Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2011, 11:30   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Ukraina - sommerferie I

Her kommer en ny rapport. Jeg vektlegger innenriks Ukraina, men tar med noen ord om AirBaltic.

Endelig var det min tur å besøke Ukraina. Etter at det ikke ble noe av den planlagte direkteruta til fra Oslo til Kiev ble det å sjekke med andre selskaper. Ettersom AirBaltic også gir muligheter med retur fra Odessa og Simferopol, var valget ganske enkelt. Da jeg skulle bestille nektet nettsiden deres å la meg fullføre bestilingen til oppgitt pris, noe som gjorde at jeg oppgitt måtte velge Ebookers. Jeg fant ikke helt ut av det med bagasjen, som man må betale ekstra for hos AirBaltic, men lot det stod til. Det ble vel litt i overkant av 2.000 for Oslo-Riga-Kiev med utreise 10.06 og Simferopol-Riga Oslo 21.06.

Fredag og klart for avreise. Etter litt forvirring pga codeshare mellom SK og AirBaltic fant jeg ut at AirBaltic hadde egen skranke. Så ble det å bla opp 30 euro for bagasjen. Ved gate ble det en halvliter i påvente av ombordstigning i Fokkeren. Jeg hadde allerede valgt meg ut sete 3B ved innsjekk på nett dagen før. Dette setet var merket "Business", uten at servicen var deretter. Men jeg fikk kjøpt en øl. Men bare en - for en større bøling fra en større norsk bank hadde tømt tralla for både øl og hvitvin. Hverken rødvin eller sprit fristet. Ellers la jeg merke til at kapteinen var sunnmøring og jeg er ganske sikker på at det var faren som satt på klapp og mora som satt på 1A og fikk bussinessservice. Jeg hadde tenkt å spørre da jeg så de på bussen, ettersom jeg selv er møring, men det ble ikke noe av. Belegget på turen var ganske bra, kanskje nærmere 80 prosent.

RIX er grei når det er lite folk. Men det er det som regel ikke. Det ble å tilkjempe seg en plass ved den beste restauranten, som serverer pasta og pizza. Jeg var egentlig sulten og kunne tenke meg et herremåltid, men det fikk greie seg med pizzaen. Beveget meg også bort til en annen servering og fikk meg en øl der, men bare en, for det var umulig å få bestille fra barkrakken - for køen for mannen bak disken var for lang. RIX må tape mange inntekter på trange og dårlige serveringstilbud med all den transittrafikken de har!

Så var det klart for min første tur på Q400. Boarding startet noe sent. Jeg hadde valgt sete 2B her, men 2A var dessverre allerede besatt. Imidlertid fikk jeg ønsket meg 1A, noe jeg kunne få så snart avisene ble fjernet. Rask på avtrekkeren denne maskinen! Det ble en behagelig tur over til Kiev, med et par G&T som seg hør og bør på denne tiden av døgnet, en fredag ettermiddag. Hyggelige vertinner og en noe mer sammesatt forsamling, med både barn, unge, forretningsfolk og turister. Anslår belegget til ca 90 prosent, ikke så rart en fredag. Jeg observerete et ungt norsk par som tok samme veg som meg. En drøy halvtime forsinket landet vi på KBP. Og så måtte vi vente på buss.

Ankom da Kiev ganske sent på kvelden og var glad jeg hadde bestilt sjåfør fram til leiligheten. Det første personlige møte med en ukrainer var ikke det beste. Jeg bort til ham og påpekte at det var mitt navn på skiltet. Han snudde ryggen til og begynte å gå mot bilen.

Last edited by AirbusTrond; 26-06-2011 at 11:34.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 11:31   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Ukraina - sommerferie I

Da var man ferdig med Kiev. En flott storby, som er å anbefale for alle som liker storbyer og vil prøve noe annerledes enn klassikerne. Byen er i hvert fall ikke full av vestlige turister! Et stort pluss ellers var at maten var utmerket, stor sett.

