Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2011, 09:06   #1
imm
ScanFlyer Crusty

Default Ble nektet å fly - lagde bråk

Det er vanlig praksis å stoppe salg av taxfree og servering i baren til passasjerer med Wizzair når fly er forsinket. Det ble ikke gjort i går, da forsinkelsen bare var på en time.

Det var jeg og en kollega som var på gate, og en passasjer måtte hentes ut av flyet, den andre ble stoppet på gate. Det oppsto mye bråk og Securitas ble tilkalt. De tilkalte lufthavnvakter, og de igjen tilkalte politi.
Det måtte 4 veltrente politimenn/vakter til for å legge han ene i bakken og få på håndjern. Og 4 mann til deretter bære han ut i en politibil.

Det var mye dramatikk, og vi måtte også tilkalle ambulanse da han ene virket å ha besvimt mens han ble påført håndjern.

IMM holdt seg kloklig på noen meters avstand

her fra sb.no

http://m.sb.no/nyheter/fulle-polakke...-fly-1.6265361

Last edited by imm; 27-05-2011 at 09:08.
imm is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 09:19   #2
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re: Ble nektet å fly - lagde bråk

Det var minst sagt en interessant prosedyre, med å stenge salget ved Wizzairdelays. :-) Jeg tviler ikke på at det er nødvendig dog.
Old 27-05-2011, 13:36   #3
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Det var minst sagt en interessant prosedyre, med å stenge salget ved Wizzairdelays. :-) Jeg tviler ikke på at det er nødvendig dog.
Jeg reagerte på det samme. Det sier jo litt og det er en tankevekker også.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 14:54   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Jøss, det var da litt av et regime! Kanskje en ide å innføre andre steder også, tipper at det ikke er få passasjerer rundt om som har blitt stoppet pga alkoholdrikking ved forsinkelser. Hørte bl.a. om en episode på OSL der en hel gjeng ble nektet å være med CO fordi de var høylytte, ifølge min kilde var de ikke fulle.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 16:31   #5
imm
ScanFlyer Crusty

Ja det er en merkelig og uvanlig rutine. Men all erfaring sier at det er nødvendig. Desverre.
Old 27-05-2011, 16:51   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Man ser ofte at enkelte nasjonaliteter utpeker seg i negativ retning.
Min erfaring er ganske klar, men skal ikke si så mye om hvem som etter min erfaring er værst. Fikk endel pepper her for en stund siden, tråkket tydligvis på noen tær.
Men at polakker, og russere er en del av denne gruppen er nok ingen overraskelse.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 17:54   #7
Sweeper
ScanFlyer Blue

Egentlig spiller ingen rolle om de er russere, amerikanere, nordmenn, dansker eller (Sett inn din yndlingsnasjonalitet her) alle har de samme typene som absolutt ikke tåler alkohol.
Da tenker jeg på de som blir voldelige eventuellt svært høylytt og brysomme og som burde ha forstått at det stoffet der burde holde seg unna.

Nesten så man kunne hatt ett "Alkohol førerkort" så man hadde nektet den typen servering.
For som oftest er de helt normale når de er edru.
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 20:56   #8
NZ83
ScanFlyer Blue

Regner med jeg lager litt bråk når jeg skriver dette som jeg nå gjør. Men det kan jeg leve med!

Min påstand er at mye av dette "bråket" vi ser skyldes lavpris-selskapenes inntog. Det er billig og fly. Og derfor kan om ikke fyllefanter så folk som tidligere ikke hadde råd sette seg på et fly, reise.

Og med billige flyreiser får vi også dårlig kvalifiserte cabin-ansatte!

Mye av "bråket" en ser skyldes nemlig ikke bare idioter og tullinger!

Like mye skyldig er en cabin-ansatt som har dårlig opplæring og ikke de beste forutsettningene for å klare en stresset situasjon.

Når en i tillegg får en ufaglært "tyttebær-politi" i Securitas-uniform som har sett for mye på CSI, da går det galt.
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 21:08   #9
LN-EBA
ScanFlyer Blue

LN-EBA's Avatar

Quote:
Originally Posted by NZ83 View Post
Regner med jeg lager litt bråk når jeg skriver dette som jeg nå gjør. Men det kan jeg leve med!

Min påstand er at mye av dette "bråket" vi ser skyldes lavpris-selskapenes inntog. Det er billig og fly. Og derfor kan om ikke fyllefanter så folk som tidligere ikke hadde råd sette seg på et fly, reise.

Og med billige flyreiser får vi også dårlig kvalifiserte cabin-ansatte!

Mye av "bråket" en ser skyldes nemlig ikke bare idioter og tullinger!

Like mye skyldig er en cabin-ansatt som har dårlig opplæring og ikke de beste forutsettningene for å klare en stresset situasjon.

Når en i tillegg får en ufaglært "tyttebær-politi" i Securitas-uniform som har sett for mye på CSI, da går det galt.
Vel....den/de påstandene er jeg ikke ikke enig i. Ok flere mennesker flyr når prisen er lav, åja kanskje i noen tilfeller er det en gruppe mennesker som vanligvis ikke burde fly som får muligheten. Billigere flyreiser betyr definitivt ikke at cabin-crew er dårligere kvalifisert. FR/DY sitt crew er ikke dårligere en SK/LH sitt (kun eksempel) når det kommer til situasjoner som er stressende.

