Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2008, 03:27   #1
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Rapport: OSL-SVO-NRT og Asia rundt, oppdateres fortløpende

Heisann alle sammen

Jeg er nå på rundreise i Asia. Har vært i Japan i to uker nå, og er virkleig imponert over landet. Her følger en liten rapport om flyturen hit. Det foreligger ingen bilder i skrivende stund, men de er på veg

Første etappe på den store rundreisen gikk med nattoget fra Trondheim til Oslo Gardermoen den 17. september 2008. Toget tøffet ut fra Trondheim sentralstasjon klokken 23:05. Jeg hadde vindussete, og en ukjent sidekamerat. Togturen forløp helt uten ekstraordinære hendelser. Dog er det verdt å nevne at jeg endelig har klart å finne en behagelig sovestilling. Ved å lene setet maksimalt bakover, samt å ha en halvt oppblåst NSB-pute i bakhodet. Jeg sov vel en 4 til fem timer vil jeg tro.

Presis klokken 06:06 rullet toget inn på Gardermoen. Siden innsjekkingen til Aeroflot ikke åpnet før klokken 07:00 ble det tid til frokost a la Polarbrød og syltetøy, samt tannpuss og klesskifte.

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 13:07. Reason: Ny overskrift
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 04:00   #2
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default OSL-SVO

Strekning: OSL-SVO (Oslo Gardermoen - Moskva Sheremetyevo)
Flyselskap: Aeroflot
Rutenummer: SU 212
Registreringsnummer: VP-BWI, Alexander Glazunov.
Levert: nybygg til SU 04.03.2004
Avgangstid: 09:00, Torsdag 18.09.2008 (lokal tid)
Ankomsttid: 13:35, Torsdag 18.09.2008 (lokal tid).

Som nevnt i første tråd startet innsjekk klokken 07:00. Jeg var den eneste som stod å ventet på at innsjekk skulle åpne. Etter innsjekk måtte jeg av uviss grunn bort på Aeroflot-kontoret for å registrere passet mitt. Jeg aner ikke hvorfor, spesielt siden jeg ikke skulle gjennom passkontroll i Moskva, men bare bytte fly der.

Det var relativ lang kø i sikkerhetskontrollen, men det gikk fort fremover. Tror jeg kanskje brukte et kvarter på å komme meg gjennom. Jeg ble den heldige utvalgte til å bli ekstra befølt med håndholdt detektor. Og da mener jeg befølt Damen som drev på skyldte på dårlig batteri eller noe sånn, så hun gnikket den detektoren opp og ned kroppen min, i tillegg til at hun skulle se på innersiden av bukselinningen.

Da jeg ikke skulle ha noe på Tax-free gikk jeg mer eller mindre rett til ikke-Schengen-området for å slappe av samt lade mobiltelefonen.

Flyet overnatter på Gardermoen, så det stod på gate. Det var VP-BWI, en A320 i Aeroflots flotte farger som var dagens fly på denne ruten.


Ombordstigning startet en halv time før avgang. Det var tydelig at flyet ikke kom til å bli fullt allerede nå. Aeroflot deler ut gratis aviser, så jeg tok et eksemplar av Aftenposten med meg(Aftenposten var eneste norske avis).

Flyet var iskaldt, de hadde ikke noe varme på. Jeg satte meg i setet jeg var tildelt (sete 10A) som viste seg å være vindussete ved nødutgang. Vindussete ved nødutgang var en stor skuffelse, det var virkelig ikke noe godt å sitte i. Setet lente mot vinduet slik at jeg følte jeg ble veltet, og det var heller ikke ordentlig armlene mot veggen. Da hjelper det ikke at det er ekstra benplass. Men som nevnt var flyet langt fra fullt så jeg flyttet meg til sete 11F, og fikk hele raden for meg selv.


God benplass også på raden etter nødutgang


Flyet var ikke særlig rent, en kunne blandt annet finne tyggegummi klistret inn i setelommen. Og selv om flyet er ganske nytt virket interiøret slitt.

