![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 386
|
![]()
Har fått pepper for i annen tråd nå for ikke å ha riktig info selv om mye av den er selvopplevd. Tenkte derfor at jeg vil dykke litt ned i materien og ikke si hva jeg vet(her har jeg litt annen info og ikke fra min kamerat han jobber tross alt ikke på gate) men min påstand er at:
Ved forsinkelser hvor passasjerer venter på å komme seg avgårde så skylder kanskje gate personalet på catering, cleaning el sent innkommet fly men så er det feks et crewmedlem som har forsovet seg/var syk så standby måtte innkalles. Sågar kan det være noe snag men man kaller det helst ikke forsinkelse pga teknisk. Er det gate personalet som sier dette, er det selskapspolicy som er førende for dette el er det rett og slett bare diffusgjøring av fakta. Kunne ikke selskapene/handlingselskapene bare fortalt sannheten - det tror jeg ville blitt respektert mer. Alle vet at det ikke er ektra crew ombord i flyet. Hvordan jeg vet dette kan jeg komme tilbake til. Jeg har de beste eksempler fra de 2 største nordiske flyselskaper(også selvopplevd iom at jeg har levd en tid sammen med ei flyvertinne)..
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Dette var jo litt løst, men før denne tråden imploderer:
a) Det er ikke uvanlig å få beskjed at selvopplevde ting her i steinrøysen kan være feil. Her på forumet vet vi bedre/best. b) Jeg jobber i den skarpe enden av kundeservice, jeg har et umiddelbart 1:1-forhold med tanke på forholdet mellom lykkelige kunder og innhold i kjøleskap/barskap. Regel nummer 1: det er ofte greitt å fortelle sannheten, bare ikke det som er sant her og nå. Regel nummer 2: på en flyplass er det sjeldent av interesse hvorfor et fly er seint, du kan ikke endre noe på det, så man ser bare på tidspunktet. c) jeg er ikke en moderator, så jeg snakker ei for de som styrer skuten her, men jeg har en mistanke om at denne tråden er borte før jeg rakk å skrive disse tre punktene og trykke "post". ![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Jeg har jobbet i, og handlet, flere selskap. Ikke i noe av dem har det vært en policy om å lyve om forsinkelsesgrunn - heller det motsatte. At noen likevel har funnet på å gjøre det, ja det har sikkert skjedd. Jeg har også veldig sjelden opplevt at noen nekter å tro på det jeg forteller dem, men det har selvfølgelig skjedd det også.
Har aldri opplevt at det har vært til fordel å lyve om hvorfor vi er forsinket, men så kan jeg ikke huske at jeg har gjort det heller. På PA'n tar jeg gjerne kortversjonen (jobber på en "stille flyplass", må vite), og kommer det noen nysgjerrige og lurer på mer, så kan dem få litt mere info - OM JEG HAR NOEN. Det har jeg ikke alltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Med mange lykkelige år på gate i flere flyselskaper, har jeg litt grunnlag for å uttale meg her. Og som en svært gylden regel er det kun en ting som gjelder. IKKE LYV! Du vet aldri når den kommer tilbake og treffer deg i fleisen.
Noen ganger pakker man kanskje inn sannheten litt og bruker 'ullne begrep', særlig hvis man ikke er helt sikker på hva som skjer .. (Operasjonelle årsaker er en fin en ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
En klassisk sak er jo et fly, som tidlig på dagen har hatt trøbbel med noe teknisk, og som dermed blir forsinket resten av dagen (korte turnarounds og liten mulighet til å hente inn igjen tapt tid). Disse blir uten unntak unnskyldt med forsinkelse grunnet sent innkommende fly. Er dette riktig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Støtter MOW 100% her. Har selv en del års erfaring fra gate, og et utall med caser hvor man må holde passasjerer informert.
