![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Min mor rakk ikke flyet videre til EVE fra OSL som følge av at flyet fra SVG var 45 minutt forsinket. Hvilke krav har man egentlig her, når man er booket om på en avgang som går 4 timer senere?
Har sett på endel momenter, men alt ser ut til å gjelde ved forsinkelse på enkeltstående flygninger. For orden skyld så reiser hun gjennomgående med SAS.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Iflg. SAS har hun krav på litt mat/drikke, telefonsamtale m.v.
http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/...(EF)%20261.pdf Info her også: https://secure.wikimedia.org/wikiped...61/2004#Delays
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ok, da var det ikke mer konkret en det jeg fant. De fikk 100 kr som de kunne kjøpe mat for, men det rekker jo ikke langt innenfor sikkerhetssoner på en flyplass
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hun har også krav på 250 € i lomma siden hun ble forsinket mer enn 2 timer
![]() https://secure.wikimedia.org/wikiped...61/2004#Delays |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvem bestemmer, SAS eller EU? :P
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk, denne infoen trengte jeg nå. Flyet fa ARN til CPH er forsinket med 1:10 min, som gjør at mitt fly til KRS reiser fra meg... Da blir det hotell og middag på SAS sin regning
![]()
![]() |
#8 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Oppfølgingsspørsmål: Har jeg krav på økonomisk kompensasjon i tillegg, siden det blir overnatting? Jeg fant ikke noe om det, men kanskje noen kloke hoder vet bedre?
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg er veldig interessert i utfallet i begge saker. Som nevnt av LN-TIB i første innlegg så tar hele regelverket utgangspunktet i enkeltflyvinger. I det hele tatt er hele forordningen kun beregnet på det som skjer før avgang. Strengt tatt så er det passasjeren som er forsinket til sitt fly og ikke flyet som er forsinket. Følger man regelverket etter bokstaven så har man ikke krav på noe som helst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flighten (SK4038) står med delaykode RA & FC på Widerøe.no. Så får en tolke om dette er innenfor "extraordinary circumstances"
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er ikke beskrevet i EU261 at du har krav på kompensasjon ved forsinkelse. Det har man kun ved enkelte tilfelle av innstillinger samt ved nektet ombordstigning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
avsluttet
|
![]() Quote:
Quote:
RA er jo èn ting, men med hensyn til FC...; det kan være så mye som kan ha skjedd. Er ikke så veldig ofte jeg ser denne. Ser ganske ofte til RC og RS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå har det seg slik at jeg har blitt et OFFER om dere vil, x antall ganger i mitt flyvende liv. X antall ganger mitt eget valg og x antall ganger ufrivillig.
I hovedsak gjelder dette SAS. Så det er her jeg bare vil tilføye.De har ordnet opp på best mulig måte hver eneste gang,aldrig gitt meg noen skuffelser. Her snakker vi om mat,penger overnatting,transport osv.Tommelen opp for SAS. Værre er det med alle de personlighetene jeg kommer over og blir tilhører av som lager et jæ.........spetakkel ved gate når et problem oppstår. Trenger jo ikke å snakke for hele Gardermoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vel for min del så fikk jeg meget god service av transferpersonalet. Sjekket inn på Scandinavia, taxi tur/retur og mat+ øl hehe. Men hun var så ivrig i å få meg fort til hotellet at hun missforsto navnet mitt og ga meg en ny billett i en annens navn.... Mye rart som har hendt meg på denne lille svippturen til HEL, men det får dere lese om i TR´en som kommer snart
![]()
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg betviler sterkt at crew mangel kan defineres slik at dette går inn under ekstraordinære omstendigheter. EU-retten har, så langt jeg har forstått det, kjørt nokså sterkt på passasjerenes rettigheter og at ekstraordinært skal være virkelig ekstraordinært. Noe sykdom ut over det vanlig er neppe ekstraordinært, manglende crew meals, valid visas osv. er vel heller ikke det... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Her har ECJ skapt svært stor forvirring. Det er dom fra ECJ ”GRAND CHAMBER” i sak : C-344/04 R(International Air Transport Association and European Low Fare Airline Association) v Department for Transport [2006] ECR I-00403 ("IATA") Denne slår klart fast at forsinkelse ikke gir rett noen kompensasjon. Dette følger også av lovteksten i forordningen artikkel 6. som regulerer dine rettigheter ved forsinkelse, samt av forarbeider. ECJ har skapt så mye forvirring om EC261/04 ved ”Sturgeon” at det ligger mange forespørsler fra domstoler om hvordan forordningen skal tolkes, og i UK er alle krav om kompensasjon ved forsinkelse satt på vent frem til ECJ har oppklart dette, altså hva som er gjeldene rett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå er vel forøvrig ECJ den instansen som har størst autoritet på området i forhold til tolkning av EUs lovverk, er det ikke? Storkammersaker/plenumssesjoner er vel også nokså uvanlig, slik jeg har forstått det, så det meste synes å foregå i forskjellige kamre. Men dette er ikke akkurat innenfor mitt primærkompetanseområde.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DY - Gjennomgående billett | Twin Otter | Reiseforum | 9 | 01-06-2011 23:05 |
Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet? | Sweeper | Flyforum | 5 | 17-12-2010 11:15 |
Gjennomgående billett fra Fagernes | jb1 | Flyforum | 8 | 22-11-2010 13:53 |
Ikke gjennomgående billett m/BA | stoeckli | Reiseforum | 6 | 30-07-2009 16:49 |
Gjennomgående billett SK/CO | LN-FOC | Flyforum | 10 | 02-11-2008 01:43 |