Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-04-2011, 17:27   #1
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Default Gleder meg til RIAT

Ja i år skal jeg på RIAT og må si jeg gleder meg. Av de fly som foreløpig står på lista over de som skal ha air display gleder jeg meg mest til:

Rafaele B
A10 Thunderbolt
Red Arrows
Royal Jordanian Falcons

Ellers skal jo private Formationsteam som Team Wiper og Breitling Jet team ha oppvisning. Og det Belgiske flyvåpnets Red Dewils. Mange F16 deriblant 2 norske. Svenskene kommer Gripen. Og Østerike kommer med Saabs toseters treningsjager. Men de 4 øverste er de jeg gleder meg aller mest til å se.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2011, 15:55   #2
Maverick
ScanFlyer Blue

Maverick's Avatar

Default Re: Gleder meg til RIAT

Vampire kommer!
Maverick is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2011, 08:21   #3
Lennart
ScanFlyer Rusty

Lennart's Avatar

RIAT er råbra. Var der søndagen ifjor.
Syn d vi hadde lavt skydekke mesteparten av dagen
Men fikk endelig sett B-52 i luften for første gang
Og ikke minst Avro Vulcan
Old 26-04-2011, 10:17   #4
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Lennart View Post
RIAT er råbra. Var der søndagen ifjor.
Syn d vi hadde lavt skydekke mesteparten av dagen
Men fikk endelig sett B-52 i luften for første gang
Og ikke minst Avro Vulcan
Apropo Avro Vulcan er det en slik som er med i en av de eldste James Bond filmene? Hvor ihvertfall et bombefly med atombombe blir kapret/stjålet og man leter etter dette under vann.
Old 26-04-2011, 15:19   #5
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Noen som kan gi noen gode råd/tips om hvordan det er å komme seg dit og hvilken dager) som er best.
Regner med at det er Ok å reise via LHR men jeg er usikker på hvor langt unna det er ?? kan man feks reise t/r på en dag ??

Men det er sikkert mange av oss som "bare" har vært på Farnborough og som ønsker å besøke RIAT også
Old 26-04-2011, 15:30   #6
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Noen som kan gi noen gode råd/tips om hvordan det er å komme seg dit og hvilken dager) som er best.
Regner med at det er Ok å reise via LHR men jeg er usikker på hvor langt unna det er ?? kan man feks reise t/r på en dag ??

Men det er sikkert mange av oss som "bare" har vært på Farnborough og som ønsker å besøke RIAT også
Det enkleste er tog fra London Paddington til Swindon og shuttlebuss derifra. Men skal du få med deg en hel dag bør du nok overnatte i London i for og etterkant.
Old 26-04-2011, 15:39   #7
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Quote:

Regner med at du tenker T/R fra London til RIAT på en dag?
Det går tog fra London Paddington i retting Bristol, som stopper i Swindon (tar 1 time og togene går hvert 15 min), her i fra går det busser hele dagen ut til RIAT.

Edit: var litt treig ja..

Last edited by L1011-500; 26-04-2011 at 19:45.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2011, 16:06   #8
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Takk for det !
Fant hjemmesiden og der reklamerer de for Jubilee Garden og Grand Stand biletter. Er dette noe å anbefale ?? ca kr 200 for dette, men jeg har jo sett dette på Farnborough og det ser ut til å være en "behagelig" måtte å overvære en flyoppvisning på.
Old 26-04-2011, 19:25   #9
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Apropo Avro Vulcan er det en slik som er med i en av de eldste James Bond filmene? Hvor ihvertfall et bombefly med atombombe blir kapret/stjålet og man leter etter dette under vann.
Stemmer nok det. Thunderball
CFM is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2011, 19:34   #10
Lennart
ScanFlyer Rusty

Lennart's Avatar

Glem grandstand, Koster mer enn du får igjen.
Området er digert, så det er bedre å labbe rundt å se utsilte fly.
Men kom deg inn på området tidlig. Her flyr tiden fort.
Jeg synes at en dag der er for lite.
Old 26-04-2011, 21:44   #11
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Lennart View Post
Glem grandstand, Koster mer enn du får igjen.
Området er digert, så det er bedre å labbe rundt å se utsilte fly.
Men kom deg inn på området tidlig. Her flyr tiden fort.
Jeg synes at en dag der er for lite.
Jeg velger å være der bare en dag, av den enkle grunn at jeg skal bo i London. Og regner med å måtte opp i 5-havl 6 tiden om morgenen. Og er kanskje ikke tilbake før 8-9 tiden om kvelden. Og da blir det nok litt tøft å skulle opp 5 - halv 6 neste morgen også. Er fortrinnsvis mest inntresert i det som skjer i lufta. Ikke så mye bakkeutstillingene. Og med lærdom fra Göteborg ifjor med at det tar på å skulle stå og gå hele dagen uten noen særlig mulighet til å sette seg ned. Så vurderer jeg svært sterkt å kjøpe grand stand bilett.

En annen ting, når jeg bestiller på nett, kommer bilettene i posten, eller kan jeg printe dem ut selv? Eller hvordan fungerer det?
Old 08-05-2011, 02:28   #12
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Hei,

Billettene skriver du ut selv - de skanner strekkoden ved inngangen.

Tog fra/til London og skyttelbuss fungerer bra, tar som nevnt tidligere bare en time med tog + en snau halvtime med buss.
Tror ikke første tog/buss går tidlig nok til at du trenger opp før fuglene synger, frokosten min tas vanligvis på toget.
Hotellene rett ved Paddington er bra nok for entusiaster som er ute mesteparten av dagen og bare trenger seng, bad og mulighet for batterilading.

Det er buss mellom de forskjellige delene av utstillingsplassen, toppetasjen på åpne busser er fin for oversiktsbilder - samtidig som du hviler beina.

Ta med sammenleggbar stol eller sitteunderlag for hvile i løpet av dagen.

Eders
Knut Erik
(Som starter flystevnesesongen 2011 med Kjeller og Ferte Alais)

Last edited by LN-KEH; 08-05-2011 at 02:34.
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 12:49   #13
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Quote:
Takk for det !
Fant hjemmesiden og der reklamerer de for Jubilee Garden og Grand Stand biletter. Er dette noe å anbefale ?? ca kr 200 for dette, men jeg har jo sett dette på Farnborough og det ser ut til å være en "behagelig" måtte å overvære en flyoppvisning på.
Grandstand har jeg aldri prøvd, men jeg pleier å spandere på meg og madammen billetter til Jubilee Garden og det syns jeg absolutt er verdt de kronene det koster. Man sitter midt på show center, det vil si at alle displays foregår rett foran deg. Man får en strandstol, så man slipper å drasse med seg stol, og ikke minst får man tilgang til egne toaletter og matboder. Det første året jeg var på RIAT gikk vi bare rundt på området og jeg kan virkelig ikke få sagt hvor deilig det er å slippe å stå i toalett- eller matkø i en halvtime. Jubilee Garden er også et kjempeflott sted å være hvis man ønsker å ta bilder. Har hørt at endel av folkene som sitter i "public grand stand" ikke er fotografer og derfor heller ikke er særlig glade i at folk reiser seg for å ta bilder, men i Jubilee Garden er ikke dette noe problem.

Jeg elsker RIAT, men årets utgave er så langt veldig tam... Ingen "star items", ingen fast jet displays fra RAF (dette har riktignok med "operational commitments" å gjøre, så det er jo greit nok) og kun det vanlige fra andre europeiske land. Jeg henger på flere britiske flyfora og der har det vært endel klaging på retningen RIAT har tatt de siste årene, og jeg begynner faktisk å bli enig. Men jeg krysser fingrene for at neste år blir bedre, da er det trossalt Farnborough uka etter, og da er sjansen for litt mer eksotiske gjester mye større.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 16:53   #14
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-KEH View Post
Hei,

Billettene skriver du ut selv - de skanner strekkoden ved inngangen.

