![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei. Trenger noen tips angående føy bensin, og håper da dere fly entusiaster kan hjelpe meg.
![]() Veit ikkje hvordan regler forumet har for slike spørsmål eller forespørsler, leste igjennom og såg ingenting angående slikt så håper det går greit. Har nylig nå bygd en 2-takt snøscooter med turbo sats på, og pga økende effekt trenger eg bensin med høyere oktan pga detonasjon og forbrenningstwmperatur. Så over til spørsmålene! Noen som kan forklare meg hvordan reglene er for å kjøpe 100LL? Er det regler for mengde? Hva ligger det i pris pr liter? Hvor får jeg kjøpt det? Bor 20 min unna flyplassen i Fyresdal, men kjenner ingen av de so har fly der, og er også usikker om de har avgas der, og skulle gjerne kommet i kontakt med noen som kan hjelpe med med og skaffe avgas før vintern. Så om noen kan hjelpe meg med dette så blir all hjelp tatt imot med en stort takk! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
De har ikke 100LL i Fyresdal, sakset fra fyresdalflyplass.no: "Fuel er ikke tilgjengelig. Flyplasser i nærheten med AVGAS: ENSN, ENNO og ENCN." Du må til Skien, Notodden eller Kjevik altså.
Ta kontakt med flyklubbene på de forskjellige plassene (Google is your friend), så lar det seg nok ordne. Lenge siden jeg har sett på prisene, men jeg tror det ligger omtrent på det samme som vanlig bilbensin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Tusen takk for dette, sløvt av meg og ikkje sjekke dette. Men trenger man noen tilatelse eller løyve til og handle slik bensin?
Takk Last edited by Sunvang; 08-09-2011 at 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Oppbevaring av større mengder bensin er jo også en sak ifht. sikkerhet/forsikring m.v. Dessuten er 100LL avgiftsfri, så skal doningen din ha avgifts-bensin så er det ikke lovlig å kjøpe fra flypumpa.
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Usikker på hvordan reglene er på avgifts-bensin på snøscootern min, men regner med det er lov, ettersom den ikke er lov og kjøre på vegen med.
Har sendt Mail til både Skien og Notodden, så får ein høtære hva ein får i svar. Tusen hjertelig takk for hjelpa, kjempe fint forum dere har her ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De avgiftene som "mangler" på 100LL er veibruksavgift (ca 4,5kr/l tror jeg). Om man ikke kan kjøre på veien betaler man ikke det, flyfolket betaler landingsavgift etc. istedenfor..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Og mikroflygere som bruker 95 oktan fra bensinstasjonen får refundert veibruksavgiften fra Staten i etterkant slik jeg har forstått det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Alle som flyr på Mogas får refundert veibruksavgift, uavhengig av om det er LN-xxx eller LN-Yx, mot korrekt dokumentasjon
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Setereservasjon ved kjøp Expedia/United | Are G | Reiseforum | 2 | 02-05-2015 02:08 |
Nye regler ved kjøp av pakkereise | sirpjalle | Reiseforum | 0 | 12-02-2013 10:51 |
Eurobonus poeng ved kjøp på Wideroe.no | Oluf Air | Reiseforum | 1 | 04-12-2012 12:38 |
24t angrefrist ved kjøp av billett? | Dash | Reiseforum | 3 | 18-11-2012 16:38 |
avgas 100LL | C172 | Flyforum | 4 | 10-05-2006 11:38 |