![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
I en periode der Blue1, i mangel på Boeing 717-200-maskiner, leier inn fly fra en rekke selskaper har de valgt å fase ut fem Avro RJ-85-maskiner f.o.m august. Ikke så overraskende at disse maskinene skal ut - på sikt - men jeg er overrasket over tidspunktet og at de ikke erstattes med nye fly. Det fører til at flere ruter legges ned (hvilke?) og videre at Blue1 justerer profilen til først og fremst å konsentrere seg om nordiske ruter. Dette avviker til en viss grad fra utviklingen der Blue1 opererer stadig flere Europa-ruter fra Helsinki.
Tyder dette på at SAS i større grad vil at Blue1 skal feede inn til SAS-nettverket i stedet for å fly direkte ut i Europa fra Helsinki? Det tyder i alle fall på at Avro RJ-85 er svært dyr i drift - og at en del av Europa-rutene kanskje ikke har vært spesielt suksessfulle. Quote:
Last edited by FlightDeck; 17-06-2011 at 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,028
|
![]()
Med 4 motorer er jo ikke Avroene de mest økonomiske i drift, og Blue1 har jo heller ikke levert særlig bra resultater økonomisk. Så er nok noen tapsruter som sikkert bør kuttes. Ellers mener jeg å ha fortstått at de har 2 717 igjen å motta og de dermed vil ha en flåte på 9 stykker (de har riktignok snakket om fler, men er vel bare 9 som er bekreftet). Itillegg så har de jo også det som Golden Air flyr med ATR for de, som vel skal bestå
Men det er jo heller ikke første gang Blue1 skal refokusere ![]() Spennende å se hvilke ruter som ryker, og er vel stor sannsynlighet at de til destinasjoner som ikke har et stort Star Alliance nettverk ryker førstq Last edited by Someone; 17-06-2011 at 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Dette virker merkelig i disse tider som Norwegian er i ferd med å etablere seg i Finland - nesten som en gavepakke til rødsnutene!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,953
|
![]() Quote:
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,028
|
![]()
Og Saab....glemte de
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,028
|
![]()
Da ser det ut som om CDG, AMS, MUC, TLL og TXK ryker i første omgang
http://www.blue1.com/en/fi/matkustus...oliikenteesta/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Noen som kjenner til kostnadsnivået generelt i Blue1? Tenker da ikke spesifikt på Avro/flytyper, men lønnsnivå, overhead ol. Ligger dette på SAS nivå eller vesentlig under?
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Tallinn er jo i tillegg en GoldenAir rute så det må ha vært veldig dårlig belegg på denne. Alternativt ønsker SAS/Blue1 å bruke denne maskinen på andre destinasjoner.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,028
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Det är bara 80km mellan Helsinki och Tallinn. Är det världens kortaste internationella flyglinje?
Hur många Star Alliance målade 717 har Blue1? Kärran är riktigt snygg...717 påminner mycket om DC-9-41! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Blue1 sa jo da de lanserte Boeing 717 at de ville ta inn om lag 20 maskiner. Men hvor lett er det å få tak i denne flytypen? De Blue1 har tatt inn til nå var de SAS eier og som fløy i Spanair, noen fra Olympic - og den siste kommer fra Bangkok Airways.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,028
|
![]()
Planen for jo å "dobble" flåten i løpet av to år, men med de nyeste kuttene og innføringen av "Core-Blue1" så er vel det heller tvilsomt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
|
![]()
Om Blue1 kan visa åt SAS att det går att expandera med vinst så kommer säkert flottan att utvecklas, men inte före det!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AA faser ut gratis kabintrykk | Fnate | Småprat | 4 | 15-03-2014 12:27 |
Hva sjer med Blue1 Avro etter utfasing? | FlyboyKarsten | Småprat | 47 | 24-01-2012 22:35 |
Blue1 faser ut MD-90 | FlightDeck | Flyforum | 1 | 26-08-2010 15:43 |
TAP faser ut A310 | Desk pilot | Flyforum | 11 | 25-07-2008 09:42 |
SAS faser ut MD80 | sail4fun | Flyforum | 19 | 19-03-2007 15:01 |