Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 13:41   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

"Luftfartstilsynet kjenner seg overhodet ikke igjen i den dramatiske virkeligheten som blir beskrevet i en fersk rapport om piloter som sovner på jobb."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ffisielle-tall

Det henger muligens sammen med lobbyarbeidet med å forhindre den nye EU-reguleringen?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 13:45   #2
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
"Luftfartstilsynet kjenner seg overhodet ikke igjen i den dramatiske virkeligheten som blir beskrevet i en fersk rapport om piloter som sovner på jobb."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...ffisielle-tall

Det henger muligens sammen med lobbyarbeidet med å forhindre den nye EU-reguleringen?
Det henger nok mere sammen med en enorm underrapportering når det gjelder tretthet og jeg vil heller si det er naivt å tro noe annet.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 14:23   #3
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det henger nok mere sammen med en enorm underrapportering når det gjelder tretthet og jeg vil heller si det er naivt å tro noe annet.
Det tror jeg er 100% riktig!

Jeg tror det er mange av oss som er lei av å skrive rapporter. Det får uansett ingen følger.

Jeg konstaterer bare at vi har et tilsyn i Norge som er clueless på hva som er i ferd ved å skje på operativ side.

Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 14:27.
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 14:26   #4
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Det henger nok mere sammen med en enorm underrapportering når det gjelder tretthet og jeg vil heller si det er naivt å tro noe annet.
Jeg ser ikke bort fra at tallene stemmer, men timingen er jo noe spesiell. Og ikke minst hvem som har laget rapporten. Hva har pilotene på å underrapportere dette forholdet, for så å komme med det i en egen rapport. Lukter litt muggent, og gjør det egentlig bare værre for meg.
storg is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 14:50   #5
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Jeg ser ikke bort fra at tallene stemmer, men timingen er jo noe spesiell. Og ikke minst hvem som har laget rapporten. Hva har pilotene på å underrapportere dette forholdet, for så å komme med det i en egen rapport. Lukter litt muggent, og gjør det egentlig bare værre for meg.

Flightsafety- en vits! (når det kommer til den jobben tilsynet gjør)

I min verden så er det kun 1 ledd igjen i flightsafety: de guttene og jentene som sitter foran i venstre og høyre setet. Alt ansvar er flyttet over på dem. Ansvar for spisepauser, hvile og operasjonelle hensyn. Selskapet skyver ansvar gallant foran seg- med tilsynet som passive observatører. Ergo, vi står igjen med en sikkerhetsventil----->pilotene.

Man nå gjerne fortsette å presse på i dette kappløpet, men det kommer til å gå på bekostning av noe i det lange løp. Jeg vet hva jeg frykter.....
Det eneste jeg kan gjøre for meg selv er å sikre at det ikke skjer på min vakt.

Til dere på forumet som står på utsiden og hyler om at dette er et spill fra pilotenes side: det er det ikke. Jeg er personlig meget bekymret og vet at mange av mine kollegaer er det også. Vi flyr mye, mer enn det piloter har gjort før oss.

Statistisk så smeller det før eller siden. Det er uungåelig. Historien viser nettopp det! Når man da innrømmer det faktum, så må man jobbe med hvordan vi kan unngå at noen smeller alluminiumet i asfalten. Vi har ting som kan akselerere oss mot det punkt der vi har en ulykke eller hendelse. Ser vi på måten ting drives i dag, da spesielt i Norge, så har vi mange faktorer som drar oss i feil retning. Vi har antall timer på jobb, antall dager på jobb, trussel om konkurs, vær, mørketid, topografi (Her i Norge har vi mange spesielle flyplasser med spesielle værforhold) Jeg må si etter en dag på vestlandet med 5-6 legger i krevende vær er jeg ganske kjørt. Vi har så mange sider som kan settes på den negative siden i regnestykket. Når plussene, sikkerhetstiltakene, blir færre og færre så må man gi beskjed. Når da tilsynet i form av direktøren kan stå og si at de ikke er bekymret for flysikkerheten, så begynner jeg faktisk å tro at Bodø er en annen planet i et annet univers.

