![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]()
Det blir i en annen tråd spekulert i om de A340-500 eller 600 maskiner som Thai faser ut, kan være noe for SAS. Er det det?? finnes det egentlig noe annet alternativ?
B777-300 da må man ha egne piloter til bare disse. B787- ingen ledige maskiner på mange år A350 lenge å vente... A340-300 relativt uøkonomisk, men finnes allerede i flåten A340-500 bare litt større en 340-300, først og fremst et fly for de aller lengste distanser. A340-600 Er det for stort? får det en fornuftig fuel økonomi med fult fly? A330-300 finnes allerede i flåten, litt dårlig rekkevidde med fult lass. Økonomisk der det kan brukes. Har SAS så stort behov for økt kapasitet frem til Norwegian har sine 787 i drift i januar 2013 at det er fornuftig å lease fly frem til dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
|
![]()
SAS har mye cargo på NRT ruten og også på BKK ruten i mindre grad. PVG ruten blir sikkert også populær for cargo. I og med at A340-500 og A340-600 har større cargo kapasitet enn A340-300, høres dette ut som en god ide.
På PAX siden det er klart at noen ruter kunne trenger litt mer kapasitet (ikke mye mer, men litt mer). Men er dette realistisk? Hvor mye mer er driftskostnader av en A345 eller A346 i forhold til utstyret de har per i dag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
. , . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]() Quote:
Lars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Skal 346 være noe fornuftig, må den være billig å leie/lease, + at ruten/e nestene alltid må gå fulle skal det være noe økonomi i det. Men kan være ett godt alt., om leieratene er moderate, kan den brukes til BKK, NRT, og sommerstid til US.
332 er det nok sikkert ikke så lett å få tak i til en grei pris, ikke 333 heller. Siden SK har prøvd å få tilbake deres 343 som går i Oceania, før tiden og ikke fått det til, så er nok leieratene på en 343 også ikke så lave de heller, selv om de bruker en del fuel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 436
|
![]()
Så mye ja...
Har vi forresten mer info om en evt. ruten til SIN fra CPH. Det ble sankk om dette i forbindelse med codeshare med SQ. DA skulle SQ ha denne ruten først også skulle den deles av SK og SQ når SK hadde fått nødvendig utstyr. En A345 eller A346 hadde vært fint på denne linjen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
A346 er betydelig større enn A343. Det SAS trenger er ikke større materiell, men hyppigere frekvenser. Enda en flytype inn i flåte som allerede er alt for oppstykket blir lite hensiktsmessig. Kostnadsmessig får en vel 4-5 A332 for prisen av 2 A346, og disse ville i så fall vært et valg som ga langt større fleksibilitet, både med tanke på hyppigere frekvenser på dagens rutenett, og med tanke på nye destinasjoner (som f.eks. SIN). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
|
![]()
Mener å ha lest en plass (sikkert her inne!) at A345 ikke er særlig drivstofføkonomisk av seg, at B777 er mer økonomisk og tar mer last enn A345 - og at det er derfor TG ønsker å kvitte seg med disse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
332 er populær og 346 er ikke. Du får max 3 stk 332 for prisen av 2 stk 346, kanskje nærmere 2,5 stk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Inklusiv driftskostnader?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Hypotetiskt..hur många stolar skulle A346 ta i SK konfig?
Är ca 350 stolar ett rimligt antagande? På Airbus egna hemsida föreslås A346 med ca 400 stolar i 2 klass utförande. TGs A346 har väl extremt få stolar idag..runt 270 med 3 klasser om jag minns rätt. TGs A345/A346 är ju väldigt ung. Den senaste levererades väl så sent som 2006. Dock kan man undra varför TG valde att satsa både på A340-600IGW & B777-300ER? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ja. Mener å huske at 346 bruker ca 50-60% mer drivstoff pr time enn 332.
Quote:
F.eks. har Lufthansa en konfigurasjon med 66C og 279M, totalt 345. Det er ikke sikkert det som virker dumt i dag, ikke var gjennomtenkt når det en gang ble besluttet. Ordren av 77W er dessuten veldig ny. 346 ble kjøpt inn på enn tid da kapitalkostnader veide tyngre i totalkostnaden enn driftskostnader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
SAS vurderer nå nye langdistansefly, hvilken type etc det blir er uvist. Kan heller ikke si så mye mer en at det ikke blir A340 500 eller 600. Det er helt klart.
Hva det blir kommer etterhvert, sannsynligvis innen utgangen av dette året. Prosessen er i gang, og jeg sammen med andre fra kabinen i Danmark og Sverige, samt piloter er med i prosessen. Kan derimot være at det kan komme inn enkelte A340-300 eller A330-300 på kortere leasinger. Men her er ennå ikke noe bestemt, eller avklart. Det samme med interiør i eksisterende maskiner, her kan det også komme nytt. Last edited by SAS-Steward; 14-07-2011 at 17:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Kan man forestille sig at SAS laver en ordning som med A320? At de f.eks. bestiller A350, og indtil de leveres leaser nogen A330/340.
Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Thai Royal Silk 340-600 | JohnRR | Reiseforum | 3 | 13-07-2013 03:30 |
Seter LH 340-600 | SudCaravelle | Reiseforum | 3 | 18-01-2012 17:50 |
Thai med 340-600 Lørdag 9/11 | Tertit54 | Flyforum | 8 | 13-09-2010 06:40 |
Thai 340-600 ankomst + litt til... | Chainly | Bilder & foto | 29 | 29-07-2009 07:01 |
Thai 340-600 ankomst HD-video.. | Thomas | Bilder & foto | 5 | 24-07-2009 15:08 |