Sjekket på forhånd ut de forskjellige tilbudene mellom Kiev og Simferopol. Aerosvit hadde mye høyere priser enn Ukraine International og Wizz, som flyr fra en mindre flyplass. Men tidene var ikke spesielt passende. Wizz hadde avgang kl 06 om morgenen, og jeg var liten lysten på en våkenatt. Men prisene var veldig lave, ned mot 200 kroner. UIA hadde bare sene ettermiddagsavganger, noe som ville bety en hel dag i Kiev "på vent". Men jeg lot det stå til og bestilte en avgang ca 1820. Denne ble deretter endret til 1915, som var enda mer upassende. Men greit nok. Også UIA hadde noe krøll på sin nettside, såvidt jeg husker var det telefonummeret mitt den ikke ville akseptere. Så jeg bestilte igjen via annen leverandør. Billetten kom på ca 700 kr, så vidt jeg husker.

Ble kjørt ut til flyplassen av bestilt bil fra selskapet som leide ut leiligheten. En fyr som faktisk sa "hei", men ellers var det dårlig med engelsken. At jeg skulle til Terminal A ble heller ikke lett oppfattet. Men, jeg kom meg da av. Dette er nok den minste terminalen på KBP. Men jeg registrerte at de var opptil flere nybygg på veg fram mot Fotball-EM i 2012. Så det blir nok bedre etter hvert!

Ankom ca 2,5 time før så jeg fant en liten kafe før jeg forsøkte å sjekke inn. Den var fylt opp av en bøling unge amerikanere som jeg stadig støter på rundt om i Europa. Og selvsagt måtte det være en sånn litt pen og fremmelig skravlebøtte som skulle berette alt mulig til sine venner. Jeg nøyde meg med en Fanta og en øl. Ellers er det artig å observere at sushi har spredt seg på menyen også her. Kanksje ikke nødvendig å nevne: Ja, serveringsdamene var mutte og lite smilende.

Så var det å bevege seg mot innsjekk, som allerede hadde startet. Så begynner farsen. Det er ett skilt med Business og to øvrige. Alle står i Business-køen, men båndene er heller ikke organisert slik at det er åpenbart at det er forskjellig. Så kommer en ung mann fra Swissport, som omtrent ikke kan engelsk, og spør hvor jeg skal og om jeg reiser Business, men han kan åpenbart ikke nok engelsk til å forklare at jeg da står i gal kø! Men de fleste andre blir dirigert inn i "labyrinten" av bånd, så jeg følger etter. Så finner fyren det for godt å begynne å fikle med båndene, slik at køen blir helt "snudd", og reisevante og svært reiseuvante begynner å bli litt irritert! Og da det nesten var min tur "konkurrerte" jeg med en utenlandsk forretningsmann om å bli "først", men da blandet Swissport-mannen seg inn og pekte på "min mann bak skranken", og ba meg gå bort der. Men denne mannen var i ferd med å "masseutskrive", og var slett ikke klar. Og da jeg kom bort til han funket ikke vekta, så jeg måtte bort til den andre skranken, som jeg hadde valgt om ikke Swissport-mannen hadde blandet seg inn. Grr.

Sikkerhetskontrollen var kjapp og virket noe overflatisk, så jeg kom lett gjennom. Det var ikke mange gatene i dette området, men bra med kiosk og en skikkelig bar. Dog var det ikke all verdens sitteplasser. Og er det gammel komminismetankegang som gjør at folk breier seg ut på to-tre seter, selv om de bare trenger ett selv?! Et fly til Lviv gikk noe før oss, og det ble bedre plass etter at dette forsvant. Det var litt av hvert å observere i avgangshallen. Et følge med ukrainske/russiske middelaldrende menn i betydelig grad av "fritidsantrekk" hadde et noe merkelig følge av blonde ungjenter, som på meg virket noe "arrangert". Det kom atskillige store glass med whisky og cola på bordet, og det hele var et noe distraherende element. Og det allerede en time før avgang...

