Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2012, 09:04   #1
tiemand
ScanFlyer Blue

Ryanair Siemens-konsernet boikotter Ryanair

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8338991

Siemens konsernet - et av verdens største arbeidsgivere, boikotter Ryanair på grunn av bekymringer rundt flyselskapets sikkerhetskultur.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 09:40   #2
SBT
ScanFlyer Silver

Default Re: Siemens konsernet boikotter Ryanair

Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair. Jeg mener at Ryanair i den seneste tiden har fått mye uberettiget kritikk som vil få virkninger. Men, selv om det ikke er mitt førstevalg, så ville jeg ikke hatt noe problem med å fly med Ryanair igjen.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 13:09   #3
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair. Jeg mener at Ryanair i den seneste tiden har fått mye uberettiget kritikk som vil få virkninger. Men, selv om det ikke er mitt førstevalg, så ville jeg ikke hatt noe problem med å fly med Ryanair igjen.
Noen som kan oppdatere meg paa hvilke 'nesten ulykker' Ryanair har vaert innbladet i ?

Eller er det bare elendig journalistikk fra NRK ?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 13:21   #4
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by sbtagent View Post
Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair.
Som noen har vært inne på så tviler jeg på at Siemens baserer sin avgjørelse på oppslag i media.

Hvordan det foregår i Siemens vet jeg ikke, men andre store selskap, som f.eks. Statoil mener jeg, har egen avdeling som kontinuerlig vurderer slike sikkerhetsspørsmål.

Etter hva jeg har blitt fortalt går man da mere grundig til verks enn å lese aviser. Direkte kontakt med operatørene, gjennomgang av manualer og dokumentsjon etc.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 13:44   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Som noen har vært inne på så tviler jeg på at Siemens baserer sin avgjørelse på oppslag i media.

Hvordan det foregår i Siemens vet jeg ikke, men andre store selskap, som f.eks. Statoil mener jeg, har egen avdeling som kontinuerlig vurderer slike sikkerhetsspørsmål.

Etter hva jeg har blitt fortalt går man da mere grundig til verks enn å lese aviser. Direkte kontakt med operatørene, gjennomgang av manualer og dokumentsjon etc.
Har Simens en egen organisasjon som studerer flyselskapenes manualer for å finne ut hvilke selskap de skal fly med? Greit nok at tyske selskaper er grundige, men dette tar i så fall kaka....

Ifølge det jeg hørte på NRK var jo det mediehendelsene som ble trukket fram, og det synes som en aldels merkelig policy.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 15:34   #6
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Har Simens en egen organisasjon som studerer flyselskapenes manualer for å finne ut hvilke selskap de skal fly med? Greit nok at tyske selskaper er grundige, men dette tar i så fall kaka....

Ifølge det jeg hørte på NRK var jo det mediehendelsene som ble trukket fram, og det synes som en aldels merkelig policy.
....
Det er jo selvfølgelig ikke sånn det foregår...
En samlet vurdering gjøres i disse bedriftene ut fra etiske retningslinjer, tilbakemeldinger fra de ansatte og sikkert også etter tilstrekkelig dårlig lys i media.

Som luftfartsansatt flyr jeg ofte såkalte "passive" turer med andre selskaper, etter en "duty", og det er da et begrenset antall selskaper som er godkjente etter krav fra egen forening, etter krav fra eget firma etc...Ryanair er ikke på denne listen - men det kommer ikke av mange incidenter, men kanskje heller på etiske grunnlag...
Kanskje man f.eks ikke ønsker å pax'e med et selskap som ikke godkjenner fagforeninger, som opererer i en uklar gråsone med hensyn til skatter og avgifter for de ansatte, med de fleste ansatte på kontrakt etc etc...
Kanskje er det simpelthen sånn man tenker også i Tyskland? Hva vet jeg?

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2012, 11:57   #7
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
....
Det er jo selvfølgelig ikke sånn det foregår...
En samlet vurdering gjøres i disse bedriftene ut fra etiske retningslinjer, tilbakemeldinger fra de ansatte og sikkert også etter tilstrekkelig dårlig lys i media.
Å ha et sett med kriterier for hvilke flyselskap som skal benyttes (og kanskje like viktig - ikke benyttes) er slett ikke uvanlig blant større selskaper i oljebransjen iallefall. Noen har også retningslinjer som forbyr bruk av "single engine aircraft", "piston engine powered helicopters", etc når man er på reise på vegne av selskapet. Det er mange faktorer som trekkes inn i vurderingene her. De ansattes sikkerhet (både faktisk og opplevd) er en av disse faktorene.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 09:50   #8
ILS2
ScanFlyer Gold

Nå venter jeg spent på hva MOL finner på. Ser for meg en krass uttalelse om Siemens' manglende kvalitet.

Det må være lov til å spørre seg om logikken i dette forbudet. Statistisk sett er det jo langt farlige å fly Air France enn Ryanair, så det ligger nok mer enn bare "flysikkerhet" til grunn bak denne boikotten. Kanskje Lufthansa ga de spesialavtale om de gikk ut med en slik PM?
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 09:55   #9
tiemand
ScanFlyer Blue

Siemens har i lang tid hatt disse bekymringene og de er ikke bygget på tabloid journalistikk.