Igjen, dere som ikke er piloter, vi som flyr har alltid deres sikkerhet i hodet når vi frakter dere fra A til B. Hver eneste avgang, landing, dag, uke, måned og år- alltid! Men da bør dere også lytte til oss når vi prøver å rope varsku. Jeg kan forsikre dere om at dette ikke er en lønnskamp eller en annen kamp. Vet ikke hva dere prøve å vri det til.

Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 15:07.
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 15:58   #6
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Jeg ser ikke bort fra at tallene stemmer, men timingen er jo noe spesiell. Og ikke minst hvem som har laget rapporten. Hva har pilotene på å underrapportere dette forholdet, for så å komme med det i en egen rapport. Lukter litt muggent, og gjør det egentlig bare værre for meg.
Timing og timing.... Dette har vært et tema veldig lenge, så det er noe som har pågått over tid.

Underrapportering: I veldig mange selskaper er det overhodet ikke noe klima for kritiske rapporter hverken vedr. dette eller andre forhold. Dette pga frykten for evt konsekvenser.
Det er derfor helt naturlig at man får andre utslag på undersøkelser som ikke kan spores tilbake til den enkelte.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 16:06   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Det er derfor helt naturlig at man får andre utslag på undersøkelser som ikke kan spores tilbake til den enkelte.
Samtidig så må man vel forstå at man ikke alltid vil kjøpe slik informasjon for god informasjon? Det er helt sikkert et problem med underrapportering, men uten å ha lest rapporten til den europeiske pilotorganisasjonen så vet jeg ikke helt hva de har spurt om, hvor mange i ulike selskaper, osv. De snakker om at halvparten av skandinaviske piloter har sovnet på jobb, men hvor mange hendelser snakker man egentlig om? Er spørsmålet om man noensinne i hele sin karriere har sovnet, eller er spørsmålet om man i løpet av det siste året har sovnet på jobb? Dette er ikke helt uvesentlige forskjeller.

Last edited by TOS; 11-11-2012 at 16:13.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 16:39   #8
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Samtidig så må man vel forstå at man ikke alltid vil kjøpe slik informasjon for god informasjon? Det er helt sikkert et problem med underrapportering, men uten å ha lest rapporten til den europeiske pilotorganisasjonen så vet jeg ikke helt hva de har spurt om, hvor mange i ulike selskaper, osv. De snakker om at halvparten av skandinaviske piloter har sovnet på jobb, men hvor mange hendelser snakker man egentlig om? Er spørsmålet om man noensinne i hele sin karriere har sovnet, eller er spørsmålet om man i løpet av det siste året har sovnet på jobb? Dette er ikke helt uvesentlige forskjeller.
Jeg kan kun konkludere at jeg har oplevet det jævnligt, både i mit nuværende og andre jobs. Ikke kun at sove, men også at føle sig lidt for træt... Og min karriere er ikke så lang endnu.
Samtidig har man indført arbejdsdage af en længde hvor det er videnskabeligt bevist at man har en reaktionsevne som om man har drukket 2 øl, men når det nu er blevet lovligt at planlægge med det er det vel også ok at man starter en kort arbejdsdag hvor man har det som om man har drukket 1,5.
Hvis ikke du vil tage 1. håndsberetninger for gode varer har vi ikke så megt mere at snakke om.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:14   #9
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Samtidig så må man vel forstå at man ikke alltid vil kjøpe slik informasjon for god informasjon? Det er helt sikkert et problem med underrapportering, men uten å ha lest rapporten til den europeiske pilotorganisasjonen så vet jeg ikke helt hva de har spurt om, hvor mange i ulike selskaper, osv. De snakker om at halvparten av skandinaviske piloter har sovnet på jobb, men hvor mange hendelser snakker man egentlig om? Er spørsmålet om man noensinne i hele sin karriere har sovnet, eller er spørsmålet om man i løpet av det siste året har sovnet på jobb? Dette er ikke helt uvesentlige forskjeller.
Riktig og viktig problemstilling.