Og hvis man ikke er ærlig, så kommer det tilbake og slår deg hardt. Er man usikker, så sier man det. Men hva passasjerene får med seg, det er en annen sak. Det er ikke alltid like lett å finne gode måter å formidle problemer på, så det blir å følge KISS prinsippet. Keep It Simple Stupid. Da er det ofte greit å få informasjonen igjennom. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Oppgis det feil info fra cockpit eller i gate skyldes det som regel en misforståelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Min erfaring er at i hvertfall flight deck hos SK pleier være flinke til å forklare årsaken til forsinkelser. Her om dagen fikk man SMS om en halvtime forsinkelse. På SVG ble det informert om at flyet var forsinket pga. sent innkommet crew. Vel ombord forklarte kapteinen at de hadde blitt værfaste i TOS på morgenen, og akkurat hadde deadheadet inn via OSL (uten faglingo vel og merke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 386
|
![]() Quote:
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Mange passasjerer mener de vet best om årsaken til forsinkelser, uten å ha noen anelse. Det er en ting.
En annen ting er at forsinkelser er, nesten uten unntak mer sammensatt enn enkelte hendelser, og for å finne underliggende årsaker så må en del detektiv-arbeid til. La oss ta noen eksempler, det har vært dårlig vær tidligere på en hub for et selskap, det vil naturlig føre til forsinkelser ut over dagen. Men forsinkelsene kan føre til at man har fly forsinket, crew forsinket, og i et nettverksselskap kan man velge å holde igjen et fly for å la transfer-pax komme med. Det er relativt lett å se utifra kunnskap om tidligere hendelser. Man kan så miste slot-tider, og få ganske elendige nye. Så kommer et annet problem, man planlegger visse funksjoner utifra forventet program, så f.eks. cleaning, catering, handling, teknisk, crew, osv. har en viss bemanning ut fra programmet som selskapene kjører, men blir det forsinkelser, og spesielt på hubber så kan man til tider mangle bemanning til rett tid. Noe som fører til ytterligere forsinkelser. Og hvis forsinkelsene ikke blir tatt igjen i løpet av dagen, så kan f.eks. planlagt teknisk vedlikehold bli forsinket, ekstra innkalt crew kan bli tatt inn som har igjen fører til at disse bruker sine poeng og ikke kan brukes igjen når man opprinnelig planla det. Dagen før det var dårlig vær, så kan det skje at man har ikke nok fly til programmet, siden det har vært flere tekniske problemer med flyflåten enn man har beregnet - det betyr at man kjører et tettere program enn normalt, og selvom det umiddelbart kan se ut som været var skyld, så kan det at en cateringtruck kjørte inn i en dør noen dager før vært dråpen som gjorde at man ikke klarte å nå riktig tid. Mye forsinkelser en periode kan bety at man velger å fly uten å fikse mindre tekniske ting som ikke er farlig for en viss periode, men før eller siden må det fikses. Jeg kan sikkert fortsette slik u det uendelige, men normalt så opplyser man om den umiddelbare årsaken. Men noen ganger opplyser man generelt om større underliggende årsaker som kan ha inntruffet og veldig sannsynlig har vært med på å forårsake forsinkelser. Men videre undeliggende årsaker er vanskelig å si noe om, siden fly kan ha blitt omdisponert av andre årsaker, eller som følge av tydeligere årsaker for å ta igjen årsaker knyttet til mer perifere årsaker. Gir dette mening for folket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 88
|
![]()