Flyet gikk på oppsatt rutetid, og etter langt og lenge ble skiltet med fest setebeltet slukket slik at serveringen kunne starte. Aeroflot har som de fleste andre flyselskap også kvesset sparekniven. Drikkeserveringen kom først, her var vann og juice gratis. Dette ble servert standard små plastbeger (2 dl). Etter en god stund kom maten, samtidig som en ble tilbudt påfyll av vann eller juice. Jeg fikk ikke tatt bilde av maten, men her følger en kjapp beskrivelse: Røkyet laks anlagt på Lollo-rosso-salat med en sitronbåt. Et (meget) lite rundstykke, en pakke smør, en pakke baconost og et lite sjokoladekakestykke. Maten, og spesielt kakestykket, smakte godt. Dessverre var det for lite, slik at jeg fortsatt var sulten etter å ha spist opp. Vi ble tilbudt drikke for tredje gang rett etter at maten var servert, og denne gangen hadde de også kokt opp en OK kaffe.

Resten av den 2 timer og 35 minutter lange flyturen forløp uten sælig mye innhold. Jeg sovnet, og våknet først da flyet landet meget hardt på Moskva Sheremetyevo.

Jeg talte 47 passasjerer i turistklasse. Fikk ikke talt foran gardinen, men det var ikke fullt der heller.

Så da bar det inn i terminal 2 for å vente fem timer og 45 minutter på neste flytur.

Fortsettelse følger

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 19:56.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 05:06   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Quote:
Flyet var iskaldt, de hadde ikke noe varme på. Jeg satte meg i setet jeg var tildelt (sete 10A) som viste seg å være vindussete ved nødutgang. Vindussete ved nødutgang var en stor skuffelse, det var virkleig ikke noe godt å sitte i. Setet lente mot vinduet slik at jeg følte jeg ble veltet, og det var heller ikke ordentlig armlene mot veggen. Da hjelper det ikke at det er ekstra benplass. Men som nevnt var flyet langt fra fullt så jeg flyttet meg til sete 1F, og fikk hele raden for meg selv.
Quote:
Jeg talte 47 passasjerer i turistklasse. Fikk ikke talt foran gardinen, men det var ikke fullt der heller.
Jeg antar du mener 10F, eller hvordan er det?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 05:42   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Eller er Business Class fremme hos pilotene? Ellers morsomt å lese en rapport fra Aeroflot...
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 13:07   #5
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Jeg mente 11F

Nødutgangene er på rad 9 og 10.
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 14:48   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,933
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Synes du var modig som tok tog til OSL. Sikkert ikke lett å sove, men du slipper hotellovernatting.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 21:08   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Spennende lesning, ser frem til fortsettelsen og beskrivelser/bilder av russisk materiell! Det har vi litt underskudd på her.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 21:23   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: OSL-SVO

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
Etter innsjekk måtte jeg av uviss grunn bort på Aeroflot-kontoret for å registrere passet mitt. Jeg aner ikke hvorfor, spesielt siden jeg ikke skulle bytte fly i Moskva.
De registrerte helt sikkert API-en Japan krever. SAS bruker jo ikke SU-systemet som for check-in - og det er vel antagelig ansett som enklere (hvis det ikke gjelder så mange da...) og få gjort APIen på OSL i stedet for ved omborstigning/et ekstra opprop efter deg på SVO.


Gleder meg til bildene!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2008, 12:54   #9
Oggi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 117
Default Re: OSL-SVO

Quote:
Originally Posted by SAJblue View Post
, en palle baconost
Det var da voldsomt
Oggi is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2008, 20:28   #10
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

For håpe din innsjekket bagasje får være i fred på SVO
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2008, 21:39   #11
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: OSL-SVO

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
De registrerte helt sikkert API-en Japan krever. SAS bruker jo ikke SU-systemet som for check-in - og det er vel antagelig ansett som enklere (hvis det ikke gjelder så mange da...) og få gjort APIen på OSL i stedet for ved omborstigning/et ekstra opprop efter deg på SVO.


Gleder meg til bildene!

Min egen erfaring med Russland og russiske myndigheter er at de er glade i å kontrollere og å registerere pass i alle sammenhenger, og at å fundere over nytten / meningen ved det er like interessant som om å fundere over meningen med livet eller om månen er en gul ost.

