![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Årets burdagsgave fra min kjære var en helgetur til Amsterdam i starten av september, hvor fly og hotell var dekket. Var tydeligvis planlagt en god stund for hun hadde tydeligvis slått til på et 3-dagers salg før sommeren og gaven ble overakt på min bursdag 10. august.
Da hun vet hva jeg foretrekker, og er i ferd med å bli en liten bonuspoeng-junkie selv etter min innflytelse samt at hun har funnet ut hvilke fordeler gullkortet min gir, så hadde hun selvsagt booket med SAS ![]() Sjekket inn på nettet dagen før og plasserte oss på 3AB, som var fremst på economy. Jeg hadde vært på en jobbreise på Island hele uken og skulle etter planen ankomme OSL med Icelandair fire timer før flyet til AMS skulle gå også jobbe litt fra loungen før hun dukket opp. Men takket være en to timers forsinkelse med Icelandair fra KEF og treg utleveringen av baggasje ble plutselig mye av tiden borte. Så drøyde med å gå gjennom security og med 15 minutters ventetid før hun skulle komme passet det greit å få skrevet ut boarding card og baggasjelapper for oss begge og slå av en prat med Ticketor i bua hans imens. Droppey av koffertene på business bagdrop og gjennom fast track på null komme nix, før det gikk noe tregere gjennom tax-free da dama satt seg fast et eller annet sted i parfymeavdelingen. Men fikk revet henne løs til slutt og kom oss opp i Scandinavian Lounge for en liten matbit og litt drikke. Etterhvert ble det tid for boarding og vi kunne bevege oss ut mot gate 42, hvor folk allerede hadde begynt å gå ombord in LN-RRZ, en 737-600 levert SAS i november 1998, og som var satt opp på denne dagens SK827. Skjønte at maskinen kom til å være full da det allerede ved innsjekk kom opp tilbud i forbindelse med overbooking, men det var egentlig uinteresant, så ignorerte fint det. Boarding card ble scannet og......man fikk høre den deilige piip-piip lyden og maskinen spyttet ut noen nye boarding cards for 2DE og Economy Extra ![]() Ombord i den fullsatte maskinen var det en halv rad business (-600 mangler 1ABC), en rad economy extra og resten economy. Og på rad to er det heller selvsagt ikke noe problem med knyttnevetesten ![]() Avgang på rute og kursen ble satt sørover og det tok ikke veldig lang tid før vi i business og economy fikk tilbud om drikke før maten og valget falt selvfølgelig på Champagne....det hadde det blitt om vi hadde sittet lenger bak også, men forskjellen nå var at jeg slapp betale for den ![]() ![]() Etterhvert kom matboksen som idag var fullt med spekeskinke og potetbåter, samt en ost jeg mistenker være Port Salut. Itillegg kom de med varme rundstykker, av god gammel SAS-klasse ![]() Landet i "Belgia" før rutetid, og etter å ha kjørt hele veien inn til AMS så dokket vi ved gaten omtrent på tiden ytterst på C-piren. En drøye 10 minutters venting før kofferten kom, og kunne konstatere at pri-tag ikke virket her heller før vi hev oss på bussen inn til Leidesplein hvor hotellet vårt lå. ........... Søndag etter middag var det klart for returen og tok samme bussen ut til AMS. Hadde som vanlig sjekket inn dagen før, og valgt meg ut første tilgjenglige rad på economy som også denne gangen var rad 3. Ingen business innsjekk hos SAS på AMS, men heller ingen kø, så fikk raskt sent fra oss koffertene og utlevert boarding cards. Opp i Servisairloungen som SAS bruker i AMS og spiste litt snacks og surfet litt på nettet mens vi ventet. Dette er en nyoppusset lounge så selv om interiøret er nytt og fint, så var det lite mat å bli mett av så gikk litt tidligere enn planlagt for å ta oss et pizzastykke hver på veien ut til ytterst på C-piren hvor SK828 skulle gå fra. Det var boarding nesten ferdig så var ikke noe vits å vente på å gå ombord. Så det lå noen boarding card og slang på disken, og jammen så oppdaget jeg at navnet mitt stod på en av de, så det betydde rad 1 istedet for 3....så nok en oppgradering ![]() Kunne så fornøyd gå ombord in LN-RRB, en 737-700 levert i juli 2007. Ikke noe business på en søndagskveld tilbake til Oslo, hvilket egentlig ikke var noe overaskende, en rad extra med 5 personer og fullt i resten av flyet hvilket skulle gi et belegg på 99,3%. Og også på rad 1 fikk jeg plass til knyttneven ![]() Langt heldige med rullebanetildelingen denne gangen, og var ikke mange steinkastene å kjøre bort til enden, og man kunne sette kursen mot Oslo Og som på utreisen så fallt valget på Champis ![]() Litt dårligere kvallitet på matboksen på denne flighten. Kjøttet var greit nok, men coleslaw kommer aldri til å bli noen favoritt ![]() Hadde med oss en voldsom medvind, for det var ikke så mange kapitler i Jo Nesbø sin Gjennferd jeg rakk før vi etter litt flaksing over Minnesund landet i regnværet på OSL nesten et kvarter før rutetid. En rask tur innom tax-free og tok vel 8-10 minutter før koffertene kom på båndet og vi rakk akurat Flybussekspressen til Storo Konkusjon: Amsterdam er en glimrende by for en helgetur, og det er raskt og ofte billig å komme seg dit. Vi betalte ved 990kr t/r per pers. Ellers så kom den berømte ketchupeffekten og rant tydeligvis over av god karma. Seks måneder siden jeg ble EBG, og hadde til nå ikke blitt oppgradert en før jeg nå fikk to flighter på rappen. Maten i Extra er ikke den mest spennende, men jeg synes den er grei nok og alt i alt fornøyd med produktet. Spesielt siden man får ferske rundstykker, og man kan si mye om SAS, men rundstykker til business og economy extra, det kan de. Topp crew begge veier, og var både hyggelige og serviceminded, og det tok ikke lang tid da jeg sølte et halvt glass champis over dama på utreisen før de kom å tørket opp Ikke den helt store poengopptjeningen på turen, hvilket er greit på de aller billigste billettene synes jeg, men 385 poeng hver vei, og 770 totalt er poeng å ta med seg det også og tilsvarer 1,7% av veien til fornyelse av gullkortet |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nice report.
Fikk du et sjenerøst tilbud av SAS når det gjaldt overbookingen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Star Alliance only.
|
![]()
Kjempeflott rapport! Har selv fløyet SAS til AMS, og 736 er fine- riktig nok i Economy. Du var kjempeheldig med oppgradering :-) Er det slik at man lettere får det hvis man har gullkort?
Og: hvordan var det å fly LN-RRB, 737-700W? Det er jo en av SAS nyeste 737er :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Flot rapport. Takker
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
En ting man kan nevne var at ruten tydeligvis har endel transfer. Ihvertfall observerte jeg ved bagasjebåndet i AMS svært mange transfer kolli. De fleste fra andre steder i Norge, men også et par kolli fra utlandet (de hadde grønne "EU-streker på seg)
Ruten er også codeshare med CO Quote:
Nå var dette fjerde gangen jeg fløy RRB, og er ikke noe særlig forskjell fra de andre. Forskjellen er primært på det estetiske da den både ut- og innvendig ser litt freshere ut Quote:
Last edited by Someone; 08-09-2011 at 07:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Hadde SK gitt ut grunnpoeng for å bli igjen, så hadde vel halvparten av Flyprat sine brukere hengt ved gaten for å fange opp en evt overbooking ![]() Ellers fin rapport. Fint for dere som har OSL i nærhet og kan hoppe på nesten alt av tilbud... Last edited by Basse-HAU; 08-09-2011 at 08:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Takk for virkelig meget bra rapport. Og til inspirasjon for oss som har visse tanker/planer om å oppnå en bedre status snart.
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har du lyst til å bli med til Amsterdam på miniDO? | Tommy777 | Flyforum | 4 | 26-11-2013 22:38 |
Kristiansand - Amsterdam - Detroit - New York - Amsterdam - Stavanger | Flybird | TripReports | 9 | 28-02-2010 21:53 |
SAS-fly måtte sikkerhetslande i Amsterdam | TG923 | Flyforum | 11 | 02-06-2006 21:57 |
Sterling til Amsterdam | CK | Flyforum | 21 | 01-02-2005 23:22 |
BA983 en-route til LHR omdirigert til Amsterdam | BU595 | Flyforum | 1 | 30-09-2004 16:33 |