"Tyttebær-politi", gidder ikke engang kommentere utsagnet ditt men de har tatt vekterkurs og er drillet på å håndtere situasjoner uten noen "spesiell myndighet" til det, da spesielt på flyplass.

Det finnes kun et svar på problemet og det er at noen mennesker ikke klarer å beherske og oppføre seg på en flyplass. Vi lever i 2011 og har i mange år hørt disse skrekk historiene, folk burde ha lært seg å ta ting pent på en hvilken som helst flyplass.
Old 27-05-2011, 21:09   #10
Foxtrot
Newcomer

NZ83: Hva i alle dager har kabinansatte med dette å gjøre? Fulle, voldelige passasjerer skal ikke fly da de utgjør en potensiell fare for flysikkerheten. Dersom passasjeren oppfører seg på en slik måte skal han ikke fly, enten det er et lavkostselskap eller et femstjerners flyselskap.
Foxtrot is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 21:23   #11
NZ83
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-EBA View Post
Vel....den/de påstandene er jeg ikke ikke enig i. Ok flere mennesker flyr når prisen er lav, åja kanskje i noen tilfeller er det en gruppe mennesker som vanligvis ikke burde fly som får muligheten. Billigere flyreiser betyr definitivt ikke at cabin-crew er dårligere kvalifisert. FR/DY sitt crew er ikke dårligere en SK/LH sitt (kun eksempel) når det kommer til situasjoner som er stressende.

"Tyttebær-politi", gidder ikke engang kommentere utsagnet ditt men de har tatt vekterkurs og er drillet på å håndtere situasjoner uten noen "spesiell myndighet" til det, da spesielt på flyplass.

Det finnes kun et svar på problemet og det er at noen mennesker ikke klarer å beherske og oppføre seg på en flyplass. Vi lever i 2011 og har i mange år hørt disse skrekk historiene, folk burde ha lært seg å ta ting pent på en hvilken som helst flyplass.
Og påstå at Ryanairs ansatte er like proffe som SK/LH blir tull!

Hvorfor jobber de da ikke i SK/LH/KL/AF..................

Ellers er ikke et vekterkurs på noen og 20 dager noe garanti på at du er proff, flink og har god utdanning. Kunne vist til nok eksempler hvor en unggutt i 20 årene mister hode fullstendig. Bransjen (NHO-service) innrømmer jo selv at man har et rekruteringsproblem.

Når det gjelder alkohol er dette er stort problem. For på stigene påvirkning/rus er det ikke lett for noen, det være seg innsjekking, sikkerhetskontroll eller cabin-ansatte og se hvem som er bråkmaker eller er i godt humør.

Men bruker en hode er man langt på vei til og ha kontroll på situasjonen!
Old 27-05-2011, 21:45   #12
Polaris
Free Luigi

Jeg veit det har blitt diskutert ørtogførti ganger - og jeg innrømmer jeg ikke har lest alle sidene og alle argumentene i saken før - men noe jeg mener jeg ikke har lest før, er en tanke jeg nettopp gjorde meg:

Hva om terskelen for "å være drita" går ned med prisen på et produkt? Det betyr ikke at "en ny gruppe mennesker" har fått tilgang til et produkt, men at ALLE grupper menneskers holdning til et produkt blir mer "bekymringsfritt" (careless) når det blir billig. Du behandler gore-tex-jakka til 4000 kroner bedre enn du gjør med H&M-jakka til 200 spenn.

Og det går jo på noe av utviklingen fra "eksklusivt selskap" (det å ha råd til noe uvanlig) - mot å gjøre noe dagligdags og dermed senke terskelen for hva man tillater seg selv å troppe opp i - både når det gjelder bekledning og dermed også "prosent innabords".

Deretter har man jo den amerikaniserte kulturen hvor "man har sine rettigheter" og "har lov å lage bråk når man ikke får viljen sin". Respekt har gått gjennom en utvikling siden "før i tiden" - om det er en bra eller dårlig utvikling kan nok sees fra mange sider Endog i dette tilfelle - fra en dårlig side
Old 27-05-2011, 21:47   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Aiaiaiai .... happy friday everyone!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 21:59   #14
LN-EBA
ScanFlyer Blue

LN-EBA's Avatar

Quote:
Og påstå at Ryanairs ansatte er like proffe som SK/LH blir tull!

Hvorfor jobber de da ikke i SK/LH/KL/AF..................

Ellers er ikke et vekterkurs på noen og 20 dager noe garanti på at du er proff, flink og har god utdanning. Kunne vist til nok eksempler hvor en unggutt i 20 årene mister hode fullstendig. Bransjen (NHO-service) innrømmer jo selv at man har et rekruteringsproblem.

Når det gjelder alkohol er dette er stort problem. For på stigene påvirkning/rus er det ikke lett for noen, det være seg innsjekking, sikkerhetskontroll eller cabin-ansatte og se hvem som er bråkmaker eller er i godt humør.