Innbyggere i den russiske føderasjon er utstyrt med nasjonale pass, og de må de bære på seg til enhver tid. Du får for eksempel ikke lov å gå om bord i et russisk langdistansetog uten at konduktøren har sjekket passet i tillegg til billetten. I sommer var jeg med noen russiske venner i en bil inn på et område hvor bl.a. bilvask ble utført, men ingen slapp inn der før alle pass til de som satt i bilen var sjekket.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 08:33   #12
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default SVO-NRT

Strekning: SVO-NRT (Moskva Sheremetyevo terminal 2 - Tokyo Narita terminal 1)
Flyselskap: Aeroflot
Rutenummer: SU 575
Avganstid: 19:20 (lokal tid), 18. september 2008
Ankomsttid: 10:00 (lokal tid), 19. september 2008
Flytid: 9 timer 40 minutter
Regnr: VP-BAV, Lev Tolstoy.
Flytype: B 767-36N ER, levert nytt til SU 20.08.1999

Alle som har vært på Moskva Sheremetyevos terminal to vet at det ikke er så mye å slå i hjel ventetiden med der. I alle fall ikke for oss dødelige som ikke har tilgang til lounge. Jeg hadde hele fem timer og tre kvarter med ventetid før neste avgang.

Det særeste med denne flyplassen er den totale mangelen på sitteplasser i transittområdet. Det er riktignok noen kafeer der, men jeg reiser på lavbudsjett og var uinteressert i å bruke opp reisekassen min på reisens dag to. Så de første timene ble brukt på å vandre rundt i tax-free-butikkene samt sittende/liggende på gulvet i andre etasje.

Halvannen time før avgang gikk jeg gjennom sikkerhetskontrollen og inn til pre-boarding-området. Der inne er det benker, men absolutt ikke noe annet. Tror faktisk ikke det er toaletter der engang.

Ombordstigningen startet omlag 30 minutter før avgang. Også denne gangen
var det lett å se at flyet ikke kom til å bli fullt. På ombordstigningskortene(Aeroflot måtte selvfølgelig printe ut et ekstra kort i tillegg til det som ble printet ut på OSL) stod det at jeg hadde sete 17A. Det så lenge ut som om jeg fikk to-seteren for meg selv, men etter en god stund kom det en koselig gammel russisk bestemor og satte seg på 17B. Hun kunne ikke et fnugg engelsk, og jeg kan ikke et fnugg russisk. Selv om hun var hyggelig kapret jeg en to-seter(23 H og G) for meg selv straks vi var oppe i luften. Jeg talte ikke antall passasjerer, men det var mange ledige seter og rader. Jeg vil anslå at det var et sted mellom 50 og 60 prosents belegg på turistklasse.

Drikkeserveringen startet i det jeg drev og byttet plass. Vann, juice og brus er gratis, all alkohol koster penger. En flaske Tuborg(0,33 liter) koster 2 Euro, et glass Cognac(3 cl) koster 5 til 6 Euro.

Til middag kunne en velge mellom lam, kylling og japanske nudler. Jeg valgte sistnevnte, noe jeg umiddelbart angret på. Det var rett og slett nudler ispedd et par bitte små grønnsaksbiter. Forretten var en slags salat som bestod av et lite salatblad, masse vassen mais og en bit krabbeerstatning. Desserten var to sjokoladebiter. Det ble også servert et minibrød og en halv brødskive. Jeg ble absolutt ikke mett, så måtte spise litt medbrakt Polarbrød for å unngå sulten. Det ble også servert kaffe.

Oversiktsbilde av maten:


Nærbilde av nudlene:


Etter maten ble det satt i gang en russisk film. Siden jeg ikke kan russisk bestemte jeg meg heller for å sove. Det tok litt tid å finne en behagelig sovestilling, men det gikk greit.

Jeg våknet etter noen timers søvn. Det var mørkt, og alle vindusskjermene var trukket ned. Jeg fikk ikke sove mer, så det ble boklesing frem til frokosten startet.

Til frokost fikk jeg valget mellom omelett og pannekaker. Jeg valgte pannekakene, men angret også på dette valget. De smakte helt forferdelig, og var mer kokt en stekt. Det ble også servert en rosinbolle og en youghurt.
Som oftest synes jeg flymat er god, eller i det minste spiselig, men dette var absolutt ikke noe for meg.


Flyet landet på rute i Tokyo, og den japanske effektiviteten sørget for at passkontroll og tollklarering gikk hurtig unna. Jeg fant den flybussen jeg skulle ta, og det tok ca halvannen time inn til Tokyo.

Tur-retur Oslo-Tokyo med Aeroflott kostet 6500 kroner. Så lenge prisen er såpass gunstig er det OK å fly Aeroflot. Men betaler en noe særlig mer er det ikke å anbefale. I utgangspunktet skulle jeg hjem til Norge etter Japan-turen, men siden jeg mistet jobben kort tid før avreisen fant jeg ut at jeg like godt kunne bli med noen venner på rundtur i Asia. Det medfører at jeg ikke får brukt returbilletten fra Tokyo til Oslo, men det er jo ikke noe å gjøre med det. Så i morgen går turen videre til Hong Kong, denne gangen med et amerikansk flyselskap.

Følg med videre, fortsettelse følger

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 13:30. Reason: adding flight details and pictures
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 15:01   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: OSL-SVO

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Min egen erfaring med Russland og russiske myndigheter er at de er glade i å kontrollere og å registerere pass i alle sammenhenger, og at å fundere over nytten / meningen ved det er like interessant som om å fundere over meningen med livet eller om månen er en gul ost.
Men SUs ticket desk på OSL har neppe kapasitet til å registere samtlige Russlands-farere....
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2008, 10:43   #14
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Nu är det inte ofta jag har SU inchecking på ARN (dock fick jag den i torsdags) men det brukar vara:

1. Destination SVO: se att pass/visum gäller och skicka sen till gate
2. Kina, Indien eller andra visum/apis länder: Skicka till Maria eller Olga i SU disken för registrering in i deras system. Mest är det för att SU vill ha kontroll. Det ligger ett pax message inne i systemet hur vi skall lägga in det också så tekniskt sett hade det inte varit några problem att göra det själv.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2008, 12:38   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,560
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Det ligger ett pax message inne i systemet hur vi skall lägga in det också så tekniskt sett hade det inte varit några problem att göra det själv.
Ikke alltid man kan sende APIS via EDIFACT. Aeroflot bruker Sabre, så det ligger muligens en begrensning der.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2008, 13:57   #16
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Strekning: NRT-HKG (Tokyo Narita terminal 2 - Hong Kong)
Flyselskap: Northwest Airlines
Rutenummer: NW 11
Avganstid: 18:35(lokal tid), 4. oktober 2008
Ankomsttid: 21:55(lokal tid), 4. oktober 2008
Flytid: 4 timer 20 minutter
Regnr: N672US
Flytype: B 747-451

Etter droeye to uker i Japan var tiden naa kommet for aa fortsette reisen. Denne gang var det Hong Kong som var neste stopp paa ruten. Som tidligere nevnt skulle jeg jo egentlig fly tilbake til Norge med Aeroflot. Men siden jeg bestemte meg for rundtur i Asia veldig kort tid foer avreisen fra Norge, maatte jeg sette sammen reisen videre med utgangspunkt fra Tokyo. Da jeg lette etter billett fra Tokyo til Hong Kong var den laveste envegsbilletten jeg fant paa over 7000 NOK. Det morsomme er at ved aa kjoepe tur/retur Tokyo - Hong Kong ble prisen under halvparten, ca 3200 NOK. Saa jeg bestilte selvfoelgelig sistnevnte.

Northwest kom billigst ut. Jeg visste fra foer av at de var store paa Narita, men fikk bakoversveis da jeg saa hvor store de faktisk er paa Asia.

Jeg ankom Narita ca fire timer foer avgang, av ulike grunner. NWA har automatinnsjekk paa alle avganger, men automaten ville ikke lese passet mitt(det er av gammel type), saa det ble manuell insjekk likevel.

Inngangen til terminalen:

Innsjekkingsautomaten:


Ventetiden ble brukt paa aa se paa fly, og jeg rakk akkurat aa ga rundt hele terminalen. Og her kommer noen fakta om NWA og deres opersajon paa NRT som jeg la merke til i loepet av de knappe fire timene jeg var der:
-Rundt 10 avganger til forskjellige byer i USA var den foerste boelgen. Byer som Detroit, Seattle, Minneappolis osv.
-12 avganger til forskjellige byer i Asia var neste boelge. Av disse var fem med 747, fem med A330 og to med 757. Imponerende!
Noen av flightene var code share med Continental og/eller Delta, men operert av NWA.

Delen av terminalen som NWA bruker er krummet, så det gikk ikke an å fange mange NWA-maskiner på et og samme bilde. Men også United er ganske store på Narita, her er et bilde med fem store UA-fugler:

NWA-fly i solnedgang:






Ombordstigningen startet 55 minutter foer avgang. Business og gullkunder ble sluppet inn foerst, og vi uvaskede maatte pent og pyntelig vente paa tur. Turistklasse var smekkfull paa dagens avgang, og det var lang koe paa business/gullkort(uten at jeg kan si hvaor fullt det var paa business).

N672US, flyet jeg tok:


Sist jeg floey longhaul med NWA var i 2000. Siden den gang har de byttet ut alle 747-200 med 747-400, og sluttet med gratis alkohol paa turistklasse. Bortsett fra det var alt som foer: seteryggen er for kort, setetrekkene er like stygge, tv-skjermene like faa og hoeretelefonene like daarlige.

Pushback var paa tiden, men det tok sikkert et kvarter foer vi var i luften. Naar vi foerst var kommet opp i luften gikk det lang, lang tid foer kapteinen skrudde av skiltet med fest setebeltet. Faktisk saa lang tid at baade kabinbesetningen og passasjerer gav faen. og roeyste seg etter behov.

Etter enda en stund startet drikkeserveringen, og filmen " Featherheads" ble startet. Brus, juice og vann er gratis, alkohol kostet 5 USD. Vi fikk ogsaa en liten pose med mini-Pretzels. Etter enda en lang stund kom maten, og en kunne velge mellom biff og kylling samt at en fikk paafyll av drikke. Jeg valgte biff. Maten smakte greit, men alt i alt tok serveringen alt for lang tid, og det var litt for lite mat.

Maten:


Etter serveringen ble besetningen borte, og gikk kun et par runder med vann foer vi landet.

Hong Kong er en ny og fin flyplass, men det er langt og gaa foer en kommer seg gjennom pass- og tollkontroll. Jeg vil anslaa at det tok rundt en time foer jeg satt paa flybussen til Kowloon og nye eventyr.

Kort oppsummert er NWA greit saa lenge de er billigst. Hvis det ikke er penger aa spare paa aa fly NWA vil jeg anbefale aa la vaere.


Foelg med videre, neste rapport kommer fra Phillipine Airlines!

Hilsen fra Boracay, Filippinene

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 18:08. Reason: adding flight details
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2008, 17:22   #17
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Sorry for at det droeyer saann med bilder, men har bare sporadisk tilgang til PC og internett for tiden. Men jeg kan love rapporter fra en god del flyturer fremover
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2008, 19:40   #18
SAJblue
ScanFlyer Blue
 
SAJblue's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
Default Trip report Macau - Manila

Strekning: MFM-MNL (Macau - Manila)
Flyselskap: Philippne Airlines
Rutenummer: PR 353
Avganstid: 15:40, 09.10.2008 (lokal tid)
Ankomsttid: 17:45, 09.10.208 (lokal tid)
Flytid: 2 timer, 5 minutter
Regnr: RP-C8607
Flytype: A 320-214, levert som nybygg 02.08.2007, leaset fra Gecas.

Etter fem dager i Hong Kong var turen nå kommet for nye eventyr. Neste land på reiseruten er Filippinene. De av dere som er oppmerksomme ser at flighten går fra Macau, og ikke fra Hong Kong. Dette skyldes at da reisekameratene mine skulle bestille billetter fra Hong Kong til Manila, fungerte ikke betalingsprosessen på internettsiden til det flyselskapet som kom billigst ut, Cebu Pacific. Så da ble det billigere å fly ut fra Macau enn å booke hos noen av de andre flyselskapene som flyr fra Hong Kong. Reisekameratene mine fikk billettene for rundt 500 NOK per person, noe som må kunne karakteriseres som billig. Men da jeg skulle bestille billett på samme flyvning en stund senere fungerte ikke betalingssystemet hos Philippine Airlines nettside, så jeg måtte booke gjennom Kilroy. Billetten bestilt direkte på flyselskapets ville ha kostet meg rundt 500 NOK, men jeg måtte ut med rundt 800 NOK hos Kilroy. Men må man så må man:P

Fra Hong Kong til Macau tok vi hurtigbåt. Den brukte halvannen time, og kostet litt over 100 NOK. Grunnet tidspress valgte vi å droppe sightseeing i Macau, så vi tok drosje fra hurtigbåtterminalen til flyplassen. Så var vel stemplet inn i Macau i underkant av én time. Slå den!

Innsjekkingen på flyplassen gikk greit, det var ingen kø. Men grunnet den filippinske ikke-effektivitet og at en er nødt å ha utreisebillett fra landet for å kunne fly inn, tok det rundt 10 minutter å sjekke inn reisefølget på fem.

Macau International er ikke en spesielt stor flyplass, og da vi var der var det ikke mye aktivitet. Terminalen har 8 gater, tror det stod fly ved to av dem på den tiden vi var der. Men terminalen er lys og trivelig, med store vinduer ut mot flyene.

Terminalen:


Boarding startet i god tid før avgang. Flyet så skittent ut på utsiden, men var veldig rent og pent i kabinen, med lyse og trivelige farger. I hvert sete lå det en stor, god pute, og pledd ble utdelt før avgang. Jeg og reisefølget okkuperte rad 9, med meg plassert på 9A. Rad 9 er på dette flyet raden foran nødutgang, noe som betyr at setene ikke kan lenes tilbake. Men det var likevel OK plass, så lenge de som sitter foran ikke lener sine seter bak. Benplassen bestod knyttnevetesten. Kabinbesetningen snakket veldig godt engelsk, og var særdeles hyggelige.

RP-C8607 ved gate i Macau:


Vel oppe i luften var det tid for servering. Mat og drikke ble servert samtidig, noe jeg ikke skjønner hvorfor flere flyselskaper ikke får til. Det kunne velges mellom en svinegryterett og en fiskegryterett. Jeg valgte førstnevnte. Maten ble servert med salat(syltet salat) og en kakebit. Salaten var god, men annerledes. Svinegryteretten var litt for salt, men over gjennomsnittet god. De av reisefølget som valgte fiskevarianten var også fornøyde. Kaken var derimot melete og rå. Til maten valgte jeg rødvin. Drikke ble servert én gang til, og da valgte jeg rødvin og kaffe.

Svinegryteretten:


Fiskevarianten:


Inflight Entertainment bestod av mindre interessante småfilmer vist på nedfellbare skjermer i taket.

Bilde av kabinen inkludert IFE:


Av en eller annen grunn ble motorene "gasset opp og ned" en del under turen. Noen som aner hvorfor? Kan ikke huske jeg har opplevd det før.

Philippine Airlines har 156 seter i sine A320, 12 i business og 144 i økonomi. I økonomi talte jeg totalt 51 passasjerer. Foran gardinen fikk jeg ikke talt, men det var ikke fullt der heller.

Utsikt fra 9A:


Vi nærmer oss Manila:


Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne flyturen, og det frister absolutt til gjentakelse hvis sjansen byr seg!

Følg med videre, det gjenstår fortsatt 7 flyturer!

Last edited by SAJblue; 04-12-2008 at 19:57. Reason: adding flight details
SAJblue is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2008, 20:53   #19
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,933
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Ser frem til fortsettelsen
Asiatiske selskap er som regel klart best !
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2008, 21:03   #20
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Rapport: OSL-SVO-NRT med videre

Spennede rapport så langt, gleder meg til forsettelsen
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aeroflot SU211 SVO-OSL & SU212 OSL-SVO EspenRR Bilder & foto 6 29-02-2012 23:03
OSL-SVO-PEK med retur Aeroflot + bonus Hypern TripReports 4 21-06-2011 03:52
OSL-SVO-OSL med Aeroflot Hypern TripReports 34 17-06-2011 18:36
OSL-SVO-FRU//Almaty//FRU-SVO-OSL Sondbjo TripReports 6 16-06-2011 00:22
Big in Japan II: OSL-CPH-NRT// HND-HIJ// NRT-CPH-OSL jb1 TripReports 6 29-01-2009 17:54


All times are GMT +2. The time now is 11:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.