![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Luftfartstilsynet kjenner seg overhodet ikke igjen i den dramatiske virkeligheten som blir beskrevet i en fersk rapport om piloter som sovner på jobb."
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ffisielle-tall Det henger muligens sammen med lobbyarbeidet med å forhindre den nye EU-reguleringen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg tror det er mange av oss som er lei av å skrive rapporter. Det får uansett ingen følger. Jeg konstaterer bare at vi har et tilsyn i Norge som er clueless på hva som er i ferd ved å skje på operativ side. Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Jeg ser ikke bort fra at tallene stemmer, men timingen er jo noe spesiell. Og ikke minst hvem som har laget rapporten. Hva har pilotene på å underrapportere dette forholdet, for så å komme med det i en egen rapport. Lukter litt muggent, og gjør det egentlig bare værre for meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Flightsafety- en vits! (når det kommer til den jobben tilsynet gjør) I min verden så er det kun 1 ledd igjen i flightsafety: de guttene og jentene som sitter foran i venstre og høyre setet. Alt ansvar er flyttet over på dem. Ansvar for spisepauser, hvile og operasjonelle hensyn. Selskapet skyver ansvar gallant foran seg- med tilsynet som passive observatører. Ergo, vi står igjen med en sikkerhetsventil----->pilotene. Man nå gjerne fortsette å presse på i dette kappløpet, men det kommer til å gå på bekostning av noe i det lange løp. Jeg vet hva jeg frykter..... Det eneste jeg kan gjøre for meg selv er å sikre at det ikke skjer på min vakt. Til dere på forumet som står på utsiden og hyler om at dette er et spill fra pilotenes side: det er det ikke. Jeg er personlig meget bekymret og vet at mange av mine kollegaer er det også. Vi flyr mye, mer enn det piloter har gjort før oss. Statistisk så smeller det før eller siden. Det er uungåelig. Historien viser nettopp det! Når man da innrømmer det faktum, så må man jobbe med hvordan vi kan unngå at noen smeller alluminiumet i asfalten. Vi har ting som kan akselerere oss mot det punkt der vi har en ulykke eller hendelse. Ser vi på måten ting drives i dag, da spesielt i Norge, så har vi mange faktorer som drar oss i feil retning. Vi har antall timer på jobb, antall dager på jobb, trussel om konkurs, vær, mørketid, topografi (Her i Norge har vi mange spesielle flyplasser med spesielle værforhold) Jeg må si etter en dag på vestlandet med 5-6 legger i krevende vær er jeg ganske kjørt. Vi har så mange sider som kan settes på den negative siden i regnestykket. Når plussene, sikkerhetstiltakene, blir færre og færre så må man gi beskjed. Når da tilsynet i form av direktøren kan stå og si at de ikke er bekymret for flysikkerheten, så begynner jeg faktisk å tro at Bodø er en annen planet i et annet univers. Igjen, dere som ikke er piloter, vi som flyr har alltid deres sikkerhet i hodet når vi frakter dere fra A til B. Hver eneste avgang, landing, dag, uke, måned og år- alltid! Men da bør dere også lytte til oss når vi prøver å rope varsku. Jeg kan forsikre dere om at dette ikke er en lønnskamp eller en annen kamp. Vet ikke hva dere prøve å vri det til. Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Underrapportering: I veldig mange selskaper er det overhodet ikke noe klima for kritiske rapporter hverken vedr. dette eller andre forhold. Dette pga frykten for evt konsekvenser. Det er derfor helt naturlig at man får andre utslag på undersøkelser som ikke kan spores tilbake til den enkelte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Samtidig så må man vel forstå at man ikke alltid vil kjøpe slik informasjon for god informasjon? Det er helt sikkert et problem med underrapportering, men uten å ha lest rapporten til den europeiske pilotorganisasjonen så vet jeg ikke helt hva de har spurt om, hvor mange i ulike selskaper, osv. De snakker om at halvparten av skandinaviske piloter har sovnet på jobb, men hvor mange hendelser snakker man egentlig om? Er spørsmålet om man noensinne i hele sin karriere har sovnet, eller er spørsmålet om man i løpet av det siste året har sovnet på jobb? Dette er ikke helt uvesentlige forskjeller.
