![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Til dere som fører loggbok/flightmemory osv.
Hva er det som regnes som Actual Time of Departure? Er det når flyet pusher fra Gate? Eller er det når flyet tar av fra rullebanen? Kalles dette for off-block? Samme med Actual Time of Arrival. Regner vi det med landingstidspunktet, eller er det når flyet er parkert på gate? Jeg har fram til nå selv benyttet meg av rutetidene når jeg fører i FlightMemory. Men jeg kunne tenke meg å begynne å føre aktuelle tider... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
OOOI
(Out)Off-block er når man slipper bremsene og pusher/taxer ut. (Off) Takeoff (On) touchdown (In) bremsene satt på gate/stand. Flytid regnes vel etter som jeg har forstått når man pusher fra gate til man setter bremsene på gate igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Rutetid er inn/ut fra parkeringen. I praksis er det nå for de fleste selskapene når bremsene slippes og settes på ettersom dette vanligvis registreres med ACARS.
Logges det manuelt, er det pushbacktiden som teller. Off-block: Ut av startblokkene. om du vil se det slik .. altså ut fra gate. Onblock er inn på gate (bremser på). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Alt det er greit. Men det er tiden fra "off" til "on", altså fra takeoff til touchdown som logges for flyet selv, altså flyets aktuelle flight time. I disse "informasjonsteknologitider" blir dette for de fleste selskaper overført realtime fra operatørens op-system til dens tekniske systemer slik at alle gangtider, både for komponenter og flyet som sådan, blir loggført.
Last edited by Stone; 21-06-2011 at 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ang Flygelederyrket | Spykiller | General Aviation og sjøfly | 66 | 01-03-2010 19:16 |
SBS-1 logg fra Bergen | stefan78 | Register- og ATC-Forum | 3 | 30-03-2007 21:24 |
Ang. kortbanenettet | morr | Flyforum | 25 | 19-06-2006 18:41 |