![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Dette må da få konsekvenser for Norwegian vil jeg tro, om inntil 130 piloter forsvinner tilbake til SAS ?
Eller er det slik at det står så mange kvalifiserte i kø at det fylles raskt opp igjen ? http://www.abcnyheter.no/nyheter/111...er-130-piloter |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
|
![]()
Det er vel kjipt å miste "trent" personell, men samtidig med det jobbmarkedet som er nå - så står det en HAUG med håpefulle som ønsker seg jobb... De har en liten "ventepool" med søkere.
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Flott at SAS kommer på banen igjen med ansettelser, så kanskje betingelsene i pilotbransjen etter hvert går mot bedre tider. Mange av de som forlater Norwegian ble lovet venstresetet i løpet av et år. Det har ikke skjedd, og da er veien forståelig nok meget kort tilbake til SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Nå er det vel ikke slik at SAS ansetter 130 piloter i morgen den dag..
Men hvor mange av pilotene som fikk fyken hos sas har havnet hos DY Nrk.no skriver følgende: Quote:
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 02-10-2011 at 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Mye tabloide overskrifter i pressen her. Det er vel snakk om at SAS skal ansette piloter, og da står de tidligere oppsagte juridisk først i den køen. Står ingen ting om at de faktisk kommer til å ta tilbake den gamle jobben sin. Skjer ikke det må vel SAS ut på det åpne markedet og skaffe folk.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
Jeg vil tro at betydelig flere ex SK er i Qatar og slike steder, og da virker det uansett fristende å komme hjem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Merkelig uttalelse fra SAS : "Det er kun piloter som ble sparket under tidligere nedbemanninger, som nå får komme tilbake. Ingen som ikke tidligere har jobbet i SAS, får jobb".
Er det slik at samtlige som tidligere er oppsagt, og har funnet seg jobb andre steder, nå står klar til å begynne i SAS igjen bare man der knipser med fingeren? Det kan jo være at de faktisk trives i sin nye jobb, og vil forsette der... ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]()
I utgangspunktet er det ingenting "nytt" i denne artikkelen heller. Med unntak kanskje av at et foreløpig tall på 130 reansettelser er konkretisert innen neste sommer. Dette tallet vil uansett måtte fortsette å øke med fremtidig pensjonsavgang og før eller siden vil det ikke være flere tidligere permitterte å ta av.
Quote:
Når det gjelder A vs B vs C vs D så vil vel oppfattelsen av enhver situasjon farges av hvilken arbeidsgiver man føler sterkest lojalitet til, samt hvilken livsstil man søker. Ulike pilotjobber innehar ganske forskjellige livsstiler, og er man heldig finner man en jobb. Punktum. Er man riktig heldig så finner man en jobb som passer med egne livsstilspreferanser. For akkurat som det er forskjeller som pax på charter/network/LCC/regional så vil det være forskjeller i cockpit, om enn langs andre linjer enn det man kanskje tror utenfra. Som Polaris antyder så gror ikke pilotjobber på trær. (!) Stort sett må man ta det man får, og man innfinner seg med det. Etter en stund er det for "dyrt" å bytte jobb og starte på nytt uansett. Noen sverger til en fast turnus, mens andre ser på verdien av mer fritid totalt sett. Mange har også innsett at det finnes gode alternativer til A og B, og noen er også heldige og får akkurat det de ønsker seg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det er etter hva jeg har forstått et betydelig antall piloter som nå går tilbake til SAS, noe som er bra. Om de kommer inn i et annet selskap, med full rating etc på flytypen som de har opparbeidet seg i SAS, så er det vel ikke så lang bindingstid før de kan fly tilbake til en SAS cockpit ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Det er ca 15 stk som går fra DY til SAS av tidligere SAS-ansatte, men ryktene sier at det også er mange i DY som har søkt jobb i SAS som aldri tidligere har jobbet i SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Det har blitt sagt i siden 2000-01 at de piloter i SAS / Sas Braathens har første-rett på ny pilot stilling i SAS da de har blitt tvunget ut i fra SAS i nedbemanningstider.
SAS har vært igjennom en rekke rettsaker der de er nødt til å forholde seg til regelverket gjennom dette. Så da har de 3 valg; (korrektèr meg om jeg er helt på villspor) 1: ta tilbake oppsagte piloter om de ønsker å gå tilbake. 2: om ikke flere, og nødvendighet etter flere piloter; gå i søknadsdatabasene på de som har levert via sascareers.com look-alike. 3: eksterne utlysninger |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
|
![]()
Stusser litt når jeg hører at det er så mange arbeidsledige flygere? Da er de arbeidsløse fordi de ikke vil ut av norden vil jeg nesten tro. Det er slik en fart på arbeidsmarkedet nå at jeg ikke sett lignende på mange år. Det er en mengde selskaper som sliter med å holde materiellet i lufta på grunn av mangel på kvalifiserte piloter. Foreløpig er det store forflyttninger mellom selskap for de som har typerating, men i større grad har selskapene begynt å rate folk fra scratch. Det er nok selskapene som har dårlig personal politikk som kommer til å merke mangelen først. (Regner ikke DY inn her)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Frågan är om det är så många DY piloter med SK bakgrund som vill tillbaka till SAS?
De fick ju sparken från SAS. DY har expanderat fort de sista åren och många av DY piloterna med SAS bakgrund kan ju ha en ganska bra ancinitet hos DY nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
SAS skal ha 40+ piloter til, skal man tro det som står på hjemmesiden til SAS. Er visst fremdeles snakk om gjennansettelse av tidligere oppsagte.
Last edited by Kua; 17-10-2011 at 17:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN) | TOS | Flyforum | 24 | 15-06-2010 06:06 |