Avgang var 1915 men 1900 var det ennå ikke kommet noe informasjon. Jeg merket meg at noen hadde gått ut for å sette seg, så tenkte det var greit med frisk luft, så passerte derfor skranken og gikk ut. Etter noen minutter ble vi alle jaget inn... Så ble det å stå der å kope en stund. Følget med fritidsantrekk og ungjentene kom også og laget både ståk, latter og styr ved gaten. Det undret meg å observere hvordan folk reagerte på dette følget. Noen lo med, noen lot seg ikke affisere, mens andre lot seg tydelig irritere. Men det overrasket meg at såpass mange lo med disse idiotene. Flere forsøkte å komme seg ut, men etter hvert kom en mann med nøkkel og låste døra. En av gubbene i drikkefølget klarte å velte en koffert til en annen reisende, som førte til litt oppstandelse. Men etter hvert ble det klart for boarding. Det virket å være svært mange som ikke vistte hva de skulle vise av dokumenter eller hva som skulle forgegå. Noen var nok litt bedøvet i utgangspunktet. Uansett: En fremforalt litt annerledes boarding. Litt artig i etterkant, der og da bare "hva gjør jeg her med disse apekattene?" Det ble bussing et langt, langt stykke før vi var framme ved får 737-800.

Fikk tildelt sete 13A, hvilket jeg allerede ved gaten kunne se betydde sete ledig ved siden av. Jeg håpte på å komme langt unna det beryktede følget, men dessverre ble noen av dem sittende over midtgangen og noen plasser bak. Det var betydelig styr med henysn til hvem som skulle få sitte sammen med de to yngste blondinene, men en lang, full og usedvanlig lite pen mann ble sittende der. Selen klarte han ikke å få på seg selv. For å få dette følget ut av turen kan jeg nevne at det ble ganske mye høyt prat, til dels roping, og da serveirngen kom tok den lange mannen så godt hele kartongen med juice....

Knyttnevetesten ble ikke bestått her. Det var plastseter, men de var ikke speiselt tynne. Heldigvis hadde jeg ledig midtsete og en rolig kar på 13C. Vi kom oss opp i lufta ca 40 minutter forsinktet. Dette ble beklaget. Etter hvert var der servering, og det ble tydelig klart at det var alkoholfritt og heller ikke noe alkohol å få kjøpe. Og aldri har jeg vært så glad for det ! Et lunkent rundstykke med tvilsomt kjøttfyll ble delt ut, og jeg valgte meg eplejuice ved siden av. Greit nok. Skriften på baksiden av pakken indikterte at jeg hadde spist et svært sunt måltid !

Det ble landing om lag 25 minutter etter oppsatt tid. Jeg hadde egen sjåfør til å ta meg til Hotel Bristol i Yalta. Vi ble sluppet av flyet og kom til et enkelt utendørs bagasjeutleveringsanlegg. Og utrolig nok: Bilen med bagasje kom bare et par minutter etter at vi hadde gått av bussen. Det tok faktisk ikke mer enn 15 minutter fra landing til jeg satt i bilen min!

Legger ved disse bilder foreløpig (noen ble for store):

1. Avgangshallen i det jeg kommer inn.
2. Ved gate kunne jeg se litt av hvert
3. CIM.. Ja, ligner på Simferopol. Må være her!
4. Maskinen
5. Om bord er det også gulblått
6. Den svært balanserte maten

Bak på matpapiret står det bl.a. å lese: " your lunch, secret is in harmonius combination of bun and filling". "Perfect balanced ingredients".."... does not only satisfy your hunger, but also enrich your body with micro- and macro-elements and cellulose". "Moreower, thanks to the perfect receipe our sandwiches will have no negative effects on your body".
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2011 - diverse 185.jpg
Views:	946
Size:	63.7 KB
ID:	29899   Click image for larger version

Name:	2011 - diverse 188.jpg
Views:	938
Size:	53.1 KB
ID:	29900   Click image for larger version

Name:	2011 - diverse 189.jpg
Views:	938
Size:	48.9 KB
ID:	29901   Click image for larger version

Name:	2011 - diverse 191.jpg
Views:	930
Size:	52.5 KB
ID:	29902   Click image for larger version

Name:	2011 - diverse 193.jpg
Views:	923
Size:	61.6 KB
ID:	29903  

Click image for larger version

Name:	2011 - diverse 195.jpg
Views:	168
Size:	50.1 KB
ID:	29904  

Last edited by AirbusTrond; 26-06-2011 at 12:34.
Old 26-06-2011, 11:31   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Så var det hjemreise fra Simferopol. Hjemreiser er ikke alltid så spennende. Hadde egen bil fra Yalta, og det tar faktisk 1,5 time, noe jeg betalte i overkant av 300 kroner for. Ankom vel to timer før avgang.