Jeg opplever at luftfarten går i litt feil retning. Klimaet for rapportering (inkludert selvrapportering) har blitt dårligere.
Jeg er derfor ikke overrasket over at det oppstår divergerende syn på hvordan situasjonen er. Forøvrig er jeg heller ikke spesielt optimistisk med tanke på om dette er noe som kommer til å snu.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 15:09   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Nå kommer det jo mye skremsler fra ulike hold, ikke bare i luftfarten, og ikke alle disse skremslene medfører riktighet (noen synes fx å mene at utbrelsen av kontraktsansattes i luftfarten vil true den norske velferdsstaten, og gjør det umulig å bo i Norge - dette finnes det svært lite belegg for å påstå). En viss sunn skepsis til slike utspill er derfor på sin plass, men det er godt mulig at dette er et reelt problem. Samtidig så skulle man vel tro at det et i pilotenes interesse å faktisk rapportere disse tingene dersom dette oppfattes som et seriøst problem? Dette kommer da inn i statistikken, som jeg forstår mange her ikke ser hensikten med, og kan synliggjøres på en helt annen måte enn gjennom en rapport bestilt av deres egen bransjeorganisasjon. Det kan da plukkes opp av media og gis en mye mer objektiv forankring enn en rapport basert på en spørreundersøkelse.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 15:54   #11
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå kommer det jo mye skremsler fra ulike hold, ikke bare i luftfarten, og ikke alle disse skremslene medfører riktighet (noen synes fx å mene at utbrelsen av kontraktsansattes i luftfarten vil true den norske velferdsstaten, og gjør det umulig å bo i Norge - dette finnes det svært lite belegg for å påstå). En viss sunn skepsis til slike utspill er derfor på sin plass, men det er godt mulig at dette er et reelt problem. Samtidig så skulle man vel tro at det et i pilotenes interesse å faktisk rapportere disse tingene dersom dette oppfattes som et seriøst problem? Dette kommer da inn i statistikken, som jeg forstår mange her ikke ser hensikten med, og kan synliggjøres på en helt annen måte enn gjennom en rapport bestilt av deres egen bransjeorganisasjon. Det kan da plukkes opp av media og gis en mye mer objektiv forankring enn en rapport basert på en spørreundersøkelse.
Problemet er vel at de selskaber der historisk har en god rapporteringskultur også er de firmaer med store omkostninger, ikke mindst til kvalitet i træning og sikkerhed. Det er typisk de firmaer der er truet af selskaber med lavere omkostninger. Hvis vi sammenligner antal rapporter der omhandler sikkerhedsspørgsmål, heriblandt fatigue, mellem legacy carriers og de fine nye lavprisselskaber(blandt andre) er min påstand at der vil være et langt større antal rapporter, både officielle og interne, i de gamle etablerede selskaber. Historisk vel at mærke. For i og med at arbejdspladserne er blevet truet er kulturen også blevet ændret og ikke i sikkerhedens favør. Før i tiden hørte man sjældent disse historier, men med nye EU hviletidsregler, der ser stort på egne videnskabelige undersøgelser, pres på omkostninger, generel kamp for at beholde sin arbejdsplads vil der bare blive set igennem fingre med flere ting.
Hvis byggefirmaer ikke var under streng kontrol på byggepladser ville der mon ikke ske lidt flere ulykker grundet manglende hegn, nedfaldne ting osv osv?
I dag har vi en situation hvor piloter under stadigt mere pres for at skulle levere timer og lange arbejdsdage er blevet pålagt selv at skulle sige fra over for arbejdsgivere der enten er ved at krakke eller har de næste 1000 piloter klar til at tage dit sæde. Samtidig løsner man nu endnu mere for de engang videnskabeligt udarbejdede hviletidsregler. I modsætning til USA hvor man netop er gået den modsatte vej efter myndighederne opdagede at piloter og firmaer ikke var specielt dygtige til at administrere denne frihed under ansvar.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:01   #12
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:21   #13
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Interessant hypotese, som jeg ikke vil afvise!
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:21   #14
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Enig i at dette er spekulasjon. Faktisk så spekulativt at det ikke har noen verdi, i mine øyne. Det blir en avsporing.

