![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kom over denne, så om man trenger nødpass så må det planlegges.
Lettere oppgitt over at myndighetsorganer klarer å FU*** egen logistikk på denne måten Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Haha så typisk. Å måtte PLANLEGGE et "nødstilfelle", ja, det er jo noe enhver av oss gjør.
![]() Så ironisk.
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
I følge min mor, som arbeider med passutstedelse på en av de mindre politistasjonene på Østlandet, er det overraskende mange som ber om nødpass, men som med et lite hint av mer planlegging kunne fått et normalt pass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Forøvrig en situasjon flere politidistrikter har hatt i sommer.
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
På Torp har det de seneste årene vært utstedt over 700 nødpass pr. år. Sier litt om hvor mange som ikke følger helt med på hva de gjør. I tillegg er det også mange som ikke får nødpass, fordi de ikke oppdager at de trenger nytt pass før det er for sent.
http://www.sb.no/nyheter/her-knuses-...mmen-1.5409628
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg synes idioter som ikke klarer å finne ut av sitt eget pass før man drar på ferie bør rydde opp i det selv.
Myndightene har et flott servicetilbud, men når alt for mange distre tullinger ikke klarer å ha orden blir det slik. Kjipt for de som glemmer, noe som kan skje. Men her er det desverre mange som bare ikke følger med. Stod på politistasjonen på OSL for en stund siden, å da står det en tulling å skal ha pass for han skal til Thailand. Hans plan var å fikse pass på flyplassen, for han gadd ikke å gjøre det hjemme å bruke tid på det. Et av mange eksempler |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Folk har nok forskjellige grunner, noen mindre legitime enn andre, men det må nesten være lov å være distre. Om ikke annet er det kanskje en god inntektskilde for myndighetene (med forbehold om at jeg ikke vet hvor mye det koster å prosessere et nødpass).
Når så mange ikke får til noe så grunnleggende som pass så lurer jeg på om det er mange som kommer til flyplassen og lurer på hva dette "visumet" som check-in agent spør etter er for noe, og hvorfor de burde hatt et. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg stod selv og ventet på flybussen da jeg skulle på ferie i sommer og kom på at jeg ikke hadde passet. Heldigvis rakk jeg hjemom med drosje og til Gardermoen, selv om det ble dyrere enn et nødpass ville vært. Noen minutter mer uoppmerksomhet, og jeg hadde stått i ei pinlig kø på Gardermoen, men mange hadde sikkert valgt nødpass uansett i en slik situasjon.
Å øke prisen for nødpass til det dobbelte burde løse mye av dette problemet og neppe møte mange protester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
I tillegg har jo en del gått på en smell på OSL, har Politiet andre viktigere oppgaver så er passluka stengt. Så å belage seg på å fikse det der er uansett risikosport. I tillegg er det en god del land som ikke godtar nødpass.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Anyway - har de andre hastesaker så er det stengt (iflg. tidligere pressemelding hvertfall)
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ahhh, jeg trudde ikke det var så "enkelt" som dere sier det tydeligvis er her jeg da, jeg trudde nødpass var mer sånn hvis man hadde mista det/blitt frastjålet det på veien eller noe.
Er sånt jeg legger i ordet "nød" da. HVis det er som dere sier at folk skaffer seg det fordi de ikke "gidder" annet, da er det jo nesten litt misbruk av ordet "nød" syns jeg.
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det kan være ting som passasjeren faktisk ikke er klar over som gjør at han/hun må få seg nødpass. Hver måned sender jeg en statistikk til UK Border Agency hvor mange vi stopper på Torp, og av hvilke grunn vi stopper passasjeren. Det er en ting som er overrepresentert: Ødelagte pass. Og passasjeren er ofte engang ikke klar over at bildesiden nærmest ikke henger sammen. Ikke før de åpner det ved innsjekk. SAS Steward: Det er vel ikke veldig pent å kalle gjestene for idioter og tullinger, er det vel? Men det var vel sikkert bare en liten feil, eller hva?
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå ble jeg litt nysgjerrig: hvilken etat tilhører de? I Tromsø er det, så vidt jeg vet, lokal politi som står for grensekontrollen på flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Problemet i Norge og med Nordmenn er at vi er blitt vant til at alt ordner seg. Folk klager faktisk når det er i ferd med å gå tomt for nødpass.......... nødpass! Det blir bare for dumt. Regner med du selv har fått kjeft av folk mange ganger for å ha påpekt feil med pass på TRF, det fikk iallefall jeg når jeg jobbe med FR når jeg var der. At voksne mennesker trenger hjelp, mer en en UM er skremmende synes jeg. Og ja, for meg blir det idiotisk å ikke sjekke at papirene er i orden før man skal reise. Men for all del, har man kjøpt en flybillett nå, virker det som om at flyselskapene skal være ansvarlige for absolutt alt. Har til og med fått kjeft for at jeg ikke viste når en eller annen hurtigbåt hadde avgang fra Harstad. Enig med flere her, sett opp prisen på nødpass slik at det koster endel. Da vil dette problemet forsvinne, og de som faktisk har behov for et nødpass kan få dette de få gangene det trengs. Last edited by SAS-Steward; 29-08-2011 at 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det tar ikke lang tid aa skaffe seg pass. Om man moeter litt tidlig paa politistasjonen er det heller ikke saa ille koe. Passet kommer ofte svaert raskt. Sist fikk jeg det i posten dagen etter jeg bestilte det. Det kan selvsagt vaere tilfeller hvor det er helt paa sin plass med noedpass, som ved tyveri eller plutselige reiser foer man rekker aa faa nytt pass, men aa belage seg paa noedpass er mildt sagt haaploest. Det blir dyrt om man skal ha dette for hver reise.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ifølge en tidliger artikkel om dette ble det nevnt at det virker som om det er en del som bruker nødpass av ren latskap - fordi man har rotet og ikke gidder lete. Løsningen bør være enkel som gustavf skriver: Sett opp prisen. Det er vel logisk at det koster mer å utstede nødpass i form av ressurser, så da er det logisk at prisen også er høyere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
1. Januar 2008 gikk prisen på pass ned fra 990 til 450 kroner.
Jeg fører en veldig uoffesiell statistikk over hvor mange vi stopper på innsjekk eller gate. Og jeg ser ikke at det stoppes flere nå enn da prisen var over dobbelt av dagens. Jeg tror ikke det er sånn at folk er så late at de ikke gidder ta med seg pass, men heller satser på å få et nødpass på flyplassen før avreise. Det stemmer dårlig med den oppfattelsen jeg sitter med etter å møte mange av de som både må få nødpass, og de som ikke får reise. Imm
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trenger litt hjelp OSL-FLL | ToreD | Reiseforum | 16 | 03-08-2014 16:40 |
Blir nektet innreise med norsk nødpass | sirpjalle | Reiseforum | 5 | 17-01-2011 21:57 |
OSL en 17mai trenger slettes ikke og være kjedelig | grindstein | Bilder & foto | 5 | 18-05-2010 19:35 |
CO trenger folk på OSL, lønn mulig | The Ticketor | Flyforum | 2 | 08-05-2008 16:07 |
Litt OT: 15.000 nødpass skrevet ut i år | The Ticketor | Flyforum | 17 | 26-07-2007 01:43 |