![]() |
SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Dette må da få konsekvenser for Norwegian vil jeg tro, om inntil 130 piloter forsvinner tilbake til SAS ?
Eller er det slik at det står så mange kvalifiserte i kø at det fylles raskt opp igjen ? http://www.abcnyheter.no/nyheter/111...er-130-piloter |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...
Det er vel kjipt å miste "trent" personell, men samtidig med det jobbmarkedet som er nå - så står det en HAUG med håpefulle som ønsker seg jobb... De har en liten "ventepool" med søkere.
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...
Quote:
Hilsen Ole |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...
Quote:
Flott at SAS kommer på banen igjen med ansettelser, så kanskje betingelsene i pilotbransjen etter hvert går mot bedre tider. Mange av de som forlater Norwegian ble lovet venstresetet i løpet av et år. Det har ikke skjedd, og da er veien forståelig nok meget kort tilbake til SAS. |
Quote:
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...
Nå er det vel ikke slik at SAS ansetter 130 piloter i morgen den dag..
Men hvor mange av pilotene som fikk fyken hos sas har havnet hos DY Nrk.no skriver følgende: Quote:
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Mye tabloide overskrifter i pressen her. Det er vel snakk om at SAS skal ansette piloter, og da står de tidligere oppsagte juridisk først i den køen. Står ingen ting om at de faktisk kommer til å ta tilbake den gamle jobben sin. Skjer ikke det må vel SAS ut på det åpne markedet og skaffe folk.
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Quote:
Jeg vil tro at betydelig flere ex SK er i Qatar og slike steder, og da virker det uansett fristende å komme hjem. |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...
Quote:
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Merkelig uttalelse fra SAS : "Det er kun piloter som ble sparket under tidligere nedbemanninger, som nå får komme tilbake. Ingen som ikke tidligere har jobbet i SAS, får jobb".
Er det slik at samtlige som tidligere er oppsagt, og har funnet seg jobb andre steder, nå står klar til å begynne i SAS igjen bare man der knipser med fingeren? Det kan jo være at de faktisk trives i sin nye jobb, og vil forsette der... ? |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Quote:
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
I utgangspunktet er det ingenting "nytt" i denne artikkelen heller. Med unntak kanskje av at et foreløpig tall på 130 reansettelser er konkretisert innen neste sommer. Dette tallet vil uansett måtte fortsette å øke med fremtidig pensjonsavgang og før eller siden vil det ikke være flere tidligere permitterte å ta av.
Quote:
Når det gjelder A vs B vs C vs D så vil vel oppfattelsen av enhver situasjon farges av hvilken arbeidsgiver man føler sterkest lojalitet til, samt hvilken livsstil man søker. Ulike pilotjobber innehar ganske forskjellige livsstiler, og er man heldig finner man en jobb. Punktum. Er man riktig heldig så finner man en jobb som passer med egne livsstilspreferanser. For akkurat som det er forskjeller som pax på charter/network/LCC/regional så vil det være forskjeller i cockpit, om enn langs andre linjer enn det man kanskje tror utenfra. Som Polaris antyder så gror ikke pilotjobber på trær. (!) Stort sett må man ta det man får, og man innfinner seg med det. Etter en stund er det for "dyrt" å bytte jobb og starte på nytt uansett. Noen sverger til en fast turnus, mens andre ser på verdien av mer fritid totalt sett. Mange har også innsett at det finnes gode alternativer til A og B, og noen er også heldige og får akkurat det de ønsker seg :) |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian ...
Quote:
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Det er etter hva jeg har forstått et betydelig antall piloter som nå går tilbake til SAS, noe som er bra. Om de kommer inn i et annet selskap, med full rating etc på flytypen som de har opparbeidet seg i SAS, så er det vel ikke så lang bindingstid før de kan fly tilbake til en SAS cockpit ?
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Quote:
Det er ca 15 stk som går fra DY til SAS av tidligere SAS-ansatte, men ryktene sier at det også er mange i DY som har søkt jobb i SAS som aldri tidligere har jobbet i SAS. |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Det har blitt sagt i siden 2000-01 at de piloter i SAS / Sas Braathens har første-rett på ny pilot stilling i SAS da de har blitt tvunget ut i fra SAS i nedbemanningstider.
SAS har vært igjennom en rekke rettsaker der de er nødt til å forholde seg til regelverket gjennom dette. Så da har de 3 valg; (korrektèr meg om jeg er helt på villspor) 1: ta tilbake oppsagte piloter om de ønsker å gå tilbake. 2: om ikke flere, og nødvendighet etter flere piloter; gå i søknadsdatabasene på de som har levert via sascareers.com look-alike. 3: eksterne utlysninger |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Stusser litt når jeg hører at det er så mange arbeidsledige flygere? Da er de arbeidsløse fordi de ikke vil ut av norden vil jeg nesten tro. Det er slik en fart på arbeidsmarkedet nå at jeg ikke sett lignende på mange år. Det er en mengde selskaper som sliter med å holde materiellet i lufta på grunn av mangel på kvalifiserte piloter. Foreløpig er det store forflyttninger mellom selskap for de som har typerating, men i større grad har selskapene begynt å rate folk fra scratch. Det er nok selskapene som har dårlig personal politikk som kommer til å merke mangelen først. (Regner ikke DY inn her)
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Frågan är om det är så många DY piloter med SK bakgrund som vill tillbaka till SAS?
De fick ju sparken från SAS. DY har expanderat fort de sista åren och många av DY piloterna med SAS bakgrund kan ju ha en ganska bra ancinitet hos DY nu. |
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
Quote:
|
Re: SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian
SAS skal ha 40+ piloter til, skal man tro det som står på hjemmesiden til SAS. Er visst fremdeles snakk om gjennansettelse av tidligere oppsagte.
|
All times are GMT +2. The time now is 06:38. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.