Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-08-2012, 19:25   #1
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Blir alltid sannheten fortalt på gate?

Har fått pepper for i annen tråd nå for ikke å ha riktig info selv om mye av den er selvopplevd. Tenkte derfor at jeg vil dykke litt ned i materien og ikke si hva jeg vet(her har jeg litt annen info og ikke fra min kamerat han jobber tross alt ikke på gate) men min påstand er at:

Ved forsinkelser hvor passasjerer venter på å komme seg avgårde så skylder kanskje gate personalet på catering, cleaning el sent innkommet fly men så er det feks et crewmedlem som har forsovet seg/var syk så standby måtte innkalles. Sågar kan det være noe snag men man kaller det helst ikke forsinkelse pga teknisk. Er det gate personalet som sier dette, er det selskapspolicy som er førende for dette el er det rett og slett bare diffusgjøring av fakta. Kunne ikke selskapene/handlingselskapene bare fortalt sannheten - det tror jeg ville blitt respektert mer. Alle vet at det ikke er ektra crew ombord i flyet. Hvordan jeg vet dette kan jeg komme tilbake til. Jeg har de beste eksempler fra de 2 største nordiske flyselskaper(også selvopplevd iom at jeg har levd en tid sammen med ei flyvertinne)..
Old 29-08-2012, 19:36   #2
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Blir alltid sannheten fortalt på gate?

Dette var jo litt løst, men før denne tråden imploderer:

a) Det er ikke uvanlig å få beskjed at selvopplevde ting her i steinrøysen kan være feil. Her på forumet vet vi bedre/best.

b) Jeg jobber i den skarpe enden av kundeservice, jeg har et umiddelbart 1:1-forhold med tanke på forholdet mellom lykkelige kunder og innhold i kjøleskap/barskap. Regel nummer 1: det er ofte greitt å fortelle sannheten, bare ikke det som er sant her og nå. Regel nummer 2: på en flyplass er det sjeldent av interesse hvorfor et fly er seint, du kan ikke endre noe på det, så man ser bare på tidspunktet.

c) jeg er ikke en moderator, så jeg snakker ei for de som styrer skuten her, men jeg har en mistanke om at denne tråden er borte før jeg rakk å skrive disse tre punktene og trykke "post".

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 19:50   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Jeg har jobbet i, og handlet, flere selskap. Ikke i noe av dem har det vært en policy om å lyve om forsinkelsesgrunn - heller det motsatte. At noen likevel har funnet på å gjøre det, ja det har sikkert skjedd. Jeg har også veldig sjelden opplevt at noen nekter å tro på det jeg forteller dem, men det har selvfølgelig skjedd det også.

Har aldri opplevt at det har vært til fordel å lyve om hvorfor vi er forsinket, men så kan jeg ikke huske at jeg har gjort det heller. På PA'n tar jeg gjerne kortversjonen (jobber på en "stille flyplass", må vite), og kommer det noen nysgjerrige og lurer på mer, så kan dem få litt mere info - OM JEG HAR NOEN. Det har jeg ikke alltid.
Old 29-08-2012, 19:56   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Med mange lykkelige år på gate i flere flyselskaper, har jeg litt grunnlag for å uttale meg her. Og som en svært gylden regel er det kun en ting som gjelder. IKKE LYV! Du vet aldri når den kommer tilbake og treffer deg i fleisen.

Noen ganger pakker man kanskje inn sannheten litt og bruker 'ullne begrep', særlig hvis man ikke er helt sikker på hva som skjer .. (Operasjonelle årsaker er en fin en ), men intet seriøst flyselskap ber sine ansatte om å lyve i gaten. Skjer det en uheldig epsode med dårlig info i gaten skyldes det som regel dårlig interninformasjon (av og til er gaten de siste som får vite hva som skjer), manglende rutine eller en kombinasjon av dette.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 11:49   #5
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Med mange lykkelige år på gate i flere flyselskaper, har jeg litt grunnlag for å uttale meg her. Og som en svært gylden regel er det kun en ting som gjelder. IKKE LYV! Du vet aldri når den kommer tilbake og treffer deg i fleisen.
Dessa visdomsord gäller även utanför flygbolag och customer service
Old 29-08-2012, 20:10   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

En klassisk sak er jo et fly, som tidlig på dagen har hatt trøbbel med noe teknisk, og som dermed blir forsinket resten av dagen (korte turnarounds og liten mulighet til å hente inn igjen tapt tid). Disse blir uten unntak unnskyldt med forsinkelse grunnet sent innkommende fly. Er dette riktig?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 20:26   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
En klassisk sak er jo et fly, som tidlig på dagen har hatt trøbbel med noe teknisk, og som dermed blir forsinket resten av dagen (korte turnarounds og liten mulighet til å hente inn igjen tapt tid). Disse blir uten unntak unnskyldt med forsinkelse grunnet sent innkommende fly. Er dette riktig?
En slik flight er kodet som 'RA - Late Arrival of Aircraft' og det er dette gateagenten forholder seg til. Har man tid og mulighet kikker man litt bakover for å se hva som har skjedd før på dagen, men det blir litt sånn for 'spesielt interesserte' ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 20:16   #8
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Støtter MOW 100% her. Har selv en del års erfaring fra gate, og et utall med caser hvor man må holde passasjerer informert.