Men bruker en hode er man langt på vei til og ha kontroll på situasjonen!
Hehe, jeg kan ikke annet enn å le av påstanden din om FR sine ansatte ikke er like proffe som SK/LH sine Det er nok en ganske rett linje som viser at de er like profesjonelle til å håndtere stressede situasjoner, men for all del gi meg en oversikt som motbeviser det så kan vi ta det derifra.

Jeg tok tok selv vekterskolen for 6 år siden, 20 dager kurs så deretter 1 års opplæring (trinn 3) for å være "ferdigutdannet".

Dessverre er det nok slik at i over 95% av tilfellene er det passasjeren som er ikke bruker hodet.
Old 27-05-2011, 22:01   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Jeg har opplevd folk med gullkort som har urinert opp etter veggen inne i terminalen. Og i forrige måned lot jeg en passasjer mec C klasse billett reise - under tvil. Det var hans tredje forsøk å reise. De to foregående dagene måtte jeg nekte han.

I dette tilfellet var det meg, ansatt i et fullservice selskap, som gjorde feilen å sende en beruset mann ombord. Ombord opptrådte crew 110% proffesjonellt.
Den andre mannen ble stoppet på gate.
Securitas gjorde en fremragende jobb, og når en av de reisende begynte å nevne Al Qaida og gjøre skytebevegelser, så ble andre tilkalt.
Etter boka, spør du meg.

Jeg har mange mange års erfaring å jobbe med (ikke i) lavprisselskaper. Mitt inntrykk er at personalet ikke ligger bak andre på noen måte. Jeg har opplevd ansatte i fullservice selskap som mister besinnelsen, starter å gråte... You name it.
Vi er alle mennesker. Og man behøver ikke være dum selv om man ikke søker jobb i Lufthansa.
Old 27-05-2011, 22:07   #16
NZ83
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-EBA View Post
Hehe, jeg kan ikke annet enn å le av påstanden din om FR sine ansatte ikke er like proffe som SK/LH sine Det er nok en ganske rett linje som viser at de er like profesjonelle til å håndtere stressede situasjoner, men for all del gi meg en oversikt som motbeviser det så kan vi ta det derifra.
Har man glemt om Ryanairs passasjer som ville klage på en sandwich. Og der de "flinke" ansatte kontaktet politiet på Torp (Rygge)?

For og avslutte en debatt som aldri vil ta slutt når det gjelder både vektere og lavprisselskap.

You pay peanuts. And get monkeys!
Old 27-05-2011, 22:12   #17
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Har man glemt om Ryanairs passasjer som ville klage på en sandwich. Og der de "flinke" ansatte kontaktet politiet på Torp (Rygge)?

For og avslutte en debatt som aldri vil ta slutt når det gjelder både vektere og lavprisselskap.

You pay peanuts. And get monkeys!

Man skal være forsiktig med å dra konklusjoner uten å vite hva som faktisk hendte. Historier blir sjeldent korrekt gjengitt på nettet eller i avisene. Det vet vi alt om. Jeg har fortsatt ikke funnet den motoren som folk så falle av på My Travel på Torp. Det sto i avisa det også.
Old 27-05-2011, 22:18   #18
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Jøss, det var da litt av et regime! Kanskje en ide å innføre andre steder også, tipper at det ikke er få passasjerer rundt om som har blitt stoppet pga alkoholdrikking ved forsinkelser. Hørte bl.a. om en episode på OSL der en hel gjeng ble nektet å være med CO fordi de var høylytte, ifølge min kilde var de ikke fulle.
CO har ikke hatt så mange tilfellene med "hel gjeng" som ikke fikk reise. Det er vel bare en gang dette har skjedd. En gruppe fra et hockey lag (ledelse) som skulle på tur. Jeg var der, og det kan konkluderes at de var rimelig fulle. Noe også politiet bekreftet.
Det ble også rapportert fra baren på Non Schengen at de aldri hadde opplevd en værre gruppe med tanke på alkoholinntak en nevnte gjeng....
Husker veldig godt at de bedyret sin uskyld i VG dagen etter. Men vi som var der, var aldri i tvil om hva som var årsaken

Og slik debatten har sporet, så er vel dette et klart eksempel på at du ikke trenger å reise med Ryanair el Wizz for å være dritings.

Vi som jobber med dette i det daglige, ser mange eksempler på det som IMM påpeker.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 22:23   #19
imm
ScanFlyer Crusty

Denne passasjeren i går hadde jo ikke engang klaget på sanwich.
"passasjer lagt i bakken av 4 mann - ville bare gi boardingkortet fra seg på gate"
Old 27-05-2011, 22:38   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
CO har ikke hatt så mange tilfellene med "hel gjeng" som ikke fikk reise. Det er vel bare en gang dette har skjedd. En gruppe fra et hockey lag (ledelse) som skulle på tur. Jeg var der, og det kan konkluderes at de var rimelig fulle. S
Min kilde hadde også drukket litt, da, men tilhørte en helt annen gruppe.

Jeg tar gjerne et forskningsprosjekt på dette fenomenet hvis noen subsiderer meg, for øvrig?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules