![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ironisk nok var Cimber Sterling (96,71 prosent) Europas punktligste flyselskap i mai, men de gikk konkurs 3. mai så det er mer interessant å registrere den gode punktligheten til nordiske flyselskaper generelt. Norwegian (93,92 prosent) var mer punktlig enn SAS (92,38 prosent) i mai, men SAS var samtidig det punktligste blant verdens største flyselskaper. På samme nivå ligger også Widerøe og Blue1. CSA, som var Europas punktligste selskap i april, er også inne i mai og oppnådde på samme måte som i april 95 prosent punktlighet.
Europa: Quote:
http://www.flightstats.com/go/story....3:8009?id=1014 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Bare det at man inkluderer Cimber Sterling, som da altså har operert (rett under) 10% av måneden, bekrefter at FlightStats er og blir tulletall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
http://www.cisionwire.com/sas/r/sas-...rline,c9269595
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Det blir hvertfall tull å markedsføre seg som verdens punktligste flyselskap hvis DY har bedre punktlighet, men ikke regnes med pga. en annen kategori.
Forøvrig: Norwegian, er straks blant major selskapene.... i mai hadde DY 9.623 flyvninger. Når de passerer 10 000 blir de definert som major ifølge takoff.dk Last edited by lerik; 05-06-2012 at 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
DY flyr til både to (eller tre, litt etter definisjon) kontinenter, og har dermed interkontinentale flyvninger, og har hatt det en del år nå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]()
Her er det mye rart fra FlightStats og kategorisering, men SAS tar definitivt kaka!
Snakk om å undervurdere den gemene hop - soleklar svindel å slå seg på brystet med å kalle seg "Verdens mest punktlige" når en blir til de grader feid av banen i sitt eget hjemmemarked. Tipper det er noen journalister som retter blikket mot SAS sin desperate og villedende bruk av medier rimelig snart. Kan heller ikke tenke meg at DY lar denne muligheten gå fra seg. Helt åpenbart at SAS har sluttet å kjempe med blanke våpen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Hele kategoriseringen er jalla .. Hawaiian, men rutenett fra JFK til Tokyo, Seoul og Sydney regnes som regionalt selskap i klasse med f.eks. Horizon .... Pick and choose og Flightstats ler hele veien til banken ,,,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Det er vel ikke verre enn at SAS baserer sine "slagord" på et gjennomsnitt?
De var vel ikke mest punktlig hver måned i 2011 heller, men sett over et år må det vel være lov å bruse litt med fjærene ![]() E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
|
![]() Quote:
De ble jo med rette det mest punktlige selskapet i hele fjor. Det bør også nevnes at Flightstats sin måling har blitt kritsert av DY i lang tid. I følge dem måles punktlighet når de forlater gaten, ikke når det reelt sett lander. Regner også derfor med at DY heller ikke bruker denne målingen når de har har vært i mot den hele tiden.
__________________
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Dette er skrevet flere ganger før, men litt av problemet med FlightStats er jo at de kun baserer seg på et selektivt utvalg, og har som MOW så fint sier, jalla kategorisering.
Ryanair, som vi elsker og hater, har jo flere ganger uttalt at de ikke ønsker å sende inn sine tall til FlightStats, da de anser de offisielle tallene fra myndigheter og flyplasser som mer enn bra nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Her er statistikken fra Norwegian ("Norges mest pålitelige flyselskap"):
http://www.norwegian.no/punktlighet |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
Det er setningen over jeg reagerte på - klokkereint bedrageri av kundemassen. Dette synes sikkert de her inne som har en fotballsupporters patriotisme til SAS er heelt OK. For oss andre er det bare trist.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
|
![]() Quote:
Bedrageri av opinionen og kundemassen er det Norwegians som står for. For dem er et fly "on time" hvis det har forlatt gate innen 15 min etter oppsatt rutetid. Om flyet må til de-iceing, stå i kø ect og lander 40 minutter etter oppsatt rutetider, vil flyet fortsatt være i rute i følge dem, siden det forlot gaten "on time". Det er å trikse med statistikk og lure kunden sine. Ja, jeg er en god kunde av SAS, men jeg har også særdeles gode opplevelser med Norwegian, spesielt flygninger med deres nyere materiell. Jeg velger selskap etter tid og komfort, og siden jeg flyr mest utenlands er det enklere å velge SAS. Det gjør meg ikke til noen "fotballsupporter" for SAS.
__________________
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Huff og huff. Hvorfor ikke glede seg over at vi her i nord kan velge mellom to av verdens aller mest punktlige selskap, til tross for en del værmessige utfordringer i vinterhalvåret?
Alt trenger ikke være en kamp mellom SK og DY, og så lenge de er innenfor et par tre prosentpoeng av hverandre, er det ingen grunn til å velge et spesifikt selskap på grunn av nettopp punktlighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Selvfølgelig skal vi glede oss over høy punktlighet. Men når selskapene bruker det selv i markedsføringen, ja da må de forvente at det blir diskusjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]() Quote:
![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er supert at man har to svært punktlige selskaper som flyr fra Norge. Jeg og mine har selv slitt litt med å konsekvent være forsinket på alle reiser ut fra Manchester, for alle selskaper bortsett fra med SK og DY det siste året (samt Jet2...).
Årsaken til at man reagerer på noen formuleringer fra selskapene er nok at spesielt SAS har brukt mye ressurser på å skape seg et konkurransefortrinn i det å være mest punktlig. Flere har kommentert at et slikt konkurransefortrinn i beste fall er svært "flyktig", og at det er risikabelt å investere for mye i dette. Det slår veldig fort tilbake på SAS. Nå ser vi jo i også andre saker at SAS forsøker å skape et kanskje noe kunstig skille mellom seg selv og konkurrenten DY (dette så vi på 0kr for barn, vi ser der på Roalds utspill i Aftenposten og i Dagsnytt 18). Jeg tror denne strategien er et tveegget sverd, og det er ikke helt enkelt å balansere slikt. Kanskje hører imidlertid dette i en ny tråd om markedsføring/posisjonering mer generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
Last edited by FlightDeck; 06-06-2012 at 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS, Norwegian og Widerøe på punktlighetstoppen | FlightDeck | Flyforum | 3 | 06-10-2012 00:56 |
Flightstats DES 10 | tdb | Flyforum | 3 | 05-01-2011 14:43 |
Flightstats september | tafpl | Flyforum | 4 | 06-10-2010 04:39 |
SAS beholdt punktlighetstoppen i oktober | sail4fun | Flyforum | 26 | 12-11-2009 17:01 |