Og hvis man ikke er ærlig, så kommer det tilbake og slår deg hardt. Er man usikker, så sier man det. Men hva passasjerene får med seg, det er en annen sak.

Det er ikke alltid like lett å finne gode måter å formidle problemer på, så det blir å følge KISS prinsippet. Keep It Simple Stupid. Da er det ofte greit å få informasjonen igjennom.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 20:16   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Oppgis det feil info fra cockpit eller i gate skyldes det som regel en misforståelse.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 21:05   #10
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Min erfaring er at i hvertfall flight deck hos SK pleier være flinke til å forklare årsaken til forsinkelser. Her om dagen fikk man SMS om en halvtime forsinkelse. På SVG ble det informert om at flyet var forsinket pga. sent innkommet crew. Vel ombord forklarte kapteinen at de hadde blitt værfaste i TOS på morgenen, og akkurat hadde deadheadet inn via OSL (uten faglingo vel og merke )
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 09:56   #11
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Min erfaring er at i hvertfall flight deck hos SK pleier være flinke til å forklare årsaken til forsinkelser. Her om dagen fikk man SMS om en halvtime forsinkelse. På SVG ble det informert om at flyet var forsinket pga. sent innkommet crew. Vel ombord forklarte kapteinen at de hadde blitt værfaste i TOS på morgenen, og akkurat hadde deadheadet inn via OSL (uten faglingo vel og merke )
Jeg vil si at SAS er overlegne på informasjonsbiten hvis det er noe trøbbel. Så at de tar denne biten seriøst det skal de ha skryt for..
Old 30-08-2012, 06:37   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Mange passasjerer mener de vet best om årsaken til forsinkelser, uten å ha noen anelse. Det er en ting.

En annen ting er at forsinkelser er, nesten uten unntak mer sammensatt enn enkelte hendelser, og for å finne underliggende årsaker så må en del detektiv-arbeid til.

La oss ta noen eksempler, det har vært dårlig vær tidligere på en hub for et selskap, det vil naturlig føre til forsinkelser ut over dagen. Men forsinkelsene kan føre til at man har fly forsinket, crew forsinket, og i et nettverksselskap kan man velge å holde igjen et fly for å la transfer-pax komme med. Det er relativt lett å se utifra kunnskap om tidligere hendelser.

Man kan så miste slot-tider, og få ganske elendige nye.

Så kommer et annet problem, man planlegger visse funksjoner utifra forventet program, så f.eks. cleaning, catering, handling, teknisk, crew, osv. har en viss bemanning ut fra programmet som selskapene kjører, men blir det forsinkelser, og spesielt på hubber så kan man til tider mangle bemanning til rett tid. Noe som fører til ytterligere forsinkelser.
Og hvis forsinkelsene ikke blir tatt igjen i løpet av dagen, så kan f.eks. planlagt teknisk vedlikehold bli forsinket, ekstra innkalt crew kan bli tatt inn som har igjen fører til at disse bruker sine poeng og ikke kan brukes igjen når man opprinnelig planla det.

Dagen før det var dårlig vær, så kan det skje at man har ikke nok fly til programmet, siden det har vært flere tekniske problemer med flyflåten enn man har beregnet - det betyr at man kjører et tettere program enn normalt, og selvom det umiddelbart kan se ut som været var skyld, så kan det at en cateringtruck kjørte inn i en dør noen dager før vært dråpen som gjorde at man ikke klarte å nå riktig tid.

Mye forsinkelser en periode kan bety at man velger å fly uten å fikse mindre tekniske ting som ikke er farlig for en viss periode, men før eller siden må det fikses.

Jeg kan sikkert fortsette slik u det uendelige, men normalt så opplyser man om den umiddelbare årsaken. Men noen ganger opplyser man generelt om større underliggende årsaker som kan ha inntruffet og veldig sannsynlig har vært med på å forårsake forsinkelser. Men videre undeliggende årsaker er vanskelig å si noe om, siden fly kan ha blitt omdisponert av andre årsaker, eller som følge av tydeligere årsaker for å ta igjen årsaker knyttet til mer perifere årsaker.