Man bør bruke energien på å analysere og kartlegge arbeidsmengden og det operative miljøet før man retter pekefingeren for mye mot fritiden.

Jeg tror ikke det er noen fagmiljøer (lutfarts-, medisinsk- eller sikkerhet) som støtter den økte arbeidsbelastningen som finner sted.
Jeg tar gjerne imot tips og linker dersom det ikke stemmer.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 17:46   #15
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Enig i at dette er spekulasjon. Faktisk så spekulativt at det ikke har noen verdi, i mine øyne. Det blir en avsporing.
Slett ikke, når man driver med seriøs statistikk/forskning og finner uventede resultater er det første man gjør å kvalitetssikre de data man
har for mulig feilkilder. Regner med at du er enig at geografi og metrologi er en faktor her? Men du
avfeier glatt at Kultur/Demografi kan være en slik faktor fordi det passer ikke inn i det bildet DU ønsker å tegne av situasjonen.
Hvorfor tror du at flysikkerheten i f.eks. Russland og Afrika er så dårlig? Tror du vil finne at Kultur/demografi er den viktigste faktoren.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:00   #16
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Slett ikke, når man driver med seriøs statistikk/forskning og finner uventede resultater er det første man gjør å kvalitetssikre de data man
har for mulig feilkilder. Regner med at du er enig at geografi og metrologi er en faktor her? Men du
avfeier glatt at Kultur/Demografi kan være en slik faktor fordi det passer ikke inn i det bildet DU ønsker å tegne av situasjonen.
Hvorfor tror du at flysikkerheten i f.eks. Russland og Afrika er så dårlig? Tror du vil finne at Kultur/demografi er den viktigste faktoren.

W
Jeg har ikke avfeid noe som helst. Forøvrig snakker vi nok litt forbi hverandre, mulig pga manglende presisjon fra oss begge.

Mitt utgangspunkt var fatigue, og da primært i Europa mtp på den siste utviklingen i arbeidstidsreglementet.

Om vi trekker inn Russland og Afrika havner vi i en helt annen diskusjon.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:25   #17
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Når EU(EASA) affejer deres egen bestilte videnskabelige analyse efter en periode hvor luftfartsselskabernes lobbyorganisation har affejet den primært med argumenter om at det bliver for dyrt at respektere, tror vi så det er fordi det flyvende personnel ikke kan finde ud af at slappe af med rødvinen og gå tidligt i seng at de er trætte? Eller var der måske noget substans i den rapport som blev udgivet, i øvrigt bakket op af den danske offentlige flyvemedicinske afdeling?
Man har gået fra en striks arbejds- og hviletidsregulering til en ordning med mulighed for meget mere arbejde hvor den eneste stopklods er de flyvendes egen vurdering af om det er forsvarligt at fortsætte sin arbejdsdag. Igen med tanke på at EU synes det er ok at afslutte en normal arbejdsdag(ja der er mulighed for forlængelse der ofte bliver benyttet i mere "effektive" selskaber) med en kropspåvirkning som havde man drukket 2 øl, samt et generelt kommercielt pres hvem tror så at de nye regler har gjort det mere sikkert at flyve?
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:56   #18
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Ren spekulasjon selvsagt, men hvis resultatene stemmer kan jo det like mye bety at
det de skandinaviske pilotene bedriver på fritiden gjør at de er slitne når de kommer på jobb.
Kultur-forskjeller her kan ha en del å si. F.eks at det forventes mer av skandinaviske menn av
familien når de har fri og at vi sjelden stopper etter 2 glass vin osv.

W
Så det at jeg har valgt å jobbe som pilot skal ekskludere meg fra å være far for mine barn? Jeg skal gi slipp på sosialt liv for jeg må bruke 100% av fritiden min på å hvile slik at jeg kan jobbe 60 timer uken når jeg er på jobb?

Good one!

Dessuten, du kan være uthvilt og fin når du starter på jobb, men hva hjelper det når du skal lande kjerra i møkkaværet etter 13 timer og 50 min på jobb?

Husk at vi piloter skal være "best når det gjelder". Når ting rundt oss tar fyr skal vi faktisk ha overskuddet og kapasiteten til å løse problemet.