Last edited by TOS; 11-11-2012 at 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Samtidig har man indført arbejdsdage af en længde hvor det er videnskabeligt bevist at man har en reaktionsevne som om man har drukket 2 øl, men når det nu er blevet lovligt at planlægge med det er det vel også ok at man starter en kort arbejdsdag hvor man har det som om man har drukket 1,5. Hvis ikke du vil tage 1. håndsberetninger for gode varer har vi ikke så megt mere at snakke om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg opplever at luftfarten går i litt feil retning. Klimaet for rapportering (inkludert selvrapportering) har blitt dårligere. Jeg er derfor ikke overrasket over at det oppstår divergerende syn på hvordan situasjonen er. Forøvrig er jeg heller ikke spesielt optimistisk med tanke på om dette er noe som kommer til å snu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå kommer det jo mye skremsler fra ulike hold, ikke bare i luftfarten, og ikke alle disse skremslene medfører riktighet (noen synes fx å mene at utbrelsen av kontraktsansattes i luftfarten vil true den norske velferdsstaten, og gjør det umulig å bo i Norge - dette finnes det svært lite belegg for å påstå). En viss sunn skepsis til slike utspill er derfor på sin plass, men det er godt mulig at dette er et reelt problem. Samtidig så skulle man vel tro at det et i pilotenes interesse å faktisk rapportere disse tingene dersom dette oppfattes som et seriøst problem? Dette kommer da inn i statistikken, som jeg forstår mange her ikke ser hensikten med, og kan synliggjøres på en helt annen måte enn gjennom en rapport bestilt av deres egen bransjeorganisasjon. Det kan da plukkes opp av media og gis en mye mer objektiv forankring enn en rapport basert på en spørreundersøkelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis byggefirmaer ikke var under streng kontrol på byggepladser ville der mon ikke ske lidt flere ulykker grundet manglende hegn, nedfaldne ting osv osv? I dag har vi en situation hvor piloter under stadigt mere pres for at skulle levere timer og lange arbejdsdage er blevet pålagt selv at skulle sige fra over for arbejdsgivere der enten er ved at krakke eller har de næste 1000 piloter klar til at tage dit sæde. Samtidig løsner man nu endnu mere for de engang videnskabeligt udarbejdede hviletidsregler. I modsætning til USA hvor man netop er gået den modsatte vej efter myndighederne opdagede at piloter og firmaer ikke var specielt dygtige til at administrere denne frihed under ansvar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb. Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Man bør bruke energien på å analysere og kartlegge arbeidsmengden og det operative miljøet før man retter pekefingeren for mye mot fritiden. Jeg tror ikke det er noen fagmiljøer (lutfarts-, medisinsk- eller sikkerhet) som støtter den økte arbeidsbelastningen som finner sted. Jeg tar gjerne imot tips og linker dersom det ikke stemmer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
har for mulig feilkilder. Regner med at du er enig at geografi og metrologi er en faktor her? Men du avfeier glatt at Kultur/Demografi kan være en slik faktor fordi det passer ikke inn i det bildet DU ønsker å tegne av situasjonen. Hvorfor tror du at flysikkerheten i f.eks. Russland og Afrika er så dårlig? Tror du vil finne at Kultur/demografi er den viktigste faktoren. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Mitt utgangspunkt var fatigue, og da primært i Europa mtp på den siste utviklingen i arbeidstidsreglementet. Om vi trekker inn Russland og Afrika havner vi i en helt annen diskusjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når EU(EASA) affejer deres egen bestilte videnskabelige analyse efter en periode hvor luftfartsselskabernes lobbyorganisation har affejet den primært med argumenter om at det bliver for dyrt at respektere, tror vi så det er fordi det flyvende personnel ikke kan finde ud af at slappe af med rødvinen og gå tidligt i seng at de er trætte? Eller var der måske noget substans i den rapport som blev udgivet, i øvrigt bakket op af den danske offentlige flyvemedicinske afdeling?
Man har gået fra en striks arbejds- og hviletidsregulering til en ordning med mulighed for meget mere arbejde hvor den eneste stopklods er de flyvendes egen vurdering af om det er forsvarligt at fortsætte sin arbejdsdag. Igen med tanke på at EU synes det er ok at afslutte en normal arbejdsdag(ja der er mulighed for forlængelse der ofte bliver benyttet i mere "effektive" selskaber) med en kropspåvirkning som havde man drukket 2 øl, samt et generelt kommercielt pres hvem tror så at de nye regler har gjort det mere sikkert at flyve? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Good one! Dessuten, du kan være uthvilt og fin når du starter på jobb, men hva hjelper det når du skal lande kjerra i møkkaværet etter 13 timer og 50 min på jobb? Husk at vi piloter skal være "best når det gjelder". Når ting rundt oss tar fyr skal vi faktisk ha overskuddet og kapasiteten til å løse problemet. Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Paradoksalt at man opbygger en sikkerhedskultur på at man stoler på at de ansatte siger fra og når de så gør det, så vil ingen lytte.
Man behøver ikke at have snuset til branchen i mange dage for tydeligt at kunne se hvor sikkerhedsniveauet er på vej hen - og det er ikke en forbedring. Det kræver blot øjne og sund fornuft. Talknusere eller statistikere kan sikker finde en eller anden statistik de kan bruge lang tid på at få til at sige noget andet - men det ændrer ikke på at folk der oplever det på egen krop hver dag og har mange tusinde timers erfaring i luften klart ser en forværring. Og det er ikke enkeltstående tilfælde der er tale om. De schedules jeg har set ville jeg nødigt bytte mit job med. Ej heller hvis den kæmpe "overbetalte millionløn" følger med. Der bliver faktisk arbejdet rigtigt, rigtigt hårdt og længe ude på linierne. Det må være utroligt frustrerende at ingen gider lytte på faresignalerne og den store erfarng men money talks og laveste fællesnævner skal åbenbart sætte standarden. Endda med myndighedernes velsignelse. Og nej - det handler ikke om løn, forkælede piloter, for megen fritid med rødvinen eller lign., men om sikkerhed, rimelighed og ganske almindelig sund fornuft. De fleste piloter jeg kender orker knapt at drikke bare et glas rødvin med familien når de kommer hjem fra 5 dage på job - og det gælder forøvrigt kabinen også. Jeg frygter for den dag vi ser resultatet af myndigheder ignorance omkring dette problem. Men der skal nok desværre lig på bordet inden der sker noget. Lad mig kondolere på forhånd. Min største medfølelse til de efterladte.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tror uten tvil at grunnen til denne forskjellen er underrapportering.. Slik jeg har opplevd utviklingen de siste årene jobber man nå både lengre dager og mer. Svært lite standby.. Selskapene har blitt mye flinkere til å utnytte mannskapet helt opp mot maks... Arbeidspresset er betydelig høyere enn før.. Jeg har flere ganger vært trøtt på jobb, men rapporterer det ikke. Ofte er de tyngste vaktene de som inneholder split duty.. Dette er det også mer av nå mener jeg... Dere ikke flygende kan jo spørre dere selv hvor opplagte dere tror dere er når dere skal dra på jobb, for så å ha et avbrudd på 3-6 timer og så fly enda mer... man blir sliten!! Noen selskaper legger også denne split duty vakten over 2 kalender døgn.. dvs man kommer sent inn og tidlig ut. Jeg mener dette er uheldig. man klarer ikke ha noen som helst form for normal søvnrytme under slikt arbeid, som virkelig påvirker kvaliteten på søvnen.. Tror dette er et tema som er kommet for å bli! Det har vært kjempe tema i USA, og de har tydeligvis tatt alvoret..
Når en pilot rapporterer at han har sovnet på jobb, signerer han også på at han har hatt så dårlig dømmekraft, at han eller hun har dratt på jobb i en state av fatigue hvor man ellers skulle meldt seg unfit.. Alle normale mennesker i denne bransjen vet at begge de sitter langt inne... Så er det faktisk også ofte så enkelt at man ikke gidder ta seg bryet med å rapportere... og det er jo selvsagt uheldig Last edited by Earlybird.; 11-11-2012 at 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ikke bare SK med røde tall - Virgin Atlantic med tap | krølle | Småprat | 2 | 12-03-2013 13:46 |
Gratulerer med rundt tall | Discus | Småprat | 3 | 31-07-2011 00:25 |
Sjokkrapport om nestenulykker med fly | Farmer | Flyforum | 4 | 01-01-2008 20:38 |
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall | LN-KGL | Flyforum | 8 | 09-11-2005 18:46 |
Disse flyselskapene krasjer mest | LN-KOG | Flyforum | 9 | 17-08-2005 21:48 |