Gir dette mening for folket?
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 08:45   #13
Navigator
ScanFlyer Blue

Angry Re: Blir alltid sannheten fortalt på gate?

Jeg har nå jobbet i over 10 år på flyplass. De selskapene jeg har jobbet for har alltid hatt den regelen at "man behøver ikke å si alt men det man sier skal være sant". Er det pga forsinket crew så sier man det, er det teknisk så sier man det. Noen ganger kan det oppstå misforståelser og en forsinkelse kan ha flere grunner, da kan det bli vanskelig å gi en forklaring som er forståelig for folk flest (Og enkelte hører de de vil høre). Tar man en "spansk" en kan du være sikker på at det er en som kjenner en som jobber på flyplassen etc. som får vite sannheten bakveien. Da ligger man tynt an. Det som stadig går igjen er at man venter på info og rett og slett ikke har noe info å gi, da tror mange at man holder ting skjult for dem. Har blitt ganske god på å prate meg ut av slike situasjoner etterhvert......men som sagt alltid sannheten. (Sa en gang at Kapteinen hadde forsovet seg - passasjerene synes det var ganske festlig og stemningen ble med en gang mye bedre - Kapteinen derimot, når han fikk vite at passasjerene visste, ga meg en skyllebøtte, han synes det var totalt uhørt at jeg hadde sagt sannheten til paxen: )

Last edited by Navigator; 30-08-2012 at 09:00.
Navigator is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 10:17   #14
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Navigator View Post
Jeg har nå jobbet i over 10 år på flyplass. De selskapene jeg har jobbet for har alltid hatt den regelen at "man behøver ikke å si alt men det man sier skal være sant". Er det pga forsinket crew så sier man det, er det teknisk så sier man det. Noen ganger kan det oppstå misforståelser og en forsinkelse kan ha flere grunner, da kan det bli vanskelig å gi en forklaring som er forståelig for folk flest (Og enkelte hører de de vil høre). Tar man en "spansk" en kan du være sikker på at det er en som kjenner en som jobber på flyplassen etc. som får vite sannheten bakveien. Da ligger man tynt an. Det som stadig går igjen er at man venter på info og rett og slett ikke har noe info å gi, da tror mange at man holder ting skjult for dem. Har blitt ganske god på å prate meg ut av slike situasjoner etterhvert......men som sagt alltid sannheten. (Sa en gang at Kapteinen hadde forsovet seg - passasjerene synes det var ganske festlig og stemningen ble med en gang mye bedre - Kapteinen derimot, når han fikk vite at passasjerene visste, ga meg en skyllebøtte, han synes det var totalt uhørt at jeg hadde sagt sannheten til paxen: )
Da syns jeg du gjorde helt rett og skulle bare bedt kapteinen gå å legge seg igjen:-) Nå har jeg vel et visst inntrykk av at disse misforståtte opphøyethetene som noen tidligere flygere representerte er iferd med å oppmyknes noe. Min far kan fortelle noen ganske grusomme historier om noen flygere fra gamledager, hehe.

Min tidligere venninne som jobbet i Norwegian(tror hun gjør det fortsatt) fortalte meg en ganske grusom historie. I Norwegian så var det tradisjon for at 1 av CC'ene skulle på gate for å hjelpe til med boardingen(om det er slik fremdeles aner jeg ikke). I dette tilfellet var det hennes tur til å bemanne gaten. Styrmannen dukket ikke opp og da fikk hun klar beskjed fra kapteinen ombord at det skulle hun "holde helt kjeft om"(det var visst noen personlige årsaker som var grunnen til at han var forsinket på jobb). Hva skal jeg si når folk spør da lurte hun på - "skal jeg lyve"? Ja, gjør det - finn på noe du..

Jeg tror som det blir sagt her at ved at det ihvertfall forsøkes opplyses så nær inn til benet som mulig at folk har forståelse for det meste. Noen har imidlertid ikke forståelse for noe som helst og det må vel Dere på gate bare leve med og all info er mest sannsynlig det samme som "for dårlig el ingen info" når passasjerer ringer sine journalistvenner:-)
Old 30-08-2012, 10:52   #15
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
I Norwegian så var det tradisjon for at 1 av CC'ene skulle på gate for å hjelpe til med boardingen(om det er slik fremdeles aner jeg ikke).
Heldigvis ikke - skrekk og gru!!!!!
Old 30-08-2012, 10:18   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Navigator View Post
(Sa en gang at Kapteinen hadde forsovet seg - passasjerene synes det var ganske festlig og stemningen ble med en gang mye bedre - Kapteinen derimot, når han fikk vite at passasjerene visste, ga meg en skyllebøtte, han synes det var totalt uhørt at jeg hadde sagt sannheten til paxen: )
Ha ha ha. Jeg synes det er deilig hver gang jeg kan få en skyllebøtte av selvhøytidelige mennesker, jeg. Sånne som vil at du skal juge på vegne av dem, fremfor å avsløre at de er mennesker som alle andre.

