Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2011, 00:07   #1
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Norwegian Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Norwegian-sjef (NAS) Bjørn Kjos tror ikke det vil gå fryktelig lang tid før erkekonkurrenten får nye eiere. Men han mener samtidig at det er synd om eierskapet skulle forsvinne ut av Skandinavia.

- Det er for dårlig. Hvorfor skal vi ikke få til noe her i Skandinavia.
http://e24.no/boers-og-finans/article3987334.ece
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 01:05   #2
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

SAS Norge burde skille seg ut fra resten av SAS og ta Braathens SAFE navnet tilbake....
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 01:10   #3
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Kanskje han frykter å ta opp kampen mot evnt en Lufthansa?
Men jeg må si meg enig med Kjos.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 01:17   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by BU767 View Post
SAS Norge burde skille seg ut fra resten av SAS og ta Braathens SAFE navnet tilbake....
Hva med og heller skille ut Widerøe fra SAS?
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 01:30   #5
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post
Hva med og heller skille ut Widerøe fra SAS?
ikke meg imot det heller
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 09:11   #6
Syndicate
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 29
Smil Re: Kjos ber en bønn for SAS

Måske Kjos selv køber SAS ?
Syndicate is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 09:13   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by BU767 View Post
ikke meg imot det heller
Fordi ? , trur du det ville gi bedre "flyt" for pax , nei det tror ikke jeg...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 09:30   #8
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post
Hva med og heller skille ut Widerøe fra SAS?
Det ville ført til mye dårligere connectionmuligheter for mange pax i Norge.

Quote:
Originally Posted by BU767 View Post
SAS Norge burde skille seg ut fra resten av SAS og ta Braathens SAFE navnet tilbake....
Akkurat den kan jeg være enig i, men det burde blitt gjort for mange år siden.

Last edited by Boeing_fan; 14-01-2011 at 09:32.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 10:06   #9
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
- Det er for dårlig. Hvorfor skal vi ikke få til noe her i Skandinavia.
Kjos er jo selv et strålende eksempel på at vi får til noe i Skandinavia!

Last edited by Desk pilot; 14-01-2011 at 10:09.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 15:19   #10
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post
Hva med og heller skille ut Widerøe fra SAS?
Ja hva skjer egentlig med Widerøe dersom SAS selges?
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 15:27   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,082
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Litt usikker hvem Kjos egentlig ber for eller bør be for. Skulle SAS bli kjøpt opp og få en sterk og mer aggresiv og markedsorientert eier enn dagens, så vil det neppe være utelukkende positivt for Norwegian

Ellers så ser jeg ikke noe problem om SAS havner på utenlandske hender. Poenget er ikke hvem som eier dem, men hva de kan tilby meg som passasjer!


Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Ja hva skjer egentlig med Widerøe dersom SAS selges?
Da følger de med på kjøpet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 16:14   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da følger de med på kjøpet
Vær ikke så sikker på det, her er det konkurransemyndigheter ute og går - dessuten er det enkelte politikere som har viftet med det norske flagget for Widerøe.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 16:18   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Ja, Høyre (av alle ting) er/var bekymret for Widerøe hvis SAS selges/går dukken: http://www.hoyre.no/artikler/2010/2/1266914229.98
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 17:00   #14
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,575
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Vær ikke så sikker på det, her er det konkurransemyndigheter ute og går - dessuten er det enkelte politikere som har viftet med det norske flagget for Widerøe.
Jeg tror nok Widerøe følger med på kjøpet.
En mulig kjøper av de statlige aksjene i SAS kjøper disse ut fra slik konsernet fremstår i dag.
En og annen politikers mening har ingen betydning i denne sammenheng, ei heller konkurransetilsynet slik jeg ser det.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 17:01   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
En og annen politikers mening har ingen betydning i denne sammenheng, ei heller konkurransetilsynet slik jeg ser det.
...en og annen politikers syn har nok ingen betydning i den store sammenhengen, men Konkurransetilsynets og ESAs (og evt EU-kommisjonens) vurderinger vil nok kunne ha noe å si. Konkurransemyndighetene har stoppet fusjoner før, og vil stoppe fusjoner også i fremtiden om effekten på konkurransen er uheldig nok.

Last edited by TOS; 14-01-2011 at 17:03.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 23:57   #16
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Fordi ? , trur du det ville gi bedre "flyt" for pax , nei det tror ikke jeg...
Kanskje jeg bare er litt gammal-dags, husker BU, WF, og SK som tre selvstendige flyselskap, og ikke tre forskjellige innen ett. Jeg er ikke veldig begeistret av ett stort firma med fingrene sine i alle andres også. Sammarbeid er helt i orden spør du meg. Ta ut WF og BU av SK, selg det resterende av SAS. La dem sammarbeide som to selskap. Ikke noe galt med litt Codeshare avtaler. DY kunne også utnytte WF som 'feeder', ikke bare BU. Win-win for alle.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 00:14   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Av distriktspolitiske hensyn burde 'alle aktører' innenriks fore kortbanenettet, uansett konsesjonshaver/aktør. Det burde være en selvfølge. Imidlertid strider det mot LCC'enes 'skumme fløten'-forretningsmodell ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 00:28   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Av distriktspolitiske hensyn burde 'alle aktører' innenriks fore kortbanenettet, uansett konsesjonshaver/aktør. Det burde være en selvfølge. Imidlertid strider det mot LCC'enes 'skumme fløten'-forretningsmodell ...
Så nettverksselskapenes forretningsmodell innebærer at distriktspolitiske hensyn tas? Det tror jeg veldig lite på i dagens verden. Ikke noe poeng å "disse" LCC'enes forretningsmodell i så måte. De gjør sitt for å tjene penger, og det gjør også nettverksselskapene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 00:41   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,469
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så nettverksselskapenes forretningsmodell innebærer at distriktspolitiske hensyn tas?
Nei, den oppmuntrer samarbeide og feed. Mulighet til å komme seg fra Svolvær til Alice Springs på en billett. Ikke bare Oslo-Bergen eller -Malaga ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 01:04   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos ber en bønn for SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, den oppmuntrer samarbeide og feed. Mulighet til å komme seg fra Svolvær til Alice Springs på en billett. Ikke bare Oslo-Bergen eller -Malaga ..
Klart det, og man må anta at den modellen er valgt fordi den best passer til de respektive selskapene - ikke for å drive distriktspolitikk. Mitt poeng er at den forretningsmodellen nettverksselskapene har valgt er valgt for å tjene penger, og ikke for å være snill. LCC'ene har valgt en annen modell for å tjene penger, og jeg mener at det da blir litt feil å snakke om "LCC'enes 'skumme fløten'-forretningsmodell" som om det skulle være noe negativt. Det er fordeler og ulemper med det meste - også i luftfarten.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Regjeringen ber om fullmakt til SAS-salg AirbusTrond Flyforum 70 04-07-2011 18:02
SAS ber ansatte gå ned i lønn Brandal Flyforum 130 16-01-2009 10:25
Ber staten vurdere sin eierposisjon i SAS TG923 Flyforum 13 30-04-2008 19:27
Ordfører ber SAS rydde opp AirbusTrond Flyforum 10 23-10-2007 13:44


All times are GMT +2. The time now is 21:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.