Hadde enda ikke lært meg det vanskelige alfabetet, men klarte å finne ut hvor innsjekk for AirBaltic var. Det var også en masse offisielle og halvoffisielle personer man kunne spørre, inkludert militærfolk, politifolk, funkjonærer, drosjesjåfører og all verden. Det var 3-4 skranker åpnet allerede, og jeg kom raskt fram til en dame som ikke klarte å fortelle at jeg måtte betalte for bagasje, og langt mindre hvor jeg skulle betale. Ei heller noen av de andre kunne snakke engelsk. Det er kanskje vestlig-arrogant, men bør man ikke forvente at de i tjeneste for AirBaltic kan noe engelsk? En supervisor med et forferdelig stygt hår gikk rundt og kunne heller ikke engelsk. Etterhvert ble en litt yngre dame tilkalt, og hun fortalte meg at jeg måtte i luke 1, i den andre bygingen i 2. etasje for å få betalt! Så var det å bære med seg bagasjen og lete opp dette kontoret. Måtte spørre underveis, for ingenting var skiltet annet en med blå skrift på hvit bakgrunn. Fant fram og fikk brukt mine siste ukrainske sedler på dette, så greit nok.

Da jeg kom ned igjen ble jeg vitne til masse kaos og aggresjon, blant annet fra noen som så ut til å ha en slags diplomatpass. Disse nektet å betale for bagasje. Til min store glede fikk jeg nå passere køen, men dette forstod de som ikke allerede stod i køen, og asiatisk uteseende person satte resolutt kofferten sin på vekta, selv om jeg sa at jeg var blitt bedt av damen i skranken om å komme fram. Så måtte hun kjefte og smelle litt, og det gikk greit. Jeg fikk sete 21A og var happy med det.

Var skikkelig sulten etter å ikke ha spist frokost (Hotel Bristol hadde en utmerket frokost). Tok sjansen på at det var servering etter sikkerhetskontrollen. Men så var det å komme seg gjennom den. Det var "pregjennomlysing" av all bagasje først, men den var ikke bemannet. De var vel travelt opptatt, tenker jeg. Så ble stående litt der, og så var det en passkontroll og enda en sikkerhetkontroll, stort sett med sure og mutte folk hele veien. Og jeg svarte nei på om jeg hadde med meg antkviteter.

Kom så ut i en sørgelig avgangshall med en borthjemt taxfree og en større butikk som tydeligvis var nedlagt. Det var en "bar" der som hadde brødskiver, og jeg kjøpte to tørre tynne loffskiver med pølse og smelteost. Jeg har egentlig få fordommer mot Øst-Europa, men med den trege serveringen i baren hadde jeg faktisk fått litt nok der og da. Det er vel forståelig at mattilbudet ikke er all verden, men noe bedre må da kunne gå an å tilby? Det var knapt spiselig.

AirBaltics 737-300 var litt forsinket, men vi gikk da etter hvert om bord. Jeg var nok heldig som hadde ledig midtsete, for belegget var nok 90 prosent denne gangen. Serveringen gikk noe tregt, da jeg var sutlen. Ettersom flytiden var 2 timer og 20 minutter var det tilbud om å kjøpe varmmat, og jeg slo til på månedens tilbud som var kyllingfilet med grillet paprika og poteter. Smakte sånn terningskast tre-fire.

Landing litt etter skjema på Riga. Men flyturen var grei og jeg sov godt etter middagen med rødvin til. Så var det igjen dette noe overflylte Riga, selv om tirsdag ettermiddag var en del bedre enn fredag ettermiddag. Merket at jeg begynte å få litt feber, så trakk meg stille tilbake og hvilte beina godt på noe RIX skal ha stor kred for: Sikkelige fothvilere!

Flyet, nok en 737, til Oslo virket å være på rute. Selv en tirsdags kveld var det bra belegg, kanskje 80. Av en eller annen idiotisk grunn havnet jeg på C-sete ved siden av to andre, men så snart sikkerhetsselene kunne tas av sikret jeg meg et D-sete, som ikke synets å plage mannen på F.

(Får se om jeg legger til noen bilder av maten her, må endre størrelsen på bildet først).

Oppsummert:

AirBaltic er virkelig bra i lufta! De har nye Recaro-stoler i flyene sine, av samme type som DY, om lag. Det gir god plass. Ellers er servicen hyggelig, grei og litt spennende, i og med at man har tilbud om varmmat. Også på Fokker og Q400 var det bra, men naturligvis noe trangere.