Takk for at du deler!

Ellers synes jeg ofte at når "new information" har byttet tid et par ganger, så er det ok å trekke kølapp i ticket-counter. Det er min strategi.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 11:36   #17
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Mange passasjerer mener de vet best om årsaken til forsinkelser, uten å ha noen anelse. Det er en ting.

En annen ting er at forsinkelser er, nesten uten unntak mer sammensatt enn enkelte hendelser, og for å finne underliggende årsaker så må en del detektiv-arbeid til.

La oss ta noen eksempler, det har vært dårlig vær tidligere på en hub for et selskap, det vil naturlig føre til forsinkelser ut over dagen. Men forsinkelsene kan føre til at man har fly forsinket, crew forsinket, og i et nettverksselskap kan man velge å holde igjen et fly for å la transfer-pax komme med. Det er relativt lett å se utifra kunnskap om tidligere hendelser.

Man kan så miste slot-tider, og få ganske elendige nye.

Så kommer et annet problem, man planlegger visse funksjoner utifra forventet program, så f.eks. cleaning, catering, handling, teknisk, crew, osv. har en viss bemanning ut fra programmet som selskapene kjører, men blir det forsinkelser, og spesielt på hubber så kan man til tider mangle bemanning til rett tid. Noe som fører til ytterligere forsinkelser.
Og hvis forsinkelsene ikke blir tatt igjen i løpet av dagen, så kan f.eks. planlagt teknisk vedlikehold bli forsinket, ekstra innkalt crew kan bli tatt inn som har igjen fører til at disse bruker sine poeng og ikke kan brukes igjen når man opprinnelig planla det.

Dagen før det var dårlig vær, så kan det skje at man har ikke nok fly til programmet, siden det har vært flere tekniske problemer med flyflåten enn man har beregnet - det betyr at man kjører et tettere program enn normalt, og selvom det umiddelbart kan se ut som været var skyld, så kan det at en cateringtruck kjørte inn i en dør noen dager før vært dråpen som gjorde at man ikke klarte å nå riktig tid.

Mye forsinkelser en periode kan bety at man velger å fly uten å fikse mindre tekniske ting som ikke er farlig for en viss periode, men før eller siden må det fikses.

Jeg kan sikkert fortsette slik u det uendelige, men normalt så opplyser man om den umiddelbare årsaken. Men noen ganger opplyser man generelt om større underliggende årsaker som kan ha inntruffet og veldig sannsynlig har vært med på å forårsake forsinkelser. Men videre undeliggende årsaker er vanskelig å si noe om, siden fly kan ha blitt omdisponert av andre årsaker, eller som følge av tydeligere årsaker for å ta igjen årsaker knyttet til mer perifere årsaker.

Gir dette mening for folket?
Ikke bare ga det mening - det var fantastisk godt forklart, og kan kanskje bidra til å redusere overforenklingen som florerer (ikke bare på forum, men i samfunnet generelt og media spesielt).

Har bare lyst å legge til at det er stor forskjell på hva som blir sagt, og hva den reisende faktisk oppfatter. "Vi venter på et crew-medlem" blir kanskje oppfattet som "flyvertinna har forsovet seg", mens hun i virkeligheten nettopp kom fra Ålesund, og har løpt som en gal fra gate 15...

Det er vel en menneskelig egenskap å trekke sine konklusjoner basert på det lille en vet/kan. En naturlig forlengelse av dette er uttrykket "alle" i servicebransjen har vært i kontakt med på ett eller annet tidspunkt: "Du kan jo bare...", fulgt av et helt ubrukelig løsningsforslag med utgangspunkt i en persons subjektive oppfatning av situasjonen.

Vil egentlig ikke være frekk, men utfra en viss annen tråd virker det som om han kompisen til Skuggenheimer har trukket en del egne konklusjoner basert på ting han ikke vet særlig mye om...
Old 29-08-2012, 19:48   #18
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Her kan du se den offisielle årsaken til forsinkelser på SK/WF flights. Om det er noe de finner på i farta eller ikke kan du jo tenke litt på selv

http://www.wideroe.no/fly-i-rute/oslo
GinTonic is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules