Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-05-2011, 04:33   #1
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Logikken bak prising

Sjekket ut lufthansa sitt tilbud til sør amerika i februar 2012 og fant en fin pris på 3592 kr. Ser at på de datoene jeg søker på er det billigere å fly BGO-FRA-BOG-CCS med avianca fra BOG til CCS og retur CCS-FRA-OSL-BGO. Her var utreise fredag 3 feb og retur lørdag 11 feb. Noenlunde det samme gjenspeiler seg over flere andre datoer. Hvorfor ikke sende meg direkte til CCS fra frankfurt og tilbake uten å måtte innom Oslo og Bogota? De må jo betale både sas og avianca for å fly meg mellom OSL- BGO og BOG-CCS? Da jeg ikke jobber med dette her klarer jeg ikke å komme på et fornuftig svar å gi meg selv så tenkte kanskje dere kloke hoder her inne kunne gi meg forklaring. Både bra og dårlig settes pris på.

PS: LH flyr mellom FRA og CCS hver dag ifølge wideroe.no. Såpass har jeg sjekket altså.
Prisen for BGO-FRA-CCS-FRA-BGO er forøvrig 9097 kr på de samme datoene.

Last edited by T.A.K; 26-05-2011 at 05:46.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 08:03   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: Logikken bak prising

Indirekte svarer du på spørsmålet ditt, du ønsker selv at reisen skal bli kortere og det har en verdi for deg, men ikke nok til at du er villig til å betale mere enn NOK 5000 ekstra for å korte reisetiden. Fra flyselskapenes side ønsker de å tjene mest mulig på hvert eneste sete - selge det dyrest. Og ut i fra det du har funnet vil jeg anta at LH kan selge FRA - CCS til en høyere pris enn FRA - BOG + BOG CCS med Avianca og selvom LH må ut med en liten sum til Avianca er nok dette god butikk.

Det er nok det samme på returen, på en søndag fra Frankfurt kan nok LH få en høyere pris FRA - BGO enn det vil koste dem å sende deg via OSL og betale SAS for OSL - BGO, på en slik billett hvor prisen beregnes fra CCS - BGO blir det ikke mye LH må betale SAS for OSL - BGO. Ikke nødvendigvis logisk, men i høyeste grad en vel fundert modell for å tjene mest mulig på hvert eneste sete (og LH er nok blant de flinkeste i denne klassen).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 08:22   #3
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
Default Re: Logikken bak prising

Hmm, ja det er vel gjerne noe fornuft i det du skriver så jeg ser poenget ditt. Takker for informativt og klokgjørende svar
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Merkelig prising hos BA KristianSk Reiseforum 14 10-06-2014 18:31
Spørsmål om WF prising jalig Småprat 3 13-04-2013 18:59
Merkelig prising hos LH? krølle Reiseforum 1 25-03-2011 15:00
Merkelig prising AF/KL? Edricson Reiseforum 0 26-08-2010 09:40
Kan noen forklare meg logikken? Martin Flyforum 9 19-12-2006 14:47


All times are GMT +2. The time now is 04:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.