Det som er minuset er denne betalingen for bagasje. Det forvirrer nok mange og skaper krøll ved innsjekking. I fjor sommer reiste jeg med Tarom fra Bucuresti i Code-share, og da var det ikke snakk om å betalte for bagasjen. Ellers synes jeg nettsiden til AirBaltic er rotete, og det har hendt to ganger før at prisen har endret seg under bestilling.

Turen med Ukraine International ble noe forstyrret av det høyrøstede (og noe motbyelige) selskapet denne gang. Men ellers virket det være som en hvilken som helst annen tur, vel og merke i luften. På bakken var det mer kaotisk enn jeg hadde forventet.

Last edited by AirbusTrond; 26-06-2011 at 12:59.
Old 26-06-2011, 13:53   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Hmm alle i tjeneste for vestlige flyselskap (ja Air Baltic må regnes som det i og med at de holder til EU landet Latvia) bør da kunne engelsk. Det er ikke noe vestlig arroganse over det. Selv Aeroflot-agentene i Beijing kunne bra engelsk og de hadde en russisktalende fyr der som ble tilkalt etter behov. Innsjekkinga tok vanvittig lang tid, men jeg hadde heldigvis sjekket inn online på forhånd og sikret meg et bra sete. Det var to business/gullskranker og fire økonomiskranker. Det tok likevel ikke unna køen. Synes de burde åpna businesskrankene for Y pax etter at alle biz/gullpax hadde sjekka inn. De satt jo der og ikke gjorde noen ting. Også på SVO snakkes det nå relativt greit engelsk på serveringsstedene.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 15:13   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Interessant å lese. Jeg har reist et par turer til Ukraina. Det enkleste har vært Aerosvit fra CPH eller ARN (de har ofte billige billetter gjennomgående til de fleste byer de operer til i Ukraina). Men også OS har mange destinasjoner. BT har jeg prøvd fra KBP en gang. Fra SIP har jeg fløyet med TK, og vil vel anbefale det selv om det betyr overnatting i IST. SIP flyplassen er som du sier interessant siden baggasjeutleveringen er utendørs og uten ankomsthall. Men innsjekk er innendørs i en passe stusselig sak, og en kiosk litt provisorisk plassert betjent av en typisk babushka.

Flyterminalene i Ukraina er ganske stusselige, den beste jeg opplevde var i HRK, som var splitter ny men fortsatt lite "innhold", men der er det god plass. Engelsknivået varierer i stor grad overalt, mange kan litt men ikke nok til at de føler seg trygge på å bruke det. Men alle stedene jeg har sjekket inn for fly så har de kunnet en del engelsk, så du har nok vært litt uheldig.

Men rundt i Ukraina så kommer du mye lenger ved å kunne russisk, eller har venner som kan oversette fra russisk og ukrainsk.

Og ønsker du å spare penger så er tog et enkelt og pålitelig alternativ, velg fortrinsvis 1./2. klasse. Det er veldig behagelig og enkelt med egen taxi/bil med sjåfør, men buss/minibuss-systemet er veldig billig og effektivt, men litt å sette seg inn i.

Som flyspotter så bør man også få med det nye liveriet til Donbassaero, Aerosvit og Wind Rose.

Last edited by Superhai; 26-06-2011 at 15:15.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 15:45   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg fløy rett fra Riga til Simferopol da jeg var besøkte Yalta og så vanskelig det er å reise rundt i Ukraina uten å kunne russiske så var det et riktig valg.

Ellers er flyplassen i Simferopol ganske så spesiell med et spesielt mønster med taxibaner. Det ser ut til at når en landingstripe er utslitt så har de bare brukt den som taxibane og laget en ny landingsstripe på tvers på enden av denne. Resultatet er at vi måtte taxe på kryss og tvers og tilogmed ned en bakke for å komme bort til terminalen.

Har også vært borti et middelaldrende russisk følge hvor en hadde med seg ei dama som umulig kunne vært 18. De ble raskt senter for oppmerksomhet for alle i området.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 16:48   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ellers er flyplassen i Simferopol ganske så spesiell med et spesielt mønster med taxibaner. Det ser ut til at når en landingstripe er utslitt så har de bare brukt den som taxibane og laget en ny landingsstripe på tvers på enden av denne. Resultatet er at vi måtte taxe på kryss og tvers og tilogmed ned en bakke for å komme bort til terminalen.

Har også vært borti et middelaldrende russisk følge hvor en hadde med seg ei dama som umulig kunne vært 18. De ble raskt senter for oppmerksomhet for alle i området.
Ja, jeg mistet oversikten på hvor vi var, det var i alle fall mye taksing, og rullebannen var ganske "ruglete". Ellers la jeg merke til det som måtte være en militær flystripe med mange "parkeringsplasser" for jagerfly (?) i nærheten.

Nå var vel damene over 18, heldigvis. Jeg er en meget liberal mann på alle områder, og mener voksne mennesker må få gjøre som de selv vil, men det er noe med å ta hensyn til andre (barn inkludert) når man farter rundt på dagtid på offentlig sted..

Generelt hadde jeg sett for meg en litt bedre standard rundt omkring. Det skal jo snart arrangeres EM og da bør de stramme opp servicen overfor de reisende. Var også litt overrasket at f.eks. Metroen i Kiev var helt uten vestlige skilt etc.
Old 26-06-2011, 16:49   #8
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Veldig interessant og leseverdig rapport dette, og du får godt fram hvordan det er å møte Soviet Style Service, alt fra et manglende "hei" til å måtte gå trapper og etasjer får å betale et gebyr som kanskje bare gikk i noens lomme. Sånn er livet aust på store Steppe, og reiser du dit igjen så blir det etterhvert en vane. Det gjelder også slike drikkelag man tidvis treffer rundt om. Slike kan man ikke moralisere i senk noen steder, og egentlig er de helt harmløse.

For reiser til Russland og Ukraina lønner det seg å lære alfabetet (det er ikke så vanskelig), for språkene er fulle av vestlige låneord som er lette å forstå straks man leser kyrillisk.

Det fine med å reise den veien i verden er at man får noen utfordringer som turist som må løses og mestres på en helt annen måte enn ved forutsigbare reiser til Anglo-Amerika.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2011, 16:55   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Det gjelder også slike drikkelag man tidvis treffer rundt om. Slike kan man ikke moralisere i senk noen steder, og egentlig er de helt harmløse.

For reiser til Russland og Ukraina lønner det seg å lære alfabetet (det er ikke så vanskelig), for språkene er fulle av vestlige låneord som er lette å forstå straks man leser kyrillisk.

Det fine med å reise den veien i verden er at man får noen utfordringer som turist som må løses og mestres på en helt annen måte enn ved forutsigbare reiser til Anglo-Amerika.
Jo, takk, man bør nok lære seg å leve med det. Tydeligvis var reaksjonen så ymse blant de lokale. Det var interessant.

Jeg var dessverre for lat til å lære alfabetet og språket, men en del forstår jo man umiddelbart.

Aboslutt spennende å reise den veien, og kommer nok til å gjøre det igjen!
Old 26-06-2011, 20:13   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for en fin rapport, eksotisk og spennende. Er stadig overrasket over hvor mange uortodokse steder du finner til turene dine. Fortsett gjerne med det så lenge du holder oss informert.

Old 26-06-2011, 22:35   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for en interessant rapport - lettlest og levende skrevet. Ukraina er spennende, men som du selv understreker er det en god del mer krevende å reise rundt enn det vi er vant til ellers.
Old 27-06-2011, 01:08   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Takk for en fin rapport!

Av en eller annen grunn har jeg mange fordommer mot Air Balitc, så tror jeg burde prøve dem snart for å få dem avkreftet, evt. bekreftet. Ellers er Kiev et veldig fristende reisemål, får se om det blir en tur i overskuelig fremtid. Jeg har kanskje en fordel med tanke på at jeg kan det kyrilliske alfabetet og forstår russisk/ukrainsk brukbart.

Last edited by Boeing_fan; 27-06-2011 at 01:11.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 00:01   #13
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Et lite tips når det gjelder det kyrilliske alfabetet er å sortere alle bokstavene i tre grupper: 1 de som er identiske, 2 de som representerer en eller annen s-lyd (og de er det mange av) og 3 de som er forskjellige, f.eks. д for d og ф for f.

