Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2006, 10:33   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Pilotene har for lange vakter

Flytiden fra Oslo og Stockholm til København, der mange av flygerne begynner sine vakter bak spakene, må også regnes med i arbeidstiden, mener generaldirektør Nils Gunnar Billinger i den svenske Luftfartsstyrelsen.

SAS har rundt 300 norske og svenske flygere, som ofte må ta fly til København for å starte vakten der, melder Ekoredaksjonen i Sveriges Radio.

Av sikkerhetsgrunner får flygerne bare arbeide i 14 timer om gangen, men SAS er ikke enige i at flytransporten til København skal regnes med.

- De må gjerne kjøre bil eller komme seg til København på annen måte. Vår skjemaføring skjer i tråd med skandinaviske myndigheters regler, sier operativ direktør Lars Mydland i SAS
Hentet fra vg.no
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 12:37   #2
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Pilotene har for lange vakter'

Er dette flygere som er ansatt i Danmark, og har valgt å pendle for egen regning?
FBU is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 14:07   #3
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Replying to Topic 'Pilotene har for lange vakter'

Nå synes jeg at det blir vel mye hakking på SAS, det går ikke en eneste dag for tiden uten at avisene skal skrive noe negativt om selskapet. Man skulle tro at de forsøker å hevne seg etter at pilotene sykmeldte seg. Så beskjed til journalistene: La nå SAS få fred en stund
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 17:11   #4
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Pilotene har for lange vakter'

VG klarte ikke å harke opp annet i dag enn gebyret for refusjon av billigbilletter.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 18:47   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'Pilotene har for lange vakter'

Dette gjelder norske og svenske piloter som flyr intercont. Som endel av sparetiltakene i K-avtalen 2004,så gikk vi med på å reise som passasjerer til CPH samme dag som den programmerte flygningen finner sted.Tidligere dro man ned til CPH dagen før og lå på hotell.Vår overføring til CPH går på vår fritid og arbeidstiden starter i CPH. Forskjellen med passiv overføring,som vi gjorde før,og såkalt "deadheading" som nå,er at passiv overføring ble prikkbelastet som arbeidstid.
At en times tid med litt blund på øynene i en flykabin skal være så mye mer belastende enn la oss si 1 1/2-2 timers kjøring til CPH,kanskje i rushtrafikken,tror jeg denne svensken vil få problemer med å forklare.Avtalen sparer SAS for store summer.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lange innenriksruter eriwe737 Småprat 15 17-03-2020 14:03
Bevæpnede vakter på fly OleSR Flyforum 32 24-12-2018 13:17
De beste pilotene (mest flaks- de er dyktige men har flaks også)? Skuggenheimer Småprat 29 23-08-2018 12:13
Molde har fått Ormen Lange-lounge AirbusTrond Småprat 2 03-04-2014 18:07


All times are GMT +2. The time now is 08:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.