Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2011, 23:36   #1
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Det blir i en annen tråd spekulert i om de A340-500 eller 600 maskiner som Thai faser ut, kan være noe for SAS. Er det det?? finnes det egentlig noe annet alternativ?

B777-300 da må man ha egne piloter til bare disse.
B787- ingen ledige maskiner på mange år

A350 lenge å vente...
A340-300 relativt uøkonomisk, men finnes allerede i flåten
A340-500 bare litt større en 340-300, først og fremst et fly for de aller lengste distanser.
A340-600 Er det for stort? får det en fornuftig fuel økonomi med fult fly?
A330-300 finnes allerede i flåten, litt dårlig rekkevidde med fult lass. Økonomisk der det kan brukes.

Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 00:30   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Det blir i en annen tråd spekulert i om de A340-500 eller 600 maskiner som Thai faser ut, kan være noe for SAS. Er det det?? finnes det egentlig noe annet alternativ?

B777-300 da må man ha egne piloter til bare disse.
B787- ingen ledige maskiner på mange år

A350 lenge å vente...
A340-300 relativt uøkonomisk, men finnes allerede i flåten
A340-500 bare litt større en 340-300, først og fremst et fly for de aller lengste distanser.
A340-600 Er det for stort? får det en fornuftig fuel økonomi med fult fly?
A330-300 finnes allerede i flåten, litt dårlig rekkevidde med fult lass. Økonomisk der det kan brukes.

Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette?
Det har vært nevn mer enn èn gang at SAS har snust på større materiell for CPH-NRT. Og, det ser ut som CPH-BKK går jo stort sett med full buss hver dag hele tiden, så er yield så OK som det sies, så hvorfor ikke større her?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 00:36   #3
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
SAS Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

SAS har mye cargo på NRT ruten og også på BKK ruten i mindre grad. PVG ruten blir sikkert også populær for cargo. I og med at A340-500 og A340-600 har større cargo kapasitet enn A340-300, høres dette ut som en god ide.

PAX siden det er klart at noen ruter kunne trenger litt mer kapasitet (ikke mye mer, men litt mer).

Men er dette realistisk? Hvor mye mer er driftskostnader av en A345 eller A346 i forhold til utstyret de har per i dag?
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 01:12   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Men er dette realistisk? Hvor mye mer er driftskostnader av en A345 eller A346 i forhold til utstyret de har per i dag?
25-30%
.
,
.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 01:40   #5
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
SAS Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette?
Glemmer du ikke A330-200? Hvis SAS skal lave en "hurtig" satsning i forhold til Norwegian, så kunne A330-200 måske være en løsning til lidt flere ruter fra Oslo og Stockholm? Fem stk. af dem (mod de tre A330-300 de har i dag til sammen), og smid så A330-300 og A340-300 til København med henblik på nye ruter derfra.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 07:33   #6
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
SAS Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Skal 346 være noe fornuftig, må den være billig å leie/lease, + at ruten/e nestene alltid må gå fulle skal det være noe økonomi i det. Men kan være ett godt alt., om leieratene er moderate, kan den brukes til BKK, NRT, og sommerstid til US.
332 er det nok sikkert ikke så lett å få tak i til en grei pris, ikke 333 heller. Siden SK har prøvd å få tilbake deres 343 som går i Oceania, før tiden og ikke fått det til, så er nok leieratene på en 343 også ikke så lave de heller, selv om de bruker en del fuel...
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 09:30   #7
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
25-30%
Så mye ja...

Har vi forresten mer info om en evt. ruten til SIN fra CPH. Det ble sankk om dette i forbindelse med codeshare med SQ. DA skulle SQ ha denne ruten først også skulle den deles av SK og SQ når SK hadde fått nødvendig utstyr. En A345 eller A346 hadde vært fint på denne linjen!
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 10:11   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Så mye ja...

Har vi forresten mer info om en evt. ruten til SIN fra CPH. Det ble sankk om dette i forbindelse med codeshare med SQ. DA skulle SQ ha denne ruten først også skulle den deles av SK og SQ når SK hadde fått nødvendig utstyr. En A345 eller A346 hadde vært fint på denne linjen!
Jeg tror vel at A343 passer bedre på akkurat denne linjen. A345 passer ikke SAS i det hele tatt, og strengt tatt svært få andre heller. Dette er spesialverktøy, bygget for helt spesielle ruter, og til en tid da drivstoffet kostet 25% av dagens pris.

A346 er betydelig større enn A343. Det SAS trenger er ikke større materiell, men hyppigere frekvenser. Enda en flytype inn i flåte som allerede er alt for oppstykket blir lite hensiktsmessig. Kostnadsmessig får en vel 4-5 A332 for prisen av 2 A346, og disse ville i så fall vært et valg som ga langt større fleksibilitet, både med tanke på hyppigere frekvenser på dagens rutenett, og med tanke på nye destinasjoner (som f.eks. SIN).
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 10:41   #9
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Mener å ha lest en plass (sikkert her inne!) at A345 ikke er særlig drivstofføkonomisk av seg, at B777 er mer økonomisk og tar mer last enn A345 - og at det er derfor TG ønsker å kvitte seg med disse?
nime is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 11:10   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Kostnadsmessig får en vel 4-5 A332 for prisen av 2 A346, og disse ville i så fall vært et valg som ga langt større fleksibilitet, både med tanke på hyppigere frekvenser på dagens rutenett, og med tanke på nye destinasjoner (som f.eks. SIN).
332 er populær og 346 er ikke. Du får max 3 stk 332 for prisen av 2 stk 346, kanskje nærmere 2,5 stk.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 11:13   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Inklusiv driftskostnader?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 13:32   #12
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Hypotetiskt..hur många stolar skulle A346 ta i SK konfig?
Är ca 350 stolar ett rimligt antagande?
På Airbus egna hemsida föreslås A346 med ca 400 stolar i 2 klass utförande.
TGs A346 har väl extremt få stolar idag..runt 270 med 3 klasser om jag minns rätt.
TGs A345/A346 är ju väldigt ung. Den senaste levererades väl så sent som 2006.
Dock kan man undra varför TG valde att satsa både på A340-600IGW & B777-300ER?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 14:19   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Inklusiv driftskostnader?
Ja. Mener å huske at 346 bruker ca 50-60% mer drivstoff pr time enn 332.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Hypotetiskt..hur många stolar skulle A346 ta i SK konfig?
Är ca 350 stolar ett rimligt antagande?
330-360 avhengig av fordeling mellom C, Y og M.
F.eks. har Lufthansa en konfigurasjon med 66C og 279M, totalt 345.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Dock kan man undra varför TG valde att satsa både på A340-600IGW & B777-300ER?
Det er ikke sikkert det som virker dumt i dag, ikke var gjennomtenkt når det en gang ble besluttet. Ordren av 77W er dessuten veldig ny. 346 ble kjøpt inn på enn tid da kapitalkostnader veide tyngre i totalkostnaden enn driftskostnader.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 17:03   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

SAS vurderer nå nye langdistansefly, hvilken type etc det blir er uvist. Kan heller ikke si så mye mer en at det ikke blir A340 500 eller 600. Det er helt klart.
Hva det blir kommer etterhvert, sannsynligvis innen utgangen av dette året.
Prosessen er i gang, og jeg sammen med andre fra kabinen i Danmark og Sverige, samt piloter er med i prosessen.

Kan derimot være at det kan komme inn enkelte A340-300 eller A330-300 på kortere leasinger.
Men her er ennå ikke noe bestemt, eller avklart.

Det samme med interiør i eksisterende maskiner, her kan det også komme nytt.

Last edited by SAS-Steward; 14-07-2011 at 17:10.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 17:09   #15
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Kan man forestille sig at SAS laver en ordning som med A320? At de f.eks. bestiller A350, og indtil de leveres leaser nogen A330/340.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 17:20   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: A 340-600 fra Thai, noe for SAS??

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Kan man forestille sig at SAS laver en ordning som med A320? At de f.eks. bestiller A350, og indtil de leveres leaser nogen A330/340.

Lars
En av mange mulige løsninger.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2011, 17:52   #17
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Kan man forestille sig at SAS laver en ordning som med A320? At de f.eks. bestiller A350, og indtil de leveres leaser nogen A330/340.

Lars
Kanskje det mest sannsynlige, og det som kanskje er økonomisk best?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thai Royal Silk 340-600 JohnRR Reiseforum 3 13-07-2013 03:30
Seter LH 340-600 SudCaravelle Reiseforum 3 18-01-2012 17:50
Thai med 340-600 Lørdag 9/11 Tertit54 Flyforum 8 13-09-2010 06:40
Thai 340-600 ankomst + litt til... Chainly Bilder & foto 29 29-07-2009 07:01
Thai 340-600 ankomst HD-video.. Thomas Bilder & foto 5 24-07-2009 15:08


All times are GMT +2. The time now is 18:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.