Selv anbefaler jeg ugjerne bøker til folk, men et lite unntak for forståelsen av den post-sovjetiske virkeligheten finnes i "De er ikke riktig kloke, de russerne" av Anna-Lena Laurén, utgitt på Spartacus forlag i 2010.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 01:07   #14
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Fin rapport
Bra det kommer TR fra alle verdens hjørner her inne.

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

Av en eller annen grunn har jeg mange fordommer mot Air Balitc, så tror jeg burde prøve dem snart for å få dem avkreftet, evt. bekreftet.
Har har BT på et par turer nå, og tror ikke du har noen fordommer igjen etter å ha reist med de. Var vel litt sånn små skeptisk helt til jeg tok de, ikke angret og kommer til å bruke de flere ganger i fremtiden.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 08:14   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Skal se om jeg får redusert noen flere bilder. Maten på flyplassen i Simferopol er verdt et bilde, hvert fall... :-)

Boeing-fan - du må selvsagt reise dit! Det er vel på tide å lære seg kryllisk. Det har gått greit i Bulgaria, der mer er skiltet med mer kjente bokstaver. Russerne er nok litt vanskelig å forstå for oss, ja. Det samme er det ellers i Øst-Europa, men jeg oppfattet russerne/ukrainerne som noe mer annerledes. Men det er jo uansett en del av det som gjør det fascinerende og som er en stor del av årsaken til at jeg reiser dit. BT funker utmerket, så lenge man klarer å få bestilt bagasje samtidig.
Old 28-06-2011, 18:22   #16
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Var også litt overrasket at f.eks. Metroen i Kiev var helt uten vestlige skilt etc.
Det er det samme i Moskva, du får bare engelske navn på kart i vognene men ikke på skiltene ute på perrongen. Og den skiltinga som finnes i Moskva ser ut til å ha blitt gjort av en hjernedød oversetter: du får ting som "Tagansky blind alley" eller "Kamergersky side-street" på skiltene... wtf?

Ellers takk for en fin rapport. Jeg har aldri vært på Krim, men har bodd i Kiev en stund og besøkt en del byer, og landet er absolutt verdt et besøk. Bra at andre synes dette også. Det er jo mye spennende utenfor de store byene der også, men da må man kunne språket dessverre...
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 18:26   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takker for spennende rapport. Skal til Kiev for første gang i Juli sammen med en kompis, så det er spennende å lese.

Tar gjerne imot tips på do's & dont's i Kiev fra dere. Har vært en del i Moskva, men det er eneste praktiske østblokk-erfaringen vår.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 19:23   #18
Edricson
ScanFlyer Blue

Sofia-domkirken og Petsjersk-klosteret er et must. Du kommer neppe unna Andriivsky uzviz, og det er vel verdt det, du finner faktisk gode ting i ny og ne hos gateselgerne. Podil er et interessant område med mange hus fra før revolusjonen (det meste av det sentrale Kiev ble ødelagt i krigen, så sentrumet er et interessant studie i stalinistisk empire). Du kommer til Podil via Andriivsky uzviz eller fra Mihajlovska-plassen via Kievs versjon av Fløibanen.
En interessant opplevelse, hvis du er gira på sånt, er det etnografiske museet (den ukrainske utgaven av Norsk Folkemuseum).
En ting jeg kan anbefale er å lese Mikhail Bulgakovs "Den hvite gardé" (vet ikke om den finnes på norsk, men på engelsk heter den The White Guard) før du drar: dette er en bok som er basert på hans opplevelser i Kiev under borgerkrigen, og er i seg selv en fantastisk bok. Og hvis du liker det så kan du besøke Bulgakov-museet på Andriivsky uzviz (det er Bulgakov-familiens hus som er nøyaktig beskrevet i boken, og museet er ganske bra).
Ellers er vel Khreshchatyk-området stedet for mat og people-watching. Har dessverre ikke konkrete anbefalinger, da det er en stund siden jeg bodde der.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2011, 20:03   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Takk skal du ha Edricson!

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 02:41   #20
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for fin og leseverdig TR! Hørtes noe kaotisk ut til tider, spesielt med tanke på innsjekk/boarding etc. Spennende med TR`s fra denne kanten, og lesingen gir meg reiselyst....

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules