![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Da skal jeg skrive en liten triprapport fra mitt 1ste møte med et Arabisk selskap.
Gleden var stor når jeg oppdaget at det var mulig å få bizzinisse med WY på id, jippi. WY114 FRA-MCT A330-300 Sete 15F Ca 50% belegg i C og ca 75% i M ( F vites ikke ) -300 til WY hadde i motsetning til -200 mobil og internett tilgang, håndsettet til IFE inneholdt og tastatur til internett bruk. Siden det var nattflygning så var det hyggelig at de kom med pysjamas til pax'en, selv om jeg ikke benyttet meg av tilbudet. Etter å ha parkert remote fra SVG brukte vi nokså nøyaktig 50 mins over til T2og WY's innsjekking, uten bagasje henting og med toget mellom terminalene. Vel ombord ble vi traktet med litt godt i glasset, arabisk kaffe og dadler. Greit å vite at en er på rett fly, inneholdt laken og teppe ![]() Hørlurar som de sier lengre øst ![]() Push 5 mins etter rute, uten at noen sa noe om hvorfor, flytid 6 timer. Maten var som den seg vel hør og bør, apetizer, forrett, hovedrett og dessert. Frokost rakk vi også i løpet av de 6 timene vi var airborne. En liten start ![]() Tar med vinlisten for de som er intr. Champagne: R. Pouillon Cuvee de Reserve NV. Hvit: 2008 Max Reserva Errazuriz Chardonnay, Casablanca Valley, Chile 2008 Cape Mentelle Sauvignon Blanc Semillon, Margaret River, Australia Rød: 2008 Mencia Cuatro Pasos Martin Codax, Bierzo, Spain 2008 Shaw & Smith Shiraz, Adelaide Hills, Australia Dessert: 2003 Chateau Armajan Des Ormes Sauternes, Bordeaux, France Ved ankomst MCT så var det busser som fraktet oss inn i terminalen, ingen bruer alle gikk iland via fremre dør, og da i rekkefølge F-C-M, hver klasse hadde egne busser, så F var i passkontrollen før C kom inn i hallen og v.v Etter og ha betalt 150.- nok pr. person for turistvisum var det ut til taxiholdeplassen, der betalte en for turen på forhånd, så var den saken opp og avgjort. Ikke var det dyrt heller, ca 100kr for en 15 km's tur. Står du med ryggen på Park Inn ser du dette ![]() Snur du deg 180, kan du se fler slike ![]() Vi valgte å titte litt rundt i MCT, ren, fin by, rimelig å spise og shoppe. Etter dette leide vi bil for å ta en tur til Khasaba, en tur på ca 500km, beregnet til ca 5 timer i h.h til informasjon på nettet, men som skulle vise seg å bli lengre, faktisk så lang at vi aldri kom dit. Hovedveien i Oman holder høy standard og fartsgrensen ligger på 120 de fleste plasser. Var også godt utbygd med bensinstasjoner langs veien, eneste minus var den hygeniske siden, toalettpapir så ut til å være luksus, var iallefall total mangelvare der vi stoppet, godt der var plenty på hotel, til gjengjeld var besinen billig 1.70 ( nok ) pr. liter. Vel når en skal til Khasab så må en forlate Oman og entre UAE, det skjedde for oss ved kysten, i KATMAT MALAHAT. Her fikk vi se at alt kanskje ikke er hygge, Omanerne holdt nemlig på med å bygge gjerde mellom de 2 landene, noe som visstnok skyltes Emiren av ABU DHABI'S ønske om å innlemme Oman i Emriatene, etter som vi ble fortalt. Vel, etter å ha betalt 2 Rial's ( 30.- ) i såkalt Vechile Exit Fee fikk vi komme inn i UAE, eller retter sakt SHARAJAH, etter å ha donert DHS 30 pr. person. Med godt mot satte vi kursen nordover og mot Oman igjen, når vi endelig kom så langt var det enda hyggelig at vi traff en "menneskelig" grensepost, mitt i hjerte av DIBBA stod der nemlig 2 stoler mellom kjøreretningene, 1 Omaner ønsket oss god tur, og ja Khasab var rett frem, og 1 Uae'er sjekket bagasjerommet når vi kom tilbake. Vi fattet nytt mot da våre kjære grensevakt sa at Khasab er rett frem, helt til vi kom over et fjell og ned i en dal, og så dette ![]() Heldigvis hadde TVNorge nylig vært der ![]() Og de kunne fortelle oss at turen derfra til Khasab tar 2 timer, er beregnet for 4X4 og inneholder ingen bensinstasjoner ![]() Da virket vår lille Nissan Sunny med 1/4 tank i minste laget, så man måtte innse at dett, var dett, turne rundt og satse på Khasab en annen gang. Det kjipeste, utennom at vi ikke kom til Khasab var at vi måtte betale fullt, nytt turistvisum for å komme inn i Oman, tiltross for at vi bare hadde vært på en dagstur. 4 visum = 600.-, jaja, ut på tur aldri sur En annen ting som "imponerte" meg, var rundkjøringene deres ![]() Nei, ikke en skandinav med navigeringstrøbbel ![]() Opplyst globe om natten ![]() Gatelys, selv i ødeste fjellet og mitt gjennom et tørt elveleie ![]() Sultanen's stor moske ![]() Robåten hans ![]() Kåken hans, 1 iallefall ![]() Bymuren til gamlebyen ![]() To be Continued |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oman Air Business BKK-MCT-FRA | C-klasse | TripReports | 10 | 05-07-2011 09:02 |
Litt fler bilder fra MCT, ikke fra T/R tråden | krølle | Bilder & foto | 0 | 21-02-2011 17:45 |
KL tilbake til MCT | The Ticketor | Flyforum | 11 | 10-09-2007 15:28 |
Endret MCT på LHR | The Ticketor | Flyforum | 0 | 06-07-2007 11:35 |
MCT i CPH? | Utflyttet | Flyforum | 17 | 17-05-2007 11:04 |