![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8338991
Siemens konsernet - et av verdens største arbeidsgivere, boikotter Ryanair på grunn av bekymringer rundt flyselskapets sikkerhetskultur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair. Jeg mener at Ryanair i den seneste tiden har fått mye uberettiget kritikk som vil få virkninger. Men, selv om det ikke er mitt førstevalg, så ville jeg ikke hatt noe problem med å fly med Ryanair igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Eller er det bare elendig journalistikk fra NRK ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hvordan det foregår i Siemens vet jeg ikke, men andre store selskap, som f.eks. Statoil mener jeg, har egen avdeling som kontinuerlig vurderer slike sikkerhetsspørsmål. Etter hva jeg har blitt fortalt går man da mere grundig til verks enn å lese aviser. Direkte kontakt med operatørene, gjennomgang av manualer og dokumentsjon etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ifølge det jeg hørte på NRK var jo det mediehendelsene som ble trukket fram, og det synes som en aldels merkelig policy. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er jo selvfølgelig ikke sånn det foregår... En samlet vurdering gjøres i disse bedriftene ut fra etiske retningslinjer, tilbakemeldinger fra de ansatte og sikkert også etter tilstrekkelig dårlig lys i media. Som luftfartsansatt flyr jeg ofte såkalte "passive" turer med andre selskaper, etter en "duty", og det er da et begrenset antall selskaper som er godkjente etter krav fra egen forening, etter krav fra eget firma etc...Ryanair er ikke på denne listen - men det kommer ikke av mange incidenter, men kanskje heller på etiske grunnlag... Kanskje man f.eks ikke ønsker å pax'e med et selskap som ikke godkjenner fagforeninger, som opererer i en uklar gråsone med hensyn til skatter og avgifter for de ansatte, med de fleste ansatte på kontrakt etc etc... Kanskje er det simpelthen sånn man tenker også i Tyskland? Hva vet jeg? Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Å ha et sett med kriterier for hvilke flyselskap som skal benyttes (og kanskje like viktig - ikke benyttes) er slett ikke uvanlig blant større selskaper i oljebransjen iallefall. Noen har også retningslinjer som forbyr bruk av "single engine aircraft", "piston engine powered helicopters", etc når man er på reise på vegne av selskapet. Det er mange faktorer som trekkes inn i vurderingene her. De ansattes sikkerhet (både faktisk og opplevd) er en av disse faktorene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå venter jeg spent på hva MOL finner på. Ser for meg en krass uttalelse om Siemens' manglende kvalitet.
Det må være lov til å spørre seg om logikken i dette forbudet. Statistisk sett er det jo langt farlige å fly Air France enn Ryanair, så det ligger nok mer enn bare "flysikkerhet" til grunn bak denne boikotten. Kanskje Lufthansa ga de spesialavtale om de gikk ut med en slik PM? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Siemens har i lang tid hatt disse bekymringene og de er ikke bygget på tabloid journalistikk.
Siemens har hatt egne erfaringer og stillt spørsmål på grunnlag av disse men har ikke har fått svar de er komfortable med. Dette er relativt offisielt innad i konsernet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SVD: Siemens bojkottar Ryanair
Litt mer i svensk media. Siemens brukte i utgangspunktet heller ikke Ryanair-flighter, selv om noen enkeltreiser kan det ha blitt. Antallet mistete billletter for Ryanair tar ikke lang tid å telle med denne boikotten - blir litt som om Finnmark Fylkeskommune skulle ha boikottet FR. "Morsomst" er FR-McNamaras utsagn: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg trodde faktisk at det var de europeiske- og enkelste lands luftfartsmyndigheter som sto for kontroll av sikkerhet i luften. Dette høre helt ulogisk ut i mine ører, og dersom Siemens vet noe som ikke de rette myndigheter vet håper jeg at dette materialet overleveres så snart som mulig.
Skal sikkerheten måles etter presseoppslag så burde de sikkert kutte ut SK, LH, AF osv. osv. osv. Skal bli spennende å se om det dukker opp mere facts i denne saken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Helt vanlig hos store flykunder som Statoil. Har sittet på andre siden av bordet og vært gjenstand for audit fra Statoil der de har stillt opp med svært kvalifisert personell.
De kjøper ikke nødvendigvis forsikringene fra de forskjellige luftfartstilsyn rundt om i verden, ingen nevnt ingen glemt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
En kollega fortalte at han hadde opplevd dette i et mindre selskap som skulle levere til Statoil. Da var det grundig gjennomgang med bl.a. fremlegging av kvalitetshåndboken. Vet at det bl.a. er tidligere flygere som sitter i slik avdelig hos Statoil. Der holdt det ikke med kun en driftstillatelse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
Mener det opprinnelig sto at det kun var Siemens Sverige som hadde tatt denne beslutningen. Men fjær, høns osv ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Iflg. nyhetene på NRK så har ikke Siemens sentralt tatt noen avgjørelse. Det er "en medarbeider i Siemens i Tyskland som har uttalt hva han mener Siemens burde gjøre"
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hørte akkurat det Discus refererer til på Dagsrevyen. Kanskje dette var den berømte fjæra som ble til ti høns etter at en person i Siemens har vært litt overivrig med å gå ut med egne meninger!?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Imponert over Siemens, gud vet hva de driver med i dag, men sikkert ikke noe viktig...har en gammel Fuijitsu Siemens pc, den streiker, så nå er det aldri mer Siemens...hva med å se på track record til selskapene når det gjelder fatale ulykker...Men FR d r skummelt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Det er faktisk svært vanskelig å komme seg gjennom en vanlig hverdag uten å være avhengig av eller benytte et produkt fra Siemens. I stor motsetning til feks Apple som hypes til de grader, men som jeg for egen del ikke har benyttet meg av eller vært avhengig av noen sinne ![]() Har også hatt to stk Fujitsu-Siemens PCer og har vært strålende fornøyd!
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Siemens prøvde seg i dataverdenen sammen emd Fujitsu .. ikke spesielt vellykket og de trakk seg ut etterhvert. Ignorance is a bliss ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flere som er kritiske til Ryanair. Storebrand boikotter. | Cloudius | Flyforum | 12 | 31-03-2013 14:19 |
Parat boikotter Ryanair | Someone | Flyforum | 40 | 06-09-2010 11:45 |
Taxisjåførene boikotter København-Kastrup | TG923 | Flyforum | 5 | 19-05-2006 12:29 |
SAS-konsernet fraktet 6.4 prosent flere i juli | LN-RKF | Flyforum | 3 | 05-08-2005 14:17 |
SAS konsernet i pluss i 3. kvartal. | BU9001 | Flyforum | 11 | 02-11-2004 19:27 |