Tog fra/til London og skyttelbuss fungerer bra, tar som nevnt tidligere bare en time med tog + en snau halvtime med buss.
Tror ikke første tog/buss går tidlig nok til at du trenger opp før fuglene synger, frokosten min tas vanligvis på toget.
Hotellene rett ved Paddington er bra nok for entusiaster som er ute mesteparten av dagen og bare trenger seng, bad og mulighet for batterilading.

Det er buss mellom de forskjellige delene av utstillingsplassen, toppetasjen på åpne busser er fin for oversiktsbilder - samtidig som du hviler beina.

Ta med sammenleggbar stol eller sitteunderlag for hvile i løpet av dagen.

Eders
Knut Erik
(Som starter flystevnesesongen 2011 med Kjeller og Ferte Alais)
Takk skal du ha. Skal ha med meg min mor til London. Hun skal ikke på RIAT. Men vil bruke dagen til å shoppe. Så skal bo på St Giles hvor vi trives veldig godt. Hadde nok vært mer optimalt å bo nær Paddington men det for så heller være.

Ser at Frecce Tricolori skal delta også. De står rett nok ikke på Partipication List ennå, men under News stories.
Old 13-05-2011, 18:27   #15
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Den norske deltakelsen har blitt cancelled. Ingen norske F-16, og Vampirene kommer i stedet til å fly på Waddington International Airshow den 2. og 3. juli.
Old 14-05-2011, 00:30   #16
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by AggTouchdown View Post
Den norske deltakelsen har blitt cancelled. Ingen norske F-16, og Vampirene kommer i stedet til å fly på Waddington International Airshow den 2. og 3. juli.
Jepp så det, ikke noen stort problem for min del. Har sett både F16 og Wampire oppvisning diverse ganger. Derimot den Belgiske og den Nederlandske F16 oppvisningen er noe det virkelig er klasse over.

Ser at Frecce Tricolori nå er kommet opp på Deltagerlisten også. På news står det at Itlia og skal stille både med Tornardo og Spartan, Spartan på static, står ikke om Tornadoen blir å fly eller kun static den og. Men ingen av de er foreløpig satt opp på deltagerlisten.
Old 15-05-2011, 16:14   #17
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Det er jeg helt enig med deg i, syns dog det er veldig synd at det er helt slutt på flares på RIAT, det gir liksom displayene det lille ekstra.

Den italienske Tornadoen skal visstnok fly i følge de som har FRIAT-medlemsskap.
Old 15-05-2011, 19:44   #18
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Det er jeg helt enig med deg i, syns dog det er veldig synd at det er helt slutt på flares på RIAT, det gir liksom displayene det lille ekstra.

Den italienske Tornadoen skal visstnok fly i følge de som har FRIAT-medlemsskap.
Det er isåfall veldig bra, Tornadoen gir jo et skikkelig lydtrøkk så det holder. Er vel et av de jagerflyene som gir aller mest støy mener jeg ganske bestemt å huske.
Old 16-05-2011, 11:24   #19
AggTouchdown
ScanFlyer Gold

Pleier du å dra på RIAT hvert år Stabæk_fan? Har tenkt meg til RIAT igjen neste år, siden det da er Farnborough helga etter (noe som betyr større sjanse for spennende gjester på RIAT), og det hadde vært trivelig å hilst på andre nordmenn der borte
Old 16-05-2011, 12:58   #20
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Pleier du å dra på RIAT hvert år Stabæk_fan? Har tenkt meg til RIAT igjen neste år, siden det da er Farnborough helga etter (noe som betyr større sjanse for spennende gjester på RIAT), og det hadde vært trivelig å hilst på andre nordmenn der borte
Nei det er første gang, gleder meg. Synes det begynner å bli en ganske bra liste nå jeg. Neste år blir uaktuelt, har tenkt med til London i forbindelse med OL, og da blir det nok uaktuelt med en tur til bare et par uker før. Men har lagt meg det med Farnborough på minnet og vil kanskje prøve tur igjen i 2014.

Ser at nå er både Spartanen og Tornadoen offisielt som flying display på deltagerlisten. Det er også 2 stk britiske tornadoer. Herlig med jagerfly som bråker skikkelig.
Reply

Posting Rules