Jeg har nå jobbet i over 10 år på flyplass. De selskapene jeg har jobbet for har alltid hatt den regelen at "man behøver ikke å si alt men det man sier skal være sant". Er det pga forsinket crew så sier man det, er det teknisk så sier man det. Noen ganger kan det oppstå misforståelser og en forsinkelse kan ha flere grunner, da kan det bli vanskelig å gi en forklaring som er forståelig for folk flest (Og enkelte hører de de vil høre). Tar man en "spansk" en kan du være sikker på at det er en som kjenner en som jobber på flyplassen etc. som får vite sannheten bakveien. Da ligger man tynt an. Det som stadig går igjen er at man venter på info og rett og slett ikke har noe info å gi, da tror mange at man holder ting skjult for dem. Har blitt ganske god på å prate meg ut av slike situasjoner etterhvert......men som sagt alltid sannheten. (Sa en gang at Kapteinen hadde forsovet seg - passasjerene synes det var ganske festlig og stemningen ble med en gang mye bedre - Kapteinen derimot, når han fikk vite at passasjerene visste, ga meg en skyllebøtte, han synes det var totalt uhørt at jeg hadde sagt sannheten til paxen:
![]() Last edited by Navigator; 30-08-2012 at 09:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 386
|
![]() Quote:
Min tidligere venninne som jobbet i Norwegian(tror hun gjør det fortsatt) fortalte meg en ganske grusom historie. I Norwegian så var det tradisjon for at 1 av CC'ene skulle på gate for å hjelpe til med boardingen(om det er slik fremdeles aner jeg ikke). I dette tilfellet var det hennes tur til å bemanne gaten. Styrmannen dukket ikke opp og da fikk hun klar beskjed fra kapteinen ombord at det skulle hun "holde helt kjeft om"(det var visst noen personlige årsaker som var grunnen til at han var forsinket på jobb). Hva skal jeg si når folk spør da lurte hun på - "skal jeg lyve"? Ja, gjør det - finn på noe du.. Jeg tror som det blir sagt her at ved at det ihvertfall forsøkes opplyses så nær inn til benet som mulig at folk har forståelse for det meste. Noen har imidlertid ikke forståelse for noe som helst og det må vel Dere på gate bare leve med og all info er mest sannsynlig det samme som "for dårlig el ingen info" når passasjerer ringer sine journalistvenner:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Heldigvis ikke - skrekk og gru!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,924
|
![]() Quote:
Takk for at du deler! Ellers synes jeg ofte at når "new information" har byttet tid et par ganger, så er det ok å trekke kølapp i ticket-counter. Det er min strategi.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]() Quote:
Har bare lyst å legge til at det er stor forskjell på hva som blir sagt, og hva den reisende faktisk oppfatter. "Vi venter på et crew-medlem" blir kanskje oppfattet som "flyvertinna har forsovet seg", mens hun i virkeligheten nettopp kom fra Ålesund, og har løpt som en gal fra gate 15... Det er vel en menneskelig egenskap å trekke sine konklusjoner basert på det lille en vet/kan. En naturlig forlengelse av dette er uttrykket "alle" i servicebransjen har vært i kontakt med på ett eller annet tidspunkt: "Du kan jo bare...", fulgt av et helt ubrukelig løsningsforslag med utgangspunkt i en persons subjektive oppfatning av situasjonen. Vil egentlig ikke være frekk, men utfra en viss annen tråd virker det som om han kompisen til Skuggenheimer har trukket en del egne konklusjoner basert på ting han ikke vet særlig mye om... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
|
![]()
Her kan du se den offisielle årsaken til forsinkelser på SK/WF flights. Om det er noe de finner på i farta eller ikke kan du jo tenke litt på selv
![]() http://www.wideroe.no/fly-i-rute/oslo |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oppførsel ved gate/avvist ved gate. | Tornerose | Småprat | 7 | 22-01-2016 15:19 |
God natt MH370 - sannheten bak det savnede flyet | LN-REF | Samlerhjørnet | 2 | 09-11-2014 08:31 |
Hvorfor er alltid SK4175 alltid forsinket på søndager? | KLM 1200 | Småprat | 9 | 09-04-2014 02:03 |
Pynte på sannheten? | ENGM 911 | Bilder & foto | 3 | 29-04-2013 10:23 |
Sannheten om Amerika | LN-MOW | Flyforum | 1 | 22-11-2005 09:35 |