk då?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 11:13   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Vad händer om SAS gör konkurs på måndag och WF inte är sålt innan dess?
Går WF också i kk då?
Det er opp til boet å avgjøre, men siden WF er et eget selskap og det mest sannsynlig er mer verdt i drift enn ikke, vil de nok fly videre
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 13:05   #8
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er opp til boet å avgjøre, men siden WF er et eget selskap og det mest sannsynlig er mer verdt i drift enn ikke, vil de nok fly videre
Dette er positivt feil. Et bo som eier kan ikke, basert på hva som gir mest verdi, slå et selskap konkurs basert på verdivurdering. Det stilles helt klare krav for å melde oppbud, og jeg nekter å tro at WF tilfredstiller noen av disse.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 13:11   #9
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er positivt feil. Et bo som eier kan ikke, basert på hva som gir mest verdi, slå et selskap konkurs basert på verdivurdering. Det stilles helt klare krav for å melde oppbud, og jeg nekter å tro at WF tilfredstiller noen av disse.
Faktisk så tviler jeg på at SAS oppfyller kravene for øyeblikket. Selv hvis planen ikke blir gjennomført, vil det vel kunne ta mnd før SAS er i situasjon hvor de oppfyller kravene til å bli slått konkurs. Hvis ikke de bryter noen kredittkrav da.
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 22:39   #10
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Dette er positivt feil. Et bo som eier kan ikke, basert på hva som gir mest verdi, slå et selskap konkurs basert på verdivurdering. Det stilles helt klare krav for å melde oppbud, og jeg nekter å tro at WF tilfredstiller noen av disse.
Insolvens er vel eneste krav til å kunne melde oppbud? Dersom styret i SAS gruppen melder oppbud kan jo boet selge Widerøe - da dette selskapet har en stor verdi, og boets plikt er jo å maksimere boets verdi for å redusere kreditorenes tap.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 23:29   #11
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: WF etter SK

Quote:
Originally Posted by wilhelm View Post
Insolvens er vel eneste krav til å kunne melde oppbud? Dersom styret i SAS gruppen melder oppbud kan jo boet selge Widerøe - da dette selskapet har en stor verdi, og boets plikt er jo å maksimere boets verdi for å redusere kreditorenes tap.

w
Det var spørsmål om WF også vil gå konkurs om SAS gjør det. Det du sier er forøvrig korrekt.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2012, 13:16   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default

Det er vel ikkenoe kritisk som forfaller før til våren, så det skulle ikke være noen grunn til å innstille noe som helst før da...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En helt takker av - etter 42 år Wiggo Hovde Småprat 0 27-01-2014 08:44
Prosedyre etter go-around SpotOn Flyforum 7 19-01-2008 13:41
Etter avgang Preben Iversen Flyforum 9 09-02-2007 18:26
KL følger etter.. SQ 777 Flyforum 4 30-01-2006 17:05
WF: er på jakt etter.... sail4fun Flyforum 7 06-09-2005 19:38


All times are GMT +2. The time now is 04:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.