Last edited by Pjokken; 11-11-2012 at 19:10.
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 18:59   #19
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Paradoksalt at man opbygger en sikkerhedskultur på at man stoler på at de ansatte siger fra og når de så gør det, så vil ingen lytte.

Man behøver ikke at have snuset til branchen i mange dage for tydeligt at kunne se hvor sikkerhedsniveauet er på vej hen - og det er ikke en forbedring. Det kræver blot øjne og sund fornuft.

Talknusere eller statistikere kan sikker finde en eller anden statistik de kan bruge lang tid på at få til at sige noget andet - men det ændrer ikke på at folk der oplever det på egen krop hver dag og har mange tusinde timers erfaring i luften klart ser en forværring. Og det er ikke enkeltstående tilfælde der er tale om. De schedules jeg har set ville jeg nødigt bytte mit job med. Ej heller hvis den kæmpe "overbetalte millionløn" følger med. Der bliver faktisk arbejdet rigtigt, rigtigt hårdt og længe ude på linierne.

Det må være utroligt frustrerende at ingen gider lytte på faresignalerne og den store erfarng men money talks og laveste fællesnævner skal åbenbart sætte standarden. Endda med myndighedernes velsignelse.

Og nej - det handler ikke om løn, forkælede piloter, for megen fritid med rødvinen eller lign., men om sikkerhed, rimelighed og ganske almindelig sund fornuft.

De fleste piloter jeg kender orker knapt at drikke bare et glas rødvin med familien når de kommer hjem fra 5 dage på job - og det gælder forøvrigt kabinen også.

Jeg frygter for den dag vi ser resultatet af myndigheder ignorance omkring dette problem. Men der skal nok desværre lig på bordet inden der sker noget. Lad mig kondolere på forhånd. Min største medfølelse til de efterladte.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 19:19   #20
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Pilotenes sjokkrapport krasjer med offisielle tall..

Jeg tror uten tvil at grunnen til denne forskjellen er underrapportering.. Slik jeg har opplevd utviklingen de siste årene jobber man nå både lengre dager og mer. Svært lite standby.. Selskapene har blitt mye flinkere til å utnytte mannskapet helt opp mot maks... Arbeidspresset er betydelig høyere enn før.. Jeg har flere ganger vært trøtt på jobb, men rapporterer det ikke. Ofte er de tyngste vaktene de som inneholder split duty.. Dette er det også mer av nå mener jeg... Dere ikke flygende kan jo spørre dere selv hvor opplagte dere tror dere er når dere skal dra på jobb, for så å ha et avbrudd på 3-6 timer og så fly enda mer... man blir sliten!! Noen selskaper legger også denne split duty vakten over 2 kalender døgn.. dvs man kommer sent inn og tidlig ut. Jeg mener dette er uheldig. man klarer ikke ha noen som helst form for normal søvnrytme under slikt arbeid, som virkelig påvirker kvaliteten på søvnen.. Tror dette er et tema som er kommet for å bli! Det har vært kjempe tema i USA, og de har tydeligvis tatt alvoret..

Når en pilot rapporterer at han har sovnet på jobb, signerer han også på at han har hatt så dårlig dømmekraft, at han eller hun har dratt på jobb i en state av fatigue hvor man ellers skulle meldt seg unfit.. Alle normale mennesker i denne bransjen vet at begge de sitter langt inne... Så er det faktisk også ofte så enkelt at man ikke gidder ta seg bryet med å rapportere... og det er jo selvsagt uheldig

Last edited by Earlybird.; 11-11-2012 at 19:35.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ikke bare SK med røde tall - Virgin Atlantic med tap krølle Småprat 2 12-03-2013 13:46
Gratulerer med rundt tall Discus Småprat 3 31-07-2011 00:25
Sjokkrapport om nestenulykker med fly Farmer Flyforum 4 01-01-2008 20:38
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall LN-KGL Flyforum 8 09-11-2005 18:46
Disse flyselskapene krasjer mest LN-KOG Flyforum 9 17-08-2005 21:48


All times are GMT +2. The time now is 21:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.