![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
24. januar offentliggjør FlightStats hvilket flyselskap som var verdens mest punktlige i 2010. De nominerte er:
Major International Airlines JAL, All Nippon Airways, Qatar, Air New Zealand, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines Major North American Airlines Alaska Airlines, United, US Airways, Frontier Airlines, Virgin America Major European Airlines Scandinavian Airlines System, KLM Royal Dutch Airlines, Austrian Airlines, Tarom-Romanian Air Transport, Aeroflot Russian Airlines Major Asian Airlines Japan Airlines International, ANA - All Nippon Airways, Singapore Airlines Limited, Thai Airways International, Korean Air Lines Regional North American Airlines Hawian Airlines, Horizon Airlines, Mesa Airlines, Porter, PSA Regional European Airlines Binter Canarias, Wideroe's Flyveselskap, KLM Cityhopper B.V., bmi Regional, Aer Arann Express SAS har sendt ut pressemelding om nominasjonen: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,881
|
![]()
Pussig at de plasserte Hawaiian som "Regional" - sammen med Q400 gjengen...HA har jo MD-95 som sitt "smaafly" og i tillegg til 18 767 har de naa 3 A330....og flyr fra Australia i syd til Japan og Filipinene i vest - Alaska i Nord og til USA's vestkyst.....jeg synes de er litt mindre regional enn Alaska...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Vel, Finn-Erik, jeg ville ikke akkurat markedsfoert dette slik SAS gjoer, Flightstats kommer langt ned paa listen over de websidene som leverer best kvalitet over noe som helst. Nominasjoner for hvem som er verdens mest punktlige blir helt tullete.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]()
Moro at vi har Scandinavian Airlines og Widerøe med på nomineringslisten, blir nesten litt mer "stolt" av og bo her oppe..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Det som er mest imponerende generelt er kombinasjonen SK,DY, WF og andre, og at OSL er så i verdenstoppen på punktlighet. Spesielt med tanke på det flotte været her på berget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]() Quote:
At HA regnes som 'Regional' henger vel sammen med at DOT ikke regner dem som 'major', tror jeg .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,881
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
|
![]()
Honolulu-Sydney/Tokyo/Seoul ....
![]() Men med kun 36 fly i flåten, er de ikke akkurat 'major' heller ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,881
|
![]()
Om du regner Stillehavet som en region - i så fall....de flyr fra Sydney i sør til Alaska i nord....fra Tokyo og Manilla i Vest til "major cities" på vestkysten.....de har en større IC fåte enn SAS (i disse dager blir den vel dobbel så stor som SAS med de siste A330)
Jeg tror Flightstats har ansatt Sarah Palin som geografi ekspert ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
Hadde nå vært tøft med en videreføring av SK's slagord "Europas punktligste flyselskap" til "Verdens punktligste flyselskap"
![]() Er ikke godt kjent med denne konkurransen, men er det slik at den er forbeholdt nettverks-selskaper? For hvis ikke, så burde vel DY også vært med? De har jo ikke gjort det dårlig i år, så vidt jeg vet... Last edited by Flying-news; 17-01-2011 at 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Her er endringene i punktlighet mellom SAS og Norwegian. Tallene er hentet fra selskapenes egenrapportering og statistikken til OSL. For å få frem trendene er selvsagt 12 måneders rullerende tall blitt benyttet.
![]() Og det er helt klart trender en kan se - et selskap har blitt dårligere og et har forbedret seg. Spesielt de siste par måneder har SAS mistet gnisten. Alle disse tallene viser avgangspunklighet, men hvis en tar en titt på ankomstpunklighet viser det seg på OSL at SAS har forholdsvis bedre ankomstpunklighet sammenlignet med avgangspunktligheten. Mange hevder at det er ankomsten som teller, men da tyder det på at SGS gjør en dårlig jobb på OSL! I motsetning til SGS på OSL så gjør Røros underverker på OSL og drar for tiden 8% flere flighter innenfor de 15 minuttene enn det de mottar. For passasjerene teller ikke bare punkligheten, at flyet i hele tatt også går og ikke blir kansellert teller mye. Derfor har jeg sett på den kombinerte punktlighet og regularitet til de to store på OSL. Her har det skjedd enorme endringer. Avstanden mellom de to ved utgangen av 2009 var 8,7 prosentpoeng, mens det ved utgangen av 2010 var bare 2,5 prosentpoeng som skilte de to. Hvis denne utviklingen forsetter så vil SAS være detronisert allerede i slutten april. ![]() Med dette i mente, så hvis SAS vinner punktlighetsstatistikken til FlightStats vil det være en litt hul seier siden det bare vil være en hvile på gamle visne laurbær.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 265
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
-KGL , hvem hviler på hva ?
Her syntes jeg deg ble mye rart. Det er klart at det for pax er ankomstpunktlighet som teller for pax , ingen tivl om det ? Å gi SGH skylda blir jo bare tull fra en som sitter på utsiden og ikke ser alt. Men at SK@OSL skal ha mistet så mye gnist på avgang er det vel ingen klart trend på ? , annet enn at DY hadde -1- mnd (okt?) når det var "best" , i alle fall får ikke jeg med meg noen annet enn at SK gruser DY time for time , dag for dag osv @OSL http://www.e-gek.net/osl/mrtg/osl-sk-dy.html (http://www.e-gek.net/osl/mrtg/) Kanseleringer er noe dritt, men det er noen myke service verdier du ikke plukker opp. Om SK må kanselere en utenlandsflight, så sender der pax med anndre carriers , det gjør ikke DY. Så slutt resultatet for PAX betyr ikke at de ikke kommer fremm. Innenlands så er det jo destinasjoner som har høy frekvens , som DY også har , så da blir det en prioritet mellom å kanselere -1- avgang og få veldig mye på stell, eller forsinke slinger med følgefeil resten av dagen. Det er tydelig at enhver +i SK boka syntes å falle enkelte svært tung til brystet , sukk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Hvis LN-KGL skal begynne å kritisere SGH (SGS) så må han innbake tallene til WF/LH pluss de andre selskapene vi handler. Han bør også trekke ut de forsinkelsene som ikke tilhører handlingsselskapene. Det gjelder forøvrig også Røros.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Tror været må få en stor del av skylden på OSL ihvertfall. Sist tur til OSL med SK i forrige uke, innebar venting på BGO på slot, pga været på OSL, samt strafferunder ett eller annet sted over Østlandet før vi fikk lande. Flyet ankom BGO 15min før vi skulle gå ombord, og alt var lastet og klart til vi skulle gå på tid, da capt'n fortalte om grunnen til delay.
Alt gikk dermed som det skulle, om bare været hadde vært med oss så hadde vi nok kommet inn på tid.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
SAS ble Europas punktligste selskap i 2010:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Der kom den! Litt tidligere enn vi hadde trodd, men moro!
Selv var jeg på gate 4 minutter för tidtabell på ARN i dag! Ulempen med å fly med Europas met punktlige flyselskap er at når man selv er sent ute (slk jeg var i dag) finnes det ikke noe slack.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Værnes verdens punktligste flyplass i september | Trdfly | Flyforum | 0 | 08-10-2015 13:16 |
På tur med de punktligste | DCHalvorsen | TripReports | 2 | 16-03-2013 23:28 |
Norges punktligste person på LN-RCY | fjasebase | Småprat | 24 | 05-05-2012 22:00 |
Lufthansa verdens største selskap ifølge Geni. | LN-AFG | Flyforum | 15 | 09-01-2008 08:34 |
Europas punktligste flyplasser 2004 | DY | Flyforum | 4 | 24-02-2005 13:29 |