Siemens har hatt egne erfaringer og stillt spørsmål på grunnlag av disse men har ikke har fått svar de er komfortable med.

Dette er relativt offisielt innad i konsernet.
Old 28-09-2012, 10:14   #10
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

SVD: Siemens bojkottar Ryanair

Litt mer i svensk media. Siemens brukte i utgangspunktet heller ikke Ryanair-flighter, selv om noen enkeltreiser kan det ha blitt. Antallet mistete billletter for Ryanair tar ikke lang tid å telle med denne boikotten - blir litt som om Finnmark Fylkeskommune skulle ha boikottet FR.

"Morsomst" er FR-McNamaras utsagn:
Quote:
Om den här historien är sann så kommer Ryanair att vidta rättsliga åtgärder mot Siemens
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 14:00   #11
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Default Re: Siemens-konsernet boikotter Ryanair

Jeg trodde faktisk at det var de europeiske- og enkelste lands luftfartsmyndigheter som sto for kontroll av sikkerhet i luften. Dette høre helt ulogisk ut i mine ører, og dersom Siemens vet noe som ikke de rette myndigheter vet håper jeg at dette materialet overleveres så snart som mulig.
Skal sikkerheten måles etter presseoppslag så burde de sikkert kutte ut SK, LH, AF osv. osv. osv. Skal bli spennende å se om det dukker opp mere facts i denne saken!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 14:56   #12
tiemand
ScanFlyer Blue

Helt vanlig hos store flykunder som Statoil. Har sittet på andre siden av bordet og vært gjenstand for audit fra Statoil der de har stillt opp med svært kvalifisert personell.

De kjøper ikke nødvendigvis forsikringene fra de forskjellige luftfartstilsyn rundt om i verden, ingen nevnt ingen glemt.
Old 28-09-2012, 15:39   #13
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Helt vanlig hos store flykunder som Statoil. Har sittet på andre siden av bordet og vært gjenstand for audit fra Statoil der de har stillt opp med svært kvalifisert personell.

De kjøper ikke nødvendigvis forsikringene fra de forskjellige luftfartstilsyn rundt om i verden, ingen nevnt ingen glemt.
Det er slik jeg har forstått det også, uten at jeg har direkte kunnskap om det selv.

En kollega fortalte at han hadde opplevd dette i et mindre selskap som skulle levere til Statoil. Da var det grundig gjennomgang med bl.a. fremlegging av kvalitetshåndboken.

Vet at det bl.a. er tidligere flygere som sitter i slik avdelig hos Statoil.

Der holdt det ikke med kun en driftstillatelse.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 15:08   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Mener det opprinnelig sto at det kun var Siemens Sverige som hadde tatt denne beslutningen. Men fjær, høns osv ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 19:12   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Iflg. nyhetene på NRK så har ikke Siemens sentralt tatt noen avgjørelse. Det er "en medarbeider i Siemens i Tyskland som har uttalt hva han mener Siemens burde gjøre"

Old 28-09-2012, 19:18   #16
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Hørte akkurat det Discus refererer til på Dagsrevyen. Kanskje dette var den berømte fjæra som ble til ti høns etter at en person i Siemens har vært litt overivrig med å gå ut med egne meninger!?
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 19:19   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Hørte akkurat det Discus refererer til på Dagsrevyen. Kanskje dette var den berømte fjæra som ble til ti høns etter at en person i Siemens har vært litt overivrig med å gå ut med egne meninger!?
Presen jakter på Ryanair, så da er det vel naturlig å spa opp en "legitim" persom med noen meninger og lage en sak av det

Old 28-09-2012, 19:19   #18
Kleppan
ScanFlyer Blue

Imponert over Siemens, gud vet hva de driver med i dag, men sikkert ikke noe viktig...har en gammel Fuijitsu Siemens pc, den streiker, så nå er det aldri mer Siemens...hva med å se på track record til selskapene når det gjelder fatale ulykker...Men FR d r skummelt...
Kleppan is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2012, 19:33   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Imponert over Siemens, gud vet hva de driver med i dag, men sikkert ikke noe viktig...har en gammel Fuijitsu Siemens pc, den streiker, så nå er det aldri mer Siemens...hva med å se på track record til selskapene når det gjelder fatale ulykker...Men FR d r skummelt...
Nei. Med flere hundre tusen ansatte er nok Siemens neppe en aktør med noe viktig på agendaen
Det er faktisk svært vanskelig å komme seg gjennom en vanlig hverdag uten å være avhengig av eller benytte et produkt fra Siemens. I stor motsetning til feks Apple som hypes til de grader, men som jeg for egen del ikke har benyttet meg av eller vært avhengig av noen sinne

Har også hatt to stk Fujitsu-Siemens PCer og har vært strålende fornøyd!
Old 28-09-2012, 19:52   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kleppan View Post
Kona jobber i Siemens - steller med bud på elektriske anlegg opp til 100-millionersklassen .. bare smågreier ... nyeste terminalen på ORD .. Early Warning anlegg på en gudsforlatt øy i Alaska .. diverse ambassader ... oljeraffenerier .. etc etc .... Glem heller ikke at omtrent du ser av sykehusutstyr er Siemens ...

Siemens prøvde seg i dataverdenen sammen emd Fujitsu .. ikke spesielt vellykket og de trakk seg ut etterhvert.

Ignorance is a bliss ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules