![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det ble ikke tatt noen bilder på denne turen. Og jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive en report i det hele tatt. Men hvorfor ikke skrive noen linjer med inntrykk, likevel? Det er ikke så altfor mange Austrian-rapporter her.
Austrian kom best ut på pris med utreise mandag 15.08 og retur søndag 28.08til og fra Sofia. Den enkelste måten å komme seg til favorittferiebyen Varna var således Austrian via Wien til Sofia, og så med Bulgarian Air innenriks til Varna. Etter å ha jobbet til nesten midnatt søndag ble det ikke mer enn et par minutters søvn før jeg måtte opp og ta bussen. På Gardermoen var det beskjedent med folk, men enda mer beskjedent bemannet i Bag Drop hos SAS - så det tok faktisk litt tid der. Men så var man gjennom og kunne kjøpe sine faste to halvflasker Gammel Dansk og en eske cubanere, som skulle nytes under ferien. Tyrolean - "Austrian Arrows" - opererer denne ruten for Austrian. Og som vanlig var det en Fokker 100 som skulle transportere folket ned til Wien. På vei om bord ble vi tilbudt noen østerriske tidsskrifter og aviser, uten at jeg lot meg friste til å friske opp skoletysken så tidlig om morgenen. Antar at belegget var ca 60-70 prosent, så fikk plassert meg på en ledig toseter lenger bak, etter at en stor gubbe (dog ikke så stor som meg) satte seg ved siden av meg rett før "boarding completed". Så var det å studere litt de grelle fargene om bord - en slags grønnturkis farge på setene og en helt annen grønnfarge på gulvet, og til overmål en lyseblå gardin der foran. Ganske grusomt rett og slett. Gledet meg til frokost. Skuffelsen var derfor nesten påtakelig da jeg fikk en kjempestor muffin med sjokoladebiter som "frokost". Den var veldig god, men som frokost var det rett og slett elendig. Kaffeen virket også noe bitter, så jeg benyttet for en gangs skyld også melken. Flyturen gikk som en normal flytur, selv om jeg synes at de brukte lang tid på nedstigning og landing - jeg hadde 1 time connection. Vil landet imildertid nøyaktig på tid, og jeg har bare meg selv å takke for at jeg trodde at vi var 15 minutter sen. Stresset derfor litt bortover til Non-Schengen. Det var sikkerhetskontroll ved selve gaten, litt spesielt der, altså. Men det funket greit. Så ikke ut som om det kom til å bli fullt fly til Sofia denne formiddagen. Det var satt opp en Airbus 319 på denne strekningen og jeg hadde valgt meg et A-sete langt fram, og midtsetet var her ledig. Dette er av den nye typen Recaro-seter som er omtalt mange steder. Jeg synes de var gode til å begynne med, men etter hvert kjente man aluminiumsrørene tydelig under lårene. Dessuten var sitteputen ganske kort. Men alt i alt akseptabelt for en tur på ca 1 time og 20 minutter. Interiøret var ellers fresh og fint. Men disse røde uniformene til flyvertinnene synes jeg virker litt uelegante. Hadde ikke store forventninger til matserveringen på denne turen, men regnet med å få en øl. Men her ble jeg ganske overrasket: Et fint brett med tre små rugbrødbiter, et stort stykke kald skinke, ost i biter, spekepølser, litt salat etc. Dette var særledes bra og et meget hyggelig snack til ølen, som jeg selvsagt fikk. Herlig! Ellers var turen grei, og ikke noe speiselt annet å skrive om en at det var en hyggelig tur, og en helt annen opplevelse med Airbus enn med Fokker! Returen var søndag 28.08 fra Sofia. Denne gangen var det en Boeing 737-600 som var satt opp. Flyet ble fullt. Setene var av samme nye type. Vi kom oss avgårde på tid. Serveringen var denne gangen en sandwich med ost/skinke og en uinteressant og dørgende kjedelig eplekake. Men jeg fikk hvitvin til - og det var helt greit som snack. Jeg skulle spise middag i Wien sentrum - så hadde ikke behov for så mye. Landing på tid og ellers alt vel. Etter noen hyggelige timer i Wien sentrum (takk til Flightdeck her inne som inspirerte meg til dette stoppet gjennom en annen tripreport!), var det klart for å komme seg gjennom flyplassen og finne sin gate. Må si at flyplassen i Wien ikke er av de mest oversiktlige, som påpekt av fluxie, ikke så mye av flyplassen er innenfor sikkerhetskontrollen. Dette førte til at jeg stresset med å handle litt før denne, og så viste seg at det var fullt opp med shoppingmuligheter også ved B-gatene. Dett er i kjelleren, og tydeligvis for buss. Det var ganske fullt, varm og klamt - og jeg hadde den typiske følelsen av å skulle hjem etter ferien. Sånn passe sliten og tøtt. Det kom så en melding på skjermen om at flyet var forsinket med 10 minutter. Boarding startet en halvtime etter oppgitt boarding-tid. Først ble en buss fylt opp. Deretter stod vi ca 25 personer igjen. Så kom det en liten buss, som sikkert kunne ta 10 personer (!)... Denne måtte så gatedama avvise, og så kom det endelig en stor en igjen.... Knølete hånderting. Men det vakte "en viss munterhet i forsamlingen". Ikke overraskende var flyet helt fullt. Det er trangt om bord i disse Fokkerne, om ikke målene på papiret er så dårlige, så synes jeg følelsen er trang. Dessuten er bredden på setene utrolig nok innskrenket av noen utrolig brede armlener. Hva skal det være godt for? Heldigvis ble vi ikke så mye forsinket ut fra Wien. Ble litt nysgjerring når de fortalte at det skulle serveres varm mat. Men med bare to i kabinen tar det sin tid når de bruker en halvtime på å servere de 6-7 som satt på business først. Så kom den varme serveringen i form av noen små og tørre "panini". Den øverste delen på mitt stykke var nesten "knekkebrød", og noe av osten hadde rent ut. Tok en grei rødvin til denne. Spiste "undersiden" og lot resten være. Vi landet på tid denne søndagen, til tross for forsinkelsen ut fra hovedstaden lengre syd. Oppsummert: En helt greit tur med Austrian, alt i alt. Vurdert ut fra OSL-VIE-OSL vil jeg si at det var en temmelig kjip opplevelse, med trangt og gammalt fly og medioker servering. Vurdert ut fra VIE-SOF-VIE vil jeg si at opplevelsen var på Lufthansa-nivå. Jeg underer meg litt på hva som gjør at serveringen på den korteste distansen var bedre. Det var kanskje tilfeldig. Kanskje et par ord om Bulgarian Air til Varna: BAE-146. Helt fullt fly. Masse italienere og ellers lokale folk. Seks i bredden og varmt. Etter å nesten ikke ha sovet natten før, sov jeg det meste av turen og vil helst glemme det hele. Skulle også ha retur 11 dager etter, men valgte da i stedet å ta toget for å komme litt tidligere til Sofia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bra skrevet. Det skal du ha, men kansje noen bilder også det hadde gjort susen i denne rapporten
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk, vil gjerne vite mer om Sofia
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, skulle vært bilder. Men satser på å vinne prisen for sommerens kjedeligste trip report !
![]() Sofia, Reidar: Absolutt verdt en tur, om man vil forsøke noe nytt! Anbefalt som et "kult" reisemål i en eller annen britisk avis her om dagen. Har vært der tre ganger. Første gangen var det litt kjip, andre gangen synes jeg det hadde tatt seg opp litt mht liv i gatene etc - men nå synes jeg det var litt mer dempet igjen. Det utfordrende er at de lokale i liten grad synes å gå noe særlig ut - hverken for øl eller mat, i alle fall i sentrumsområdene. Dette i stor kontrast til Varna - der det hundrevis av restaurantseter er fyllt opp om sommeren. Dette skyldes i stor grad lokale turister, også. Derfor blir det til at man ofte på de litt bedre stedene treffer på bare turister -eller lokale mafiafolk. Regner med dette er annerledes utenom august, dog, da mange er på ferie. Og det er ikke lett å finne en restaurant sånn umiddelbart i sentrum. Man må nesten bestemme seg for et sted på forhånd. Synes også at Sofia var preget av mange strengte butikker og litt tristresse nå. Men dette er også litt subjektivt. Likevel: Når jeg går mellom Radisson-hotellet og "sentrum", definert ved den gamle kirken og mosken kl 21 på fredag kveld, er over halvparten av de jeg treffer (og det er ikke mange) turister. Av severdigheter finnes jo katedralen, noen gamle kloster etc - og så er jo det en stor by i Øst-Europa, som jeg alltid synes er litt fascinerende. Byen ligger fint til, på en høyde mellom tre fjellrekker - der oppe finnes også interessante kloster etc etc. Ellers er alt av mat, drikke og overnatting fantastisk billig, så finner man en billlig LH-billett, er det ikke noe å tenke på mht hva det koster, i hvert fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, Trond.. August 2012 ligger nå på kr 1.357 med LH, så dersom sep kommer med tilsvarende, tar vi nok en tre netters.. Hakke tid til mer uansett..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Boede på Hilton og havde et Executive room. Ud over adgang til lounge betød det også at transporten til og fra lufthavnen var med i prisen. Det var dejligt at blive hentet af hotellets chauffør i lufthavnen og ikke skulle til at bøvle med offentlig transport , taxaer osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for at du tok deg tid til å skrive en fin liten rapport!
![]() Quote:
Utenom fellesferien er det mye mer liv der ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, man kan bo bra i Sofia for en rimelig penge. Drosjer ved ankomst kan være et problem, men selv om man blir lurt, må man neppe ut med mer enn 20 leva (80 kr) til hotellet. Fra Radisson endte det på bare såvidt over 7 leva, dette var en drosje som hotellet ordnet.
Det stemmer nok at det var fellesferie, men det var nå likevel en del folk i gatene - men som åpenbart ikke hadde til hensikt å spise eller drikke ute. Observerte fra en kafe i "hovedgata/handlegata" ikke mindre enn tre bryllup. Men i Varna var det i alle fall nok av folk - vanskelig å få bord ute der man ville ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tar deg på ditt ord, Trond, har alltid utsatt Sofia og Bucuresti. Siistnevnte om to uker.. Sofia 17-20. aug 2012 med LH til kr. 1.387 pr pax... Ikke gærnt..
![]() Nå begynne å titte på hoteller, vil først se på Radisson og Hilton... Har litt status på begge... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bra rapport, deler din oppfatning av selskapet, selv om jeg ikke har fløyet dem siden julen 2009.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her går det unna...
![]() For de som er interesserte , fikk Radisson superior room inkl frokost for to for € 99 litt ++. Hotellet er sentralt så antar vi går for det... Ferdig med det... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glimrende ! Mer sentralt hotell finnes ikke - og businessrommene har utsikt til katedralen, bare parlamentet litt mellom hotellet og landemerket. :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Next Level Austrian - Austrian med premium economy og noen flere fly | Someone | Flyforum | 2 | 26-05-2018 02:50 |
Noen inntrykk fra Le Bourget i sommer | Wiggo Hovde | Bilder & foto | 2 | 13-10-2014 21:51 |
Til Sofia med KLM og Bulgaria Air | Boeing_fan | TripReports | 4 | 03-10-2010 18:30 |
PD127 YTZ-EWR og noen inntrykk fra New York | Discus | TripReports | 14 | 26-08-2008 21:21 |
Noen inntrykk fra ukens SAS flighter | Bizflyer | TripReports | 13 | 06-06-2007 22:23 |